Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-04@06:33:36 GMT

میوه‌های بی کیفیت در روز بازارهای بیرجند/ مردم گلایه مندند

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۳۳۱۶۴

میوه‌های بی کیفیت در روز بازارهای بیرجند/ مردم گلایه مندند

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: بازار روزها یکی از مقاصد اصلی مردم برای خرید میوه و صیفی‌جات و بسیاری از نیازهای روزمره زندگی است. مکان‌هایی که راه اندازی شدند تا دسترسی مردم به این کالاها با سهولت بیشتر و با قیمت مناسب‌تر انجام شود.

ولی امروزه برخی از شهروندان معتقدند که هر چند قیمت برخی از محصولات و میوه‌ها در بازار روزها نسبت به مغازه‌های سطح شهر پایین‌تر است ولی کیفیت مطلوبی ندارد و نتوانسته رضایت آنان و خانواده‌هایشان را فراهم کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وقتی قیمت میوه در فاصله صبح تا غروب تغییر می‌کند

ریحانه قاسم زاده از شهروندان خراسان‌جنوبی در گفت و با خبرنگار مهر اظهار کرد: از آنجایی که در بازار روزها می‌توانیم همه نوع جنس از میوه و سبزی و … را به صورت یک جا خرید کنیم، بیشتر شهروندان برای تأمین نیاز خانواده به بازار روزها مراجعه می‌کنند.

وی گفت: به نظر من اگر اول صبح به بازار روزها مراجعه کنیم کیفیت میوه مطلوب اما قیمت‌ها مقداری بالاتر است و هر چه به غروب و شب نزدیک می‌شویم معادله تغییر کرده و هم کیفیت میوه‌های موجود و هم قیمت‌ها پایین‌تر می‌شود.

قاسم زاده با اشاره به اینکه گاه قیمت میوه‌ها در مغازه‌های سطح شهر سه- چهار هزار تومان از بازار روزها بیشتر است، بیان‌کرد: علت این است که مغازه‌دار از میدان بار خرید می‌کند اما در بازار روز بیشتر فروشندگان خودشان ماشین دارند و میوه را مستقیم از شهرهای دیگر می‌آورند.

دوری از مراکز تولید مهمترین علل گرانی میوه در بیرجند

این شهروند خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه به طور کلی قیمت میوه در بیرجند به دلیل دوری از مراکز تولید بالاتر است، گفت: به عنوان مثال در بسیاری از شهرها قیمت میوه گاه بین هشت تا ۱۰ هزار تومان با بیرجند تفاوت دارد که این نکته قابل تأمل است.

قاسم زاده یادآور شد: نکته دیگری که در بازار روزها می‌بینیم این است که شاید ۲۰ سبد میوه در حال خراب شدن و فاسد شدن باشد ولی حاضر نیستند که آن را با قیمت پایین‌تر به شهروندان بدهند که جای سوال و تعجب است.

وی بیان‌کرد: در مجموع کیفیت میوه‌های در بازار روزها برای مصرف شخصی خوب است ولی شاید برای مهمانی‌های به قول معروف لاکچری نیاز به خرید از مغازه‌ها باشد.

رضا بهمنی دیگر شهروند خراسان جنوبی که برخی از مواقع میوه مورد نیاز را از بازار روز غفاری بیرجند خریداری می‌کند، به خبرنگار مهر گفت: تا یکی- دو سال قبل که بازار روز خیابان بهشتی یا همان چهارشنبه بازار فعال بود میوه را از آنجا می‌خریدم چون به منزل نزدیک بود.

وی بیان‌کرد: اما این روزها یا از مغازه‌ها و یا بازار روز غفاری خرید می‌کنم و به عنوان مثال میوه عمده برای نوروز را از آنجا تهیه کردم.

بهمنی با اشاره به اینکه شاید قیمت در بازار روزها مطلوب باشد ولی کیفیت آن گاهی مورد رضایت شهروندان نیست، ادامه‌: در مواردی مشاهده کرده‌ام که در این بازار روزها افراد محتاج و نیازمندی به دنبال میوه‌های بنجل و پلاسیده هستند تا با قیمت کمتری خرید کنند که واقعاً انسان رنج می‌کشد.

ارزانی میوه تنها در مورد جنس بی کیفیت صدق می‌کند

این شهروند خراسان‌جنوبی افزود: حق مصرف کننده به دست آوردن محصول با قیمت متعادل و منطقی و البته با کیفیت بالا است و می‌توان با دقت در برخی از مؤلفه‌ها به این مهم در مورد میوه و صیفی‌جات رسید.

وی افزود: گاهی گفته می‌شود میوه در بازار روزها ارزان‌تر از مغازه به فروش می‌رسد، اما باید به این نکته توجه کرد که این مسئله در مورد ته مانده محصول صدق می‌کند.

