Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@11:53:59 GMT

توليد جوهر‌هاي نانويي در صنعت الکترونيک چاپي

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۳۲۸۰۳

خبرگزاری آریا-پژوهشگران جوهر رسانای جدیدی برای استفاده در صنعت الکترونیک چاپی ساخته اند که مقاومت قابل توجهی در برابر اکسیداسیون دارد.
به گزارش خبرگزاری آریا، این جوهر جدیددارای نانوساختار مس نیکل است و برای استفاده در الکترونیک چاپی مناسب است و درعین حال در برابر اکسیداسیون نیز مقاومت بالایی دارد.
محققان در مقاله‌ای که به همین منظور در مجله ACS Applied Materials & Interfaces منتشر شده است، توضیح می‌دهند که پس از چاپ، این جوهر به شکل یک الگوی رسانا با یک نانوساختار هسته مس – پوسته نیکل خود را سازماندهی می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته پژوهشگران، اگرچه جوهر‌های نانوذرات نقره در حال حاضر بیشترین استفاده را در الکترونیک چاپی دارند، اما این جوهر‌ها گران هستند و با لحیم‌کاری سازگار نیستند. از سوی دیگر جوهر‌های نانوذرات مس به عنوان جایگزین مناسب و ارزان‌تری در نظر گرفته می‌شوند، اما مسئله این است که آن‌ها به شدت در برابر اکسیداسیون حساس و برای استفاده در الکترونیک چاپی نامناسب هستند.
با علم به این موضوع، کارشناسان مواد تصمیم گرفتند بر روی جوهر‌های متشکل از کمپلکس‌های حاوی لیگاند‌های آمین آلی با یک یون فلزی مرکزی تحقیق کنند. این جوهر‌ها در هوا پایدار هستند.
این گروه تحقیقاتی نشان داد که جوهر‌های حاوی مخلوطی از کمپلکس‌های فلزی مختلف، بسته به ترکیب جوهر و سایر شرایط، قادر به تبدیل به انواع مختلف الگو‌های فلزی چاپی، از جمله نانوساختار‌ها و آلیاژ‌های چند لایه هسته‌ای هستند.
بر اساس این یافته‌ها، آن‌ها جوهر جدیدی ایجاد کردند که از مخلوطی از کمپلکس‌های مس و نیکل تشکیل شده است که می‌تواند به صورت نانوساختار هسته مس-پوسته نیکل خود سازماندهی شود. از آنجا که لایه بیرونی نیکل آن در برابر اکسیداسیون مقاوم است، این الگوی چاپ شده به طور قابل توجهی در برابر اکسیداسیون مقاوم‌تر از الگو‌های چاپ شده با جوهر مسی معمولی است.
دانشمندان بر این باورند که افزودن پودر مس ریز به این جوهر توانایی آن را برای تشکیل لایه‌های ضخیم‌تر افزایش می‌دهد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: صنعت الکترونیک الکترونیک چاپی جوهر ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۳۲۸۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اشتغال بیش از ۶ هزار نفر در صنعت زنبورداری استان اردبیل

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اردبیل نوبخت اژدری در جلسه منتخبان جدید هیات مدیره تعاونی زنبورداری استان اردبیل، تعداد کل زنبورستان‌های این استان را بر اساس اطلاعات گردآوری شده در شماری پاییز سال گذشته سه هزار و ۷۱۴ مورد اعلام کرد.
وی بیان کرد: استان اردبیل سال گذشته با تولید هفت هزار و ۴۳۸ تن عسل در رتبه چهارم کشوری استحصال این محصول قرار گرفت.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: بر اساس اطلاعات سرشماری فعالیت زنبورداری استان اردبیل در پاییز سال گذشته، زنبورداران استان با بیش از ۵۰۲ هزار و ۹۶۹ کلنی در حال تولید عسل در استان هستند.
وی میانگین تولید عسل در کلنی‌های مدرن را ۱۴.۷ کیلوگرم و میانگین تولید در کلنی‌های سنتی را ۶.۷ کیلوگرم اعلام کرد و ادامه داد: استان اردبیل قطب کشاورزی و تولید محصول عسل کشور به شمار می‌رود.
اژدری اظهار کرد: ۳۵ درصد اشتغال استان اردبیل مربوط به بخش کشاورزی این استان است و این آمار نشان می‌دهد که یک سوم سهم اشتغال استان مرتبط با فعالیت تولیدی کشاورزی است.
عسل تولید شده در استان اردبیل به علت کوچ زنبورداران به مناطق و ییلاقات پرگل و نیز تهیه عسل در مراتع غنی کوهستان‌های استان از مرغوبیت بالایی برخوردار است.
سالانه حدود ۳۰۰ تن عسل از استان اردبیل به مقصد کشور‌های عراق، ترکیه، کشور‌های حاشیه خلیج فارس و مالزی صادر می‌شود.

دیگر خبرها

  • اختراع ایرانی برای پایش فساد میگو با فناوری نانو
  • سرعت پیشرفت صنعت با حوزه سرمایه‌گذاری متناسب نیست
  • اشتغال بیش از ۶ هزار نفر در صنعت زنبورداری استان اردبیل
  • شجاعی در برابر شهری که او را بزرگ کرد!
  • عرضه دو لاستیک نانویی ویژه مسابقات دوچرخه‌سواری
  • صادرات بیش از یک میلیارد ریال محصولات چاپی غیر کتاب از خراسان رضوی
  • بیش از ۶.۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز
  • مسئولان در چینش داوران دقت کنند/ امیدوارم نفت در لیگ ماندنی شود
  • سد ورود بخش خصوصی به صنعت نفت و گاز شکسته شد
  • مشعل های شرق کارون جمع آوری می شوند