Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-04@13:01:01 GMT

فرمان منع کشت کوکنار جنبه عملی ندارد

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۴۴۵۳۴

فرمان منع کشت کوکنار جنبه عملی ندارد

درست یک ماه از صدور فرمان ملا هيبت الله آخندزاده، رئیس طالبان در رابطه به منع کشت کوکنار میگذرد اما حکومت طالبان تا حال پالیسی مدونی را در رابطه به چگونگی جلوگیری از کشت کوکنار اعلان نکرده است.

اداره سرمفتش آمریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) در گزارش تازه اش گفته که پالیسی حکومت طالبان در مورد منع کشت کوکنار روشن نیست و این مسأله سبب رونق بازار فروش تریاک در جنوب افغانستان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در گزارش سه ماهه سیگار که تازه به کنگره آمریکا فرستاده شده آمده است، دهقانان در افغانستان، زمستان سرد و خشک سالی شدید را پشت سر می گذارنند؛ چنین حالت منع کشت کوکنار را خیلی عملی نمی نماید.

ملا عبدالحق همکار معیین مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله حکومت طالبان در واکنش به این گزارش گفت که آمادگی ها برای عملی کردن فرمان رئیس طالبان روی دست گرفته شده و در منع کشت کوکنار جدی عمل خواهد شد.

" تا حال در برخی از ولایت ها حاصل کشت اول کوکنار جمع‌آوری نشده است، همانند بدخشان و ولایت‌هایی که هوا در آنجا سرد است. وقتی حاصل برداری تمامی کشت های اول تمام شد، برای کشت فصل دوم اجازه داده نخواهد شد. پالیسی ساخته شده است، پالیسی هم بود که حاصل کوکنار زرع شده برداشته شود و بعد از آن به گونه کامل کشت کوکنار منع خواهد بود."

وزارت خارجه آمریکا به سیگار گفته است که روی کار آمدن حکومت طالبان در افغانستان تأثیری بر کمک رسانی آنان به دهقانان نداشته است.

سیگار سکوت جامعه جهانی در مسأله برخورد حکومت طالبان با مواد مخدر را پرسش بر انگیز خوانده و به نقل از دهقانان در هلمند و قندهار نگاشته که برای فعلا آنان هیچ بدیل زراعتی، جز کوکنار را در اختیار ندارند.

اداره مبارزه با مواد مخدر و اجرای قانون وزارت خارجه آمریکا (INL) گفته است که در ماه های اخیر این اداره پروژه ها و برنامه هایش را از طریق اداره مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل متحد در افغانستان تطبیق کرده است.

داکتر ظفر معیین پیشین پالیسی و استراتژی وزارت مبارزه با مواد مخدر میگوید، تجربه سال ۲۰۰۰ میلادی نشان داد که حاکمیت فراگیر طالبان بر افغانستان، میتواند سبب منع کامل کشت کوکنار شود.

" نتیجه ای را که فرمان سال ۲۰۰۱ در پی داشت و در افغانستان تریاک تولید نشده بود، با توجه به آن امکان آن وجود دارد که حال هم این فرمان عملی شود. دلیل دیگر آن این است در زمان حکومت قبلی در ساحاتی که حکومت حاکمیت داشت کوکنار کشت نمیشد، اما در ساحاتی که حکومت کنترل نداشت کوکنار بیشتر در آن کشت میشد، اما برعکس حال طالبان بر تمام افغانستان حاکمیت دارند و شاید کنترل آن هم برایشان آسان باشد."

نگرانی سیگار از دوام کشت کوکنار و تأکید حکومت طالبان بر منع کامل آن در حالی است که حاصلات فصل گذشته کوکنار در مناطق گرم سیر افغانستان برداشته شده و قرار است تا اواخر ماه ثور در مناطق سرد سیر نیز برداشته شود.

حکومت طالبان گفته که با برداشته شدن حاصلات این فصل، مرحله عملی سازی فرمان رئیس شان در بخش منع کشت کوکنار آغاز خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سیگار کوکنار طالبان مبارزه با مواد مخدر حکومت طالبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۴۴۵۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر صنعت و تجارت طالبان وارد ایران شد

نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت طالبان با یک هیأت بزرگ اقتصادی امروز با هدف تسهیل تجارت و ترانزیت به استان سیستان و بلوچستان در ایران سفر کرد.

شرکت در نشست «امکان‌سنجی و تسهیل روند همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور» و رایزنی درباره توسعه روابط تجاری و ترانزیتی بین ایران و افغانستان با محوریت سیستان از اهداف این سفر است.

پیش از این یک هیأت اقتصادی سی و دو نفری از افغانستان به سرپرستی ملا عبدالغنی برادر که در ترکیب آن سه وزیر و معاونان تعدادی از وزارتخانه‌ها حضور داشتند به ایران سفر کرده‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • داعش در افغانستان به طور جدی سرکوب شده است
  • طالبان: حضور داعش در افغانستان به صفر نزدیک شده است
  • بازگشت بیش از ۱.۵ میلیون مهاجر به افغانستان
  • استقبال طالبان از قهرمانان فوتسال افغانستان
  • مذاکرات طالبان برای صادرات نفت روسیه
  • برگزاری آزمون ورود دختران به دوره مامایی در شمال افغانستان
  • بیش از ۳۵ کشته در حملات داعش در افغانستان
  • (تصاویر) نخستین نمایشگاه قرآن کریم حکومت طالبان
  • مسدود شدن گذرگاه اسپین بولدک
  • وزیر صنعت و تجارت طالبان وارد ایران شد