Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-30@17:41:46 GMT

علت مرگ اولین دریافت کننده قلب خوک چه بود؟

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۳۵۳۹۵

علت مرگ اولین دریافت کننده قلب خوک چه بود؟

چند ماه گذشته در اولین جراحی در نوع خود، یک بیمار ۵۷ساله به نام «دیوید بنت» (David Bennett) که با بیماری لاعلاج قلبی دست وپنجه نرم می‌کرد، تحت عمل جراحی قرار گرفت و یک قلب اصلاح ژنتیکی شده خوک دریافت کرد؛ اما این فرد دو ماه پس از جراحی در مرکز پزشکی دانشگاه مریلند درگذشت؛ حال علت مرگ وی مشخص شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، اوایل سال جاری میلادی اعلام شد «دیوید بنت» (David Bennett) مردی که از یک خوک اصلاح ژنتیکی شده قلب پیوندی دریافت کرده بود دو ماه پس از جراحی در مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، درگذشته است.

در ان زمان پزشکان مسئول این عمل گفتند مشخص نیست که بدن او عضو پیوندی را پس زده است یا خیر و سخنگوی بیمارستان نیز گفت: هیچ علت مشخصی برای مرگ وی شناسایی نشده است حال، اما به گفته متخصصان پیوند، قلب خوکی که در اوایل سال جاری میلادی در یک عمل مهم به یک بیمار آمریکایی پیوند زده شد، حامل یک ویروس خوکی بوده و این امر باعث مرگ او بعد دو ماه شده است.

بنت اولین فردی بود که قلب دارای نارسایی خود را با قلب یک خوک اصلاح ژنتیکی شده جایگزین کرد. دیوید بنت که ۵۷ سال داشت در مریلند زندگی می‌کرد. او دچار عارضه قلبی شدیدی بود و پس از آن که به دلیل واجد شرایط نبودن، چندین بار درخواستش برای قرار گرفتن در لیست انتظار دریافت قلب انسان رد شد، با دریافت آزمایشی قلب خوک موافقت کرد.

قلب پیوند زده شده در ابتدا عملکرد خوبی داشت و برای چند هفته هیچ نشانه‌ای از پس زده شدن وجود نداشت. او با خانواده‌اش وقت گذراند و فیزیوتراپی انجام داد، اما از بیمارستان مرخص نشد و به گفته‌ی مسئولین بیمارستان چند روز قبل حالش رو به وخامت رفت.

بنت نیز روز قبل از جراحی گفته بود: من یا باید این پیوند را انجام دهم یا جان خود را از دست می‌دهم. من می‌خواهم زنده بمانم. اگرچه این تیری در تاریکی است، اما آخرین شانس من است.

اکنون پس از بررسی‌ها محققان دریافته‌اند که قلب بنت تحت تاثیر «سیتومگالوویروس» خوکی قرار گرفته است و این یک عفونت است که اثرات مخربی بر پیوند داشته است. سیتومگالوویروس (Cytomegalovirus) یک سرده از ویروس‌های رده هرپس ویرالس در زیرخانواده بتا از خانواده هرپس ویریده است.

شرکت بیوتکنولوژی Revivicor که این خوک‌ها را پرورش داده و مهندسی کرده است، از اظهار نظر در این باره خودداری کرد و هیچ بیانیه عمومی در مورد ویروس منتشر نکرده است.

«مایک کورتیس»، مدیر عامل شرکت eGenesis، که آن‌ها نیز همچنین خوک‌هایی را برای پیوند اعضای بدن پرورش می‌دهند گفت: این خوک قرار است از همه عوامل بیماری‌زای خوکی پاک باشد و این موضوع بسیار مهمی است. آیا بنت بدون این ویروس زنده می‌ماند؟ ما نمی‌دانیم، اما این عفونت نه تنها به زنده ماندن اون کمکی نکرد بلکه احتمالا به شکست پیوند کمک کرده است.

علت مرگ بنت مهم است، زیرا اگر قلب او در نتیجه رد ایمنی از کار می‌افتاد، ممکن بود محققان مجددا به یک روش جدید برای انجام یک پیوند موفقیت‌آمیز روی می‌آوردند. اکنون انتظار می‌رود که شرکت‌هایی مانند United Therapeutics و eGenesis، یا دانشگاه‌هایی که با آن‌ها کار می‌کنند، آزمایش‌های بالینی اندام خوک خود را ظرف یک یا دو سال آینده انجام دهند.

