Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسین کشفی‌اصل بازیگر و کارگردان تئاتر که به تازگی نمایش «تجربه‌های اخیر» را به صحنه برده است درباره اجرای این اثر نمایشی در کارگاه نمایش مجموعه تئاترشهر به خبرنگار مهر گفت: این اثر نمایشی از یازدهم تا دوم خرداد ماه در کارگاه نمایش به صحنه می‌رود در حالی که از ابتدا قرار نبود ما در این سالن اجرا داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«تجربه‌های اخیر»، اثر پربازیگری است و من نیز سبقه بیست و چندساله‌ای در تئاتر دارم اما متاسفانه با وجودی که قبلاً قرار بود این نمایش در تالار سایه به صحنه برود در نهایت اتفاق دیگری افتاد و کارگاه نمایش را به ما دادند.

وی ادامه داد: من سال ۸۳ و در سن ۲۴ سالگی یکی از جوان‌ترین کارگردانانی بودم که در تئاتر شهر اجرای عمومی داشتم و در طول این سال‌ها هم تجربیات متفاوتی را به عنوان بازیگر و کارگردان از سر گذراندم و جوایز بین‌المللی و داخلی زیادی را نیز دریافت کردم اما وقتی تصمیم گرفتم کار جدیدی را با یک گروه حرفه‌ای تئاتر و متنی از امیررضا کوهستانی به صحنه ببرم با وجودی که از هشت ماه قبل پیگیر اجرای نمایش بودم، سالنی مانند کارگاه نمایش با ۲۶ نفر ظرفیت نصیبم شد. همه هنرمندان و همکاران من عزیز و محترم هستند و من قطعاً برتری نسبت به بقیه ندارم اما وقتی می‌بینم سالن‌های بزرگ‌تر را به کارگردان‌های کار اولی و کم تجربه می‌دهند، مطمئن می‌شوم که حتماً مناسباتی وجود دارد و هرکس هم منکرش شود، دروغ گفته است. به نظرم اگر مدیران و مسئولان تئاتری ما سرشان را بالا بگیرند و قبول کنند که از یک سری مناسبات در کارهایشان استفاده می‌کنند، شرافتمندانه‌تر از این است که آن را کتمان کنند.

کارگردان نمایش «افرای ژاپنی» درباره انتخاب متن توضیح داد: امیررضا کوهستانی حدود ۲۰ سال قبل نمایشنامه «تجربه‌های اخیر» را می‌نویسد که البته متن اورجینال نیست و اقتباسی از نمایشنامه «Recent Experiences» نوشته ۲ نویسنده کانادایی به نام نادیا راس و جکوب ورن است. کوهستانی در همان سال‌ها در کشور آلمان اجرایی از این نمایشنامه را می بیند و به متن علاقه مند می‌شود، اجازه اقتباس از متن را از این ۲ نویسنده می‌گیرد و متن را با توجه به متر و معیارهای جامعه ایران دوباره نویسی می‌کند و خودش هم برای اولین بار در مجموعه تئاترشهر نمایشنامه را به صحنه برد. من به شدت این متن را دوست دارم چون ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که آن را خاص می‌کند به عنوان نمونه در متن هیچکدام از شخصیت‌ها اسم ندارند و هیچکس دیگری را خطاب نمی‌کند و ما سیر زندگی یک خانواده را در طول بیش از یک قرن می‌بینیم. نمایش از سال ۱۹۰۰ شروع و در ۲۰۲۲ تمام می‌شود و ما شاهد روند زندگی یک خانواده در طول ۱۰۲ سال در ۶۰ دقیقه هستیم. بازیگران نیز باید سن‌های مختلفی را در طول زمان ایفا کنند. همین ویژگی‌های نامتعارف من را علاقه‌مند به اجرای این اثر نمایشی کرد.

کشفی اصل عنوان کرد: نکته مورد توجه دیگر که برایم جذاب بود حرف اصلی نمایش است که تمام مردم دنیا در طول تاریخ درگیرش بودند و همچنان هم هستند و آن هم این است که جنگ اصولاً جدایی می‌آورد و اتفاقی ناخوشایند و خانمان سوز است و اینکه مردم قدر لحظات خودشان را نمی‌دانند. اصولاً مساله «حسرت» و قدر لحظات را ندانستن در زیرلایه این متن خیلی پررنگ است. «تجربه‌های اخیر» اثری عاشقانه است که به جای وصال در آن حسرت و نرسیدن وجود دارد.

