Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - آئین کهن هزار ساله کومسای با حضور گردشگران سراسر کشور در اورامان تخت برگزار شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سروآباد، مراسم کومسای ظهر امروز با حضور گردشگران اقصی نقاط کشور، مسئولان استانی و اقشار مختلف مردم با شکوه خاصی در اورامان تخت برگزار شد.

کومسای در حقیقت آیینی کهن و سمبل کوچکی از عقاید مردمان جچپ99اورامان است که به گفته‌ راویان و بزرگان محلی بیش از هزار سال قدمت دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این رسم در فهرست آثار ملی میراث معنوی کشور به شماره 63 مورخ 1388/09/28 به ثبت رسیده است.

مکان برگزاری این جشن در نزدیکی آرامگاه سید مصطفی است که وی را با لقب پیرشالیار نیز می‌شناسند و او را از نوادگان سادات حضرت امام جعفر صادق(ع) می‌دانند. در این مراسم، بزرگان و ریش‌سفیدانی که معتمد همگان هستند، گردهم جمع می‌شوند و تصمیم می‌گیرند که چه کسی کدام امور از منطقه را بر عهده بگیرد. اغلب این کار حدود 2 ساعت طول می‌کشد. امروز این آیین با قرائت قرآن، قصیده‌خوانی و مراسماتی همچون ذبح دام قربانی، دف‌نوازی، تقسیم امور منطقه (به صورت نمادین) و شکستن سنگ برگزار شد.

کومسای آیینی برای تصمیم گیری در رابطه با امور روستا بوده است اما در ورای این ماجرا، روایاتی وجود دارد، برای مثال گفته می‌شود روزی یکی از مریدان پیرشالیار به نام درویش گومار (الان آرامگاه وی در روستای دمیو از توابع بخش مرکزی شهرستان سروآباد است)، پیش پیرشالیار رفته و از کمبود شیر دام‌های خود گله و شکایت می‌کند. پیرشالیار به او می‌گوید که درویشی که دامپزشک بود، حالا در قید حیات نیست که گره از مشکل تو باز کند اما تو به آرامگاه وی برو، در نزدیکی مزارش قطعه سنگی هست، قطعه‌ای بِبُر و به مشک دام‌های خود ببند تا شیرشان افزون شود. به همین خاطر هنوز هم در پایان مراسم کومسای تکه سنگی را می‌بُرند و برای تبرک با خود می‌بَرند.

کومسای در گذشته مراسمی برای تصمیم‌گیری‌های مهم روستا بود و پیش از طلوع خورشید برگزار می‌شد. این موضوع نشان می‌دهد که مردم اورامان بسیار سخت‌کوش هستند؛ اما امروزه مسئولان منطقه در این مراسم شرکت کرده و این آئین جنبه‌ توریستی به خود گرفته است و گردشگران را به سوی خود می‌کشاند. امروزه سنگی شکسته می‌شود و به عنوان تبرک به مردم داده می‌شود.

برگزاری مراسمی در اورامان به درازای تاریخ/ رسم و رسومات محلی که در "کومسای" اجاره‌های نجومی محل اسکان در کردستان/ اجاره یک شب اتاق در اورامان 3.5 میلیون تومان

برخی‌ها معتقدند که تبدیل شدن این آیین به یک جاذبه‌ توریستی امر مثبتی است و می‌تواند در معرفی ظرفیت‌های نهفته اورامان به دنیا، موثر باشد.

انتهای پیام/486/ش

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۳۹۵۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه پرواز‌های فرودگاه شیراز؛شنبه هشتم اردیبهشت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز فارس، برای اطلاع از تاخیر یا تغییر برنامه پروازی شیراز به سایت فرودگاه به نشانی https://shiraz.airport.ir مراجعه کنید.

پروازهای ورودی داخلی:

پروازهای خروجی داخلی:

پروازهای ورودی خارجی:

پروازهای خروجی خارجی:

دیگر خبرها

  • برگزاری همایش بزرگ ورزش پهلوانی در نصف جهان
  • زنجان چه ظرفیت‌های صادراتی دارد؟ + فیلم
  • تابش‌نیا: صرفاً شاهین‌طبع گزینه سرمربیگری تیم ملی بسکتبال نیست
  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • بازدید خبرنگاران داخلی و خارجی از بافت تاریخی بوشهر
  • هم‌قسم شدن مدیران مناطق آزاد برای جذب گردشگران غرب آسیا
  • قیمت خودروهای داخلی و خارجی +جدول
  • ویدیو/ آیین بیل‌گردانی؛ سنتی ۲‌ هزار ساله برای قدردانی از آب
  • آئین دوهزار ساله بیل‌گردانی در نیم‌ور برگزار شد
  • برنامه پرواز‌های فرودگاه شیراز؛شنبه هشتم اردیبهشت