Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- برگزاری مراسم کومسای در اورامان تخت، رسم و رسومات محلی مردمان منطقه را احیا خواهد کرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سروآباد، مراسم کومسای هر ساله تا قبل از کرونا در نزدیک‌ترین جمعه به 15 اردیبهشت‌ماه از اول صبح آغاز می‌شد که اکنون پس از وقفه چند ساله، برنامه‌ریزی جهت اجرای مجدد این آئین در منظر فرهنگی اورامان انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 در گذشته در چنین روزی بزرگان اورامان جهت برنامه‌ریزی امور منطقه دور هم جمع می‌شدند. اهالی بر این اعتقادند که پیرشالیار بنیانگذار چنین انجمنی بوده است. 

یعقوب گویلیان مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کردستان در باره از برگزاری مراسم آیینی، سنتی کومسای پیرشالیار در روز جمعه 16 اردیبهشت‌ماه امسال‌ در منطقه جهانی اورامان خبر داد و اظهار داشت: مراسم پیرشالیار یکی از مراسمات و آیین‌های ثبت شده در فهرست آثار معنوی کشور است که هر ساله دو بار در ماه‌های اردیبهشت‌ و بهمن‌ با حضور مردم و گردشگران داخلی و خارجی در منطقه جهانی اورامان به‎‌صورت ویژه و باشکوه هر چه تمام‌تر برگزار می‌شود.

وی افزود: همچنین در حاشیه این مراسم نمایشگاه صنایع‌دستی و سوغات و مراسم مولودی‌خوانی برگزار خواهد شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان کردستان خاطرنشان کرد: اورامان به‌‌دلیل داشتن مردمانی مهمان‌نواز و فرهنگ و آداب گردشگر‌پذیری، هر ساله میزبان گردشگران زیادی از داخل و خارج از کشور بوده و در این ایام تعطیلات نیز ظرفیت واحدهای اقامتی منطقه و شهرهای مجاور از جمله سروآباد، مریوان و کامیاران تکمیل شد.

هر ساله به دلیل طبیعت بسیار زیبای اورامان در فصل بهار، هزاران نفر از مردم منطقه و دیگر شهرهای کشور، جهت دیدن مراسم به شهر اورامان تخت می‌آیند. مردم منطقه صبح زود راهی مزار پیرشالیار می‌شوند و پس از جمع شدن، ماموستای اورامان نطقی ایراد می‌کند. سپس قصیده‌خوانی که محتوای مذهبی و در مدح پیامبر(ص) و پیرشالیار است آغاز و سپس دف‌نوازی و ذکر دراویش اجرا خواهد شد. 

از دیگر جلوه‌های این مراسم، رسم شکستن سنگ است. قطعه‌ سنگی در اطراف مزار پیرشالیار وجود دارد که بنا بر اعتقاد اهالی اورامان، هر مقدار از آن شکسته شود سال دیگر سبز شده و جای آن را می‌گیرد. مردم در این روز با سنگ‌های دیگری که در محوطه یافت می‌شود بر روی این سنگ سفید زده و مقداری که از آن جدا می‌شود را همراه خود جهت تبرک به خانه می‌برند. 

در گذشته که اورامان‌تخت روستا و نسبت به امروز جمعیت کمتری داشت و مراسم پیرشالیار نیز جنبه گردشگری به خود نگرفته بود، خانوارهایی که دارای دام بودند خودشان و دام‌هایشان به مقبره پیرشالیار رفته و هفت بار دور مزار پیر طواف می‌کردند. معمولاً در این مراسم تنها ریش‌سفیدان شرکت می‌کردند که بیشتر آنها از طایفه سادات بوده و همراه با دف‌زنی قصیده‌های مذهبی می‌خواندند.

مراسم کومسا تا نهار طول کشیده و مردم نهار را نیز با توجه به طبیعت بکر و زیبای اورامان همانجا میل می‌کنند. غذاهایی که در این روز طبخ می‌شوند بیشتر دولمه و نوعی غذای محلی به نام کَلانه  است.

جشن بزرگ شکرانه رمضان در کامیاران به روایت تصویردبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران: ظرفیت‌های نهفته کردستان در گردشگری معرفی شود

اورامان تخت دارای ظرفیت عظیم برای جذب و توسعه گردشگری است و مراسم کومسایی فرصتی برای ارتقا و توسعه گردشگری و شناساندن آیین‌ها و سنت‌های این منطقه به تمام دنیا است.

انتهای پیام/481/ح

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اورامان تخت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۳۲۲۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جشنواره منتظران در دیار علم و فرهنگ

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان، دهمرده معاون توسعه ورزش اداره کل ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان، گفت: این جشنواره با هدف معرفی آئین‌های سنتی، بازی‌های بومی و محلی و معرفی غذا‌های محلی برگزار شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • مادری پسر معلول خود را خوراک تمساح کرد
  • تالاب گرده‌قیت نقده بعد از ۲۵ سال احیا شد
  • راه‌‌اندازی آنلاین‌شاپ صنایع دستی و سوغات محلی در طبس
  • تالاب گرده‌قیت نقده احیا شد
  • فروشگاه مجازی صنایع دستی و سوغات محلی در طبس راه اندازی شد
  • راه اندازی آنلاین شاپ صنایع دستی و سوغات محلی در شهرستان طبس
  • برگزاری جشنواره منتظران در دیار علم و فرهنگ
  • دستگاه های اجرایی تنگستان در برگزاری مراسم سوم خرداد همکاری کنند
  • تعیین تکلیف پروژه ۱۵ ساله سد قشلاق تا ۳۱ اردیبهشت
  • جشنواره غذاهای سنتی شهرستان گرمی برگزار شد