Web Analytics Made Easy - Statcounter

بر اساس اعلام سازمان‌های بین‌المللی اروپا ممکن است به زودی با بحران مواد غذایی با افزایش قیمت‌ها و محصولات غذایی به دلیل ریسک جنگ در اوکراین مواجه شود.

 سرویس جهان مشرق - بر اساس اعلام سازمان‌های بین‌المللی اروپا ممکن است به زودی با بحران مواد غذایی با افزایش قیمت‌ها و محصولات غذایی به دلیل جنگ در اوکراین مواجه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هم اکنون قیمت مواد غذایی به دلیل آب‌وهوای غیرقابل‌پیش‌بینی و تا حدودی به دلیل تغییرات آب‌وهوایی و همه‌گیری کوید-۱۹ بالا است. اینک با حمله روسیه به اوکراین، زنجیره‌های غذایی جهان به ویژه اروپا ممکن است با فاجعه روبرو شود. صادرات مواد غذایی با بن‌بست روبرو شده است و کشاورزان نمی‌توانند مواد حیاتی مورد نیاز برای ادامه رشد مواد غذایی را دریافت کنند.

مخاطبان گرامی، آنچه در ادامه می‌خوانید صرفاً ترجمه گزیده گزارش مذکور است و محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌ها، مراکز مطالعاتی و رسانه‌های غربی منتشر شده است و هرگونه ادعا و القائات احتمالی این مقالات هرگز مورد تأیید مشرق نیست.

جلوگیری اتحادیه اروپا از افزایش تولیدات کشاورزی!

وضعیت کشاورزان اروپا در حال بدتر شدن است. قیمت‌ها در حال افزایش بوده و ذخایر محصولات غذایی در حال اتمام است. دامداران در سراسر اروپا به شدت نگران هستند. در عین حال، اتحادیه اروپا و دولت‌های برخی کشورها به روش‌های مختلف کشاورزان را از حفظ یا افزایش میزان تولید خود بازمی‌دارند. این مشکلات علاوه بر کمبود نگران‌کننده بذر و کود مورد نیاز است.

در پاییز امسال، شاهد تأثیر فاجعه‌بار کاهش شدید تولید غلات خواهیم بود. علاوه بر این، تولیدکنندگان گوشت و شیر پیش از آن زمان با حذف بخش‌های بزرگی از تولیدات خود روبرو خواهند شد. رهبران غربی در مورد کمبود مواد غذایی هشدار می‌دهند، اما تاکنون هیچ راه‌حلی ارائه نکرده‌اند. 

ذخایر محصولات غذایی وابسته به واردات اروپا ب ه زودی پایان خواهد یافت

خبرگزاری رویترز چندی پیش، با کارلو ویتوریو فراری، کشاورز ایتالیایی که با برادرش مزرعه‌ای را در نزدیکی شهر کرمونا در شمال ایتالیا اداره می‌کند، مصاحبه کرد. آنها حدود ۲۰۰۰ خوک دارند که اکنون پرورش آنها به صورت غیرقابل تحملی، پرهزینه شده است. او نگران است که کسب‌وکار خانوادگی آنها پس از چهار نسل به دلیل جنگ در اوکراین از بین برود. اتفاقی که بیشتر مردم معتقدند می‌تواند ناقوس مرگ برای امنیت غذایی جهانی باشد.

دلیل این پیش‌بینی این است که دو کشور اوکراین ویران‌شده از جنگ و روسیه تحریم‌شده، علاوه بر اینکه صادرکنندگان بزرگ گندم، ذرت و کود هستند، از تأمین‌کنندگان کلیدی خوراک دام در سطح جهان نیز بوده‌اند. ذخایر محصولات غذایی وابسته به واردات اروپا در هفته‌های اخیر به سرعت کاهش یافته است و احتمالاً به زودی پایان خواهد یافت.

کشتار میلیون‌ها مرغ در اروپ ا به دلیل جلوگیری از شیوع آنفولانزای مرغی

میشل لیورینی، معاون شرکت مانگیمی لیورینی اس پی‌ای، تولیدکننده محصولات غذایی در ایتالیا می‌گوید: ترکیب همه عوامل منفی و اخیراً جنگ در اوکراین یک طوفان فراگیر ایجاد کرده است. همچنین بحران کنونی زنگ خطر را به صدا درآورده که به زودی عرضه خوراک دام آنها به اتمام می‌رسد.

