Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شاهرود، بهرام‌علی ظاهری، سرپرست اداره کل حفظت محیط‌زیست استان سمنان پیش از ظهر امروز در بازدید از مرکز تکثیر یوزپلنگ‌های آسیایی اظهار کرد: پس از تأکید رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست برای تشکیل کارگروه حقیقت‌یاب علل بررسی تلف شدن یکی از سه توله یوز ایرانی که در ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ به‌صورت سزارین در مرکز تکثیر یوزپلنگ آسیایی متولد شده بودند، معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست به استان سمنان سفر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: جلسه فوری و اضطراری بررسی علل تلفات تکثیر گربه‌سانان در اسارت با توجه به یافته‌های علمی و تجارب جهانی با حضور معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان، تیم علمی و اجرایی و دامپزشک معتمد برگزار شد.

سرپرست اداره کل حفظت محیط زیست استان سمنان ادامه داد: علت تلف شدن یکی از سه توله، ضعیف بودن در ابتدا با وزن 300 گرم و ناهنجاری مادرزادی ریه سمت چپ و چسبندگی ریه تعیین و صورت‌جلسه گزارش با حضور حاضران در جلسه امضا شد.

ظاهری خاطرنشان کرد: همچنین در این جلسه، پس از بررسی‌های لازم و علمی عنوان شد که تشخیص جنسیت گربه‌سانان مخصوصاً یوزپلنگ در روزهای اول که توله‌ها متولد شده بودند، بسیار سخت و حساس بوده و اندام‌های تناسلی آنها به‌راحتی قابل تشخیص نیست که با رشد حیوان، تعیین جنسیت مرحله به مرحله آسان‌تر خواهد بود.

وی تصریح کرد: در بازدید امروز به همراه دامپزشکان حاذق و مجرب، مجدداً توله یوزها مورد معاینه قرار گرفتند و مشخص شد توله‌ها، نر هستند.

سرپرست اداره کل حفظت محیط زیست استان سمنان خاطرنشان کرد: کارشناس تغذیه حیات‌وحش مرکز تکثیر یوز آسیایی به درخواست پزشک معتمد امروز تغییر کرد و بعد از تولد آغوز به توله‌ها با سرنگ داده شد.

ظاهری بیان کرد: در حال حاضر، از شیر خشک مخصوص گربه‌سانان با برند معتبر جهانی برای تغذیه استفاده می‌شود و وزن توله‌ها در زمان تولد ۳۵۰ گرم توسط دامپزشک معتمد در گزارش اعلام شد و بعد از چهار روز به ۵۰۰ گرم افزایش داشته است.

وی تأکید کرد: این نخستین تجربه ایران در خصوص تکثیر یوز در اسارت است و تلاش خواهد شد تا در دوره‌های بعد مجدداً برای گرفتن توله‌های جدید از ایران، فرآیند تکثیر را با تجربه بیشتری دنبال کنیم.

سرپرست اداره کل حفظت محیط زیست استان سمنان گفت: تیم علمی و اجرایی این رویداد بی‌شک به توصیه‌های محققان و رهنمودهای متخصصان حیات‌وحش ملی و بین‌المللی نیاز دارند.

انتهای پیام/74001/م/

منبع: فارس

کلیدواژه: محیط زیست طبیعی یوزپلنگ های آسیایی پارک ملی توران تکثیر یوز توله ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۳۳۲۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همکاری دانشکده آب اهواز در حل چالش‌های زیست محیطی خوزستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، امیر سلطانی‌محمدی اظهار کرد: با توجه به پتانسیل خوب اعضای هیات علمی و دانشجویان در دانشکده مهندسی آب دانشگاه شهید چمران اهواز، تفاهم‌نامه‌ای با اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با هدف حل چالش‌های بسیار محیط زیست منعقد شده است.

وی با بیان اینکه همکاری در این تفاهم‌نامه دوطرفه خواهد بود، ادامه داد: استفاده مطلوب از توانایی علمی دانشکده برای حل مشکلات و انجام تحقیقات کاربردی، ایجاد فرصت مطالعاتی برای اعضای هیات علمی، طراحی و برگزاری همایش‌ها و نشست‌های علمی - پژوهشی، استفاده متقابل از بانک اطلاعاتی و کتابخانه‌ها، حمایت از پروژه‌های تحصیلات تکمیلی دانشجویان، استفاده از امکانات تحقیقاتی دانشگاه، ارائه خدمات مشاوره‌ای در موضوعات زیست محیطی و همکاری برای ارتقای سطح تحصیلی کارکنان محیط زیست از مفاد این تفاهم‌نامه است.

رئیس دانشکده مهندسی آب و محیط زیست دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: همکاری برای پیشبرد اهداف دو طرفه، چاپ مقالات و کتب علمی، پذیرش دانشجویان برای گذراندن دوره کارآموزی و کارورزی، همکاری در راه‌اندازی نشریات علمی و کمک برای ترجمه متون علمی، برگزاری نشست‌های سه‌جانبه میان صنایع، دانشگاه و محیط زیست برای شناسایی مشکلات، بررسی و ارائه راهکار از دیگر مواردی است که در این تفاهم‌نامه پیگیری می‌شود.

وی بیان کرد: دانشکده مهندسی آب دانشگاه شهید چمران اهواز، تنها دانشکده تخصصی آب کشور است. در این دانشکده چهار گروه تخصصی آبیاری و زهکشی، سازه‌های آبی، مهندسی محیط زیست و هیدرولوژی و منابع آب فعال هستند و در مقطع کارشناسی یک رشته، در مقطع ارشد ۱۰ رشته گرایش و در مقطع دکتری تخصصی نیز سه رشته گرایش تدریس می‌شوند. در این دانشکده، تمرکز روی گسترش دوره تحصیلات تکمیلی است.

دیگر خبرها

  • حفاظت از محیط‌ زیست مردمی شود/ لزوم برخورد با بهره‌برداران خاطی
  • لزوم بهره‌گیری از فناوری‌ و دستاورد‌های دانش‌بنیان در حفاظت محیط زیست
  • مجوز زیست محیطی بهره‌برداری از معدن آلبلاغ اسفراین صادر شد
  • رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست: 50 درصد تالاب هامون آبگیری شده است
  • جزییات برگزاری چهارمین جلسه شورای عالی محیط زیست
  • سلاجقه: تاکنون ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری شده است
  • حمایت معاونت علمی از صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان پارک علم و فناوری استان سمنان
  • بررسی مشکلات و معضلات رودخانه کن
  • همکاری دانشکده آب اهواز در حل چالش‌های زیست محیطی خوزستان
  • لایحه بودجه و برنامه در دستورکار مجلس/اسامی غایبان جلسه