Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) از دانشنامه حقوق بشر اسلامی به عنوان یک نهضت دفاع از حقوق مسلمانان یاد کرد که زمینه پیگیری مسائل حقوقی را با ادبیات بین‌المللی ممکن می‌سازد.

به گزارش خبرنگار معارف ایران اکونومیست اسفند سال گذشته طی نشستی با حضور مسئولان ستاد حقوق بشر، مجمع جهانی اهل‌ بیت (ع)، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، جامعه المصطفی (ص) و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای انعقاد یک تفاهم‌نامه همکاری مشترک امضا شد تا دانشنامه حقوق بشر اسلامی تدوین شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

کاظم غریب‌آبادی دبیر ستاد حقوق بشر در جلسه امضای این تفاهم نامه گفت: حقوق بشر اسلامی موضوع مهمی است که در عرصه‌های بین‌المللی از آن غفلت شده و اگرچه حقوق بشر از قرن ۲۰ در قالب اسناد بین المللی مطرح شده اما واقعیت این است که حقوق بشر کالای غربی و نوین نیست بلکه ریشه در ادیان الهی به ویژه دین اسلام دارد.

وی امضای این تفاهم‌نامه پنج جانبه برای حقوق بشر اسلامی را تجمیع ظرفیت های موجود دانست و گفت: حقوق بشر و دفاع از حقوق مسلمانان و مظلومان جهان مورد غفلت واقع شده و اتخاذ رویکردهای دوگانه در حقوق بشر پذیرفته نیست.

آیت الله رضا رمضانی دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) درباره ضمانت اجرایی این دانشنامه به خبرنگار معارف ایران اکونومیست گفت: بخشی از این موضوع به ستاد حقوق بشر در قوه قضاییه مربوط می شود که فراقوه ای است و از این جهت پیگیری های این ستاد، نوعی ضمانت را به دنبال دارد ولی چون این مجموعه ها معمولا در عرصه بین الملل جا افتاده هستند، خود آگاهی رسانی به جامعه بشری و جامعه بین الملل و نسل امروز بشری می تواند یک نهضت دفاع از حقوق انسان و دفاع از حقوق مسلمانان را ایجاد و زمینه ای را فراهم کند که مسلمانان در کشورهای خود بتوانند با این ادبیات بین المللی پیگیر مسائل حقوقی خود باشند و هر جا نیاز است شکایت کنند.

وی افزود: بسیاری در غرب فکر می کنند که حقوق بشر یک تاریخچه یکی دو سده دارد ولی وقتی تاریخچه حقوق بشر را مطالعه کنیم، می بینیم از ابتدای تاریخ اسلام این موضوع به شکلی شایسته، دقیق و جامع در همه ابعاد حقوق بشر مطرح است.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در زمانی که در هامبورگ بودم، در خطبه های نماز جمعه تقریبا ۳۳ جلسه را درباره حقوق بشر صحبت کردم که بسیار مورد استقبال قرار گرفت و بعد از آن نیز ۳۴ جلسه درباره حقوق اخلاقی صحبت کردم.

وی افزود: از آنجا که من مسافرت های متعددی در کشورهای مختلف داشتم، بارها دیده ام که بسیاری از افراد به دنبال آن بودند که بحث حقوق بشر در ابعاد مختلف مطرح شود. مانند بخش مجازات و آموزش های لازم و این مساله در حالی است که هنوز کتاب های پژوهشی در این زمینه ها به ویژه در مجازات های اسلامی نداریم. بسیاری از سفیران می گفتند در این زمینه ما متن مکتوب نداریم و باید این مطالب با ادبیات بین المللی نوشته و آموزش داده شود.

