Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-سازمان جهانی بهداشت (WHO) برآورد کرده که همه‌گیری کووید 19 باعث مرگ تقریبا 15 میلیون نفر در سراسر جهان شده است.

به گزارش خبرگزاری آریا،این سازمان معتقد است که بسیاری از کشورها شمار مرگ و میر ناشی از کووید را کمتر از میزان واقعی برآورد کرده‌اند. طبق آمار ارائه شده از سوی سازمان جهانی بهداشت، تاکنون تنها حدود پنج میلیون و 400 هزار مورد مرگ به دلیل ابتلا به کرونا در جهان گزارش شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابر گزارش جدید این سازمان، تنها در هند چهار میلیون و 700 هزار مرگ ناشی از کووید روی داده که 10 برابر ارقام رسمی اعلام شده است. این رقم تقریبا یک سوم مرگ و میر ناشی از کووید در جهان است.

با این حال دولت هند این برآورد را زیر سوال برده و در مورد شیوه ارزیابی ابراز نگرانی کرده است. این در حالی است که مطالعات دیگر به نتایج مشابهی در مورد مقیاس مرگ و میر در این کشور رسیده‌اند.

معیاری که توسط سازمان جهانی بهداشت مورد استفاده قرار می‌گیرد، مرگ و میر "اضافی" نامیده می‌شود. یعنی تعداد افرادی که بیش از آمار قابل انتظار و براساس نرخ معمول مرگ و میر در همان منطقه قبل از آغاز همه گیری، جان خود را (در این دو سال) از دست داده‌اند.

این محاسبات همچنین مرگ و میرهایی را در نظر می‌گیرد که مستقیما به کووید مربوط نیست بلکه در عوض به خاطر عوامل دیگری مانند عدم دسترسی افراد به بیمارستان برای مراقبت اتفاق افتاده است.

با این وجود سازمان جهانی بهداشت تاکید کرده که تصور می‌شود بیشتر این 9 میلیون و 500 هزار مرگ اضافی که بیشتر از پنج میلیون و 400 هزار مرگ گزارش شده، است مستقیما به ویروس کووید مرتبط بوده نه سایر عوامل.

براساس ارقام سازمان جهانی بهداشت، علاوه بر هند کشورهای روسیه، اندونزی، امریکا، برزیل، مکزیک و پرو هم دارای بالاترین ارقام مرگ و میر "اضافی" هستند.

این گزارش همچنین به نرخ مرگ و میر "اضافی" نسبت به جمعیت هر کشور هم پرداخته و بر اساس آن، نرخ مرگ و میر "اضافی" در بریتانیا مانند امریکا، اسپانیا و آلمان در سال‌های 2020 و 2021، بالاتراز میانگین جهانی بوده است.

محققان: ابتلا به کرونا از هوا هزار برابر بیشتر از سطوح است

محققان تاکید می‌کنند، احتمال ابتلای افراد به کووید-19 از طریق ذرات ویروسی موجود در هوا که تنفس می‌کنند، 1000 برابر بیشتر از سطوحی است که آنها را لمس می‌کنند.

به گزارش هندوستان تایمز،‌براساس یک مطالعه، احتمال ابتلای افراد به کووید-19 از طریق ذرات ویروسی موجود در هوا که تنفس می‌کنند، 1000 برابر بیشتر از سطوحی است که آنها را لمس می‌کنند.

 آخرین گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده می‌گوید خطر انتقال از طریق سطوح بسیار کم است و به این نکته مجدداً اشاره شده که ویروس کرونا از طریق هوا بیشتر از سطوح قابلیت انتقال دارد.

محققان دانشگاه میشیگان (U-M) در ایالات متحده، نیز نمونه‌های هوا و سطح را طی یک برنامه نظارت محیطی از آگوست 2020 تا آوریل 2021 در محوطه دانشگاه خود جمع‌آوری کردند.

