محبت اهل بيت (ع)؛ رمز مشترک ميان شيعه و اهل سنت
تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۳۱۳۷۰
به گزارش حوزه استانهای خبرگزاری تقریب، یکی از آموزههای مهم قرآن کریم وحدت است. چناچه در آیه 103 آل عمران به این واژه اشاره شده و آمده است: «نعمت خدا بر خویشتن را به یاد آرید، آنگاه که دشمنان یکدیگر بودید، پس میان دلهای شما الفت و مهربانی انداخت تا به لطف او برادران هم شدید.» همه مسلمانان فرهنگ مشترکی دارند و از جهانبینی یکسانی برخوردار هستند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
*در ابتدای این گفتوگو بفرمایید با نظر به فرموده امام شافعی که گفتهاند اگر محبت اهلبیت باعث شود من را رافضی بخوانند، من اولین رافضی هستم؛ دیدگاه اهل تسنن درباره جایگاه اهل بیت پیامبر اسلام چگونه است؟
خداوند در قرآن کریم خطاب به پیامبر(ص) و خاندان او فرموده است: «انّما یریدالله لیذهب عنکم الرّجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا: خداوند میخواهد آلودگی را از شما خاندان بزداید و شما را پاک و پاکیزه گرداند.» تقریبا همه تفاسیر اهل سنت در کنار بیان نظرات دیگر در شأن نزول آیه تطهیر روایاتی نقل کردهاند که اهلبیت پیامبر(ع) را حضرت علی(ع) ،حضرت زهرا س، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) میدانند. برای نمونه میتوان به تفسیر فخر رازی، تفسیر ابن ابی حاتم و تفسیر محمدبن جریر طبری اشاره کرد. صحابه جلیلالقدر رسولالله (ص)، ابوسعید الخدری در یک روایتی آورده است که پیامبر(ص) فرمود: «قسم به آنکه جانم در ید قدرت اوست، اگر فردی، عضوی از ما اهل بیت یعنی شخص رسولالله، فرزندانش، همسرانش، عموزادگان، عمهزادگان، داییزادگان، خویشاوند نسبی و سببی ایشان که اهل ایمان بودند را دشمن بدارد، خداوند او را در آتش جهنم سرنگون میکند.» بنابراین از نگاه اهل سنت، اهل بیت(ع) پیامبر گرامی اسلام از جایگاه معنوی ویژهای برخوردارند. در این میان امام محمدبن ادریس شافعی نیز حجت را بر همگان تمام کرده و سروده است: «ای اهلبیت رسولالله(ص) محبت شما فرضی است از جانب خداوند که در قرآن نازل فرموده و همین افتخار بزرگ برای شما کافی است کسی که بر شما درود نفرستد، نمازش درست نیست.»
*بیشترین احادیثی که بین علمای اهل سنت رایج است مربوط به کدامیک از امامان شیعه(ع) است؟
ما از همه ائمه(ع) احادیثی را داریم اما بیشترین احادیث مربوط به امام صادق(ع) است چرا که امام ابوحنیفه شاگرد امام جعفر صادق(ع) بودهاند. امام ابوحنیفه مرجع مذهبی اهل سنت است و در مکتب امام جعفر صادق(ع) تلمذ کرده است.
*مولانا خالد نقشبندی از علمای کرد اهل تسنن بارگاه امام رضا(ع) را از انوار قدسی رحمانی و پرتو نور آن به محبان را هدیه خداوند متعال به خراسان بیان میکند. از ارادت مردم کردستان نسبت به اهل بیت پیامبر(ص) به خصوص امام رضا(ع) و زیارت ایشان بگویید.
