Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-28@08:13:13 GMT

انواع دعاوی ملکی و نحوه پیگیری آن‌ها

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۴۲۰۲۵

انواع دعاوی ملکی و نحوه پیگیری آن‌ها

در سال‌های اخیر و با رشد بی‌رویه قیمت مسکن، افراد بسیاری در تلاش‌اند تا به هر نحوی شده بتوانند خانه‌ای برای خود خریداری کنند و همین مسئله راه را برای سودجویی کلاه‌برداران باز کرده است. - اخبار بازار -

در حال حاضر پرونده‌های زیادی در مراکز قوه قضاییه در خصوص امور ملک و املاک در جریان هستند؛ به همین جهت آشنایی با انواع دعاوی ملکی و گرفتن مشاوره حقوقی مناسب امری بسیار ضروری است که ما در این مقاله به آن می‌پردازیم تا به دام سودجویان گرفتار نشوید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دعاوی ملکی شامل چند دسته است؟

دعاوی ملکی در مجموع به سه دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شوند:

 دعاوی ملکی کیفری

دعاوی ملکی کیفری در حوزه مشاوره حقوقی ملکی  به آن دسته از دعاوی اطلاق می‌شود که با دادخواست کیفر مرتبط هستند و در آن مهم‌ترین مبحث مورد بررسی، رسیدگی به کلاه‌برداری‌ها، ارتکاب جرم و همچنین تخلفات عمدی حوزه املاک است. در این مورد سوءتفاهم، اشتباهات سهوی و سهل‌انگاری به هیچ عنوان مورد پذیرش قاضی نیست و در دعاوی ملکی کیفری وارد نمی‌شود. این دعاوی با طرح شکایت از سوی مدعی‌العموم و یا شاکی خصوصی از مجرم انجام می‌شود. برای پیگیری این دعاوی، باید به فکر تنظیم شکواییه باشید.

دعاوی ملکی حقوقی

قانون دو نوع حق اعم از اشخاص و اموال برای افراد در نظر می‌گیرد. اموال شامل خرید و فروش، رهن و اجاره و مواردی از این دست است. این نوع دعاوی در حل حاضر تعداد زیادی از پرونده‌های حقوقی در دادگاه‌ها را به خود اختصاص داده است. یک سری قوانین در خصوص دعاوی ملکی حقوقی از قبل پیش‌بینی شده است که در صورت وقوع، قاضی با تجزیه و تحلیل پرونده دعوی، نسبت به آن تصمیم‌گیری کرده و با توجه به قوانین وضع شده برای حل پرونده اقدام می‌کند.

 

 دعاوی ثبتی ملکی

دعاوی ثبتی که نیاز به  مشاوره حقوقی  دارند، به آن دسته از دعاوی اطلاق می‌شود که مربوط به ثبت اسناد املاک و تنظیم آن‌ها و همچنین اجرای اسناد رسمی لازم‌الاجرا می‌باشد. یکی از دلایل اینکه ثابت می‌کند یک شخص صاحب اصلی یک ملک است، سند ثبت املاک است و قانون تنها افرادی که سند مالکیت به نام آن‌ها است به رسمیت می‌شناسد. در نهایت می‌توان گفت دعاوی ثبتی در واقع شاخه‌ای از دعاوی کیفری ملکی هستند که شامل ابطال اجراییه ثبتی، ابطال رأی هیات حل اختلاف اداره ثبت، ابطال معامله معارض و... است.

مهم‌ترین پرونده‌های حقوقی در حوزه املاک

دعاوی ملکی همان‌طور که در بخش قبل گفته شد، ممکن است حقوقی، کیفری و یا ثبتی باشد. مهم‌ترین پرونده‌های حقوقی که در حوزه املاک در جریان است و بهتر است پیش از دریافت مشاوره حقوقی با آن‌ها آشنا شوید عبارت‌اند از:

1. فروش مال مشاع

مال مشاع مالی است که بین دو یا چند شخص به صورت مشترک استفاده می‌شود. در صورتی که اختلافی بین هر یک از صاحبان مال مشاع، اتفاق بیفتد، هر یک از شاکیان می‌توانند به اداره ثبت اسناد و املاک محل مورد نظر مراجعه کنند و برای تعیین تکلیف ملک مشاع اقدام کنند. کارشناسان اداره ثبت، با دریافت استعلام از ملک مورد نظر، بررسی‌های لازم را انجام می‌دهند و در صورتی که هم ملک، امکان افراز داشته باشد و هم طرفین دعوی اعتراضی نداشته باشند، برای افراز ملک اقدام می‌کند؛ اما در صورت عدم امکان افراز، گواهی آن صادر شده و دستور آن برای هر یک از طرفین ابلاغ می‌شود و در این صورت، شخص می‌تواند تقاضای صدور دستور فروش ملک مشاع را از دادگاه درخواست نماید.

