Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس مسائل پول و بانکی گفت: محدود کردن اعتبارات بانکی باعث شده نیاز بانک‌ها به وجوه نقد یا پایه پولی کاهش بیابد، در نتیجه این راهبرد شاهد هستیم که کاهش مصارف بانک‌ها روی رشد پایه پولی تاثیر مستقیمی گذاشته و اثر بازدارندگی خود را نشان داده است.

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، کاهش رشد پایه پولی که در میان مدت می‌تواند به کاهش نرخ تورم کمک کند موضوعی است که آمار‌های منتشر شده از سوی بانک مرکزی موید آن است که در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۰ اتخاذ برخی سیاست‌ها در نظام بانکی کشور به کاهش پایه پولی منجر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناس مسائل پولی و بانکی در گفتگو با دانشجو چند اقدام دولت که به این مساله منتهی شده را توضیح داده است.

حسین درودیان کارشناس مسائل پولی و بانکی و استاد دانشگاه تهران در گفتگو با دانشجو درخصوص تحولات اقتصاد کلان در بخش اقدامات بانک مرکزی در سال ۱۴۰۰ بخصوص در نیمه دوم سالذ و روی کار آمدن دولت جدید گفت: آنچه درخصوص کاهش رشد پایه پولی ذکر می‌شود که رشد هشت ماهه پایه پولی از ۴۲.۱ درصد در مردادماه ۱۴۰۰ به ۳۱.۴ درصد در پایان همان سال کاهش یافته است را باید به برخی سیاست گذاری‌های بانک مرکزی و دولت از نیمه سال گذشته تلاش کرده اند تا برای بانک‌ها سقف ترازنامه‌ای قائل شوند، ارتباط داد.

وی در این باره گفت: این راهبرد اتخاذ یک سیاست انقباضی نسبتا قوی است گرچه نمی‌توان گفت در اهداف کمی دقیقا موفق عمل کرده، اما تا حدی با محدود کردن اعتبارات بانکی باعث شده نیاز بانک‌ها به وجوه نقد یا پایه پولی کاهش بیابد، در نتیجه این راهبرد شاهد هستیم که کاهش مصارف بانک‌ها روی رشد پایه پولی تاثیر مستقیمی گذاشته و اثربازدارندگی خود را نشان داده است.

درودیان در خصوص سایر عوامل مورد استفاده دولت و بانک مرکزی در خصوص کاهش رشد پایه پولی گفت: عامل دیگر را می‌توان بهبود وضعیت ارزی دولت نسبت داد. با توحه به بهبود درآمد نفتی و اتفاقاتی که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم منجر به آن شده که دولت از بانک مرکزی کمتر برداشت کند، پس این موضوع نیز دلیل موثری بر کاهش رشد پایه پولی به شمار می‌رود.

استاد اقتصاد در پایان گفتگو خاطر نشان کرد: البته باید به ترکیب پایه پولی هم توجه کرد. در سال گذشته ترکیب پایه پولی به سمت بدهی بانک‌ها تغییر پیدا کرده که علامتی از گرایش انقباضی در سیاست پولی و مالی است که اتفاق نامطلوبی محسوب می‌شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: پایه پولی تورم بانک مرکزی اعتبارات بانکی دولت سیزدهم کاهش رشد پایه پولی بانک مرکزی بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۳۶۶۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سقف تراکنش‌های بانکی بانک رفاه کارگران افزایش یافت

سقف تراکنش‌های بانکی بانک رفاه کارگران از مبلغ یک میلیارد ریال به دو میلیارد ریال در هر روز افزایش یافت. - اخبار بازار -

به گزارش روابط عمومی بانک رفاه کارگران، با اعلام بانک مرکزی حداکثر تراکنش خرید از هر کارت متعلق به مشتری حقیقی از مبلغ یک میلیارد ریال به دو میلیارد ریال و مجموع تراکنش‌های انجام‌شده کارتی برای مشتری حقیقی در کل شبکه بانکی، روزانه از مبلغ یک میلیارد ریال به دو میلیارد ریال افزایش یافت. 

بر اساس این گزارش، همچنین هر مشتری حقیقی مجاز است از تمامی حساب‌های خود در هر مؤسسه اعتباری، روزانه مبلغ دو میلیارد ریال را به صورت غیرحضوری برداشت کند. این آستانه (حدنصاب) پیش‌تر معادل یک میلیارد ریال تعیین شده بود.

دیگر خبرها

  • مصباحی مقدم : کنترل بانک‌ها از خرداد در اختیار بانک مرکزی قرار می‌گیرد
  • کاهش نقدینگی و تورم با تمرکز بانک مرکزی در حوزه ریال
  • بانک مرکزی از خرداد ماه بانک ها را کنترل می کند
  • سقف تراکنش‌های بانکی بانک رفاه کارگران افزایش یافت
  • بدهی ابر بدهکاران بانکی؛ بیش از ۷۰ درصد پایه پولی کشور
  • مهلت ارسال مقاله برای ویژه‌نامه فصلنامه روند با موضوع «پول دیجیتال بانک مرکزی CBDC» تمدید شد
  • دلار و سکه تا کجا کاهش پیدا می کنند؟
  • قالیباف به بانک مرکزی اولتیماتوم داد
  • بانک مرکزی آرژانتین، نرخ بهره را کاهش داد
  • بانک مرکزی آرژانتین نرخ بهره را به ۶۰ درصد کاهش داد