Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-01@20:56:44 GMT

کلاف سردرگم یک ابلاغیه / منقضی‌خدمت‌ها بلاتکلیف‌ هستند

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۴۰۶۹۹

کلاف سردرگم یک ابلاغیه / منقضی‌خدمت‌ها بلاتکلیف‌ هستند

پرونده تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران موسوم به «منقضی خدمت» در کشاکش تائید و عدم تائید مسئولان ستادکل نیروهای مسلح، بلاتکلیفی‌هایی را برای آن‌ها و خانواده‌هایشان ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ماجرا از یک نامه شروع شد، نامه‌ای که در تاریخ هشتم خردادماه سال گذشته از سوی ستاد کل نیروهای مسلح به آجا در ارتباط با نحوه محاسبه جبهه منقضی‌خدمت‌های سربازی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ابلاغ شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این ابلاغیه، تنها سه‌چهارم خدمت در جبهه، کسانی که خدمت دوره ضرورت سربازی خود را قبل از پیروزی انقلاب اسلامی سپری کرده‌بودند و با شروع جنگ تحمیلی، طی فراخوان صورت‌گرفته جهت گذراندن یک‌دوره احتیاط شش‌ماهه به خدمت اعزام شدند و در یگان‌های تابعه آجا، سازماندهی و در جبهه حضور یافته بودند، به صورت داوطلبانه محسوب شد تا عملاً این ایثارگران و خانواده‌های آن‌ها از امتیازات قانونی شش‌ماه حضور داوطلبانه در جنگ تحمیلی محروم شوند.

بر اساس ماده ۲۱ قانون جامع خدمات ایثارگری که در مهرماه سال ۱۳۹۹ به تصویب مجلس و شورای نگهبان رسید و آبان همان سال از سوی رئیس مجلس به رئیس جمهور ابلاغ شد، پنج درصد سهمیه استخدامی دستگاه‌های اجرایی به رزمندگان با سابقه حداقل شش‌ماه حضور داوطلبانه در جبهه‌ها و همسر و فرزندان آن‌ها و فرزندان جانبازان زیر بیست‌وپنج درصد و آزادگان کم‌تر از یک‌سال اسارت اختصاص یافته‌بود. به موجب این قانون، دستگاه‌های اجرایی موظف به تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی به رسمی هستند.

ستاد کل نیروهای مسلح، شرایط خاص روزهای ابتدایی جنگ را در نظر بگیرد

مجید حکم‌آبادی، فرزند رزمنده اصغر حکم‌آبادی یکی از کسانی است که به موجب ابلاغیه موسوم به «منقضی خدمت» نتوانسته مشمول قانون تبدیل وضعیت شود.

او می‌گوید: پدرم از نیروهای منقضی خدمت سال ۵۶ است، یعنی سال ۵۴ تا ۵۶ به خدمت سربازی رفت. با شروع جنگ تحمیلی و با اعلام فراخوان شفاهی برای حضور در جبهه، پدرم که در زمان سربازی در توپخانه لشکر ۷۷ خراسان خدمت کرده بود، داوطلب شرکت در دفاع مقدس و به دلیل تخصصی که داشت، همان روز به جبهه اعزام شد.

حکم‌آبادی می‌افزاید: در آن زمان نیروهایی که با تجهیزات نظامی کار کرده باشند، بسیار اندک بودند و افراد منقضی خدمت به دلیل تجربه‌ای که از دوران سربازی به‌دست آورده‌بودند، بدون گذراندن دوره‌های آموزشی و یا با گذراندن دوره‌های کوتاه‌مدت، راهی جبهه می‌شدند تا خلأ حضور نیروهای با تجربه در مناطق عملیاتی را جبران کنند.