2. رفع تصرف عدوانی

در صورتی که شخصی صاحب ملکی باشد و شخص دیگری بدون رضایت او، ملک را تصرف کرده باشد، طبق مشاوره ملکی حقوقی، صاحب ملک می‌تواند طرح دعوی رفع تصرف عدوانی داشته باشد. در این صورت شخص مدعی باید مدارکی را برای اثبات ارائه دهد. در صورتی که ملکی بین چند مالک مشاع باشد و یکی از آن‌ها بدون اطلاع دیگران ملک را تصرف کند، شاکی می‌تواند این دعوی را برای درخواست خود طرح کند.

3. الزام به فک رهن

دعوی الزام به فک رهن زمانی طرح می‌شود که شخص بخواهد سند خود را از رهن بانک خارج کند. در صورتی که شخصی بخواهد، وام بگیرد، به عنوان ضمانت، سند خود را به رهن بانک در می‌آورد. برای جلوگیری از فروش ملک، یا تعویض آن شخص باید اقدام به طرح دعوی الزام به فک رهن نماید.

4. مطالبه وجه ودیعه

دعاوی بین موجر و مستأجر یکی از پرونده‌هایی است که برای دریافت مشاوره حقوقی بیشترین درخواست را دارد. پس از اتمام زمان اجاره، موجر موظف است که تمام ودیعه دریافت شده را به مستأجر باز گرداند. در صورتی که پس از اتمام قرارداد، موجر ودیعه را باز نگرداند، مستأجر با طرح دعوی مطالبه وجه ودیعه می‌تواند نسبت به دریافت آن اقدام نماید.

5. صدور حکم تخلیه

در صورتی که پس از پایان زمان قرارداد، مستأجر برای تخلیه ملک اقدام نکند، موجر می‌تواند برای گرفتن حکم تخلیه با طرح این دعوی اقدام کند. البته در صورتی که شرایط مربوط به مصوبه 1376 رعایت شده باشد.

6. الزام به تحویل مورد اجاره

پس از ثبت قولنامه، موجر موظف است در زمان تعیین شده، محل اجاره را به مستأجر تحویل دهد و صاحب ملک، با دادن کلید مستأجر، ملک را تحویل می‌دهد؛ در صورتی که موجر به تکلیف خود عمل نکند، مستأجر با طرح دعوی الزام به تحویل مورد اجاره می‌تواند مشکل خود را حل کند.

 

7. الزام موجر به تعمیرات

در صورتی که در زمان اجاره، ملک نیاز به تعمیر اساسی داشته باشد، موجر موظف است تعمیرات را انجام دهد و ملک را سالم به مستأجر تحویل دهد. در غیر این صورت، مستأجر می‌تواند برای طرح دعوی الزام موجر به تعمیرات اقدام کند.

مشاوره حقوقی با کارمنتو

تیم کارمنتو به شما این امکان را می‌دهد که با دریافت مشاوره حقوقی ملکی پیش از طرح دادخواست یا شکایت بتوانید به طور کامل با جزییات قانونی و حقوقی حوزه املاک آشنا شوید. در واقع مشاوره به شما کمک می‌کند پیش از هر اقدامی از آثار عملی که می‌خواهید انجام دهید، مطلع شوید. گروه مشاوره حقوقی کارمنتو شرایطی فراهم نموده است تا بتوانید به بهترین نحو از مشاوره متخصصان این مجموعه بهره‌مند شوید.

"این مطلب تبلیغاتی است"

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مشاوره حقوقی دعوی الزام حوزه املاک دعاوی ملکی طرح دعوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۴۲۰۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قهرمان اسبق جودو جوانان آسیا درگذشت

امیر ملکی‌پور قهرمان اسبق جودو جوانان آسیا به دلیل عارضه قلبی دارفانی را وداع گفت.

به گزارش ایرنا، امیر ملکی‌پور قهرمان اسبق سنگین وزن جودو کشورمان، جمعه شب به دلیل عارضه قلبی درگذشت.

ملکی پور سال‌ها عضو تیم‌های ملی جوانان و بزرگسالان بود. وی مدال طلای مسابقات جوانان آسیا، مدال‌های تورنمنت‌های مختلف و چندین دوره قهرمانی مسابقات کشوری را در کارنامه خود داشت.

سرویس ورزشی ایرنا درگذشت ملکی‌پور را به خانواده وی و جامعه جودو کشور تسلیت می‌گوید.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • نحوه عجیب بازداشت دانشجوی معترض توسط پلیس آمریکا + فیلم
  • فیلم/ انتقاد روح‌الامینی از نحوه انتخاب کاندیدای شورای ائتلاف شهر ری
  • پلمب بیمارستان محب مهر به دلیل حجاب یا اختلاف ملکی؟
  • قهرمان اسبق جودو جوانان آسیا درگذشت
  • قهرمان اسبق ایران درگذشت
  • حل مشکلات حقوقی بیش از ۳هزار مددجوی البرزی
  • عضو سابق تیم ملی جودو ایران درگذشت
  • (ویدئو) نحوه درست کردن برنج پف کرده در خیابان‌های هند
  • (ویدئو) ملکی: مورد مصدوم و تلفات جانی تا این لحظه نداشتیم
  • نحوه درست کردن لیوان‌های سرامیکی + فیلم