این تولیدکننده بزرگ خوراک هشدار می‌دهد: در بنادر ایتالیا که کشتی‌های کشورهای روسیه و اوکراین، هر هفته وارد آن‌ها می‌شدند، اکنون فقط معادل ۲۵ روز مصرف خوراک دام باقی مانده است.

در همین حال، میلیون‌ها مرغ در اروپا و سراسر جهان نه به دلیل کمبود غذا، بلکه برای جلوگیری از شیوع احتمالی آنفولانزای پرندگان کشته می‌شوند. در بریتانیا، از ۱۹ مارس امکان خرید تخم مرغ از مرغ‌های محلی وجود ندارد، زیرا فروش این نوع تخم مرغ ممنوع شده است. در بسیاری از کشورهای دیگر هم به نظر می‌رسد شاهد اجرای این مقررات هستیم، اما رسانه‌های دولتی این محدودیت‌ها را نادیده گرفته‌اند.

شرایطی بدتر از زمان جنگ جهانی دوم

کشاورزان اروپایی با فشار زیادی روبرو هستند و بسیاری وضعیت فعلی را که به سرعت رو به وخامت است، آنقدر ناپایدار می‌بینند که فکر نمی‌کنند بتوانند برای مدتی طولانی به تولید محصولات غذایی ادامه دهند. این نگرانی توسط آقای فراری، کشاورز ایتالیایی پرورش‌دهنده خوک نیز بیان شده است: این یک تجارت خانوادگی است. پدربزرگ من این کار را در زمان دو جنگ جهانی ادامه داد، پدرم جنگ جهانی دوم را دید، اما نمی‌دانم که آیا ما از این بحران عبور خواهیم کرد یا خیر.

ایتالیا دارنده چهارمین گله بزرگ دام در اتحادیه اروپا با حدود ۲۲.۵ میلیون رأس بوده و اسپانیا با حدود ۵۸.۸ میلیون رأس دارای بزرگ‌ترین گله دام در این اتحادیه است. اساس آمار اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۱ میلادی این گله‌ها شامل خوک، گاو، گوسفند و بز است.

خبرگزاری رویترز مستقر در لندن تاکنون در مورد هوای سردتر زمستان پیش رو گزارشی ارائه نکرده است، چرا که در بسیاری از مناطق مهم کشت محصولات غذایی، فصل‌های سرد و فصل رشد گیاهان کوتاه‌تر بوده و حداقل از سال ۲۰۱۸ میلادی به تدریج تولید جهانی غذا را کاهش داده است. به این موارد، باید محدودیت‌های ویرانگر کرونا را اضافه کرد که از مارس ۲۰۲۰ میلادی، زنجیره تأمین جهانی را از بین برده و به دلایل بی‌شماری به کشاورزی آسیب جدی وارد کرده است.

وخامت وضعیت کشاورزی و دامداری از زمان شیوع کرونا

کشاورزان در سرتاسر جهان در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ میلادی مجبور شدند میلیون‌ها تن سبزیجات و چیزهای دیگر را در مزارع رها کنند تا بپوسند، زیرا نیروی کار لازم برای برداشت محصول وجود نداشت و یا کشاورزان اجازه برداشت نداشتند. میلیون‌ها لیتر شیر باید دور ریخته می‌شد، چرا که به موقع امکان فرآوری آن وجود نداشت و میلیون‌ها تخم‌مرغ، زمانی که کارخانه‌های تولید کارتن تخم‌مرغ مجبور به تعطیلی شدند، دور ریخته شد.

بدتر از همه، میلیون‌ها حیوانی بود که باید کشته و دفن می‌شدند، زمانی که کشتارگاه‌ها مجبور به تعطیلی شدند. (کشتارگاه‌های ایالات متحده بیشترین آسیب را از قرنطینه شیوع کرونا دیدند، چرا که وادار به تعطیلی شدند و نتوانستند فراورش دام‌ها را انجام دهند.)