او با بیان اینکه افراد منقضی‌خدمت در دوران حضورشان در جبهه به آموزش نیروهای جدید نیز پرداخته بودند، می‌گوید: بیشتر این افراد از جمله پدر من به دلیل کمبود نیرو بیش از شش‌ماه در جبهه ماندند، اما چون دوره احتیاط محسوب می‌شد کارتی با درج شش‌ماه حضور به آنها داده شد.

حکم‌آبادی ادامه می‌دهد: نکته اینجاست که پدرم داوطلبانه به جبهه می‌رود و اجباری از سوی ارتش در آن زمان وجود نداشته است، چرا که سربازی او به اتمام رسیده بود، اما با ابلاغیه جدید ستاد کل نیروهای مسلح که خردادماه سال گذشته اعلام شد، تنها سه‌چهارم حضورش در جبهه پذیرفته شده و مابقی به عنوان وظیفه به حساب آمده است.

او تصریح می‌کند: این ابلاغیه در حالی مطرح شد که معاونت نیروی انسانی آجا در یازدهم اسفندماه ۱۳۹۹ و در نامه شماره ۴۵/۱۱۰/۱۹۶/زخ/۹۹ به مدیریت نیروی انسانی نزاجا اعلام کرد که آن گروه از کارکنان دولت که مدت خدمت سربازی خود را قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به پایان رسانده و سپس به استخدام دستگاه‌های اجرایی درآمده‌اند و بعد از آن به مدت شش ماه در جبهه حضور پیدا کرده‌اند، این مدت حضور آنان در جبهه به صورت داوطلبانه بوده و افراد موصوف می‌توانند از مزایا و امتیازات آن بهره‌مند شوند.

حکم‌آبادی با بیان اینکه ستاد کل نیروهای مسلح پیش از این نیز با صدور گواهی‌هایی، همه مدت حضور این رزمندگان را به صورت داوطلبانه محسوب کرده‌بود، می‌گوید: ابلاغیه جدید این ستاد هم قانونی است، اما انتظار می‌رود که ستاد کل نیروهای مسلح شرایط آن برهه زمانی را که مناطق عملیاتی از کمبود نیرو به خصوص نیروهای آموزش دیده رنج می‌برد و افراد منقضی خدمت به صورت داوطلبانه و تنها از روی عشق به اسلام و خدمت به وطن پا به جبهه گذاشتند، در نظر بگیرد.

منقضی‌خدمت‌ها داوطلبانه در جبهه حضور یافتند

رضا سبزی، یکی از رزمندگان دفاع مقدس است که به صورت فعال، امور مربوط به تبدیل وضعیت ایثارگران و خانواده‌های آنها را دنبال می‌کند.

او با بیان اینکه ماه‌های آغازین جنگ تحمیلی از مهم‌ترین برهه‌های آن دوران به شمار می‌رفت، می‌گوید: در آن زمان که به دلیل شرایط خاص کشور پادگان‌های نظامی خالی از نیرو و توان دفاعی ارتش تحلیل رفته بود، سربازان منقضی خدمت طی فراخوان‌های اعلام شده به جبهه اعزام شدند که اعزام آنها در روزهای ابتدایی جنگ تأثیر به‌سزایی در پر کردن پادگان‌ها و تأمین نیروی مورد نیاز جبهه داشت.

سبزی می‌افزاید: باید این حقیقت را بپذیریم، در همان دوران دفاع مقدس هم بسیاری افراد از حق انتخاب خود استفاده کردند و در جبهه حاضر نشدند، اما بسیاری از افراد از جمله رزمندگان منقضی خدمت داوطلبانه به جبهه‌ها اعزام شدند و بسیاری از آنها در همین مدت شهید یا جانباز شدند.

قول وزیر دفاع برای پیگیری دغدغه منقضی‌خدمت‌ها

ابهامات موجود در خصوص این ابلاغیه و مشکلاتی که سد راه تبدیل وضعیت ایثارگران منقضی خدمت و خانواده‌هایشان ایجاد شده‌بود، واکنش نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی را به همراه داشت.

