سریالهای رمضانی؛ از سقوط به کلیشهها تا بازیگر اشتباهی
تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۴۰۵۰۲
به گزارش خبرگزاری فارس، محمدتقی فهیم درباره سریالهایی که در ماه رمضان از تلویزیون پخش شد،گفت: هیچکدام از سریالها نسبتی با ماه رمضان نداشتند. وقتی ما صحبت از مناسبت و ماه رمضان میکنیم، منظورمان سریالهایی است که حال و هوای رمضان را تشدید کند و مخاطب بتواند تفاوت این ماه را حس کرده و با سریال همذات پنداری کند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سریال «خوشنام» ـ شبکه یک
فهیم درباره سریال «خوشنام» گفت: در میان سریالهای ماه رمضان امسال، سریال «خوشنام» رویکرد طنز دارد و به سمت پیام دهی حرکت میکند و از این جهت به ماه رمضان نزدیک است اما کار باید از قدرت لازم هم برخوردار باشد. علیرضا نجف زاده ـ کارگردان سریال ـ با این کار نشان میدهد که کارگردانی بلد است و تجربه سالها پشت صحنه سینما بودن را نشان میدهد، اما مشکل اصلی این است که اثر از ناحیه بازیگری آسیب دیده است. اگر «خوشنام» یک زوج بازیگر قدرتمندتری داشت، شاید یکی از کارهای موفق تلویزیون میشد. در مجموع گروه بازیگری خوب است اما زوج اصلی سریال، پاشنه آشیل «خوشنام» است و به اثر لطمه زده.
او با بیان اینکه سریال «خوشنام» به لحاظ مولفههای ساختاری و فرمی از فیلم فارسی تبعیت میکند، درباره بازی هومن حاج عبداللهی به عنوان نقش اول سریال «خوشنام» گفت: اصلی ترین مشکل در آقای حاجی عبداللهی است. بازیگری است که برای بعضی نقش ها مناسب است، صدای خوبی دارد و برای گویندگی و دوبله هم توانمند است. در «پایتخت» هم کمک میکرد گروه به جلو برود؛ اینجا (سریال خوشنام) اما بازیگر اصلی است. نیاز بود به جای او بازیگری باشد که قدرت استفاده از میمیک چهره را داشته باشد. آقای حاج عبداللهی تُن صدای خوب، استیل و فیگور بدنی مناسبی دارد اما در چهره توانایی انتقال حس را ندارد. چهرهاش تخت و کم حرکت است و بخشی از صورتش را هم ریش و سبیل محو کرده است؛ مثلا فرض کنید به جای حاجی عبداللهی، امین حیایی میبود، آن وقت اتفاق دیگری در کار میافتاد. آقای عباس جمشیدی تا حدودی این توانایی را دارد که از صورت و چشم و ابرویش استفاده کند و کار را پوشش میدهد. اما صحنههایی که آقای حاجی عبداللهی بازی دارد، صورتش کار نمیکند. به نظرم نجف زاده هم این را فهمیده و بیشتر از حاجی عبداللهی نمای نیم رخ میگیرد و این را درک کرده که آقای حاجی عبداللهی نمیتواند با صورتش کار کند.
فهیم افزود: در داستانی که قرار است یک تحول ایجاد شود و یک آدم خلافکار به فرد دیگری تبدیل شود، چهره خیلی مهم است و بازیگر باید با ظرافت انتخاب شود. اینجا فقط همه سر هم داد میکشند و جاهایی آدم از این داد و بیدادها کلافه میشود. ما صحنه حسی خوبی از بازیگر نقش شهرام ندیدیم که بفهمیم دارد از درون متحول میشود. اگر یک زوج بازیگر مناسب انتخاب میشد، «خوشنام» میتوانست واقعا خوشنام باشد.
این منتقد همچنین گفت: در مجموع نجف زاده از پس کارگردانی سریال برآمده ولی خیلی به سمت کلیشههای پیش پا افتاده رفته است. دکوپاژها و میزانسن خوب است. شلوغیها را خوب جمع میکند و حواسش به بازیگرها هست که به درد بخور باشند. ولی از کلیشههای جواب داده زیاد استفاده کرده و رفت و آمدهای اضافه زیاد دارد. اینها چیزهایی است که نفس کار را می گیرد و جایی برای موقعیت کمدی نمی گذارد. متن فراز و فرود زیاد داشت و آدمها به موقع به داستان اضافه میشدند و نقاط عطف هم زیاد بود. با این حال فیلمنامه جملات تکراری زیاد دارد و اگر این ها را از متن دربیاوریم، یک سوم متن ریزش میکند. اما در مجموع خوشنام قصه پردازی خوبی دارد. به عنوان کاری مفرح نسبت به کارهای دیگر که جدی و حتی تلخ هستند، میتوان نگاه مثبتی به آن داشت.