علاقه بزرگان اهل سنت به خاندان پیامبر گرامی اسلام و اهلبیت آن حضرت انکارناپذیر است و اشعاری هم که در مدح امامان سروده شده است دلیل این مدعاست. شعرای کرد اهل سنت به ساحت مقدس امام رضا(ع) ارادت ویژه دارند به خصوص مولانا خالد نقشبندی شهروزی که از اکابر و اعاظم علمای اهل سنت در قرن سیزدهم و از مشایخ نامدار طریقه نقشبندیه هستند. او شیفته و شیدای نبی مکرم اسلام و اهل بیت گرامی ایشان است و در مقاطع زندگی پربار و جای جای آثار علمی و ادبی خود عمق ارادت و اخلاص خود را نسبت به ساحت نورانی و الهی خاندان گرامی پیامبر(ص) ابراز داشته است که قصیده معروف ایشان در رثای امام رضا(ع) در جریان مسافرت به خراسان و زیارت آستان مقدس آن حضرت سروده شده است. عشق و احترام به امام رضا(ع) مانند دیگر ائمه بزرگوار در دل مردم اهل سنت جای داشته و حتی در یکی از روزها حضور بیرق متبرک ایشان با استقبال بینظیری از سوی مردم مواجه شده و به آن افتخار میکنیم. مردم اهل سنت این امام رئوف را با حدیث سلسلهالذهب شناختند. راویان این حدیث همگی از امامان معصوم هستند که نسل به نسل به عقب برگشته تا به پیامبر اکرم (ص)، حضرت جبرئیل و خداوند میرسد. امام رضا(ع) تنها محب شیعیان نبوده بلکه مردم اهل سنت نیز ارادت خاصی به ایشان دارند.
*درباره فضیلت زیارت حضرت معصومه (س) در قم روایات فراوانی از پیشوایان شیعه رسیده است. آیا شما هم به زیارت این بانوی کریمه معتقد هستید؟ لطفا نظرتان را در این رابطه بفرمایید.
حضرت معصومه (س) در نگاه اهل سنت، الگویی بینظیر است. ایشان با وجود تعداد زیاد فرزندان امام کاظم(ع) در والاترین رتبه قرار داشته و مانند ستارهای درخشان میدرخشند. ایشان محدثه بود و امام کاظم(ع) در شأن مقام ایشان فرمودند که «فداها ابوها» که بیانگر مقام علمی آن حضرت است. لذا نماد و الگویی کامل در تمامی ابعاد برای جهانیان است. در روایات اسلامی از قول حضرات معصومین(ع) بر زیارت حضرت معصومه (س) تصریح شده است و در روایتی زائر آن حضرت را در صورت معرفت حق او، سزاوار بهشت میداند. پیامبر اکرم(ص) فرمودهاند: «آنکس که من را یا یکی از فرزندانم را زیارت کند، روز قیامت او را دیدار خواهم کرد و از ترس و وحشت آن روز نجاتش خواهم داد. بنابراین اهل سنت نه تنها این قبیل زیارات و توسلات و تبرکات را بر خلاف آنچه معروف است، شرک نمیدانند، بلکه به زیارت اهل قبور اعتقاد دارند و بسیار هم برای آن اهمیت و اجر قائلاند. چنانچه مانند شیعیان با عشق به مدینه و زیارت حرم مطهر پیامبر اکرم(ص) میروند و اقشار کثیری از آنان، قبرستان بقیع را جنهالبقیع مینامند و به زیارت اهل قبور مدفون در بقیع، از چهار امام معصوم(ع) گرفته تا شهدای بدر و احد و خاندان آن رسول گرامی میروند.
*باتوجه به اینکه در میان علمای سنت، واژه تقریب مذاهب به طور مشخص در اندیشههای شیخ شلتوت وجود دارد و ایشان جزء بنیانگذاران این تفکر بودهاند، تاثیر این تفکر در دنیای اسلام را چطور ارزیابی میکنید؟
اولا باید گفت مقصود از تقریب مذاهب اسلامی تقریب پیروان مذاهب اسلامی است چرا که تقریب دو مذهب بدون در نظر گرفتن اتباع آن معقول نخواهد بود. بدیهی است که تقریب به معنای دستشستن از ارزشهای مذهبی نیست و هیچیک از علمای اسلام چنین برداشتی از تقریب ارائه نکردهاند؛ بلکه همواره بر اصول ثابت ارزشهای دینی و مذهبی تاکید داشتهاند. این تفکر در دنیای اسلام که امروزه دچار بحرانهای گوناگونی گشته است با هدف ایجاد وحدت میان شیعه و سنی باعث میشود که برای حل چالشها و بحرانهایی که گریبان امت اسلامی را گرفته است در عین حفظ عقاید مذهبی هر دو گروه، مسلمانان در یک صف واحد قرار بگیرند تا جهان اسلام را از بحرانها رهایی بخشند.