این مطالعه که هفته گذشته در مجله «Exposure Science & Environmental Epidemiology» منتشر شد، فضاهای عمومی از جمله کلاس‌های درس، اتاق‌های تمرین، کافه، اتوبوس‌ها، سالن‌های ورزشی، ساختمان‌های فعالیت دانشجویی و کانال‌های تهویه و هوا را بررسی کرد.

وضعیت جهانی شیوع و ابتلا به کرونا

شمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان تاکنون به 516 میلیون و 601 هزار و 610 نفر رسیده است. مرگ شش میلیون و 274 هزار و 800 نفر بر اثر این بیماری تأیید شده و 471 میلیون و 295 هزار و 690 نفر از مبتلایان نیز بهبود یافته‌اند

بر اساس آمارهای رسمیِ همه‌گیری کرونا، آمریکا با بیش از 83.5 میلیون مبتلا و بیش از یک میلیون قربانی همچنان در صدر فهرست کشورهای درگیر با این بیماری قرار دارد و هند نیز با آمار بیش از 43 میلیون مبتلا پس از آمریکا در رتبه دوم جهانی به لحاظ میزان ابتلا قرار گرفته است.

همچنین آمار مبتلایان به کووید-19 در برزیل هم از 30.5 میلیون نفر فراتر رفته و در حال حاضر سومین کشور جهان به لحاظ بالاترین شمار مبتلایان است.

برزیل در عین حال با بیش از 664 هزار جان باخته پس از ایالات متحده، دومین رکورددار تعداد قربانیان کووید 19 در جهان محسوب می‌شود و پس از آن هند با بیش از 524 هزار قربانی، سومین کشور به لحاظ ثبت بالاترین آمار مرگ و میر کرونایی در این فهرست جهانی است.

در اروپا نیز فرانسه با ثبت بیش از 28.8 میلیون مبتلا هم اکنون رکورددار ابتلا در قاره سبز و چهارمین کشور با بیشترین آمار بیمار کرونایی در جهان است. همچنین روسیه با گذشتن از آمار 376 هزار قربانی، هم اکنون بالاترین رقم مرگ و میر کرونایی را در بین کشورهای این منطقه دارد و در جهان نیز چهارمین کشور با بالاترین نرخ فوتی‌های این بیماری است.

همچنین ایران با مجموع هفت میلیون و 224 هزار و 431 مورد ابتلا و 141 هزار و 157 مورد فوت ناشی از بیماری کووید-19 در حال حاضر در رتبه شانزدهم در بین کشورهای دارای بیشترین آمار مبتلایان به کرونا قرار دارد.

بر اساس آمار فوق پس از ایالات متحده، هند و برزیل، تاکنون در فرانسه، آلمان، انگلیس، روسیه، کره جنوبی، ایتالیا، ترکیه، اسپانیا، ویتنام، آرژانتین، هلند، ژاپن، ایران، استرالیا، کلمبیا، اندونزی، لهستان، مکزیک، اوکراین، مالزی، تایلند، اتریش، بلژیک، رژیم صهیونیستی، پرتغال، جمهوری چک، آفریقای جنوبی، کانادا، فیلیپین، سوئیس، شیلی، پرو و یونان نیز بیش از سه میلیون مبتلا ثبت شده‌است.

روند افزایش آمار ابتلا به بیماری کووید-19 که تاکنون در 226 کشور و منطقه در جهان شیوع یافته، ادامه دارد و این بیماری همچنان در دنیا قربانی می‌گیرد.

بالا بودن آمار جهانی مرگ و میر کرونا

سازمان جهانی بهداشت (WHO) برآورد کرده که همه‌گیری کووید 19 باعث مرگ تقریبا 15 میلیون نفر در سراسر جهان شده است.

سازمان جهانی بهداشت معتقد است که بسیاری از کشورها شمار مرگ و میر ناشی از کرونا را کمتر از میزان واقعی برآورد کرده‌اند.

طبق آمار ارائه شده از سوی سازمان جهانی بهداشت، تاکنون تنها حدود پنج میلیون و 400 هزار مورد مرگ به دلیل ابتلا به کرونا در جهان گزارش شده است.