شادی محمدی از دیگر شهروندان خراسان‌جنوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: چندی پیش یکی از آَشنایان از گران بودن سیب زمینی و بادمجان و میوه و … گلایه داشت که به او پیشنهاد کردم از بازار روزها خرید کنند تا با قیمت مناسب‌تری به دستش برسد.

نارضایتی از کیفیت میوه‌های بازار روز

وی گفت: نکته جالب این بود که در جواب شنیدم که شاید قیمت میوه‌ها و صیفی‌جات در بازار روزها ارزان‌تر از مغازه‌های سطح شهر باشد ولی بی‌کیفیت است.

شهروند خراسان جنوبی ادامه‌داد: در مورد بازار روزها نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که بسیاری از شهرستان‌های خراسان‌جنوبی بازار روز ندارند و از این نظر قیمت میوه و تره بار در این شهرستان‌ها بیداد می‌کند.

محمدی افزود: در مجموع آنچه که من از مشتری‌های بازار روزها شنیده‌ام در این مکان‌ها قیمت میوه مناسب ولی کیفیت مطلوبی ندارد.

بازار روزها تحت کنترل و نظارت میدان بار مرکزی نیستند

مفاخر، رئیس اتحادیه میوه و تره بار بیرجند در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: هر چند موضوع بازار روز به شهرداری مربوط می‌شود ولی به طور کلی یکی از علل پایین بودن کیفیت میوه در بازار روزها تحت کنترل نبودن میدان بار مرکزی است.

وی بیان‌کرد: به عبارت دیگر میوه‌هایی که در مغازه‌های سطح شهر بیرجند عرضه می‌شود از محل میدان بار مرکزی تأمین شده که ما بر آن نظارت داریم ولی در بازار روزها به صورت مستقیم خودشان میوه را از سایر شهرهای کشور تأمین می‌کنند که گاه کیفیت کافی ندارد.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار بیرجند گفت: از جنبه‌ای به نظر من میوه‌های در بازار روزها نسبت به کیفیتی که دارند، قیمت آن بالا است اما میوه‌های عرضه شده در میدان بار تک‌چین بوده از این جهت مردم باید زمان مقایسه قیمت‌ها کیفیت را هم مد نظر قرار دهند.

مفاخر افزود: به نظر من اگر در بین مردم این فرهنگ سازی صورت بگیرد که میوه را دست چین و جا به جا نکنند، به واسطه کاهش هدر رفت، میوه با قیمت پایین‌تری به مردم عرضه می‌شود.

نقش کرایه حمل در قیمت میوه

وی درباره چرایی گران بودن میوه در خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: خراسان‌جنوبی استان تولید کننده میوه نیست و ما مجبوریم از سایر استان‌های کشور میوه وارد کنیم که به طور طبیعی افزایش کرایه‌های حمل و نقل و کمبود ناوگان بر این موضوع قیمت میوه تأثیر می‌گذارد.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار خراسان‌جنوبی اظهار کرد: کرایه‌های حمل و نقل در خراسان‌جنوبی نسبت به سال گذشته حدأقل دو برابر افزایش داشته است.

مفاخر یادآور شد: در حال حاضر در بیرجند هندوانه بین سه هزار و ۵۰۰ تا پنج هزار تومان، پرتقال تامسون از هشت تا ۱۱ هزار تومان و سیب زرد نیز بسته به کیفیت و مرغوبیت آن از هشت هزار تا ۲۸ هزار تومان عرضه می‌شود.

گفتنی است تماس‌های خبرنگار مهر برای گفت و گو با حسن دلپسند رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری بیرجند بی نتیجه ماند.

میوه و تره‌بار با ۳۵ درصد کاهش قیمت در روز بازارهای عرضه می‌شود

وی پیش از این در گفت و گو با رسانه‌ها اعلام کرده بود که در راستای ایجاد رقابت سالم و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان میوه و تره‌بار با ۳۵ درصد کاهش قیمت در روز بازارهای شهرداری عرضه می‌شود و با توجه به شرایط اقتصادی موجود عرضه میوه با قیمت کمتر از برنامه‌های شهرداری در جهت خدمت به شهروندان است.

وی تأکید کرده بود که در راستای ایجاد رقابت سالم و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان میوه و تره‌بار با ۳۵ درصد کاهش قیمت در روز بازارهای شهرداری عرضه می‌شود.

دلپسند یادآور شد: با توجه به اینکه کاهش قیمت‌ها در بازارچه‌های شهرداری محسوس بوده، انحصارطلبان بازار میوه از این موضوع احساس خطر کرده‌اند در حالی که این اقدام ما در راستای حمایت از حقوق مصرف کننده به ویژه با توجه به شرایط سخت اقتصادی در جامعه است.

