Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-01@17:11:24 GMT

تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی، باعث ایجاد فساد اقتصادی می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۳۸۰۴۹

تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی، باعث ایجاد فساد اقتصادی می‌شود

محمد وحیدی، نماینده مردم پنج شهرستان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد در رابطه با حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی، اظهار کرد: براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی اجباری نیست، بلکه این اختیاری به دولت داده شد تا ضمن تامین کالاهای اساسی از افزایش نرخ کالا ها نیز جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: دولت اجازه دارد معادل ۹ میلیارد دلار، در راستای مابه تفاوت کالاهای اساسی با اولویت دارو، نهاده های دامی، مواد غذایی استراتژیک و بخش عمده ای نیز یارانه گندم را به مردم تحویل دهد و به صورت کلی نحوه عملکرد دولت به صورت ریالی، معادل یا موضوعات دیگر در اختیار دولت قرار گرفته است.

وحیدی با اشاره به اینکه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به افراد و وارد کردن کالاها و عرضه آنها با قیمت بالاتر، تجربه موفقی را در کشور نداشته است، افزود: براساس آمارهای دیوان محاسبات کشور حدود ۴۵ درصد از مبلغی که به نهاده های دامی اختصاص پیدا کرده، یا خریداری نشده، یا مبلغ بدون خرید کالا وارد بازار شده و یا کالای خریداری شده با قیمت بالاتر عرضه شده، که همگی باعث ایجاد فساد اقتصادی شده اند.

این مقام مسئول یادآور شد: این در حالی است که اگر اختیار دست دولت باشد، کالاهایی که نیاز است به صورت ارزی خریداری می شود و به صورت یارانه به دست تولید کننده یا مصرف کننده می رسد.

وی اظهار داشت: اولویت اول دولت، حمایت از تولید است، اما در استان هایی همچون خراسان شمالی که استان هایی بر پایه اقتصاد کشاورزی هستند، مردم فشار اقتصادی بیشتری را متحمل می شوند، به طور مثال با گران شدن نهاده های دامی کشاورز آسیب می بیند از آن طرف نرخ خرید تضمینی گندم افزایش پیدا کرده اما چون هنوز کشاورز به درآمده نرسیده، قطعا هزینه های سنگینی را متحمل خواهد شد.

وحیدی ادامه داد: اگر عملکرد دولت در این بخش مبتنی بر یک منطق درست نباشد، ممکن است همین موضوع نیز آسیب زا شود، بنابراین عملکرد دولت مهم است که چه سیاستی به کار خواهد گرفت تا خروجی آن بر مردم خسارت کمتری وارد کند.

نماینده مردم پنج شهرستان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: دولت برای دارو، نهاده های دامی و غذاهای استراتژیک به ویژه گندم مبلغ، ۲۷۰ هزار میلیارد ریال در اختیار دارد و باید برنامه را به گونه ای داشته باشد تا حداقل برای سال ۱۴۰۱ ثبات قیمت ها ایجاد شود و فرآیند به سمتی رود تا آسیب اجتماعی و بار روانی کمتری بر مردم به خصوص قشر ضعیف ایجاد شود.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناورى مجلس شوراى اسلامى با اشاره تاکید کرد: در شرایط فعلی بازار، نظارت باید تشدید و با اولویت بیشتری مدنظر قرار گیرد، تا عده ای برخی کالاها را در انبارها دپو  نکنند و  قیمت ها به صورت کاذب افزایش پیدا  نکند.

انتهای پیام/آ

منبع: فارس

کلیدواژه: ارز 4200 تومانی ارز جهانگیری حذف ارز ترجیهی تورم افزایش تورم نرخ تورم نهاده های دامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۳۸۰۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هزینه ۱۰۵ میلیارد تومانی دولت به پروژه های آبفا در کردستان

به گزارش خبرنگار مهر، محمد فرهاد صبح سه شنبه در جلسه برنامه ریزی پروژه های آب و فاضلاب بیجار در سال ۱۴۰۴ که در محل فرمانداری برگزار شد، اظهار کرد: با بررسی های انجام شده تصمیمات خوبی در راستای پروژه های آب و فاضلاب در بیجار اتخاذ شده و با همکاری مسولین پروژه های مورد نظر اجرایی خواهد شد.

وی افزود: همچنین با مذاکراتی که با نماینده مردم بیجار صورت گرفته و حمایت هایی که از وزرارت نیرو داشته اند قول هایی در راستای پیگیری پروژه های آبرسانی و عمرانی در سطح استان داده شده که انتظار می رود به زودی این اقدامات اجرایی شود.

فرهاد در ادامه گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون مبلغ ۱۰۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات طرح های عمرانی که شامل اعتبارات ملی و استانی تا کنون هزینه شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کردستان خاطر نشان کرد: همچنین از محل اعتبارات منابع داخلی شرکت آب و فاضلاب تا کنون مبلغ ۶۰ میلیارد تومان در بیجار هزینه شده است که تمامی این اقدامات تقدیم به مردم شریف شهرستان بیجار خواهد شد.

کد خبر 6092819

دیگر خبرها

  • جریمه ۱.۹ میلیارد تومانی مشاورین املاک استان همدان
  • تخصیص ۴۰ میلیارد تومان برای تکمیل ۲ طرح بازآفرینی شهری در نجف آباد
  • تخصیص تسهیلات ۵۰۰ میلیون تومانی برای سازندگان شهر هوشمند
  • تخصص بدون تعهد و تعهد بدون تخصص زمینه‌های فساد را ایجاد می‌کند
  • حرکت بازار ارز به سمت ثبات/ نوسان یک یا دو هزار تومانی قیمت دلار طبیعی است
  • تصمیم مهم مجلس ؛ تخصیص ۱.۸ میلیارد یورو به نیروهای مسلح از فرابودجه تهاتر نفت + جزئیات
  • هزینه ۱۰۵ میلیارد تومانی دولت به پروژه های آبفا در کردستان
  • تلاش کارگران منجر به ایجاد امنیت اقتصادی می‌شود
  • توزیع ۷۰۰ تن نهاده دامی در مناطق عشایری شهرستان ارومیه
  • مجلس بعدی باید ریل‌گذاری درستی برای دولت ایجاد کنند