رمضانی اضافه کرد: این تفاهم پنج جانبه به دنبال ایجاد زمینه ای است تا در حوزه پژوهش ها کار کنند و آموزش های لازم را در بحث حقوق بشر به جامعه بشری ارائه دهند و همچنین همایش های بین المللی داشته باشند و استیفای حقوق مسلمانان را در برنامه های خود قرار دهند. الان می بینیم که مسلمانان و شیعیان در دنیا به شکل های مختلف مورد بی مهری قرار می گیرند.

دبیر کل مجمع اهل بیت (ع) افزود: ما باید مکانیزمی را تعریف کنیم و بتوانیم با ادبیات حقوقی از مسلمانان دنیا دفاع کنیم و این ادبیات حقوقی اسلام را در قالب متون بین المللی قرار دهیم و بتوانیم در ابعاد حقوقی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی از حقوق مسلمانان دفاع کنیم. متاسفانه سازمان های بین المللی و سازمان های حقوقی در بسیاری از موارد ابزاری برای استعمار انسان ها شده اند، نه برای دفاع از حقوق انسان. ما می بینیم اتفاقات بزرگی در جهان رخ می دهد و می شنویم که این سازمان ها فقط اظهار نگرانی می کنند درحالی که باید غیر از اظهار نگرانی، وارد میدان شوند و از حقوق انسان ها و از ظلمی که در نقاط مختلف به بشریت صورت می گیرد، دفاع کنند.

وی ادامه داد: ما اولین بیانیه را در رابطه با مساله عربستان صادر کردیم که ۸۱ نفر را اعدام کردند که حدود ۴۰ نفر از آنان شیعه و جوان بودند. این مساله باید پیگیری و ثبت بین المللی شود تا ما بتوانیم نسبت به جنایت هایی که صورت می گیرد، موضع بگیریم و یک نوع بیداری را در بخش های حقوقی ببینیم. البته بحث حقوق اسلامی در قاهره نیز مطرح بوده که متن خوبی است و در کشورهای اسلامی هم تصویب شده که می تواند یک متن حقوقی قابل پیگیری در عرصه های بین المللی باشد.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ، ریاست جامعه المصطفی العالمیه ، اختصاصی ایرنا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اختصاصی ایرنا دفاع از حقوق مسلمانان حقوق بشر اسلامی بین المللی مجمع جهانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۳۲۰۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویدیو/ تأمین حقوق ملت فلسطین یک مطالبه بین‌المللی است

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه امروز ۱۰ اردیبهشت، در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو ۲۰۲۴)، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مسأله فلسطین یک مسأله جهانی و تأمین حقوق ملت فلسطین یک مطالبه بین‌المللی است، گفت: تا زمانی که مسأله فلسطین حل نشود، امنیت و ثبات پایدار در منطقه و جهان شکل نخواهد گرفت.

دریافت 46 MB

خبرنگار: اکرم احقاقی/ تصویربردار و تدوینگر: اسماعیل گلرخ 

دیگر خبرها

  • جلوگیری از تضییع حقوق شهرداری تهران در پرونده ۷۷ میلیاردی
  • جهاد اسلامی: پیشنهاد جدید صهیونیست‌ها منجر به توافق نمی‌شود
  • ادای احترام معاون وزیر میراث‌فرهنگی به مقام شامخ شهدای هشت سال دفاع مقدس در ارومیه
  • عضو ارشد جهاد اسلامی: پیشنهاد جدید اسرائیل منجر به توافق نمی‌شود
  • بررسی ابعاد حقوقی تجمع دانشگاهیان آمریکا در دانشگاه قم
  • ابعاد حقوقی تجمع دانشگاهیان آمریکا در دانشگاه قم بررسی شد
  • ویدیو/ تأمین حقوق ملت فلسطین یک مطالبه بین‌المللی است
  • زمان برگزاری نخستین جشنواره پایان‌نامه برتر حقوقی
  • برگزاری دوره‌های حقوقی و قضایی برای اعضای شورا‌ها در گلستان
  • استاندار فارس خواستار تسریع نهضت ملی مسکن و حفظ حقوق عامه شد