حق مصرف کننده به دست آوردن میوه و صیفی‌جات و سایر محصولات کشاورزی با قیمت و البته با کیفیت مناسب است. اما به نظر می‌رسد در خراسان‌جنوبی مصرف کننده یا باید از کیفیت محصول صرف نظر کند و یا به قیمت بالایی میوه‌های رنگارنگ را به خانه بیاورند.

کد خبر 5479293

منبع: مهر

کلیدواژه: میدان میوه و تره بار قیمت میوه بازار میوه و تره بار عید فطر 1401 عید سعید فطر نماز عید سعید فطر بوشهر کرمانشاه ویروس کرونا گرد و غبار روز معلم آمار کرونا بارش باران فطریه خراسان رضوی ایلام ماه رمضان 1401 شهروند خراسان جنوبی مغازه های سطح شهر روز بازارهای بازار روزها میوه و تره بار بازار روز خبرنگار مهر عرضه می شود گفت و گو مصرف کننده هزار تومان کیفیت میوه صیفی جات قیمت میوه کاهش قیمت میدان بار پایین تر مغازه ها قیمت ها میوه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۳۳۱۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آذری جهرمی: بسازیم، کلنگ نباشیم!

به گزارش «تابناک»، محمدجواد آذری جهرمی در کانال تلگرامی خود با اشاره به هشدار برخی مسئولان برای مسدودسازی فعالیت دیوار و شیپور در صورت عدم همکاری برای مقابله با قیمت سازی‌ها نوشت:

برخی سوداگران با قیمت سازی جعلی در سکوهایی چون دیوار و شیپور، نسبت به ایجاد التهاب در بازار مسکن اقدام می کنند. این گزاره ای است که چند مدتی است در مصاحبه های متولیان سیاستگذاری مسکن و شهرسازی ایران به دفعات شنیده شده است.

آیا این گزاره صحت دارد؟ پاسخ احتمالا مثبت است اما با همان احتمال می شود گفت که این پدیده فراگیر نیست و بیشتر منطقه ای است.

اما راه حلی که سیاستگذار مسکن و شهرسازی ارائه میکند، عمدتا «کلنگی» است. بستن سکوها در صورت عدم همکاری، همکاری چیست؟ تخریب بازار به دست خود صاحبان سکو! یا فشار نابجا بر پلیس برای شناسایی عوامل سوداگری و دستگیری آنها و یافتن سلطان سوداگری مسکن!  و در نهایت افزایش اصطکاک مردم با حکومت.

در این شرایط تناقض آلود چه باید کرد؟

دخالت کلنگی سیاستگذار با شعار حمایت از مردم و تعطیلی سکو؟ خب صاحبان سکو و فعالان تجاری در آن، مگر از مردم نیستند؟

شاید راه حل نگاهی به نحوه مدیریت در سایر بازارها باشد. در بازارهای مالی، این پیشامدها با ایجاد و نمایش مفهوم «عمق بازار» در کنار قیمت پیشنهادی، کنترل می شود. عمق بازار به ترید کننده درک بهتری از میزان عرضه و تقاضا در بازار مربوطه را می‌دهد.

سیاستگذار سازنده، بجای تخریب کلنگی پلتفرم‌ها، با استفاده از داده های ناشناس شده سامانه معاملات مسکن، متوسط نرخ هر متر مربع مسکن معامله شده در هر کوچه و معبر را با استفاده از زیرساخت سامانه GNAF در وزارت ارتباطات، شفاف سازی میکند و با ترکیب این اطلاعات با قیمت سازی برخی سوداگران در این سکوها، آنها را افشا میکند و به خریداران یا مستاجران درباره ساختگی بودن قیمتها هشدار می دهد. البته مراقب است تا با دست کاری نکردن قیمتها توسط خودش، اعتماد مردم را هم از بین نبرد.

طبیعی است که سیاستگذاری سازنده، نیازمند کار و تلاش مضاعف است اما در سیاستگذاری کلنگی، همان مصاحبه و دستور دادن و تظاهر به حمایت از حقوق مردم کفایت میکند.

بسازیم، کلنگ نباشیم!

دیگر خبرها

  • سیل برخی از راه‌های روستایی و فرعی خراسان جنوبی را مسدود کرد
  • سیل برخی از راه‌های روستایی و فرعی را مسدود کرد
  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • شنبه تمامی میادین و بازارهای میوه و تره‌بار تعطیل است
  • نظارت ۹۹۰ ناظر بر دور دوم انتخابات بیرجند، درمیان و خوسف
  • شنبه همه میادین و بازار‌های میوه و تره بار تعطیل است
  • شنبه همه میادین و بازارهای میوه و تره بار تعطیل است
  • آذری جهرمی: بسازیم، کلنگ نباشیم!
  • آشنایی با نامزدهای راه یافته به دور دوم انتخابات مجلس در بیرجند