 کشاورزان نیز نتوانستند به تغذیه گاوهای خود ادامه دهند. چرا که تعداد آنها بسیار زیاد و همچنین به دلیل پیری، گوشت آنها با افت کیفیت روبرو شده بود. در آن زمان این اتفاقات، چندان مورد توجه قرار نگرفت، اما همه چیز از گله‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی گرفته تا تولید غذاهای منجمد و کنسرو شده رو به اتمام بود. تأمین غذا برای صدها میلیون نفر در صورت نیاز وجود ندارد.

سنگ‌اندازی عجیب اتحادیه اروپا بر سر کمک‌های دولتی به کشاورزی

کشورهایی که می‌خواهند تسهیلاتی به کشاورزان خود اعطا کنند، با مخالفت اتحادیه اروپا روبرو می‌شوند. به عنوان مثال، ایتالیا از بروکسل درخواست لغو قوانین اتحادیه اروپا جهت محدودیت کمک‌های دولتی به کشاورزی را ارائه کرده است، اما این پیشنهاد قاطعانه رد شد. دولت‌های بسیاری از کشورها نیز مانع از آن می‌شوند که کشاورزان بتوانند میزان تولید خود را به گونه‌ای تنظیم کنند که امنیت غذایی تأمین شود. کشاورزان آمریکای شمالی که می‌خواهند غلاتشان به مصرف غذایی برسد و برای تولید سوخت زیستی اتانول مصرف نشود، با ممانعت دولت بایدن روبرو می‌شوند و کشاورزانی در اروپا که می‌خواهند زمین‌های کنار گذاشته‌شده را با یارانه‌های مختلف اتحادیه اروپا دوباره فعال کنند، با ممانعت روبرو می‌شوند. کشاورزان مجبورند نسبت معینی از زمین‌های کشاورزی خود را کنار بگذارند، زیرا در غیر این صورت، مالیات‌ها، هزینه‌ها و یارانه‌های حاکم بر اتحادیه اروپا، عملیات بیشتر را از نظر اقتصادی ناپایدار می‌کند.

خشم کشاورزان آلمانی از قوانین اتحادیه اروپا

جم اوزدمیر، وزیر کشاورزی آلمان در ماه مارس تأیید کرد با وجود اینکه کشاورزان آلمانی دیگر قادر به تهیه بذر کافی برای کاشت، کود و خوراک دام نیستند، اصلاحات ضد کشاورزی اتحادیه اروپا در آلمان به قوت خود باقی خواهد ماند. این اظهارات باعث خشم کشاورزان آلمانی شد. یکی از این افراد، کریستین لومایر، در ویدئویی با عصبانیت اعلام کرد که در میانه فاجعه‌ای همانند شرایط کنونی، تعصب زیست‌محیطی سبز و جنون اکولوژیکی بر زندگی انسان‌ها پیشی گرفته است.

دولت اسپانیا اقداماتی را برای امکان خرید اضطراری ذرت از آرژانتین و برزیل انجام داده است، اما این یک راه‌حل بلندمدت نیست، زیرا کشورهای عمده تولیدکننده مواد غذایی در آمریکای جنوبی، پیش‌تر بخش زیادی از برداشت خود را به دلیل سرما یا خشکسالی بی‌سابقه از دست داده‌اند. در برزیل، خشکسالی شدید و طولانی در برخی مناطق، ۹۰ درصد از برداشت‌های مورد انتظار در این فصل را از بین برده است (در حال حاضر زمان برداشت در نیمکره جنوبی است). کشور همسایه پاراگوئه نیز شاهد از بین رفتن ۶۰ درصد از کل سویای این کشور در اثر خشکسالی بوده است. سویا و ذرت به صورت گسترده برای خوراک دام استفاده می‌شود.

کشورهای آمریکای جنوبی نیز به روش‌های مختلف شروع به تأمین مواد غذایی برای مردم خود کرده‌اند که این امر ظرفیت صادرات را بیشتر کاهش می‌دهد، اگرچه هنوز هیچ ممنوعیتی برای صادرات تصویب نشده است.

