Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-کتاب «بررسی مبادلات تجاری میان کشور‌های مسلمان و ارائه راهکار‌هایی جهت توسعه آن» در 268 صفحه به همت نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به چاپ رسید.
به گزارش خبرگزاری آریا،  به نقل از روابط عمومی نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، کتاب «بررسی مبادلات تجاری میان کشور‌های مسلمان و ارائه راهکار‌هایی جهت توسعه آن» اثر فرزانه احمدیان یزدی و مهسا مسگرانی در 268 صفحه به همت نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کشور‌های اسلامی با توجه به داشتن امکانات و امتیازات نتوانستند متناسب با امکانات و توانایی‌های خود یک بلوک قدرتمند اقتصادی و سیاسی تشکیل دهند؛ شکی نیست که اگر این امکانات به خوبی ساماندهی شود و برای کمک به رفاه اقتصادی و ارتقای سیاسی کشور‌های اسلامی به کار گرفته شود، تحولات چشمگیری در این کشور‌ها به وجود می‌آید.
در این تحقیق، به طور جامع با در نظر گرفتن تمامی ابعاد تجارت کالایی میان کشور‌های مسلمان عضو سازمان همکاری کشور‌های اسلامی و بر اساس جدیدترین اطلاعات موجود مربوط به تجارت بالفعل میان این دسته از کشور‌ها و بررسی امکان گسترش روابط تجاری کالایی میان آن‌ها پرداخته شده است.
این اثر در پنج فصل تالیف شده است؛ در فصل اول، با مرور نظریات تجارت بین الملل در حوزه موضوع مورد مطالعه و با توجه به تجارت عملیاتی این دسته از کشور‌ها طی سال‌های اخیر، راهکار‌های عملیاتی بمنظور بهبود و افزایش روابط تجاری کالایی میان آن‌ها عرضه شده است.
در واقع در این پژوهش از مبانی نظری موجود در این حوزه در کنار شواهد تجربی از وضع تجارت بالفعل میان کشور‌های مسلمان (بر اساس جدیدترین آمار موجود)، به منظور ارائه پیشنهاد‌های کاربردی جهت افزایش تجارت دو جانبه موثر میان این کشور‌ها بهره گیری شده است.
در فصل دوم به مبانی نظری تحقیق مرتبط با نظریه‌های تجارت بین الملل متناسب با موضوع تحقیق (نظریه سوداگری، نظریه مزیت مطلق آدام اسمیت، نظریه مزیت نسبی ریکاردو، نظریه فرصت هابرلر، نظریه استوارت میل و...) پرداخته شده است.
در فصل سوم، وضع مبادلات تجاری بین کشور‌های مسلمان بر اساس آخرین اطلاعات موجود در پایگاه‌های آماری معتبر ارائه و به طور کامل تجزیه و تحلیل شده است.
در این فصل ضمن مروری بر تحقیقات انجام شده درباره همکاری‌های اقتصادی منطقه ای، وضعیت تجارت بین الملل میان کشور‌های عضو سازمان همکاری کشور‌های اسلامی و وضع تراز تجاری کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های کشور‌های اسلامی شبکه جغرافیایی تجارت درون سازمانی اعضای این سازمان مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
در فصل چهارم که با عنوان موانع گسترش و توسعه مبادلات تجاری میان کشور‌های مسلمان تالیف شده، موانع ایجاد بازار مشترک اسلامی تبیین و نشانه‌هایی از توسعه همگرایی اقتصادی میان اعضا بررسی شده است.
در فصل پنجم، نتایج کلی برگرفته از این تحقیق و راهکار‌هایی برای گسترش مبادلات تجاری میان کشور‌های مسلمان بیان شده است.
علاقه‌مندان برای خرید اینترنتی این کتاب می‌توانند به نشانی اینترنتی http://shop.isca.ac.ir/ مراجعه نمایند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: کتاب کشور های اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۳۳۶۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معاون استاندار قم بر افزایش مبادلات تجاری با روسیه تاکید کرد

به گزارش خبرگزاری مهر، الدر بوتائف نایب رییس اتاق بازرگانی جمهوری داغستان روسیه با حضور در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ از غرفه استان قم بازدید و با سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم دیدار کرد.

سیداکبر غلامیان سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم در این دیدار بر افزایش تعاملات تجاری ایران به ویژه استان قم با روسیه تاکید کرد.

وی در ادامه گفت: روسیه به عنوان کشور دوست و همسایه ما، مقصد خوبی برای صادرات استان قم محسوب می‌شود و می‌توانیم با افزایش تعاملات خود ظرفیت‌های صادراتی این استان را بیشتر معرفی کنیم.

نایب رییس اتاق بازرگانی جمهوری داغستان روسیه نیز در این دیدار با اشاره به استقبال شهروندان روسی از کالاهای ایرانی، عنوان کرد: کالاهای ایرانی از کیفیت خوبی برخوردار هستند و این موضوع باعث استقبال شهروندان ما در سراسر این کشور شده است.

بوتائف بیان کرد: ما به دنبال افزایش تعامل با ایران و قم هستیم و می‌توانیم ظرفیت‌های صادراتی قم در حوزه‌های مختلف را بیشتر در کشورمان معرفی کنیم.

کد خبر 6090466

دیگر خبرها

  • بررسی آثار کلر ژوبرت نویسنده و تصویرگر مسلمان شده فرانسوی
  • بررسی توسعه همکاری‌ها و مبادلات تجاری مرز پلدشت و نخجوان
  • معاون استاندار قم بر افزایش مبادلات تجاری با روسیه تاکید کرد
  • آفریقا؛ قاره فرصت ها؛ موانع همکاری های تجاری ایران و آفریقا چیست؟
  • چاپ دوم کتاب «ترجیع‌بند در شعر نو» منتشر شد
  • وزیر صمت: با وجود تحریم ۱۵۳ میلیارد دلار تجارت خارجی داریم
  • ۱۵۳ میلیارد دلار؛ حجم تجارت خارجی ایران
  • ما آماده تعامل هستیم، حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است
  • ایران آماده تعامل است/ ۱۵۳ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی داریم
  • رایزنی برای تبادلات مالی و بانکی میان ایران و آفریقا