سریال «از سرنوشت» ـ شبکه دو
فهیم نکته مثبت سریال «از سرنوشت» را پرداختن به شعار سال ۱۴۰۱ «تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین» عنوان کرد و در عین حال افزود: این رویکرد در داستان کمرنگ بود و گروه نویسندهها با اینکه توجه خوبی به تولید و کارهای گروهی کرده بودند ولی در ساخت، پرداخت و بازیهای نسبت به فصل قبل ضعیف تر عمل کردند. در هر قسمت قهر و آشتی شخصیتها را میبینیم که حرص آدم را درمیآورد. باید اسم سریال را «قهر و آشتی» میگذاشتند. جاهایی هم سریال بیش از حد وارد شعار میشود. اگر قرار است ما تولید را در قالب درام بیاوریم، تولید نباید اصل شود؛ بلکه باید محتوایی باشد که در دل درام و نمایش کار کند، اما «از سرنوشت ۴» در بخش هایی تبدیل به جلسات مدیریتی و نشستهای کارخانهای میشود و هر جا هم قرار است درام کار کند، به ورطه قهر و آشتی و کنایه میافتد. این قبیل مسائل رویکرد مثبت به تولید را تحت تاثیر قرار داده است.
او درباره بازیگرهای سریال «از سرنوشت ۴» هم گفت: بازیها در این سریال چیزی اضافه تر از فصلهای قبل ندارند و حتی درجا میزنند. بچهها بزرگتر و پخته تر شدند؛ بنابراین بازیهای دیگری می طلبد. بازیهای بچگانه باید جایش را به بازیهای پخته تری میداد. فکر می کنم به این مسائل توجهی نکردند و فکر کردند همان نوجوانهای فصل اول هستند و باید همان روند پیش برود. رفاقت هم در سریال دیگر معنایی پیدا نداشته و کار نمی کند.
سریال «نجلا» ـ شبکه سه
فهیم تغییر بازیگر «نجلا» در فصل دوم را یکی از عوامل مهم در سقوط این سریال به کلیشههای آشنا دانست و گفت: این سریال در ابتدا امتیازش را از تازگی آدمها و کاراکترهایش میگرفت و اساسا یکی از مولفههای اصلی هر کاری، نو بودن اثر است و اینکه وقتی مخاطب سریال را میبیند به ذهنش میآید که تاکنون چنین اثری را ندیده است یا این نوع فضاها را کمتر دیده است. این ویژگی در فصل اول «نجلا» مشهود بود.
او مشخص نبودن وضعیت قهرمانهای سریال را یکی دیگر از ضعفهای آن دانست و گفت: اساسا قصههایی که قهرمان دارد، تکلیف قهرمان باید معلوم شود، اگر تک قهرمان است، مشخص شود، اگر دو یا سه قهرمان دارد، باید همدیگر را پوشش دهند و ضعفهای همدیگر را تکمیل کنند و شخصیتها رو به جلو باشند. به نظر میرسد در فصل دوم بر روی این بخش ها کار نشده است.
فهیم درعین حال گفت: «نجلا» از جایی به بعد جان دارتر شد و به لحاظ قهرمان سازی جلوتر رفت و تنشها بیشتر شد، اما وقتی ما قصه را به جبهه پیوند میزنیم، باید گوشههایی از جبهه خودمان را نمایش دهیم. سینمای دفاع مقدس به دلیلی مولفههای متفاوت سینمای جنگ ما با دنیا است که یک ژانر شده. آن مولفهها هم عنصر باور، ایثار و اعتقاد است. اما در سریال «نجلا» شاهد هیچکدام از اینها نیستیم. با آدمهایی مواجهیم که به خاطر عشق و عاشقی کارهایی می کنند. بخشهای جنگی اش مثل خیلی از فیلمهای جنگی خارجی، دم دستی است و در آن آدمی نمیبینیم که جبهه ما را به لحاظ ویژگیهای شخصیتی نمایندگی کند.
سریال «مسافران شهر» ـ شبکه پنج
محمد تقی فهیم در پایان درباره سریال «مسافران شهر» که از شبکه پنج به روی آنتن رفت هم گفت: این سریال را ندیدیم؛ اصلا نفهمیدم شبکه پنج سریال دارد! این ضعف اطلاع رسانی گروه تولید سریال است که تبلیغات مناسبی برای سریال نداشتند و خبری دربارهاش ندیدیم.
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: سریال خوشنام از سرنوشت نجلا سریال مناسبتی حاجی عبداللهی ماه رمضان سریال ها مولفه ها کلیشه ها بازی ها ـ شبکه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۴۰۵۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حرفهای جنجالی بازیگر مشهور که صداوسیما اصلا قبول ندارد
اعتماد نوشت: بهنام تشکر بهتازگی در برنامه «زودیاک» که در شبکه نمایش خانگی پخش میشود، حضور یافته و از بازیگران اصلی است.