*به نظر شما چطور میتوانیم از جایگاه امام رضا(ع) بهره ببریم تا بتوانیم میان شیعه و سنی وحدت ایجاد کنیم؟ برای حداکثر کردن تقریب مذاهب اسلامی و کاهش زمینههای اختلاف فکری چه طرحهایی را پیشنهاد میدهید؟
رمز مشترک علمای شیعه یا اهل سنت امام رضا(ع) است. امام رضا(ع) همچون سایر امامان ارجمند از اهل بیت(ع) و به تأسی از سیره اجداد بزرگوارشان نقش بسیار پررنگ و اثربخشی در وحدتآفرینی در میان مذاهب اسلامی از خود به جا گذاشتهاند. جای جای سیره این امام همام بیانگر هدایتگریهای تعاملی، تقریبساز و وحدت آفرین است. بنابراین یکی از مشترکاتی که بخواهیم بین شیعه و سنی وحدت ایجاد کنیم، همین اهلبیت(ع) هستند. به علاوه از جمله راهکارها به جهت تقویت و گسترش وحدت میتوان به همزیستی مسالمتآمیز به عنوان یک ضرورت نگاه کرد و در جهت تحقق آن کوشید. یکی دیگر از راههای مهم تقریب بین مذاهب هم بررسی منابع و مبانی فقه تطبیقی است؛ چون با مراجعه به متون و منابع اصیل و نظریات پیشوایان مذاهب معلوم میشود که در بسیاری از موارد اختلاف وسیع و عمیقی وجود ندارد. علت بسیاری از این اختلافات این است که در شناخت مذهب رقیب به جای رجوع به کتابها و مستندات خود آن مذهب، شناختشان معطوف به کتابها و مستنداتی است که دیگران درباره آن مکتب و مذهب نوشتهاند و در این کتابها اصول و فروع آن مذهب به درستی منعکس نشده است؛ بلکه بالاتر از آن نسبتهایی به آن مکتب و مذهب داده شده است که گاه پیروان آن مذهب از آنها بیخبراند. این مطلب باعث نگاههایی بدبینانه و تکفیرآمیز در میان پیروان مذاهب اسلامی شده است. از این رو نباید اموری که پیروان مکتبی قبول ندارند به آنها نسبت داد. اختلاف شیعه و سنی را جریانهای افراطی و سیاسی بزرگ کردهاند وگرنه اختلاف، امر طبیعی است و باید مراقب نفوذ این جریانات بود.