«بارتلی پی گریفیت» (Bartley P. Griffith) که این پیوند را انجام داده است گفت: اکنون ما کم کم در حال درک این موضوع هستیم که چرا او از دنیا رفت. اگر علت مرگ او یک عفونت بود، احتمالاً می‌توانیم در آینده از آن جلوگیری کنیم.

«یواخیم دنر» از موسسه ویروس‌شناسی دانشگاه برلین گفت که راه حل این مشکل، آزمایش دقیق‌تر بافت است. به نظر می‌رسد که محققان آمریکایی پوزه خوک را به منظور شناسایی ویروس آزمایش کرده‌اند، اما باید گفت ویروس اغلب در عمق بافت‌ها پنهان شده است. این یک ویروس نهفته است و تشخیص آن سخت است. اما اگر حیوان را بهتر آزمایش کنید، این اتفاق نخواهد افتاد.

ویروس را می‌توان شناسایی کرد و به راحتی از بدن خوک‌ها حذف کرد، اما متاسفانه آن‌ها از سنجش خوبی استفاده نکردند و ویروس را شناسایی نکردند و این امر دلیل مرگ بود. خوک آلوده بود و ویروس از طریق پیوند منتقل شد. البته مرگ بنت را نمی‌توان تنها به گردن ویروس انداخت. این بیمار وضعیت خیلی خیلی وخیمی داشت. این را فراموش نکنید.

شاید ویروس نقش در مرگ وی داشته باشد، اما این تنها دلیل این مرگ نبوده است. من هنوز فکر می‌کنم این آزمایش موفقیت بزرگی بوده است چراکه به عنوان مثال، اولین پیوند قلب انسان به انسان در سال ۱۹۶۷، تنها ۱۸ روز دوام آورد و دو سال بعد، پیوند قلب در آلمان تنها ۲۷ ساعت دوام آورد.

منبع: فرارو

کلیدواژه: پیوند قلب علت مرگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۳۵۳۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای نوبت اول طرح ایمن‌سازی تکمیلی فلج اطفال

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، سیمین دخت بیات رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت با اعلام این خبر گفت: در مرحله اول این عملیات ضمن مراجعه به 27هزار و  298خانوار، تعداد 37هزار و 692 کودک زیر پنج سال واکسینه شدند.   

به گفته بیات نوبت اول اجرای این طرح از دوم تا چهارم اردیبهشت ماه سال جاری به شکل مراجعه خانه به خانه منازل و جستجوی کودکان زیر پنج سال در مناطق پرخطر اجرا شد.

وی هدف این برنامه را توقف گردش ویروس فلج اطفال در مناطق پرخطر (نقاط کانونی و وارده) عنوان کرد.

بیات افزود: با توجه به انتقال ویروس وحشی فلج اطفال در دو قاره آسیا و آفریقا و بومی بودن بیماری در کشورهای همسایه شرقی ایران(افغانستان و پاکستان) عملیات ایمن‌سازی تکمیلی سالانه، برای حفظ موقعیت عاری از ویروس فلج اطفال در کشورمان الزامی است.

به گفته وی این مرحله به عنوان مرحله نهایی قبل از ریشه کنی جهانی ویروس اطفال محسوب می‌شود.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت یادآور شد: گروه هدف این طرح، کودکان پنج سال(صفر تا 59) ماهه بودند که بدون توجه به سابقه ایمن‌سازی قبلی دو قطره واکسن خوراکی فلج اطفال دریافت کردند.

به گفته وی تمامی کودکان زیر پنج سال که در محل‌های تجمع مهاجران خارجی سکونت داشتند، کودکان ساکن مناطقی با احتمال پوشش واکسیناسیون کمتر از 95 درصد، کودکان ساکن مناطق تحت پوشش تیم های سیار و کودکان اتباع ساکن در مناطق تابعه دانشگاه تحت پوشش این طرح قرارگرفتند.

رئیس گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت در خاتمه سخنان خود خاطرنشان کرد: مرحله دوم طرح از 30 اردیبهشت تا یکم خردادماه سال جاری اجرا خواهد شد.  

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دهه کرامت فرصت پیوند دل‌های نسل جوان با اهل بیت(ع) است
  • تولید کیت‌های جداساز ویروس‌های بیماری‌زا در کشور
  • استان فارس برند جهانی در عرصه صنایع دستی محسوب می‌شود
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • اجرای طرح سرشاخه کاری درختان گردو در زارچ
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون
  • اجرای نوبت اول طرح ایمن‌سازی تکمیلی فلج اطفال
  • لزوم پیوند کودکان با طبیعت از بدو تولد
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • امروز با سعدی: ای یار جفا کرده پیوند بریده