میلیون‌ها دام ممکن است به زودی کشته شوند

وضعیت کشاورزان اروپایی، همانطور که کارلو ویتوریو فراری در ایتالیا توضیح داد، با این واقعیت نیز تشدید می‌شود که کشورهایی مانند مجارستان، صربستان و مولداوی، صادرات محصولات کشاورزی مختلف را ممنوع کرده‌اند. چرا که آنها نیز می‌خواهند امنیت غذایی خود را تقویت نمایند. در ابتدا، این به معنای کمبود و افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها برای محصولات غذایی باقیمانده است، اما به زودی ممکن است هم کود و هم خوراک دام به اتمام برسد.

کمبود یا هزینه‌های بیش از حد جهت خرید کود، کشاورزان را مجبور می‌کند تا سطح کمتری را کشت کنند، زیرا عملکرد بدون کود به قدری کم است که به خصوص در حال حاضر با قیمت بالای سوخت، زیان‌آور می‌شود. کشاورزان نیز مانند صنعت حمل‌ونقل، گازوئیل زیادی مصرف می‌کنند. آنها همچنین به مقادیر زیادی نفت، روغن و سایر فرآورده‌های نفتی برای تراکتورهای خود و ماشین‌آلات برداشت بسیار وابسته به تعمیرات نیاز دارند.

کاهش ذخایر خوراک دام به این معنی است که گاو، خوک و سایر حیوانات در نهایت قربانی می‌شوند. این شرایط فقط در مورد ذرت نیست، سویا و بسیاری از محصولات جانبی نیز هستند که یافتن آنها دشوار است. دیزاین کویینی، یکی دیگر از کشاورزان ایتالیایی می‌گوید: فقط برای به دست آوردن چیزهایی که در دسترس است، رقابت بسیار بزرگی وجود دارد. او حدود ۱۳۰۰ گاو را برای تولید گوشت گاو و شیر در مزرعه خود در لمباردی، شمال ایتالیا، اولین کانون اروپایی کووید دارد. بنابراین آنها در فوریه ۲۰۲۰ میلادی به شدت تحت تأثیر محدودیت‌های کرونا قرار گرفتند. کویینی، که همچنین نایب‌رئیس انجمن مستقل کشاورزی کرمونا است، افزود که بسیاری از همکارانش دست از کار کشیده و شروع به کوچک کردن گله‌های خود کرده‌اند. این کشاورز دامدار افزود: من گزارش‌های بیشتری در مورد کشتار دام‌های خود توسط کشاورزان می‌شنوم، اما می‌خواهم این اخبار را فراموش کنم.

جمعیت اروپا به شدت آسیب خواهند دید

احیای مجدد گله تولیدکننده شیر می‌تواند تا ۸ سال طول بکشد. برای دستیابی به همان کیفیت امروز، حتی ممکن است زمان بیشتری نیاز باشد، چرا که پرورش حیوانات برای ایجاد گله‌های مناسب ده‌ها سال طول می‌کشد، اگر در واقعیت این کار عملی باشد.

اگر به زودی میلیون‌ها حیوان تولیدکننده گوشت و محصولات لبنی کشته شوند، جمعیت اروپا به شدت آسیب خواهند دید. پروتئین کافی وجود نخواهد داشت، زیرا تولید مرغ و تخم مرغ قبلاً به میزان قابل توجهی در اروپا از بین رفته است و افزایش ماهیگیری یا پرورش ماهی نمی‌تواند خسارات هنگفت کنونی را پوشش دهد. امنیت غذایی اروپا برای اولین بار در دوره مدرن در معرض تهدید قرار گرفته است. کمبود مواد غذایی و دوره‌های دشوار در حال فرا رسیدن است، اما هیچ پیشنهادی از سوی اتحادیه اروپا برای ‌حل این چالش‌ها ارائه نشده است. روزهای سختی در انتظار اروپاست.

منابع:

- https://www.euronews.com/green/2022/03/15/these-foods-could-soon-be-in-short-supply-due-to-the-war-in-ukraine

- https://www.euractiv.com/section/agriculture-food/news/eu-supermarkets-start-rationing-foodstuffs-amid-fears-of-panic-buying/

- https://www.euractiv.com/section/agriculture-food/news/germany-calls-for-global-food-security-alliance/

- https://www.reuters.com/world/europe/russias-war-ukraine-blame-worsening-global-food-insecurity-yellen-2022-04-19/

- https://www.ft.com/content/43ed293b-2a0d-4f18-8039-3ff2d728b9a4

- https://edition.cnn.com/2022/03/12/business/food-crisis-ukraine-russia/index.html

