Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-07@22:54:26 GMT

درخواست برای تغییر در شیوه‌ اعمال سیاست حذف ارز ترجیحی

تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۳۷۶۸۰

درخواست برای تغییر در شیوه‌ اعمال سیاست حذف ارز ترجیحی

به گزارش حوزه تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های کشور در نامه ای به آیت الله رئیسی رئیس جمهور ضمن اشاره به افزایش قیمت برخی اقلام خوراکی در روزهای اخیر؛ پیشنهاداتی را به دولت درباره نحوه حذف ارز ترجیحی ارائه کرد.

اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در بخشی از این نامه تاکید کرد: در حالی که انتظار می‌رفت تصمیم قاطع بر انجام جراحی های اقتصادی‌ را در حوزه‌های اساسی‌تری همچون نظام بانکی و نظام مالیاتی و برگردن سرمایه‌داران کلان و دلالان  ببینیم، اما تیغ‌ تند تغییرات درگام اول برای توده‌ مردم مستضعف جامعه، محسوس‌ترین تأثیرات را داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اتحادیه دانشجویی در بخشی از نامه خود با اشاره به تصمیم دولت برای حذف ارز ترجیحی برخی اقلام خواستار تغییر شیوه‌ اعمال این سیاست شده و در این راستا پیشنهاد داده است: تصمیم حذف یارانه آرد در بخش صنعت، بدون در نظر گرفتن ملزومات آن اجرا شده است‌. حداقل انتظار از دولت این بود که پیش از اعمال این سیاست، از تامین کافی این کالا اطمینان حاصل می‌کرد. اختلال در شبکه توزیع و نبود نظارت و آمادگی کافی، مردم را با قفسه‌های خالی در فروشگاه‌ها روبه رو کرد. در حالی که وقوع چنین رخدادی قابل پیش‌بینی و کنترل آن به عهده‌ی دستگاه اجرایی بود.

اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در ادامه تاکید کرده است: راهکارهای جبران افرایش قیمت ناشی از این سیاست، باید از مدتی قبل از اعمال این سیاست اجرا می‌شدند. یعنی اگر بناست یارانه‌ای در راستای افزایش قیمت‌ها به مردم پرداخت شود، باید قبل از افزایش قیمت‌ها و یا همزمان با آن پرداخت می‌شد و به دست مردم می‌رسید. لکن مع‌الاسف شاهد آنیم که پس از افزایش قیمت‌ها، صرفا اطلاعاتی در خصوص شیوه‌ جبران آن به مردم داده شد و هم چنان نیز زمان‌بندی مشخصی ندارد. وعده‌ نسیه یارانه، دردی از مردم دوا نخواهد کرد.

در ادامه این نامه تاکید شده است: عدم اطلاع دقیق مردم از منطق این سیاست و برنامه‌ دولت، زمان بندی افرایش قیمت‌ها و نحوه جبران آن، موجب افزایش بی‌اعتمادی می‌شود. طبق گفته‌ سازمان برنامه و بودجه اعمال سیاست حذف ارز یارانه‌ای کالاهای اساسی 10 درصد تورم خواهد داشت! گزارش وزارت رفاه نیز بیان می کند که هر ۱۰ درصد افزایش تورم، ۱/۵ میلیون نفر را به زیر خط فقر می‌کشاند. با توجه به تبعات مهم این تصمیم، نیاز است رییس دولت خود در این خصوص، بی‌پرده با مردم گفت‌وگو کند. بازه‌های زمانی افزایش مرحله‌ای قیمت از پیش برای مردم مشخص باشد و علت اعمال این سیاست از زبان مراجع مورد وثوق بیان شود، مردم پیش از آنکه در هنگام خرید متوجه افزایش قیمت شوند، باید نسبت به نحوه جبران افزایش قیمت‌ها و میزان آن اطلاع و اطمینان کافی داشته باشند.

اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در ادامه این نامه با تاکید بر اینکه واقعیت زندگی مردم، ملاک عمل تصمیمات دولت باشد، آمده است: باید مبلغ یارانه مدنظر دولت با واقعیتِ افزایش قیمت‌ها هم‌خوانی داشته باشد. محاسبه افزایش اسمی قیمت یک کالا به عنوان ملاک تعیین میزان یارانه، اقدامی به غایت اشتباه و ساده‌انگارانه است. چرا که اولا افزایش قیمت کالاهای اساسی به صرف این کالاها محدود نشده و قدرت خرید مردم در سایر اقلام را نیز کاهش می‌دهد. دوما با روند فزاینده تورم انتظاری پس از گذشت مدتی همین مبلغ یارانه نیز ارزش خود را از دست داده و کارکرد مثبتی در بهبود معیشت نخواهد داشت. مقایسه قدرت خرید یارانه 45 هزار تومانی، خود گواه این مطلب است. در این زمینه نیز نیاز است بیش از آنکه اعداد و ارقام مورد استناد قرار گیرد، به واقعیت اقتصاد ایران و متن زندگی مردم توجه شود.

