Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزری فارس به نقل از روابط‌عمومی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، محمود طغرایی مسئول دفتر ثبت آثار تاریخی و طبیعی این اداره کل اظهار کرد: دانش بومی پخت «یخنی پلو» درگز در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

وی افزود: «یخنی» که در قاموس لغات فارسی به معنای پخته آمده را می‏توان مشهورترین و محبوب‏ترین خوراک بومی شهرستان درگز در استان خراسان رضوی دانست که همچنان نیز از اقبال زیادی برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این خوراک، از گذشته تا کنون در مراسم و میهمانی‏ها و جشن‏ها تهیه می شده است. همچنین معمولا برای پذیرایی از مهمانی که از اهمیت خاصی در نزد صاحبخانه برخوردار است، یخنی پخته می‏شود.

طغرایی خاطرنشان کرد: یخنی در اصل گوشت پخته شده بره یا بز است که به شیوه خاص خود در درگز پخته و به همراه برنج صرف می‏شود، برای تهیه این غذا، قطعات گوشت در پیاز تفت داده شده به همراه آب پخته می‏شود بدون اینکه هیچ ادویه‏ای به جز نمک بدان اضافه شود.

وی افزود: محبوبیت یخنی در نزد مردم محلی و مسافران سبب شده که در در سطح شهرستان درگز، به رستوران‏ها و خوراک‏پزی‏های فراوانی بر‏خوریم که پیشنهاد  اول آنها برای پذیرایی از مهمانان، گوشت یخنی به همراه پلوی با برنج درگزی است. با توجه به اهمیتاین غذا برای مردم درگز، می‏توان با معرفی درست و بجا، از ظرفیت این غذا در کنار دیگر جاذبه‏های تاریخی، فرهنگی و طبیعی منطقه درگز، در جهت معرفی خوراک سنتی و جذب هر چه بیشتر گردشگر، بهره برد.

 

انتهای پیام/ ۷۰۰۷۹

منبع: فارس

کلیدواژه: درگز میراث ناملموس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۳۵۲۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرآیند پرورش و فرآوری گوشت الاغ، اسب و زالو (فیلم)

 

 

 

منبع : فرادید

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: فناوری پرورش و پروار کردن گاو؛ کشتار و فرآوری گاو در کارخانه (فیلم) پرورش گاو‌های غول پیکر در یک گاوداری محلی و مشهور اندونزیایی (فیلم) فرآیند پرورش و فرآوری شیر هزاران بز توسط کشاورزان استرالیایی (فیلم)

دیگر خبرها

  • ۲۰ ناهار سبک و فوری برای روز‌های بی‌حوصلگی
  • افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک با وجود وعده بانک مرکزی
  • فرآیند پرورش و فرآوری گوشت الاغ، اسب و زالو (فیلم)
  • گنجاندن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی ممکن نیست
  • سخنگوی بورل: گنجاندن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی ممکن نیست
  • صف‌آرایی شکست‌خوردگان، علیه ایران | آمریکا و اروپا دوباره دست به تحریم شدند
  • رونمایی از لوح ثبتی مهارت سنتی فراوری چای دستی در لاهیجان
  • بازگشایی جاده تربت جام -صالح آباد
  • جاده تربت جام -صالح آباد خراسان رضوی بازگشایی شد
  • دستورکار قرار گرفتن برگزاری پنج برنامه در حوزه گردشگری خوراک