عباس مقتدایی در تذکر کتبی که با امضای ۶۱ نماینده مجلس به وزیر دفاع در دهم بهمن‌ماه سال گذشته داده بود، خواستار توجه ویژه به دغدغه فرزندان ایثارگران منقضی‌خدمت جهت تبدیل وضعیت و حل مشکل آن‌ها شده بود.

در این تذکر آمده است: «همانگونه که مستحضرید طی اطلاعیه ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۰۷/‏۱۱/‏۱۳۵۹‬ افراد منقضی خدمت سال‌های ۱۳۵۳ تا ۱۳۵۷ که در مرحله احتیاط نیروهای مسلح بوده‌اند، به طور داوطلب به خدمت فراخوانده شده‌اند، با توجه به تاکید بر فراخوان به صورت داوطلب، این افراد ضمن مراجعه به دوران دفاع مقدس شش‌ماه را خدمت کرده‌اند. بر این اساس، خدمت این عزیزان، خدمت داوطلبانه تلقی شده و مدت مذکور، شش‌ماه حضور داوطلبانه در دفاع مقدس گواهی شده است، لکن بخشنامه مورخ ۰۸/‏۰۲/‏۱۴۰۰‬ این موضوع را منتفی و سه‌چهارم این مدت داوطلبانه را اعلام کرده که از این رو باعث ایجاد مانع در بحث تبدیل وضعیت ایثارگران به‌وجود آورده و دغدغه‌های زیادی را برای این خانواده‌ها ایجاد کرده است. پیرو مذاکره حضوری اینجانب با مدیران پارلمانی آن وزرات‌خانه و ستاد کل نیروهای مسلح خواهشمند است، پیگیری فرمائید که تمام مدت شش‌ماه دوره احتیاط افراد منقضی‌خدمت سال‌های ۱۳۵۳ تا ۱۳۵۷ داوطلبانه تلقی شود تا فرزندان آنان از مزایای قانون تبدیل وضعیت فرزندان ایثارگر بهره‌مند شوند. با توجه به اینکه جمعیت فرزندان شاغل اداری این عزیزان زیاد نمی‌باشد و درخواستشان اعمال محاسبه خدمت پدران صرفاً جهت بهره‌مندی از قانون تبدیل وضعیت می‌باشد و خواهان سایر مزایا نمی‌باشند، خواهشمند است با توجه به فرصت محدود تا پایان سال، مساعدت لازم به عمل آید تا این افراد در سال‌جاری امکان تبدیل وضعیت پیدا کنند.»

با اینکه از تذکر این نماینده مجلس نزدیک به چهار ماه سپری می‌شود، کماکان تغییری در وضعیت ایثارگران منقضی‌خدمت تفاوتی ایجاد نشده است، ازاین‌رو برای پیگیری این موضوع گفت‌وگویی با مقتدایی داشتیم.

او با بیان اینکه با توجه به مطالبه عمومی، مراجعه‌ها، تلفن‌ها و مذاکرات حضوری که دراین‌باره داشتیم، این موضوع را به طور جد پیگیری کرده‌ایم، می‌گوید: چندین جلسه مربوط به این موضوع، تاکنون برگزار شده است و اخیراً معاون پارلمانی آن وزرات‌خانه طی تماس با بنده از پیگیری وزیر دفاع برای به ثمر نشستن این خواسته خبر داد.

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی می‌افزاید: البته وزیر دفاع شخصاً نمی‌تواند برای رفع این مشکل اقدام مؤثری انجام داده و تصمیم لازم را بگیرد و باید از طریق کمیسیون‌ها و شوراهای بالادستی اقدام کند.

مقتدایی با بیان اینکه حل مشکل منقضی‌خدمت‌ها در حیطه اختیارات نیروهای مسلح است، می‌گوید: با این وجود تا زمانی که این موضوع به نتیجه برسد، ابعاد نظارتی مجلس را به کار گرفته و در جهت رفع این دغدغه تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم.