گفتوگوی زیر به این مناسبت با او انجام شده است.
دلیل حضورتان در برنامه زودیاک، علاقه به بازی مافیاست یا حضور در یک گیم شو به عنوان یک تجربه متفاوت در قالب تصویر؟
من بازی مافیا را دوست دارم و از اولین نفراتی بودم که در تلویزیون مافیا اجرا کردم و گاد بازی بودم. هرچه سریهای جدیدتری از مافیا تولید شد، نقشهای بیشتری روی کار آمد که برای من جذاب بود. زودیاک هم سناریوی جذاب و متفاوتی داشت و وقتی دوستان دعوت کردند تصمیم گرفتم که در برنامه زودیاک باشم.
گرداندن بازی مافیا را بیشتر دوست دارید یا بازی کردن را؟
گرداندن بازی را بیشتر دوست دارم. اینکه سفید باشم برایم لذتبخشتر است.
نظرتان در مورد مدل اجرا و گردانندگی محمد بحرانی در زودیاک چیست؟
محمد را خیلی زیاد دوست دارم و به نظرم در هر جایی که قرار میگیرد، مخاطب همراهش است. فکر میکنم در فصل اول زودیاک، کمی با احتیاط گرداندن بازی را پیش میبرد و مراعات بازیکنها را میکرد. اطمینان دارم که خودش هم به این فکر کرده و در فصل دوم، به تغییر مدل گردانندگی بازی فکر کرده است.
از تجربه کار در نمایش خانگی و تفاوتش با تلویزیون بگویید؟
من تقریبا جزو اولین نفراتی بودم که نمایش خانگی را با سریال ساخت ایران تجربه کردم. ساخت ایران اولین سریالی بود که به صورت دی وی دی منتشر شد. این دو مدیا، تفاوتهای مشخصی دارند. محدودیتهای صدا و سیما، فیلمنامههایی که تثبیت میکند، ناظران پخشی که دارد با نمایش خانگی متفاوت است. فضای کار در پلتفرمها راحتتر است و به این واسطه، کارگردانها، نویسندهها به تبع آن بازیگران دستشان در کار بازتر است. اینها مواردی است که همه میدانند و البته خیلی هم پیچیده نیست.
به عنوان کسی که بخش زیادی از تجربیات کاریاش را به نقشآفرینی در سریالهای تلویزیون اختصاص داده، ممکن است که شما هم مثل خیلیها، نگران حال این روزهای تلویزیون باشید. از نظر شما تلویزیون چطور میتواند به وضعیت سابقش برگردد؟
تلویزیون باید به همه نظرات مردم توجه کند و برای همه اقشار مردم برنامه بسازد، نه فقط برای عدهای خاص. مدیران تلویزیون فعلی، تمرکزشان را بر چیزهایی گذاشتهاند که فقط و فقط خودشان قبول دارند در حالی که خودشان هم خیلی خوب میدانند که بخش زیادی از مخاطبشان را از دست دادهاند و به نظر میرسد که با این شیوهای که پیش میروند، خیلی هم برایشان مهم نیست. امیدوارم که این مدیران عزیز، تجدیدنظری در روند سیاستگذاریشان داشته باشند که تلویزیون مثل دهه هشتاد یا حتی اوایل دهه نود، دوباره به اوج خودش برگردد و با سریالهای پرطرفداری مثل ساختمان پزشکان و دودکش و باقی سریالهای خوب و موفق، مردم و مخاطب را برای خودش حفظ کند. من فکر میکنم مردم هنوز هم انتظار دارند تلویزیون به رسانه اصلی و ملی همه افراد جامعه تبدیل شود.
به سریال ساختمان پزشکان اشاره کردید؛ تیم سازنده این سریال، تجربیات خوبی در تلویزیون رقم زدند. به نظرتان جای خالی چهرههای دهههای قبل چقدر در تلویزیون احساس میشود؟
به نظرم بیشتر از جای خالی کسانی که در آن سریالها یا برنامهها کار میکردند، جای خالی برنامههایشان احساس میشود. این وضعیت، نتیجه مدل تصمیمگیری فعلی است. اتفاقا همان عوامل الان تجربیاتشان بیشتر شده و ممکن است در شرایط مطلوب، خیلی بهتر از قبل کار کنند. باز هم تأکید میکنم که تصمیمات تلویزیون مهم است و به نظرم خیلی هم جرات و جسارت ویژهای نمیخواهد. به هر حال آن برنامهها و سریالهای خیایان خلوت کن در همین تلویزیون، تولید و پخش شدهاند.
ترجیحتان کار در فضای کمدی است یا جدی؟
در حال حاضر به فضای کمدی نمیتوانم فکر کنم و راستش اصلا کمدی در من گم شده و دلایلش را هم همه میدانیم. اما به دور از شرایط فعلی، فضای جدی و درام را بیشتر دوست دارم.