Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-27@23:34:48 GMT

اجرای ۱۰ هزار پیوند روی درختان گردوی تویسرکان

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۳۱۳۸۶

اجرای ۱۰ هزار پیوند روی درختان گردوی تویسرکان

مسعود اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تویسرکان با اشاره به آغاز اجرای طرح سرشاخه‌کاری در باغات گردوی این شهرستان اظهار کرد: برنامه امسال جهاد کشاورزی برای سرشاخه‌کاری اجرای حدود ۱۰ هزار پیوند است.

وی با تاکید بر اینکه در اجرای طرح سرشاخه‌کاری برای پیوند‌زنی در سال جاری اجازه قطع تنه درخت گردو به هیچ وجه داده نمی‌شود تاکید کرد: قطع تنه درخت با هدف پیوندزنی در هر کجا دیده شود، یا تخلف پیوندزن بوده و یا به درخواست باغدار انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تویسرکان افزود: تجربه منفی و تلخ سال‌های گذشته مبنی بر نگرفتن برخی از پیوندها سبب شد که امسال در طرح سرشاخه‌کاری پیوند را با هدف حفظ سرمایه کشاورز تنها بر بازوهای درخت گردو پیوند بزنیم.

وی از ویژگی‌های اجرای طرح سرشاخه‌کاری امسال را تهیه پیوندک از نهالستان باغ مادری شهرستان عنوان کرد و یادآور شد: مجموعه زنجیره‌ای تولید گردو تویسرکان در ۱۴ هکتار شامل ۶ هکتاری باغ مادری، چهار هکتار خزانه و سه هکتار گلخانه در روستای مرادآباد این شهرستان در راستای خدمات‌دهی به کشور فعال است.

اکبری با اشاره به اینکه پیوند‌ک‎‌های باغ مادری شناسنامه‌دار و دارای خلوص صد درصدی است گفت: در حالی که پیوندک‌هایی که سال‌های گذشته از ترکیه و یا از داخل کشور می‌گرفتیم یا دیر می‌رسید و یا معلوم نبود چه آفتی دارد بر همین اساس کار با اطمینان بالا انجام نمی‌گرفت.

وی با تاکید بر اینکه تلاش داریم در امر پیوند‌زنی از گونه‌های غیر از چنلر هم استفاده کنیم اضافه کرد: در صورتی که هر یک از کشاورزان ارقام مقاوم به سرما با عملکرد خوب، از باغ گردوی خود را معرفی کنند جهاد کشاورزی آموزش‌های لازم را برای پیوند به آن‌ها ارائه می‌دهد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تویسرکان در این باره ادامه داد: کشاورزان علاقه‌مند به پیوند، باید پیوندک را بهمن ماه از درخت مورد نظر بگیرند و در زیر خاک، ماسه و یا یخچالی که دمای آن تغییر نکند، برای انجام پیوند در اردیبهشت ماه سال بعد نگهداری کنند.

وی در پایان سخنانش تصریح کرد: هدف ما این است که طرح سرشاخه‌کاری را با حفظ ذخایر ژنتیکی شهرستان تویسرکان جلو ببریم چراکه ممکن است پیوند نوع چنلر در نقاط مختلف شهرستان خیلی بازدهی مناسبی نداشته باشد.

انتهای پیام/89010

منبع: فارس

کلیدواژه: نهالستان گردوی تویسرکان سرشاخه کاری گردو طرح سرشاخه کاری جهاد کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۳۱۳۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشایی محور فرعی و کوهستانی گنجنامه- تویسرکان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، مهرداد آهکی گفت: از اواسط اسفند سال ۱۴۰۲ عملیات بازگشایی محور گنجنامه-تویسرکان با فعالیت ۱۰ نفر نیروی راهدار، یک دستگاه برف خور، یک دستگاه گریدر، دو دستگاه لودر، سه دستگاه کامیون برفروبی آغاز شده بود و تاکنون ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ ادامه داشته است.

او افزود: در این مسیر کوهستانی، ۱۴ کیلومتر آن بسیار کولاک‌گیر بوده و در برخی از نقاط ارتفاع کولاک برف به ۶ متر نیز می‌رسد که با فعالیت جهادی عوامل راهداری عملیات برفروبی و بازگشایی این مسیر به پایان رسیده است

مدیرکل راهداری وحمل ونقل جاده‌ای استان همدان تصریح کرد: بیش از ۲ هزار متر مربع در محور گنجنامه-تویسرکان با استفاده از آسفالت گرم چاله‌گیری و لکه‌گیری انجام شده است و عملیات لق گیری سنگ ها، تعمیر و نصب گادرریل و نصب نیوجرسی نیز در حال انجام است.

او گفت: محور گنجنامه - تویسرکان از روز شنبه ۸ اردیبهشت ماه با هماهنگی کمیسیون ایمنی راه‌ها، مدیریت بحران استانداری و پلیس راه استان بطور کامل بازگشایی می‌شود.

دیگر خبرها

  • گرامیداشت یاد شهدای معلم و مدافع حرم تویسرکان
  • احتمال ریزش سنگ‌ریزه در محور گنجنامه‌-تویسرکان
  • خطر ریزش‌سنگ در محور گنجنامه - تویسرکان
  • خطر ریزش‌سنگ در محور گنجنامه- تویسرکان
  • طرح ملی مسکن در ۱۰۸ شهر استان در حال اجرا
  • محور فرعی و کوهستانی گنجنامه تویسرکان بازگشایی شد
  • جاده گنجنامه-تویسرکان بازگشایی شد
  • بازگشایی محور فرعی و کوهستانی گنجنامه- تویسرکان
  • تولید و اجرای انواع پارتیشن اداری مدرن
  • افتتاح چند طرح بهداشتی در تویسرکان و کبودراهنگ