*براساس مبانی دینی اهل سنت این سوال مطرح میشود که آیا تفکر سلفی و تکفیری وهابیت همسو با تعالیم اسلامی در حفظ وحدت و کرامت مسلمانان است؟
نکتهای که نسبت به سلفیت و تفکر وهابی بسیار شایع است تفکر تکفیری این گروه است به این مفهوم که آنان به بهانههای واهی افراد را تکفیر میکنند و میگویند این اشخاص کافر هستند، بنابراین به دلیل کافربودن مهدورالدم هستند و حلال است خونشان ریخته شود. چنین رویکردی که نتیجه تفکر تکفیری آنان است باعث میشود افراد زیادی کشته شوند، تنها به این دلیل که به بهانههای مختلف تکفیر شدهاند. در حالی که اسلام به راحتی حکم کفر را برای کسی نمیدهد بلکه مولفههای خاص و محکمی برای این مسأله ذکر کرده است. برای مثال تفکر سلفی میگوید به این دلیل که یکسری موارد را شیعه یا اهل سنت مطرح کرده است، اگر کسی به آن مباحث قائل باشد پس کافر است. نمونه آن را میتوان در مباحثی نظیر توسل، بنای بر قبور، زیارت قبور، برگزاری جشنها برای ولادت ائمه(ع) و مباحث اینچنینی دانست. در بحث بنای قبور از دیدگاه جریان سلفی، هر بنایی که بر قبور ساخته میشود باید از بین برود، آنان در مسأله قبرستان بقیع و حرم عسکریین با همین بهانه دست به جنایت زدند. در حالی که اگر به علمای اهل سنت بازگردیم میبینیم که مثلا امام بخاری بارگاه و گنبد دارد و داخل حرم او طلاکاری شده است. همچنین ابوحنیفه که امام حنفی مذهبها است در بغداد دارای گنبد و بارگاه است و اگر ایرادی داشت همان زمان نباید می ساختند. نمونه دیگر محمد بن اسحاق بن خزیمه از علمای شافعی و از اولین علمای اهل سنت است که به زیارت امام رضا(ع) میرود و میگوید بارها با گروه و اطرافیان به زیارت رفتهام و دیگران شاهد گریه او در این زیارت بودهاند. لذا بحث زیارت هم مطلب مشترکی بین شیعه و اهل سنت است که اگر اشکالی در این مسئله باشد خود علمای اهل سنت باید تکفیر شوند ولی چنین نکردند. وهابیت تلاش میکند تا خود را به جریان اهل سنت وصل و خود را به عنوان بخشی از اهل سنت معرفی کند در حالی که سالهای سال است که ایرانیان شیعه و اهل سنت در کنار هم با آرامش زندگی میکنند. تفکر وهابی و اقداماتی از قبیل تکفیر و حکم قتل مسائلی است که فقط به واسطه آن میخواهند بین شیعه و سنی اختلاف بیندازند و اگر چنین مسائلی تبدیل به چالش شود و خدای ناخواسته گروهی به سوی وهابیت جذب شوند، موجبات ناامنی را در کشور ایجاد میکنند.
انتهای پیام/
منبع: تقریب
کلیدواژه: تقریب مذاهب کردستان وحدت اسلامی اهل بیت پیامبر علمای اهل سنت مذاهب اسلامی امام رضا ع شیعه و سنی پیامبر ص آن حضرت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۳۱۳۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مدارا با مردم، یک اصل مهم اسلامی و اصلی برای شهرداریها است
امام جمعه اصفهان گفت: در شهرداری مدارا با مردم بسیار مهم است و روایتی از پیامبر اسلام است که میفرماید «بعثت علی المدارات کما بعثت علی الرساله» یعنی یکی از کارهای عظیم پیامبر (ص) که مساوی با رسالت بیان میفرماید مدارای با مردم است و این مدارا را باید با مردم داشته باشند تا آن معنویت اثر کند.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد در دیدار با مدیر و معاونین منطقه یک شهرداری اصفهان با اشاره به عملیات پیروزمندانه وعده صادق آن را جهشی برای ایران در دنیا مطرح کرد و اظهار داشت: قرآن کریم نیز میفرماید " لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِینَ آمَنُوا الْیَهُودَ وَالَّذِینَ أَشْرَکُوا "یعنی خداوند خطاب به پیامبر (ص) میفرماید در آینده درمی یابید که شدیدترین دشمن نسبت به اسلام یهود است.
وی افزود: عملیات طوفان الاقصی به رژیم صهیونیستی ضربه زد و این در حالی بود که سالها تلقین میکردند که دارای سازمان اطلاعاتی قوی هستند، اما درعملیات طوفان الاقصی هزار نفر از نیروهای حماس بدون اطلاع سرویسهای جاسوسی مدت یک سال تمرین کرده و در این عملیات توانستند نظامیان صهیونیستی را اسیر کنند.