این اتحادیه دانشجویی در بخش دیگری از این نامه با اشاره به بحران گسترده تامین کالاهای اساسی در جهان تاکید کرده است: ادامه‌ روند اعمال سیاست حذف ارز یارانه‌ای اقلام اساسی با این شیوه، تبعات جبران ناپذیری برای مردم و دولت خواهد داشت. تجربه شکست خورده‌ دولت قبلی در اعمال این گونه سیاست‌ها هم‌چنان در خاطره‌ جامعه ایرانی وجود دارد. حداقل انتظار از دولت سیزدهم در چنین شرایطی، این است که در اعمال این سیاست، آمادگی و هوشمندی بیشتری از خود نشان دهد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل آرد یارانه ارز ترجیحی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل اعمال این سیاست افزایش قیمت ها حذف ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۳۷۶۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهام ترجیحی ۶۴ هزار نفر از کارگران به نامشان شد

به گزارش خبرگزاری مهر، ابراهیم بازیان سرپرست سازمان خصوصی سازی، گفت: در راستای اجرای تبصره ۳ ماده ۲۰ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، سهام ترجیحی باید به کارگران، مستخدمان و مدیران شرکت‌هایی که در لیست واگذاری قرار می‌گیرند، تخصیص پیدا کند.

وی افزود: تعداد ۵ میلیارد و ۲۲۱ میلیون سهم متعلق به ۶۴ هزار و ۱۶۱ نفر در ۱۵۴ شرکت که در سال‌های قبل واگذار شده بود، از وثیقه آزاد و به نام کارگران منتقل شد

واگذاری ۳۰۵ میلیارد سهام از ابتدای دولت سیزدهم

سرپرست سازمان خصوصی سازی گفت: با توجه به سیاست‌های کلی اصل ۴۴ مبنی بر گسترش مالکیت در سطح عموم مردم به منظور تأمین عدالت اجتماعی، تشویق اقشار مردم به پس‌انداز و سرمایه گذاری و بهبود درآمد خانوار، از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون تعداد ۳۰۵ میلیون و ۸۹۴ هزار سهم دولت در ۱۰ شرکت مشمول واگذاری به ۳ هزار و ۸ نفر از کارکنان و کارگران شاغل و بازنشسته به عنوان سهام ترجیحی واگذار شده است.

بازیان افزود: در همین زمینه، مطابق مقررات واگذاری سهام ترجیحی به صورت صد در صد اقساط به مدت ۱۰ سال صورت می‌گیرد و بهای سهام واگذار شده از محل سود سهام مورد واگذاری پرداخت می‌شود.

ارائه تخفیف قیمتی در واگذاری سهام ترجیحی به کارگران

وی در ادامه اشاره کرد: دولت در نظر دارد با هدف حمایت از کارگران، قیمت سهام ترجیحی شرکت‌های قابل واگذاری را با اعمال تخفیف به آنان واگذار کند. کلیات این پیشنهاد به تصویب هیئت واگذاری رسیده و پس از تصویب جزئیات و طی مراحل قانونی، در واگذاری سهام ترجیحی مبنای عمل قرار خواهد گرفت.

سرپرست سازمان خصوصی سازی در پایان گفت: به موجب تصمیم دیگر هیأت واگذاری، سهام ترجیحی مستقل از سهام بلوکی به کارکنان واگذار خواهد شد و بر این اساس کارکنان شرکت مشمول واگذاری، صرف نظر از فروش یا عدم فروش سهام بلوکی، قبل از خرید سهام توسط بخش خصوصی، سهامدار شرکت محل اشتغال خود خواهند شد.

‌ کد خبر 6097419

دیگر خبرها

  • درخواست بیش از ۳۰ سازمان مردم نهاد انگلیسی برای توقف توحش در رفح
  • شیوه تکریم از معلمان در اصفهان تغییر کرده است
  • تراز دریاچه ارومیه به ۱۲۷۰.۶۰ متر رسید/لزوم تغییر الگوی کشت
  • ۵ میلیارد سهم به نام کارگران شد
  • شیوه‌نامه خدمات غیرحضوری دفاتر اسناد رسمی تصویب شد
  • سهام ترجیحی ۶۴ هزار نفر از کارگران به نامشان شد
  • تمدید طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی دور از انتظار نیست
  • طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی تمدید می‌شود؟
  • پروژه‌ی «دولتی‌سازیِ دستمزد»
  • درخواست شهرداری تهران از دولت برای افزایش نرخ معاینه فنی