او ادامه می‌دهد: انتظار داریم ستاد کل نیروهای مسلح با توجه به قانون کلی مجلس که همه کسانی که در موقع نیاز کشور ایثارگری کردند، مورد حمایت قرار بگیرند، اقدامات لازم را در جهت رفع مشکل منقضی‌خدمت‌ها انجام دهد.

پیگیری این موضوع را از طریق فراکسیون ایثار مجلس شورای اسلامی نیز دنبال کردیم، اما موفق به تماس با اعضای این فراکسیون نشدیم، با این حال تلاش برای برقراری ارتباط تا رسیدن به نتیجه ادامه دارد.

کد خبر 573193

منبع: ایمنا

کلیدواژه: ایثارگران منقضی خدمت ها دفاع مقدس ستاد کل نیروهای مسلح تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق ستاد کل نیروهای مسلح صورت داوطلبانه وضعیت ایثارگران منقضی خدمت ها تبدیل وضعیت شش ماه حضور جنگ تحمیلی حکم آبادی دفاع مقدس وزیر دفاع اعزام شد ماه سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۴۰۶۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات «وعده صادق» مبدأ تاریخ جدیدی برای جهان است

به گزارش خبرگزاری مهر، امیر عزیز نصیرزاده جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح صبح امروز (چهارشنبه) در آئین گرامیداشت سالروز شهادت آیت الله مرتضی مطهری و روز معلم که در دانشگاه عالی دفاع ملی برگزار شد، اظهار داشت: در بیانیه گام دوم وقتی در بحث تمدن‌سازی در مورد سرمایه انسانی اشاراتی ذکر می‌شود، تربیت نیروی انسانی به عنوان یک سرمایه بر عهده معلمان قرار دارد.

امیر سرتیپ نصیرزاده افزود: امروز وقتی وضعیت دانشگاه‌های مرکز کفر یعنی آمریکا را نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که بیداری بزرگی رخ داده است؛ چرا که در این دانشگاه‌ها اعتراضات علیه جنایات رژیم صهیونیستی رخ می‌دهد؛ اما در مقابل برخی اساتید کشورمان که برای هر اتفاق کوچک و بزرگ کشور اظهار نظر می‌کنند در قبال چنین اتفاقاتی ساکت هستند؛ در صورتی که در کشور کفر حتی خوانندگان و رقاصان هم بیدار شدند و علیه جنایات رژیم صهیونیستی اظهار نظر کردند؛ ولی برخی اساتید کشورمان در قبال این اتفاقات، بی‌تفاوت بودند.

جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: برخی اساتید وقتی عملیات «وعده صادق» انجام شد، عنوان کردند که ارتش رژیم صهیونیستی با حمله به ایران یک تیر چراغ برق ما را هم سالم نمی‌گذارد؛ این‌گونه اظهارات نشان می‌دهد که ما به استاد مرزشکن نیاز داریم؛ نه کسانی که مقابل انقلاب و ارزش‌های اسلامی بایستند.

وی عنوان کرد: ما با جنگ شناختی گسترده‌ای مواجه هستیم؛ لذا در این جنگ، اساتید نقش اساسی برای شکل‌دهی اذهان دارند و بر این اساس، دانشگاه عالی دفاع ملی فرصت بسیار بزرگی برای نیروهای مسلح است؛ زیرا در این دانشگاه فرماندهان و مدیران برای نظامی تربیت می‌شوند که به تنهایی مقابل استکبار جهانی ایستاده است.

امیر نصیرزاده یادآور شد: حدود دو هفته پیش در گزارشی که خدمت فرمانده معظم کل قوا ارائه کردیم، معظم‌له از وضعیت دانشگاه عالی دفاع ملی ابراز رضایت کردند.

جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه گفت: عملیات وعده صادق مبدأ یک تاریخ جدید و باعث تغییر معادلات بین‌المللی و منطقه‌ای شده و از این پس وضعیت جهان به شکل دیگری خواهد بود؛ زیرا اکنون حاشیه امن رژیم صهیونیستی دچار مشکل شده و آن‌ها به سمت نابودی می‌روند.

وی اضافه کرد: اگر وضعیت یک سال گذشته این رژیم غاصب را با وضعیت فعلی آن‌ها از لحاظ سیاسی، اقتصادی، اعتبار بین‌المللی، امنیتی، نظامی و دفاعی و… مقایسه کنید، متوجه می‌شوید که همه این موارد زیر سوال رفته و صهیونیست‌ها به خاک ذلت نشسته‌اند؛ حتی نظم نوین جهانی و جهانی‌سازی و الگو بودن آمریکا هم نقش بر آب شد.

امیر نصیرزاده خاطرنشان کرد: امروز ما در مقطع بسیار حساسی هستیم؛ زیرا به شکل رو در رو و چهره به چهره در برابر دشمن قرار داریم؛ لذا در چنین وضعیتی باید آینده‌نگر باشیم و بتوانیم مقتدرانه از این مرحله عبور کنیم.

جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در پایان با تأکید بر اینکه دانشگاه عالی دفاع ملی نقش بسیار بزرگی در تربیت فرماندهان و مدیران در سطح ایران دارد، گفت: ما در این دانشگاه باید پیشرو تحقق مطالبات رهبری در حوزه دانشگاه‌ها باشیم؛ از سوی دیگر اگر سازمان یا بخشی از نیروهای مسلح کشورمان بخواهد متحول شود، باید در این دانشگاه تعیین، بررسی، و پژوهش شود که چگونه این تحول صورت گیرد.

سردار سرتیپ پاسدار «اسماعیل احمدی‌مقدم» رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی هم در این مراسم، اظهار داشت: جایگاه علمی آیت‌الله مطهری بسیار بالا بود؛ به گونه‌ای که امام خمینی (ره) تمام نوشته‌ها و آثار شهید مطهری را تأیید کردند.

سردار احمدی‌مقدم ادامه داد: آثار شهید مطهری برای مخاطبان مختلف قابل استفاده است؛ یعنی از کتاب داستان راستان تا کتاب‌های فلسفی آیت‌الله مطهری برای مخاطبان مختلف نگارش شده است.

وی با بیان اینکه علم اکتسابی که معلمان به ما می‌آموزند، برای این است که باطن پدیده‌ها را بشناسیم و کشف کنیم، افزود: ما تلاش می‌کنیم بر علم ظاهری و باطنی مسلط شویم؛ البته ما اساساً علم غیردینی نداریم؛ زیرا این خداوند است که انسان را در شناخت پدیده‌های مختلف یاری می‌دهد.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی همچنین خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۱۲۱ رساله در این دانشگاه به مرحله پایانی رسید و ۶۰۰ جلسه دفاعیه هم برگزار کردیم.

کد خبر 6094358 هادی رضایی

دیگر خبرها

  • در کشور کفر خوانندگان و رقاصان هم بیدار شدند اما برخی اساتید کشورمان بی‌تفاوت بودند
  • عملیات وعده صادق باعث تغییر معادلات بین‌المللی و منطقه‌ای شد
  • عملیات «وعده صادق» مبدأ تاریخ جدیدی برای جهان است
  • امیر نصیرزاده: وضعیت دانشگاه‌های آمریکا نشان می‌دهد بیداری بزرگی رخ داده است
  • تربیت نیروهای متخصص برای کشور بزرگترین خدمت محسوب می‌شود
  • کلاف سردرگم تعیین دستمزد کارگری (پادکست)
  • وضعیت سنجش رسانه‌های خدمت عمومی در ایران
  • میانگین دوره خدمت سربازی ۱۴ ماه است
  • خمس و زکات در عین وجوب یک امر داوطلبانه است
  • وضعیت متشنج در خیابان‌های تل آویو + فیلم