Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-04@23:40:11 GMT

مهر المثل زن چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۴۰۴۷۹

مهر المثل زن چیست؟

تعیین مهریه شرط لازم و ضروری برای صحت عقد نکاح نیست. ناطقان: در صورتی که عقد نکاح میان زوجین باطل بوده باشد و بین زن و مرد نیز رابطه زناشویی رخ داده باشد و زن از باطل بودن عقد نکاح مطلع نبوده باشد، در این مورد نیز به زن مهرالمثل تعلق خواهد گرفت.





مهر المثل زن چیست؟
این امر امکان پذیر است که زوجین حین عقد ازدواج، مهریه‌ای مشخص نکرده یا تعیین مهریه را به بعد از عقد موکول کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین دلیل، گاهی به جای اینکه مهریه زن، ضمن عقد نکاح تعیین شود (مهر المسمی)، زن مستحق مهریه‌ای است که به آن، "مهر المثل” می‌گویند. در این نوشتار از مجله دلتا به توضیح مهر المثل در حقوق خواهیم پرداخت و در ادامه موارد تعیین مهر المثل بر اساس قانون مدنی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.




گاهی مهریه زن به موجب قرارداد ازدواج یا همان عقد نکاح توسط طرفین عقد (زوجین) مشخص نشده و بر حسب عرف و عادات مختلف و همچنین با توجه به وضعیت زن و جایگاه وی از لحاظ زیبایی، سن، تحصیلات، موقعیت خانوادگی و اجتماعی و مسائلی از این قبیل و با در نظر داشتن مقتضیات زمانی و مکانی مشخص می‌شود. براساس ماده ۱۰۹۱ قانون مدنی، مبنای تعیین مهر المثل زن وضعیت خانوادگی و سایر صفات و خصوصیات زن از جمله مدرک تحصیلی و جایگاه اجتماعی وی است. البته این خصوصیات و صفات را با خویشاوندان زن و همچنین سایر افرادی که در وضعیت او هستند، مورد سنجش قرار داده می‌شود.



سوال مهمی که در ارتباط با مهر المثل زن وجود دارد، آن است که در چه شرایطی اقدام به تعیین مهرالمثل برای زن می‌شود و اصولا در چه مواردی تعیین مهر المثل برای زن ضروری است؟ در پاسخ به این سوال، شرایط و موارد زیر در برخی مواد قانون مدنی ذکر شده است.
مهر المثل زن چیست و چگونه تعیین می‌شود؟در صورتی که زن و مرد قبل از عقد نکاح اقدام به تعیین مهریه نکرده باشند و قبل از تعیین مهریه، بین زوجین رابطه زناشویی رخ داده باشد، مهرالمثل برای زن تعیین خواهد شد.
در مواردی که توافق زوجین مبنی بر اینکه میزان مهریه چقدر است، به دلایلی باطل بوده باشد، میزان مهریه زن همان مهرالمثل وی خواهد بود.
مهر المثل زن چیست و چگونه تعیین می‌شود؟در صورتی که عقد نکاح میان زوجین باطل بوده باشد و بین زن و مرد نیز رابطه زناشویی رخ داده باشد و زن از باطل بودن عقد نکاح مطلع نبوده باشد، در این مورد نیز به زن مهرالمثل تعلق خواهد گرفت؛ بنابراین تعیین مهرالمثل برای زن در شرایطی امکان پذیر است که ضمن عقد نکاح مهریه زن مشخص نشده باشد و رابطه زناشویی میان زوجین به وقوع پیوسته باشد که در این صورت، زن استحقاق دریافت مهرالمثل را خواهد داشت. در این خصوص، زن برای تعیین مقدار مهر المثل خود می‌تواند به دادگاه خانواده مراجعه و دادخواست تعیین مهرالمثل تقدیم کند.


برچسب ها: مهرالمثل ، مهریه ، زن

منبع: ناطقان

کلیدواژه: مهرالمثل مهریه زن رابطه زناشویی المثل برای زن تعیین مهریه تعیین مهر عقد نکاح مهریه زن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۴۰۴۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیگیری تمرینات جوانان ایران زیرنظر حسین عبدی

به گزارش خبرگزاری مهر، اردوی تیم فوتبال جوانان زیر ۲۰ سال ایران در کرج طبق برنامه از پیش تعیین شده کادر فنی و اجرایی این تیم در حال برگزاری است.

شاگردان حسین عبدی در این اردو موظف به اجرای دقیق و صحیح تمرینات مد نظر کادر فنی هستند. مربیان نیز در این اردوی شبانه روزی تمام فعالیت‌های بازیکنان حاضر در این مرحله را بررسی می‌کنند.

شایان ذکر است اردوی تیم ملی جوانان کشورمان تا ۲۳ اردیبهشت ماه ادامه دارد و پس از آن ارزیابی‌های مربیان این تیم طبق برنامه کاملاً مدون از پیش تعیین شده در مسیر کشف و استعداد و استفاده از جوانان ایران در مستطیل سبز ادامه دارد.

کد خبر 6096595

دیگر خبرها

  • پیگیری تمرینات جوانان ایران زیرنظر حسین عبدی
  • دور دوم انتخابات یا تعیین رییس مجلس
  • عاموس گلعاد: سنوار برای ما شروط تعیین می کند
  • غزه عامل تعیین کننده بر انتخابات محلی انگلیس
  • نصب تله‌های فرمونی برای پایش آفات در شهرستان بن
  • مرز‌های دموکراسی غرب را منافع اسرائیل تعیین می‌کند
  • خانه پیرمردی که بعد ۵۱ سال سند دار شد
  • تعیین تکلیف پساب یزد
  • حل مشکل ۵۰ ساله مردم جزیره قشم در سفر اژه‌ای به هرمزگان
  • رئیس کمیسیون حقوقی مجلس: بعید است بررسی قانون مهریه به مجلس یازدهم برسد