Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@22:01:59 GMT

لزوم افزایش بهره وری مصرف آب در بخش کشاورزی آذربایجان غربی

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۴۴۷۱۱

لزوم افزایش بهره وری مصرف آب در بخش کشاورزی آذربایجان غربی

به گزارش خبرنگار مهر، اکبر کرامتی ظهر شنبه در جلسه برنامه ریزی مشترک برای پایدار سازی فعالیت‌های پروژه استقرار کشاورزی پایدار به منظور الگو سازی مشارکت مردم برای احیای دریاچه ارومیه، افزود: با توجه به کمبود و مشکلات کم آبی مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی از لحاظ کمک به احیای دریاچه ارومیه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه هم استان در استان درگیر مسائل کم آبی هستیم، افزود: به دلیل کاهش بارش‌ها و کمبود آب و نیز کاهش ذخایر آبی سدها امکان آبیاری کامل در بخش کشاورزی استان فراهم نیست، افزود: با توجه به اشتغال ۳۶ درصدی و گردش مالی ۹۰ هزار میلیاردتومانی بخش کشاورزی در آذربایجان غربی بحث مدیریت منابع آبی به خصوص در این حوضه آبریز اهمیت بالایی بر استان دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به اجرای طرح استقرار کشاورزی پایدار در استان از سال ۹۳ عنوان کرد: آگاه سازی بهره برداران، کشاورزان و فعالان این بخش، کشت محصولات با نیاز آبی کم، تغییر معیشت، تغییر الگوی کشت از مزایای اجرای این طرح به شمار می‌رود.

کرامتی با اشاره به تهدید طوفان نمکی در نتیجه بحران خشک شدن دریاچه ارومیه اضافه کرد: اگر مشارکت و همراهی مردم و بهره برداران و نیز تسریع در روند اجرای طرح‌های احیای دریاچه ارومیه را شاهد نباشیم طوفان‌های نمکی معیشت و زندگی مردم شمال غرب و حتی مرکز کشور را تهدید می‌کند.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این نشست گفت: به منظور اجرای طرح به کاشت، ۴۰ سایت الگویی ترویجی با همکاری محققان و بخش‌های اجرایی در سطح ۹ شهرستان واقع در حوضه آبریز دریاچه ارومیه اجرا می‌شود.

بیتا احمدیان احمدیان اظهار کرد: از سال ۹۳ تا سال ۱۴۰۰ طرح استقرار کشاورزی پایدار در قالب ۷ فاز در استان اجرایی شده است و امسال نیز فاز هشتم آن در دست اجراست.

وی با بیان اینکه این طرح در قالب ۷ فاز در ۱۱۲ روستای استان اجرایی شده است، گفت: فاز ۸ این طرح نیز ۱۲۳ روستای اصلی ۱۹۳ روستای این حوزه با همکاری ۱۱۶ شرکت مجری فنی مهندسی ادامه دارد و در این این زمینه دو هزار و ۳۷۳ بهره بردار به همراه سه هزار و ۳۶۶ هکتار اراضی تحت پوشش قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: سازماندهی، توانمند سازی و مشارکت ذی نفعان محلی در استقرار راهکارهای سازه‌ای ۴۰ درصدی مصرف آب کشاورزی، ارتقای بهره وری اقتصادی _فیزیکی آب در ۶۰ درصد آب باقیمانده و همچنین توانمندسازی و سازماندهی کشاورزان برای اجرای سامانه‌های نوین آبیاری و به طور کلی ارتقای بهره وری آب و کاهش مصرف آب کشاورزی از اهداف اجرای این طرح است.

احمدیان افزود: برنامه جامع آموزشی، ترویج و مشارکت کشاورزان در مدیریت یکپارچه آب و استقرار کشاورزی پایدار با نام طرح تحولی ترویج در طی سال‌های ۹۵ تا ۹۸ در طی سه فاز در سطح ۳۵ کانون و۹۵ سایت جامع الگویی ترویجی در ۲۰ محصول زراعی و باغی اجرایی شده است که در سال ۹۹ نیز در سطح ۱۰ کانون و۲۱ روستا و ۹ محصول عملیاتی شد.

کد خبر 5483770

منبع: مهر

کلیدواژه: سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی دریاچه ارومیه عید فطر 1401 بوشهر نماز عید سعید فطر عید سعید فطر کرمانشاه خطبه های نماز جمعه گرد و غبار ویروس کرونا آمار کرونا عملیات بازی دراز صعود به بازی دراز سرپل ذهاب گروههای جهادی گرد و خاک استقرار کشاورزی پایدار آذربایجان غربی دریاچه ارومیه بخش کشاورزی مصرف آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۴۴۷۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع مشکل آب شرب روستا‌های تمتان و قلعه اسماعیل آقا در ارومیه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،سعید پاشازاده در بازدید از پروژه آبرسانی روستا‌های تمتان و قلعه اسماعیل آقا، اظهار کرد: اجرای طرح بزرگ آبرسانی به این روستا‌ها از مصوبات سفر‌های استانی استاندار آذربایجان غربی است.

  وی افزود: با بهره‌برداری از این طرح، بزرگترین مشکل آبرسانی به روستا‌های تمتان و قلعه اسماعیل آقا مرتفع خواهد شد.   پاشازاده در این بازدید بازدید که بخشدار نازلو، مدیر آب و فاضلاب نازلو و اعضای شورای اسلامی و دهیاران این روستا‌ها نیز حضور داشتند، اظهار کرد: رفع مشکل مسیر لوله گذاری اجرای این طرح آبرسانی با حضور کارشناس میراث فرهنگی انجام و این طرح به زودی اجرا و به بهره برداری خواهد رسید.

دیگر خبرها

  • اجرای بیش از ۱۰۰ برنامه در دهه کرامت آذربایجان غربی 
  • لزوم همکاری بیش از پیش بانک مسکن در اجرای طرح‌های نهضت ملی
  • تصویب اجرای ۱۰ طرح سرمایه گذاری، بهره برداری و بهینه سازی زیر ساخت های مدیریت تعاون روستائی
  • ۵۵۰ هزارهکتار اراضی زراعی آذربایجان غربی دارای سند تک برگ شده اند
  • رفع مشکل آب شرب روستا‌های تمتان و قلعه اسماعیل آقا در ارومیه
  • لزوم تسریع در اجرای آیین نامه توزیع دارو در بستر سکو‌های اینترنتی
  • صدور سند تک برگ برای ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی زراعی آذربایجان‌غربی
  • لزوم تسریع در استقرار ساختار جدید نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی
  • بهره‌مندی ۲۳۷ روستای آذربایجان‌غربی از نعمت گاز‌طبیعی
  • لزوم استفاده از ظرفیت بنیاد مسکن در اجرای طرح‌های مسکن روستایی