امام جمعه اصفهان در ادامه سخنان خود با اشاره به اهمیت مدارای با مردم عنوان کرد: در شهرداری مدارا با مردم بسیار مهم است و روایتی از پیامبر اسلام است که میفرماید "بعثت علی المدارات کما بعثت علی الرساله" یعنی یکی از کارهای عظیم پیامبر (ص) که مساوی با رسالت بیان میفرماید مدارای با مردم است و این مدارا را باید با مردم داشته باشند تا آن معنویت اثر کند.
وی با بیان برخی از مشکلات و معضلات منازل میراثی و بلاتکلیفی برای مدیریت شهری، صدور پروانه ساخت و ساز را مهم دانست و افزود: یکی از کارهایی که میتواند برای شهرداری ایجاد درآمد کرده و به شهر رونق دهد این است که به زمینهای موجود پروانه داده شود و ساخته شود و افراد را به ساخت و ساز تشویق کنیم، چرا که مشاغل فراوانی نیز بر اساس این ساخت و سازها ایجاد میشود و علاوه بر آن باید در اخذ هزینه پروانهها با مردم مدارا شود.
آیت الله طباطبایی نژاد هم چنین به ضرورت رعایت شرایط استخدام تا پایان دوره خدمت برای کارمندان دوائر دولتی اشاره کرد و گفت: فردی که در ابتدا شرایط استخدام را قبول نموده و استخدام شده است باید تا انتها این شرایط را حفظ کند، یعنی اگر کارمند زن در اداره حجاب دارد، اما بیرون از اداره حجاب خود را بر میدارد باید برکنار شود زیرا قرار بوده است ملتزم به اسلام عملی و قوانین باشد.
وی هم چنین یکی از کارهای خوب شهرداریها برای شهر و شهروندان را مسئله فضاسازی و زیباسازی شهر بیان کرد و ادامه داد: شهروندان به فضاسازی و زیباسازی نیاز دارند و کار مهم شهرداری اصفهان این بوده است.
برگزاری کنگره ۴۰۰ شهید منطقه یک شهردرای در ماه جاری
در ابتدای این دیدار مهندس علی رضی زاده، مدیریت منطقه یک شهرداری اصفهان به گزارشی از اقدامات انجام یافته در این شهرداری اشاره کرد و اظهار داشت: منطقه یک شهرداری اصفهان در حدود ۸۱۰ هکتار بوده و ۷۹ هزار نفر جمعیت دارد و جز محلههای قدیمی و در مرکز شهر و یک منطقه ترانزیتی است.
وی از اجرا و در دست بودن حدود ۷۶ پروژه در محدوده منطقه یک شهرداری اصفهان خبر داد و افزود: از جمله پروژههای شاخص پروژه مترو و پروژه اتوبان شهید خرازی بوده که اقدامات انجام شده در این اتوبان سبب کاهش حدود ۲۵ درصد ترافیک شده است.
وی اضافه کرد: پروژه بعدی پروژه بی آر تی از میدان جمهوری اسلامی به سمت پل فلزی بوده است و هم چنین حذف گلوگاههای داخل کوچهها که ۱۸۰ گلوگاه بر همین اساس شناسایی شده و اقدام به خرید برخی پلاکها شد.
وی به حضور هفتگی مدیر و معاونین شهرداری منطقه یک در محلات و مساجد برای رسیدگی به شرایط محلهها اشاره کرد و گفت: بازخورد این کار افزایش ۳ برابر صدور پروانهها نسبت به سال گذشته بوده است.
وی خاطر نشان کرد: در بحث فرهنگی یکی از اقداماتی که در دست انجام است تهیه تاریخ شفاهی محلات و ثبت خاطرات و عکسهای محلهها و تبدیل آن به کتاب بوده است.
وی افزود: یکی دیگر از موضوعاتی که شهرداری منطقه یک در مباحث فرهنگی در حال پیگیری است شهدای منطقه یک هستند با توجه به اینکه منطقه یک ۴۰۰ شهید دارد و همه آنها شهدای شاخص هستند کنگره این شهدا در اردیبهشت ماه برگزار میشود و هم چنین امسال پیرامون شهید بهشتی ۷ جلد کتاب آماده شده است.
کد خبر 748905