این بازیگر و کارگردان تئاتر در پایان درباره رویکردی که به متن داشته است، بیان کرد: امیررضا کوهستانی رفیق بسیار دوست داشتنی من است و کارهایش را به شدت دوست دارم. این نمایشنامه توضیح صحنه ندارد و به کارگردان این امکان را می‌دهد که جهان مد نظر خودش را بسازد. از آنجایی که من کارهای امیررضا کوهستانی را دنبال می‌کنم و با حس و حال کارهایش آشنا هستم خیلی تلاش کردم این نمایش نیز به حال و هوای نمایش‌های او و متونش نزدیک باشد البته در عین اینکه نگاه و جهان مد نظر خودم را هم حفظ کنم. نمایشنامه در این اجرا کمی به فضای امروز نزدیک شده اما جان کلام کوهستانی حفظ شده است.

نمایش «تجربه‌های اخیر» از روز یکشنبه یازدهم اردیبهشت ماه ساعت ۱۹ به مدت زمان ۶۰ دقیقه در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر به صحنه رفته است.

بازیگران این نمایش به ترتیب بازی کیمیا جواهری، امین قنبری، دلارا نوشین، رامونا شاه، مرضیه موسوی، محمد ارفعی و شهاب عباسیان هستند.

کد خبر 5480064 آروین موذن زاده

منبع: مهر

کلیدواژه: رامونا شاه تئاتر شهر کارگاه نمایش نادر طالب زاده تئاتر شهر تئاتر ایران کارگردان تئاتر شبکه تماشا جشنواره فیلم کن سینمای مستند خانه هنرمندان ایران تالار حافظ رادیو نمایش شبکه پنج سیما هنرمندان تئاتر جشنواره فیلم زوریخ انیمیشن پسر دلفینی امیررضا کوهستانی تجربه های اخیر کارگاه نمایش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۴۰۹۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«اکبر زنجانپور» در نوزدهمین دوره شب کارگردان تجلیل خواهد شد

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نوزدهمین دوره شب کارگردان آیین نکوداشت استاد اکبر زنجانپور روز یکشنبه ۹ اردی بهشت ماه برگزار خواهد شد.

در این مراسم که به همت انجمن کارگردانان طبق رسم سال‌های گذشته و در تاریخ ۹ اردی بهشت مصادف با تولد حمید سمندریان کارگردان فقید تئاتر ایران برپا می‌شود، مدالیوم این انجمن صنفی به پاس سال‌ها تلاش و استمرار در حوزه کارگردانی تئاتر به اکبر زنجانپور اهدا می‌شود.

همچنین در این مراسم از چند چهره تئاتری دیگر نیز تجلیل خواهد شد و تندیس انجمن صنفی کارگردانان تئاتر ایران به آنها اهدا خواهد شد.

این مراسم روز یکشنبه و از ساعت ۱۷ در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد و ورود برای علاقه‌مندان آزاد است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • موافق اجرای نمایش در سالن‌های خصوصی نیستم/ اقتصاد تئاتر رضایت‌بخش نیست
  • نگاهی متفاوت به جنگ در تئاتر/ روایتی به پنج گویش متفاوت از  سرانجام وقایع جنگ
  • آغاز پیش‌ فروش بلیت اجرا‌های «امشب به صرف بورش و خون»
  • تجلیل از سه چهره تاثیرگذار تئاتر ایران در شب کارگردان
  • تقدیر از سه چهره تاثیرگذار تئاتر ایران در شب کارگردان
  • قدردانی از سه چهره تاثیرگذار تئاتر ایران در شب کارگردان
  • حسرت شوت‌زنی که پنالتی از دست داد (عکس)
  • عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان!(عکس)
  • نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
  • «اکبر زنجانپور» در نوزدهمین دوره شب کارگردان تجلیل خواهد شد