بنابر گزارش جدید این سازمان، تنها در هند چهار میلیون و 700 هزار مرگ ناشی از کووید روی داده که 10 برابر ارقام رسمی اعلام شده است. این رقم تقریبا یک سوم مرگ و میر ناشی از کروناویروس در جهان است.

با این حال دولت هند این برآورد را زیر سوال برده و در مورد شیوه ارزیابی ابراز نگرانی کرده است. این در حالی است که مطالعات دیگر به نتایج مشابهی در مورد مقیاس مرگ و میر در این کشور رسیده‌اند.

معیاری که توسط سازمان جهانی بهداشت مورد استفاده قرار می‌گیرد، مرگ و میر اضافی نامیده می‌شود. یعنی تعداد افرادی که بیش از آمار قابل انتظار و براساس نرخ معمول مرگ و میر در همان منطقه قبل از آغاز همه گیری، جان خود را (در این دو سال) از دست داده‌اند.

این محاسبات همچنین مرگ و میرهایی را در نظر می‌گیرد که مستقیما به کووید مربوط نیست بلکه در عوض به خاطر عوامل دیگری مانند عدم دسترسی افراد به بیمارستان برای مراقبت اتفاق افتاده است.

با این وجود سازمان جهانی بهداشت تاکید کرده که تصور می‌شود اکثر این 9 میلیون و 500 هزار مرگ اضافی که بیشتر از پنج میلیون و 400 هزار مرگ گزارش شده، است مستقیما به ویروس کرونا مرتبط بوده نه سایر عوامل.

براساس ارقام سازمان جهانی بهداشت، علاوه بر هند کشورهای روسیه، اندونزی، آمریکا، برزیل، مکزیک و پرو هم دارای بالاترین

این گزارش همچنین به نرخ مرگ و میر اضافی نسبت به جمعیت هر کشور هم پرداخته و بر اساس آن، نرخ مرگ و میر اضافی در بریتانیا مانند آمریکا، اسپانیا و آلمان در سال های 2020 و 2021، بالاتراز میانگین جهانی بوده است.

 

 موفقیت غیرقابل انکار چین در مهار کرونا

رادیو بین المللی چین نوشت: «سیدرضا میرطاهر» کارشناس مسائل بین‌الملل در یادداشتی به موفقیت پرجمعیت‌ترین کشور جهان در مقابله با کووید-19 پرداخته و تاکید می‌کند: اکنون چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان که البته طبق پیش بینی‌ها حداکثر تا سال 2030 تبدیل به اولین اقتصاد دنیا خواهد شد، توانسته است ضمن توسعه شگفت آور در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، اجتماعی، نظامی و سیاسی، الگوی جدیدی را در زمینه حکمرانی ارائه دهد.

وی می‌افزاید: از جمله موارد مهم در این زمینه می‌توان به موفقیت غیر قابل انکار چین در زمینه برخورد با ویروس کرونا و مهار بیماری کووید- 19 در داخل این کشور اشاره کرد.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اسفندماه گذشته با اشاره به مواضع و اقدامات روسیه در قبال اوکراین و چین در قبال تایوان ادعا کرد که این دو کشور در حال ایستادن در برابر نظم بین‌المللی و تضعیف مدل دموکراتیک لیبرال در جهان هستند.

انتقاد شدید این مقام ارشد اروپایی از چین و روسیه از نگرانی غرب در باره زوال نظم لیبرالی و مطرح شدن الگوهای جدید حکمرانی در جهان حکایت دارد. برای چندین قرن، غربی ها در جهان سیطره داشته و بسیاری از کشورها و مناطق را زیر سلطه استعماری خود کشیدند.

در قرن بیستم و پس از پایان جنگ جهانی دوم، ایالات متحده آمریکا به عنوان سردمدار غرب در جهان دو قطبی، تلاش گسترده‌ای را برای افزایش نفوذ و هژمونی به بهانه توسعه سبک زندگی آمریکایی تحت لوای شعارهای فریبنده ای مانند آزادی و دموکراسی صورت داد.

