Web Analytics Made Easy - Statcounter

داریوش قنبری درباره تغییرات در تیم اقتصادی دولت و این‌که آیا این تغییرات منجر به بهبود وضع اقتصادی خواهد شد، گفت: چیزی که هم در دولت آقای روحانی با آن مواجه شدیم و هم امروز در دولت آقای رئیسی با آن مواجه هستیم، این است که تغییر اقتصادی بدون گشایش در وضعیت تحریم‌ها آن طور که مورد انتظار مردم است رخ نخواهد داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: تغییرات در اقتصاد چارچوب خاص خودش را دارد و با دستور دادن و ادعا کردن این چارچوب تغییری نمی‌کند بلکه باید مسیر پیموندن در این چارچوب‌ها ترسیم شود. از سوی دیگر برای رسیدن به موفقیت‌های اقتصادی الزمات خاصی وجود دارد و باید شرایطی فراهم شود، از همین رو یک شرایط باثبات سیاسی که مقصود در اینجا سیاست خارجی است، فراهم شود.

وی خاطرنشان کرد: امروز سیاست خارجی ثبات چندانی ندارد و این باعث می‌شود فعالان اقتصادی سردرگم باشند و نتوانند با دنیای خارج ارتباط برقرار کنند. همچنین ما با مسئله تحریم‌ها روبه‌رو هستیم البته لازم است یادآوری کنم حتی اگر همین امروز تحریم‌ها برداشته شوند، قطعا مشکلاتی در ارتباط جهان خارج داریم چراکه مسئله FATF وجود دارد و تا این مسئله حل نشود، بعید است دولت بتواند تحولی ایجاد کند و هر کاری بیهوده است.

بیشتر بخوانید:

موج اعتراض ها به گرانی و ناکارآمدی کابینه | رئیسی صبر مردم و حامیان دولت را هم لبریز کرد

موج اعتراض ها به گرانی؟ دولت رئیسی در تله انکار تاثیر تحریم ها گرفتار شده نماینده مجلس : احتمالا استیضاح‌ها از هفته‌ آینده اعلام وصول شود/ به وظیفه‌مان عمل نکنیم، مردم می‌گویند « دولت و مجلس باهم ساخت و پاخت کرده‌اند

قنبری بیان کرد: البته در شرایط فعلی با توجه به حمله روسیه به اوکراین یک مقدار گشایشی در وضعیت فروش نفت و مراودات تجاری ما ایجاد شده است اما این گشایش نمی‌تواند ثبات مورد نظر را ایجاد کند و شرایط ما را بیش از پیش عادی کند؛ چراکه ابتدا باید سیاست خارجی به وضعیت عادی برسد تا بتوانیم با جهان ارتباط برقرار کنیم. همان‌طور که گفتم باید مسئله FATF حل شود و بتوانیم مراودات تجاری داشته باشیم تا این اتفاق نیفتد، نمی‌توان آنچنان امیدوار بود تحولی در عرصه اقتصادی کشور صورت گیرد.

وی با بیان این‌که تیم اقتصادی تغییر کند یا نکند کارگشایی نخواهد داشت، اظهار داشت: تا زمانی که شرایط عادی برای مبادلات اقتصادی و تجاری که باید فراهم شود حاکم نشود، تغییر و تحول در تصمیم‌گیران مبنی بر اینکه چه کسی در ترکیب این تیم باشد و یا نباشد تاثیر چندانی نخواهد داشت.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: خبر کنار گذاشتن آقای رضایی از کمیسیون اقتصادی را من هم شنیدم و حالا این که معاون اقتصادی رئیس.جمهور عضو کمیسیون اقتصادی نباشد با جایگاهی که ایشان دارد همخوانی ندارد زیرا هنگامی که آقای رضایی معاون رئیس.جمهور است قطعا باید عضو این کمیسیون هم باشد حالا چه توجیهی می‌تواند این نبودن داشته باشد را باید دید. آنچه که مسلم است آقای رضایی معاون اقتصادی رئیس‌جمهور است و باید در ترکیب کمیسیون اقتصادی حضور داشته باشد.

وی بیان کرد: به نظر می‌رسد دولت برای تغییر و تحولات سر درگم است و من به شخصه منطق این جابه‌جایی را متوجه نمی‌شوم. به فرض افرادی را هم کنار گذاشتند باتوجه به این که شرایط عادی برای فعالیت‌های اقتصادی فراهم نیست نباید انتظار تحولات مثبت داشته باشیم.

قنبری گفت: مهمترین مسئله تحریم‌ها، ارتباط با جهان خارج و رفع موانع FATF و لوایح آن است که سال‌هاست در مجمع باقی مانده است که باید تعیین تکلیف شوند تا ما بتوانیم ارتباط مالی با خارج داشته باشیم زیرا حتی با حل مسئله برجام بازهم بدون حل این مسئله مناسبات تجاری و اقتصادی عادی مدنظر صورت نخواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: بدون وجود شرایط عادی برای تبادلات اقتصادی حتی اگر افراد تغییر کنند یا نکنند، معجزه‌ای اتفاق نخواهد بود و اقتصاد ما تحولی را به خود نخواهد دید.

217

کد خبر 1628402

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: اصلاح طلبان دولت سیزدهم سیدابراهیم رئیسی تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۳۸۰۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منتظر برنامه مکتوب بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه اگر دولت تا یکشنبه برنامه خود برای مقابله با مشکلات ارزی را ارائه نکند ما این موضوع را در صحن مجلس دنبال خواهیم کرد، گفت: با اینکه در موضوع ارز با دولت اختلاف سلیقه داشتیم اما با دولت همراهی کرده‌ایم. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم، دومین نشست بررسی مسائل ارزی شامگاه چهارشنبه با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و امور دارایی، محمدرضا فرزین رییس کل بانک مرکزی،  محمد حسینی معاون پارلمانی رییس جمهور، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی، شمس الدین حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید،  عزت الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن، حجت الاسلام محمدحسین حسین زاده بحرینی و محسن زنگنه از نمایندگان اقتصاددان مجلس و تعدادی از کارشناسان مرکز پژوهش ها در  مجلس برگزار شد.

بانک مرکزی به تعهداتش درباره تخصیص ارز به دارو عمل کرد

قالیباف در این نشست با بیان اینکه نباید به ارائه گزارش اکتفا کرد گفت: زیرا در نشست قبلی به اندازه کافی گزارش ارائه شد و دوستان دولت باید به طور روشن و شفاف رویکرد رو به جلو برای مدیریت بازار ارز ارائه کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما دنبال تکرار جلسات نیستیم و جلسه سومی وجود ندارد بنابراین باید در مورد موضوع به جمع‌بندی برسیم و نتیجه نهایی را  به صحن علنی ارائه کنیم و در این رابطه با توجه به اصرار نمایندگان برای بررسی موضوع در صحن علنی، به صورت مشخص به نمایندگان گفتم اگر به جمع‌بندی و اتفاق نظر با دولت نرسیم مجلس خود به جمع‌بندی روشن می‌رسد.

قالیباف با تاکید بر اینکه باید بر روی اصل موضوع بحث و گفتگو کنیم و در مورد رویکردها، اشکالات و راهکارها به جمع‌بندی برسیم، تصریح کرد: واقعیت این است که ناترازی‌ها در قیمت ارز تاثیرگذار است بنابراین نمی‌توان نظام یکپارچه اقتصادی را نادیده گرفت و دولت و مجلس باید به این مهم توجه داشته باشند.

رئیس قوه مقننه با یادآوری اینکه  حکمرانی از دو بخش تشکیل می‌شود، گفت: یک بخش تشخیص علمی و دیگری تصمیم سیاسی است؛ تشخیص‌های علمی ما به دلایل مختلف تحت تاثیر تصمیم های سیاسی قرار دارد درحالی که اگر ترکیب آنها را با هم رعایت کنیم می‌توانیم مشکلات را حل کنیم اما اگر تشخیص علمی را فدای تصمیم سیاسی کنیم به طور حتم دچار مشکل خواهیم شد.

وی افزود: همچنین اگر  به تشخیص علمی بدون شرایط سیاسی کشور توجه کنیم با مشکل مواجه خواهیم شد بنابراین تعادل این موضوع مهم است.

قالیباف با تاکید بر اینکه مجلس در عین اختلاف سلیقه و اختلاف دیدگاه با سیاست‌های ارزی دولت همراهی کرده است، گفت: همه اختیارهای موجود در قانون دائمی را به رئیس بانک مرکزی دادیم و هر چه ایشان در جلسه سران قوا بیان کردند قبول کردیم اما شرایط کنونی نشان می‌دهد که هم رویکرد اقتصادی و هم رویکرد مدیریتی در موضوع ارز دچار اشکال است.

وی با اشاره به تورم کالاهای اساسی که با ارز ترجیحی وارد می‌شوند و تاکید بر ضرورت اصلاح رویکردهای اقتصادی در این زمینه، گفت:  به طور روشن و مشخص امروزه در سیاست‌های ارزی از نگاه اقتصادی دچار مشکل هستیم و طرح جامعی برای رویکرد اقتصادی در ارز وجود ندارد.

قالیباف خطاب به مسئولان اقتصادی حاضر در نشست گفت: ما رویکرد اقتصادی مان در حوزه مدیریتی را اعلام کردیم و تا روز یکشنبه برای دریافت برنامه دولت منتظر می‌مانیم اما اگر برنامه و سیاست ارزی دولت ارائه نشود، مجلس جلسه خواهد گذاشت و طرح خود را ارائه می‌کند.

در این جلسه محمدرضا فرزین رییس کل بانک مرکزی گزارشی از وضعیت بازار ارز و تحولات اقتصاد کلان کشور ارائه کرد.

همچنین وزیر اقتصاد و  روسای کمیسیون های اقتصادی، صنایع و معادن و جهش و رونق تولید مجلس هم به تشریح راهکارهای خود برای کنترل نرخ ارز پرداختند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نگاه متفاوت کارشناس اقتصادی بعد از حمله موشکی سپاه: معادلات تغییر کرد | فیلم
  • دفاع از عملکرد اقتصادی دولت: کسی اعتراضی ندارد!
  • دفاع عجیب از عملکرد اقتصادی دولت: کسی اعتراضی ندارد!
  • دفاع عجیب عضو حزب موتلفه از عملکرد اقتصادی دولت رئیسی /کسی اعتراضی ندارد
  • قالیباف: منتظر برنامه دولت برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • هشدار ارزی قالیباف به دولت
  • منتظر برنامۀ بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • قالیباف: اگر بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز برنامه ندهد مجلس برنامه خود را ارائه خواهد کرد
  • قالیباف: بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز برنامه ندهد مجلس برنامه می‌دهد
  • منتظر برنامه مکتوب بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم