Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی محمد فصیحی گفت: زاینده‌رود، همواره رودخانه‌ای دائمی بوده، اما طی دو دهه اخیر با باز و بسته شدن جریان آب، از حالت دائمی خارج شده است، امسال نیز برای نخستین بار شاهد تصمیم تازه‌ای بودیم و آن چهار مرتبه باز و بسته شدن آب در ۴۵ روز بود؛ که برخلاف تصور عده‌ای، بازگشایی آب در فواصل زمانی کوتاه، حیات پل‌های تاریخی را به شدت با مخاطره روبه‌رو می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گفته او حیات سازه‌ها و پل‌های تاریخی سوار شده بر رودخانه زاینده‌رود ارتباط مستقیمی با آب دارد،  شاید با مشاهده عکس‌های تاریخی، در برخی دوره‌ها خشکی زاینده‌رود را مشاهده کنیم، اما در نظر داشته باشیم که این رودخانه در طول تاریخ هیچگاه به طور کامل و در مدت زمان طولانی و طی چندین سال خشک نبوده است. اگر امروز بنا بر این گذاشته شده که زاینده‌رود تنها به منزله کانال آب‌رسانی کشاورزی در نظر گرفته شود، چنین تصمیمی احتمال آسیب جدی به سازه‌های تاریخی را بالا می‌برد.

این کارشناس رسمی دادگستری در رشته ابنیه و آثار تاریخی معتقد است باز و بسته شدن آب در مدت زمان کوتاه نیز باعث شوک به پل‌های تاریخی می‌شود،پل‌های تاریخی ما طی سال‌های حیات خود به تعادل پویا رسیدند. این تعادل پویا به این صورت حاصل شده که سازه در چندصد سال با شرایط موجود خود تطبیق یافته است. پس با تحمیل شرایط جدید این تعادل و تطبیق‌پذیری با خلل مواجه و سازه دچار شوک و فشار هیدرولیکی می‌شود. در این خصوص می‌توان شیشه یا حتی آجری را مثال زد که در فاصله زمانی کوتاهی، مرتب گرمی و سردی ببیند که مسلماً دچار آسیب می‌شود. آب نیز به دلیل ویژگی‌هایی که دارد در سازه نفوذ می‌کند. از آنجایی که سازه یا آجر هم پذیرای این آب است پس زمانی که آب برای مدتی جریان دارد و بعد این جریان قطع و این روند در فاصله زمانی محدودی چندین مرتبه تکرار می‌شود، پدیده انبساط و انقباض رخ می‌دهد و زمانی که سازه نتواند خودش را با شرایط تاره تطبیق دهد، در معرض آسیب سازه‌ای قرار می‌گیرد.

به گفته فصیحیفصیحی  مبحث آب برای برخی بنای تاریخی تهدید و برای بعضی دیگر فرصت است. در مطالعه و آسیب‌شناسی بنا‌ها نیز درمی‌یابیم که برخی از آن‌ها آب‌گریز و برخی آب‌پذیر هستند. ساختار پل‌ها یا آب‌انبار‌ها نیز آب‌پذیر است و آب برای آن‌ها فرصت محسوب می‌شود. از سویی در رابطه با بنا‌ها و آب زاینده‌رود دو مبحث وجود دارد. نخست، منظر یا چشم‌انداز فرهنگی و بعد تعادل هیدرولیکی. اگر منطقه میمند یا ارگ بم ثبت جهانی شد در واقع این ثبت به دلیل همین منظر فرهنگی بود. بخشی از منظر فرهنگی پل‌ها و رودخانه نیز آب است و نمی‌توان آن را بدون آب تصور کرد و یا بخشی از این منظر را از بین برد. حال اگر تأثیر آب در پل‌ها را یک فاکتور در نظر بگیریم، بحث حیات زاینده‌رود و تغذیه آب‌خوان، موضوع دیگری است که به تعادل کل بنا‌ها و درنهایت حفظ یک شهر کمک می‌کنند. اما درباره اینکه در شرایط فعلی چگونه می‌توان از بروز چنین آسیبی برای پل‌ها پیشگیری کرد، می‌توان گفت که اگر قرار است آب در مدت کوتاهی مرتب باز و بسته شود، بهتر است به شکل کامل قطع نشده و بستر به شکل کامل خشک نباشد و جریان آب حداقلی برای حمایت از پایه سازه‌ها وجود داشته که فکر نمی‌کنم چنین کاری غیرممکن هم باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: پل های تاریخی زاینده رود اصفهان باز و بسته شدن پل های تاریخی زاینده رود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۴۳۴۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احتمال وقوع بارش‌های جدید در استان یزد