پس ازفروپاشی شوروی، مقامات و برخی اندیشمندان آمریکایی مانند «فرانسیس فوکویاما» سخن از پیروزی لیبرال دموکراسی و پایان تاریخ بر زبان جاری کردند و بر این گمان بودند که لیبرال دموکراسی برای همیشه به عنوان الگوی غالب حکومت داری و حکمرانی پیروز شده است.

با این حال تحولات سه دهه اخیر و ظهور قدرت‌های نوظهور اقتصادی مانند چین و روسیه و ازهمه مهمتر، آشکار شدن نشانه‌های افول آمریکا، خلاف ادعاهای قبلی غربی‌ها را ثابت کرد.

«سومر فخرالدین» استاد دانشگاه می گوید: «بسیاری از پژوهشگران روابط بین المللی معتقدند نظم لیبرال جهانی به علت از دست رفتن کارایی قدرت آمریکا، درحال فروپاشی است.»

اکنون چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان که البته طبق پیش بینی‌ها حداکثر تا سال 2030 تبدیل به اولین اقتصاد دنیا خواهد شد، توانسته است ضمن توسعه شگفت آور در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، اجتماعی، نظامی و سیاسی، الگوی جدیدی را در زمینه حکمرانی ارائه دهد.

از جمله موارد مهم در این زمینه می‌توان به موفقیت غیر قابل انکار چین در زمینه برخورد با ویروس کرونا و مهار بیماری کووید- 19 در داخل این کشور اشاره کرد.

به رغم ادعاهای آمریکا در مقابله با کرونا به ویژه در دوره زمامداری «دونالد ترامپ» رئیس جمهور قبلی این کشور، ایالات متحده کارنامه بسیار منفی در زمینه مهار کرونا داشته و شمار تلفات آن از 900 هزار نفر نیز فراتر رفته است.

کشورهای اروپایی نیز عملکرد ناموفقی دراین باره داشته وهم چنان با تبعات فاجعه بار ویروس کرونا و اعتراضات گسترده مردم این کشورها مواجه هستند. ضمن اینکه غربی‌ها در راستای رویکرد اصالت دادن به منافع خود و بی اعتنایی به بقیه جهان، تعهدات شان در باره ارسال واکسن‌های کرونا را انجام نداده و به انبار کردن میلیون‌ها دز واکسن پرداخته اند.

در حالی که چین و روسیه به طورگسترده‌ای واکسن‌های تولیدی شان را به بقیه کشورها فرستاده‌اند. این امر نشانگر تفاوت نگاه غربی‌ها در مقایسه با روسیه و چین حداقل در باره برخورد با ویروس کرونا است.

در واقع نگرانی بورل و هم قطاران غربی او، زیر سئوال رفتن الگوی غربی یعنی لیبرال دموکراسی و نیز زوال نظم بین‌المللی مبتنی بر آن است. در حالی که واقعیات جدید جهانی حاکی از تغییرات بنیادین در نظم بین المللی غرب محور و ظهور نظام بین المللی جدیدی با ظهور قدرت‌های غیرغربی است.

هر چند که آمریکا به عنوان سردمدارغرب هم چنان خواهان تداوم یک جانبه گرایی و اولویت دادن به منافع و اهدافش درعرصه جهانی و سامان دادن به بحران ها در راستای منافع خود متحدانش است.

 

احتمال ابتلا به کووید طولانی ناشی از اُمیکرون کمتر است

نتایج یک بررسی نشان می‌دهد که احتمال ابتلا به کووید طولانی مدت ناشی از سویه اُمیکرون نسبت به سویه دلتا در افراد واکسینه شده کمتر است.

ارقام جدید نشان می دهد سویه اُمیکرون کووید-19 نسبت به سویه دلتا در افرادی که دو دُز واکسن تزریق کرده اند کمتر احتمال دارد به کووید طولانی مدت منجر شود.

داده‌های دفتر آمار ملی انگلیس (ONS) حاکی از آن است: بزرگسالان آلوده به سویه اُمیکرون که دو بار در برابر کروناویروس واکسینه شده اند، 50 درصد کمتر از افراد مبتلا به سویه دلتا احتمال دارد در مدت چهار تا هشت هفته بعد به کووید طولانی مدت دچار شوند.

همچنین آمارها نشان داد که هیچ مدرکی حاکی از تفاوت در خطر ابتلا به کووید طولانی بین عفونت‌های ناشی از سویه دلتا در مقایسه با زیر سویه های اُمیکرون در میان بزرگسالان دریافت کننده سه دُز واکسن وجود ندارد. اما احتمال اینکه بزرگسالان دریافت کننده سه دُز واکسن چهار تا هشت هفته بعد از اولین ابتلا به علائم کووید طولانی دچار شوند در افراد آلوده به زیر سویه  BA.2 اُمیکرون در مقایسه با سویه BA.1 حدود 22 درصد بیشتر است.

به گزارش اسکای نیوز، تخمین زده می‌شود که علائم کووید طولانی بر فعالیت‌های روزانه 1.2 میلیون نفر تاثیر منفی داشته باشد، یعنی حدود دو سوم افرادی که خود، ابتلا به کووید طولانی مدت را گزارش کرده‌اند.

 

انتقال کروناویروس جدید سگی به انسان

محققان "دانشگاه کرنل" آمریکا در یافته‌های اخیرشان به ظهور کروناویروس جدید سگ‌ها که از راه تغییر یک پروتئین قابل انتقال به انسان است، خبر داده‌اند.

به گزارش اس تی دی، دانشمندان دانشگاه کرنل در یافته‌های اخیرشان تغییری که در کروناویروس سگ‌ها رخ می‌دهد را شناسایی کرده‌اند و این تغییر به الگوی احتمالی تغییر یافت شده در سایر کروناویروس‌ها اشاره دارد و ممکن است سرنخ‌هایی از نحوه انتقال آنها از حیوانات به انسان نیز ارائه دهد.

 کروناویروس جدید سگی در ابتدا در دو بیمار اهل مالزی که در سال 2017 تا 2018 به ذات الریه مبتلا شده بودند، شناسایی شد. پس از آن محققان کروناویروس سگی را جدا کرده و آن را توالی یابی کردند و نتایج خود را منتشر کردند.

اخیرا گروهی از محققان دانشگاه کرنل و دانشگاه تمپل از کشف الگویی که در بخش انتهایی پروتئین میخ مانند کروناویروس سگی ظاهر می‌شوند، خبر داده‌اند. پروتئین میخ مانند همان پروتئینی است که اجازه ورود ویروس به سلول میزبان را می‌دهد. این ویروس از آلوده کردن روده‌ها و سیستم تنفسی میزبان حیوان به ایجاد عفونت در سیستم تنفسی میزبان انسان تغییر می‌کند.

محققان تغییری را در بخش انتهایی پروتئین میخ مانند کروناویروس سگی(معروف به بخش انتهایی N ) شناسایی کردند. پروفسور "مایکل استانهوپ"(Michael Stanhope) نویسنده ارشد این مطالعه گفت: در این مطالعه برخی از مکانیسم‌های مولکولی تغییر میزبان(از ویروس کرونای سگ به میزبان جدید انسانی) شناسایی شده که این امر ممکن است در گردش ویروس جدید انسانی که قبلا از آن اطلاعی نداشتیم نیز مهم باشد.

در این مطالعه، محققان از پیشرفته‌ترین ابزارهای تکامل مولکولی توسعه‌یافته در آزمایشگاه برای ارزیابی اینکه چگونه فشارهای انتخاب طبیعی ممکن است بر تکامل کروناویروس سگ‌ها تاثیر گذاشته باشد، استفاده کردند.

در انسان، گیرنده اصلی که پروتئین میخ مانند آلفاکروناویروس(گروهی که کروناویروس سگ‌ها در آن طبقه‌بندی می‌شود) به آن متصل می‌شود تا وارد سلول انسانی شود، APN نام دارد، اما گیرنده‌های مشترکی نیز وجود دارد. یکی از این گیرنده‌های کمکی، سیالیک اسید است که در سلول‌های دستگاه گوارش در انواع پستانداران یافت می‌شود. محققان ناحیه‌ای از این پروتئین میخ مانند را در بخش انتهایی N به نام O-domain شناسایی کردند که به دلیل اتصال با اسید سیالیک شناخته شده است. در تجزیه و تحلیل ویروس کرونای سگ‌ها که در بیماران مالزیایی شناسایی شد، بخش‌هایی از دامنه O به روش‌های منحصر به فردی در حال تغییر بودند.

به نظر می‌رسد که کروناویروس سگی که در بیماران مالزیایی یافت شده است در حال از دست دادن دامنه O خود است. محققان این تغییر و از دست دادن دامنه O را با سایر کروناویروس‌های مرتبط مقایسه کردند. یکی از آنها با نام ویروس گاستروانتریت مسری(TGEV) خوک‌ها را آلوده می‌کند و باعث بیماری‌های تنفسی و روده می‌شود. گونه‌ای از این ویروس خوکی، به نام کروناویروس تنفسی خوک، تقریبا مشابه ویروس گاستروانتریت مسری است اما دامنه O خود را از دست داده و کاملا یک پاتوژن تنفسی است. به طور مشابه، یک ویروس کرونا که عامل سرماخوردگی معمولی در انسان است از خفاش‌ها به عنوان یک ویروس گوارشی نشات گرفته، دامنه O خود را از دست داده و به عنوان یک ویروس تنفسی به میزبان انسانی منتقل شده است.

استانهوپ گفت: بنابراین این الگویی است که به نظر می‌رسد در تکامل کروناویروس و به ویژه در تکامل کروناویروس مرتبط با تغییرات استوایی تکرار می‌شود، جایی که داستان ابتدا از یک عفونت گوارشی آغاز شده و سپس به میزبان منتقل شده و سبب مشکل تنفسی می‌شود.

استانهوپ افزود: نوع مشابهی از کروناویروس سگی که در مالزی یافت شد در سال 2021 نیز در چند نفر در هائیتی که آنها نیز بیماری تنفسی داشتند، مشاهده شد. برای درک کامل این موضوع به مطالعات بیشتری نیاز است.


تاثیر چاقی بر اثربخشی واکسن کرونا

چاقی ممکن است اثربخشی واکسن‌های کووید-19 را کاهش دهد.

چاقی می تواند روند کووید-19 را پیچیده کندو اکنون، نتایج یک بررسی نشان می دهد که چاقی ممکن است اثربخشی واکسن های کووید-19 را نیز کاهش دهد.

متخصصان همچنین دریافتند: دو واکسن مورد استفاده در این بررسی میزان مختلفی از واکنشهای ایمنی را در افراد مبتلا به چاقی شدید ایجاد می کند. علاوه بر این، ابتلای قبلی نیز تاثیرگذار بوده است.

یکی از نویسندگان این مطالعه از دانشگاه استانبول ترکیه گفت: نتایج این بررسی اطلاعات جدیدی را در مورد واکنش آنتی بادی به واکسن‌های کووید-19 در افراد مبتلا به چاقی ارائه و اهمیت اولویت ‌بندی و افزایش واکسیناسیون را در این گروه آسیب‌پذیر تقویت می‌کند.

در این مطالعه 124 بزرگسال مبتلا به چاقی شدید و 166 بزرگسال با وزن طبیعی حضور داشتند. گروه چاق دارای شاخص توده بدنی (BMI) بیش از 40 بود.

متخصصان اظهار داشتند: شرکت کنندگان دو دُز از واکسن فایزر یا واکسن چینی کروناواک را دریافت کردند. چهار هفته پس از تزریق دُز دوم، نمونه خون این افراد برای اندازه‌گیری سطح آنتی‌بادی‌علیه کروناویروس جمع‌آوری شد. علاوه بر این، سابقه ابتلای آنها نیز بررسی شد و 70 نفر آنها پیش از این به کووید-19 آلوده شده بودند.

این مطالعه نشان داد: در میان شرکت‌کنندگانی که سابقه ابتلا نداشتند و واکسن فایزر دریافت کرده بودند، سطح آنتی‌بادی در میان افرادی که به شدت چاق بودند بیش از سه برابر کمتر از افراد با وزن طبیعی بود. همچنین در میان افرادی که سابقه ابتلا نداشتند و واکسن کروناواک دریافت کرده بودند، سطح آنتی بادی در میان افراد چاق شدید 27 برابر کمتر از افراد با وزن طبیعی بود.

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، همچنین طبق این بررسی در میان افرادی که پیش از این به کروناویروس مبتلا شده بودند و واکسن فایزر یا کروناواک دریافت کرده بودند، سطح آنتی بادی در افراد چاق و افراد با وزن طبیعی، مشابه بود.

 

 

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: کرونا واکسن چین اروپا اومیکرون ابتلا به کووید طولانی سازمان جهانی بهداشت پنج میلیون و 400 هزار کووید طولانی مدت مرگ و میر ناشی ابتلا به کرونا کروناویروس سگ کرونا در جهان سطح آنتی بادی میان افراد ناشی از کووید ایالات متحده بیماری کووید نرخ مرگ و میر احتمال ابتلا میلیون مبتلا وزن طبیعی ویروس کرونا مرگ و میر بخش انتهایی برآورد کرده میر کرونا دست داده میلیون نفر بین المللی کووید 19 کووید 19 سویه دلتا گزارش شده هزار مرگ همه گیری ا میکرون داده اند بر اساس ز واکسن غربی ها دامنه O

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۴۵۰۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاوش‌ در «فلک‌الافلاک»/ سکونت انسان قبل از عصر مفرغ تأیید شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان از سکونت انسان قبل از عصر مفرغ در تپۀ فلک‌الافلاک خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، عطا حسن‌پور، امشب در جمع خبرنگاران با اشاره به پایان کاوش‌های جدید در تپه قلعه فلک‌الافلاک، گفت: این کاوش‌ها نخستین لایه‌نگاری به روش نوین، علمی و هدفمند در این قلعه است.

او اضافه کرد: با کاوش‌های جدید در لرستان سکونت انسان قبل از عصر مفرغ در تپۀ فلک‌الافلاک تأیید شد و قدمت این تپه به 4500سال پیش بازمی‌گردد.

سفر ارزیاب یونسکو به لرستان برای ثبت جهانی«فلک‌الافلاک»

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان بیان کرد: عرصه‌ای به‌طول 25 متر و عرض دو متر در کاوش‌های اخیر تپۀ فلک‌الافلاک مورد بررسی قرار گرفت و بقایای سکونت انسان در چندین دوره تاریخی کشف شد.

حسن‌پور اعلام کرد: پروندۀ قلعه فلک‌الافلاک و دره خرم‌آباد برای ثبت جهانی به‌عنوان سهمیه 2024 ایران به سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد، یونسکو، ارسال شده‌است.

او خاطرنشان کرد: کاوش هدفمند و علمی با شناخت لایه‌های دقیق باستان‌شناسی برای پیوست تاریخی و علمی پروندۀ ثبت جهانی فلک‌الافلاک بسیار حائز اهمیت است.

انتهای پیام/ 644/.

 

دیگر خبرها

  • کاوش‌ در «فلک‌الافلاک»/ سکونت انسان قبل از عصر مفرغ تأیید شد
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • بورل: رویارویی هسته‌ای به یک احتمال واقعی تبدیل شده است
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز
  • شلوار عجیب و غریب کیم جونگ اون سوژه رسانه‌های جهان شد + تصاویر
  • (تصاویر) عکس‌های خیره کننده و جذاب کیت وینسلت
  • ضعف جریان حوزوی و علوم انسانی اسلامی در به تصویر کشیدن اندیشه خود
  • پرطرفدارترین بازیکن حال حاضر جهان به بایرن مونیخ می‌رود؟
  • لاکچری‌ترین فروشگاه آب معدنی جهان در این شهر ایران رونمایی شد + ویدئو