- https://www.dw.com/en/as-global-food-prices-soar-will-the-eu-face-food-shortages/a-61473745

- https://fortune.com/2022/03/30/rationing-europe-global-supply-crunch-natural-gas-russia-foodstuffs-war-ukraine/

- https://www.mckinsey.com/business-functions/strategy-and-corporate-finance/our-insights/the-rising-risk-of-a-global-food-crisis

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو تحولات اوکراین قیمت جنگ اوکراین امنیت غذایی کمبود غذا در اروپا قحطی در اروپا قحطی کمبود مواد غذایی اتحادیه اروپا خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت جنگ در اوکراین محصولات غذایی اتحادیه اروپا امنیت غذایی مواد غذایی خوراک دام میلیون ها قیمت ها تخم مرغ گله ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۳۱۴۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقیقات اتحادیه اروپا از متا بر سر کنترل اطلاعات غلط

رگولاتورهای اتحادیه اروپا قرار است تحقیقاتی را درباره عملکرد شرکت متا در مقابله با نشر اطلاعات غلط در پلتفرم‌های شبکه اجتماعی این شرکت، آغاز کنند.

به گزارش ایسنا، روزنامه فایننشیال تایمز به نقل از دو منبع آگاه نوشت: رگولاتورهای اروپایی گمان می‌کنند که مدیریت محتوای شرکت آمریکایی متا، برای متوقف کردن نشر تبلیغات سیاسی که فرآیندهای انتخاباتی را در معرض خطر تضعیف قرار می‌دهد، کافی نبوده است.

اما انتظار نمی‌رود کمیسیون اروپا در بیانیه خود، به روسیه اشاره کند و تنها به دستکاری اطلاعات توسط عوامل خارجی، اشاره خواهد کرد. شرکت متا و کمیسیون اروپا در این باره توضیحی ندادند.

پیش از این گزارش شده بود شرکت متا که مالک فیس‌بوک است، تیمی برای مقابله با نشر اطلاعات غلط و سوءاستفاده از هوش مصنوعی در آستانه انتخابات پارلمانی اتحادیه اروپا در ژوئن، تشکیل خواهد داد. مارکو پانچینی، مدیر امور اتحادیه اروپای متا در یک پست وبلاگ اعلام کرد تا نزدیک شدن به زمان انتخابات، ما مرکز فعالیت‌های انتخاباتی را برای شناسایی تهدیدهای احتمالی و خنثی کردن فوری آنها، فعال خواهیم کرد.

بر اساس گزارش رویترز، ده‌ها کشور در سراسر جهان از جمله انگلیس، اتریش و گرجستان، رهبران جدیدی را در سال ۲۰۲۴ انتخاب می‌کنند. انتخابات‌های پارلمان اروپا هم در ژوئن برگزار می‌شود. اما نگرانی‌هایی نسبت به مداخله در انتخابات و انتشار محتوای گمراه‌کننده با کمک هوش مصنوعی،‌ وجود دارد.

رشد سریع هوش مصنوعی مولد که می‌تواند متن، تصاویر و ویدئو را در چند ثانیه تولید کند، این واهمه را ایجاد کرده که فناوری جدید ممکن است امسال، برای مختل شدن انتخابات در سراسر جهان مورد استفاده قرار گیرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بحران گرانی در اسرائیل؛ بنزین 2 دلار شد، مواد غذایی 20 درصد گران شد
  • حماس پیشنهاد مصر را پذیرفت؛ بهترین است | توافق قریب‌الوقوع است؟
  • خوشحالی ستاره بارسا: روزهای سخت تمام شد
  • تحقیقات اتحادیه اروپا از متا بر سر کنترل اطلاعات غلط
  • مقابله اتحادیه اروپا با بحران مهاجران با ابزار اخراج
  • مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: چند کشور اروپایی به زودی فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • بورل: چند کشور اروپایی به زودی فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • بورل: چندین کشور اروپایی دولت فلسطینی را به رسمیت می‌شناسند
  • بازگشت قریب الوقوع بیت کوین به ۳۰ هزار دلار
  • بیش از ۱۸ هزار تن کلزا در شوش و کرخه برداشت شد