Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه بین الملل خبرگزاری تقریب، سازمان‌های بین‌المللی و حقوق بشری در نامه‌ای به سازمان ملل خواستار حمایت از شیعیان هزاره در افغانستان شدند.

در این نامه سرگشاده که به امضای رهبران جامعه مدنی، فعالان حقوق بشر و روشنفکران عمومی رسیده، رسیدگی به آزار و اذیت جامعه شیعه هزاره در افغانستان و لزوم توقف این روند مورد تاکید قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در این نامه آمده است: ما این نامه را می‌نویسیم تا نگرانی شدید خود را در مورد تشدید خشونت علیه جوامع شیعه هزاره در افغانستان ابراز کنیم. ما نامه می‌نویسیم تا اقدامات فوری شما را برای رسیدگی به این حملات هدفمند که می‌تواند جنایت علیه بشریت باشد و یک نسل کشی به شمار می‌رود، درخواست کنیم.

نویسندگان این نامه افزودند: ما معتقدیم که کارزار خشونت‌آمیز مداوم و عمدی علیه جامعه هزاره شیعه در افغانستان نیازمند واکنش فوری و هماهنگ سازمان ملل و جامعه بین‌المللی است.

در ۱۹ آوریل ۲۰۲۲، یک دبیرستان و یک مرکز آموزشی در محله هزاره نشینان در غرب کابل، افغانستان بمباران شد که موجب کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از دانش آموزان شد.

روز بعد، یک مسجد شیعیان هزاره در شمال شهر مزارشریف بمباران شد که در آن سی و یک نفر کشته و هشتاد و هفت نمازگزار که برای برگزاری مراسم ماه مبارک رمضان در مسجد حضور داشتند، زخمی شدند. با این حال، گزارش‌های محلی از سطح بسیار بالاتری از تلفات حکایت دارد.

مسجد دیگری در مزارشریف نیز در همان روز و به همان شیوه مورد حمله قرار گرفت و ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشت.

در روز ۱۸ آوریل دو انفجار، مینی‌بوس‌های غیرنظامی را در مزارشریف هدف قرار دادند و در آنها دست‌کم یازده هزاره و هجده نفر زخمب شدند. در همین روز، پنج معدنچی هزاره که با یک موتر مسافربری غیرنظامی در حال تردد بودند در ولایت سمنگان متوقف و به ضرب گلوله کشته شدند.

در این نامه آمده است که برای حفاظت از هزاره‌ها در افغانستان به ویژه از سوی سازمان ملل، باید اقدامات بیشتری صورت گیرد.

فعالان مدنی و حقوق بشری و رهبران دینی افزودند: بنابراین ما گروه امضاکننده زیر متشکل از روشنفکران، دانشگاهیان، فعالان حقوق بشر، رسانه‌ها و فعالان جامعه مدنی از افغانستان و سراسر جهان از سازمان ملل می‌خواهیم تا اقدامات فوری را برای رسیدگی به وضعیت حقوق بشر هزاره‌ها در افغانستان و اتخاذ تدابیر مناسب اتخاذ کند.

آنها تاکید کردند که برای محافظت از جامعه در برابر خطرات نسل کشی و جنایات علیه بشریت لازم است توصیه‌های زیر اجرایی شود:

- تشکیل جلسه ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بحث فوری در مورد وضعیت هزاره‌ها و اتخاذ قطعنامه‌ای که تضمین کند جامعه در برابر چنین حملات هدفمند فجیع محافظت می‌شود.

- فراخوان نشست ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای بحث و بررسی و رسیدگی به حملات نسل کشی جاری بر هزاره‌ها، و تلاش برای جلوگیری از چنین جنایات و محاکمه عاملان.

- آغاز تحقیقات فوری در مورد کشتار هدفمند هزاره‌ها و شیعیان در افغانستان و استفاده از ابزارهای تحت قوانین بین‌المللی برای رسیدگی و پایان دادن به کشتار دائمی هزاره‌ها.

- از گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان درخواست کنید تا اطلاعات مستدل مربوط به نقض شدید قوانین بین‌المللی حقوق بشر، از جمله نقض کنوانسیون پیشگیری و مجازات جنایت نسل کشی ارتکابی علیه هزاره‌ها را جمع آوری و منتشر کند.

انتهای پیام/

منبع: تقریب

کلیدواژه: حقوق بشر شیعیان هزاره افغانستان بین المللی سازمان ملل هزاره ها حقوق بشر نسل کشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۳۹۲۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتراض پناهجویان افغانستانی در اندونزی

برخی از پناهجویان افغانستانی در «جاکارتا» پایتخت اندونزی با برپایی تجمع در برابر دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل نسبت به سرگردانی و بلاتکلیفی چندساله‌شان در این کشور، دست به اعتراض زدند و خواستار حمایت این نهاد برای اسکان در کشورهای دیگر شدند.

خیابان‌های شهرهای مختلف اندونزی در سال‌های اخیر شاهد تجمعات و اعتراضات بسیاری از سوی پناهجویان افغانستانی بوده است.

بسیاری از پناهجویان افغانستانی، بیش از ۱۰ سال است که به اندونزی آمده‌اند با این حال پس از گذشت این مدت، جز سرگردانی و بلاتکلیفی چیزی عایدشان نشده است.

گفته می‌شود بیشتر این پناهجویان خواستار ورود نهادهای بین‌المللی به موضوع و کمک به انتقال آنها به کشور ثالث هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • اعتراض پناهجویان افغانستانی در اندونزی
  • آمریکا نسخه‌های حقوق‌بشری را در کشور خودش هم اجرا نمی‌کند
  • درخواست وزیر نتانیاهو برای شلیک به فلسطینی‌ها به جای بازداشت آنها
  • گزارش سالانه کمیسیون حقوق بشر کانادا منتشر شد
  • به جای بازداشت فلسطینی‌ها به آنها شلیک کنید!
  • درخواست وزیر صهیونیست برای شلیک به فلسطینی‌ها به جای بازداشت آنها
  • نامه رئیس دانشگاه فردوسی به روسای دانشگاه‌های آمریکا در حمایت از تجمعات ضداسرائیلی دانشجویان
  • جامعه نخبگانی غرب، مفهوم نامه سال ۹۴ رهبر انقلاب را امروز درک کرد
  • کره‌شمالی: بدترین وضعیت حقوق بشری در جهان را در آمریکا داریم
  • رها کردن فضای عفاف و حجاب به ضرر همه جامعه است