مدیرکل مدیریت بحران استان یزد با اشاره به اینکه احتمال وقوع بارش‌های مجدد در استان وجود دارد گفت: سرعت امدادرسانی جهاد به قنوات و چاه‌ها افزایش یابد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، محمدعلی ملک‌زاده ظهر امروز در نشست ارزیابی اولیه خسارات بارندگی‌های اخیر یزد اظهار داشت: بر اساس اعلام هواشناسی، احتمال وقوع بارش‌های جدید در استان وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه باید آمادگی کامل برای این موضوع وجود داشته باشد گفت: یکی از موضوعات بسیار مهمی که در این دولت به آن توجه ویژه صورت گرفت، ایمن سازی در مقابل حوادثی همچون سیل بوده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان یزد تصریح کرد: با توجه به بارش‌های صورت گرفته و احتمال وقوع بارندگی‌های جدید، لازم است که نظارت و ارزیابی ایمن‌ سازه‌های آبی و خاکی استان یزد با جدیت دنبال شود.

ملک‌زاده به بارش‌های خوب استان و نقاط مختلف کشور اشاره کرد و ادامه داد: بارندگی‌های صورت گرفته، زمینه ذخیره‌سازی خوب آب در سازه‌های آبی و خاکی نقاط مختلف استان را به وجود آورد که اتفاق بسیار خوبی است.

وی افزود: با این وجود و با توجه به کارآیی سازه‌های آبی و بند‌های خاکی که جلوی سیل را می‌گیرد، باید حتما نسبت به تخلیه آب و هدایت آن انجام شود تا این سازه‌ها بتوانند گنجایش لازم در باران‌های بعدی برای جلوگیری از وقوع سیل را داشته باشند.

مدیرکل مدیریت بحران استان یزد افزود: با توجه به احتمال بارش‌های جدید نیاز است اقدامات لازم برای ارزیابی، ایمن‌سازی و تخلیه آب سازه‌های آبی خاکی توسط آب منطقه‌ای و منابع طبیعی صورت گیرد و در این زمینه بخشداران و دهیاران همکاری لازم را داشته باشند.

ملک‌زاده با اشاره به احتمال حوادث ثانویه در مخاطره بارندگی و سیلاب افزود: شهرداران و بخشداران با استفاده از ظرفیت نظام مهندسی و بنیاد مسکن بازدید و دستورات لازم برای ایمن‌سازی آن را ارائه نمایند.

وی در خصوص قنوات و چاه‌های کشاورزی آسیب دیده از سیل نیز خواستار تسریع در امدادرسانی توسط جهاد کشاورزی شد و گفت: کشاورزان، باغداران و مالکین قنوات جهت پیگیری و ثبت خسارت می‌توانند به ادارات جهاد کشاورزی  مناطق خود مراجعه کنند.

انتهای پیام/781/.

دیگر خبرها

  • برای وضعیت زاینده‌رود و آلودگی هوای اصفهان غصه می‌خورم
  • فیلم| دیمه، چشمه‌ای که زاینده رود را زندگی می‌بخشد
  • مهار ۱۷ میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی
  • انتقال آب دریا به اصفهان روزهای خوشایندی برای زاینده‌رود رقم می‌زند
  • احتمال وقوع بارش‌های جدید در استان یزد
  • ۴ سازه‌ تاریخی آب ایران در انتظار ثبت جهانی
  • درگذشت مادر شهیدان محمدرضایی در شهر زاینده رود
  • صدا و سیما تحمل نقدپذیری خود را بالا ببرد
  • همایش تاثیر بحران‌های طبیعی بربنا‌های تاریخی در سمنان
  • چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان