Web Analytics Made Easy - Statcounter

با توجه به شروع ثبت نام بیست و هفتمین دوره طرح ولایت دانشجویی در گفتگو با مسئول مرکز طرح ولایت سازمان بسیج دانشجویی جزئیات طرح مورد بررسی قرار گرفت.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، اخیرا ثبت نام بیست و هفتمین دوره طرح ولایت شروع شده و قرار است که این دوره در فصل تابستان به صورت حضوری در مشهد مقدس برگزار شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



طرح ولایت، دوره‌ای اندیشه‌ای است که توسط آیت‌الله مصباح یزدی و شاگردان وی در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) قم طرح‌ریزی و ۲۶ سال است که با همکاری سازمان بسیج دانشجویی برگزار می‌شود.

در این طرح جوانان بسیجی با مبانی اندیشه اسلامی آشنا شده و نسبت به رویارویی با شبهات عقیدتی و سیاسی خود را ایمن می‌سازند. از اهداف دوره‌های طرح ولایت، معرفی و ترویج فرهنگ ناب اسلامی، معارف قرآن کریم و اهل بیت (علیهم‌السلام)، آشنایی اقشار مختلف جامعه به‌ویژه افراد محصل، با مبانی اندیشه اسلامی و مباحث مرتبط، است.

با این اوصاف «خبرگزاری دانشجو»، به منظور آگاهی از جزئیات بیست و هفتمین دوره طرح ولایت دانشجویی با پورمیرزایی، مسئول مرکز طرح ولایت سازمان بسیج دانشجویی به گفتگو پرداخته ایم که در ادامه مشروح این گفتگو را می‌خوانید:

دانشجو: دوره طرح ولایت چطور و در چه دورانی شروع شد و چه اشخاصی در شکل گیری آن نقش اساسی داشتند؟

پورمیرزایی: اصولاً دغدغه مبانی فکری و با اندیشه‌ای برای جوانان و به طور کلی عموم مردم همواره یک دغدغه خیلی جدی و اساسی بوده است، به گونه‌ای که امروز مجموعه جلسات رهبر معظم انقلاب در ماه مبارک رمضان سال ۵۳ در قالب کتابی با عنوان طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن منتشر شده و این نشان می‌دهد که شکل گیری مبانی فکری مبتنی بر اندیشه دینی و قرآنی برای هر فعالیت تشکیلاتی و اجتماعی یک ضرورت حیاتی است.

علی رغم اینکه دغدغه مبانی فکری همواره بوده؛ اما در دهه هفتاد با گسترش فضای شبهات فکری در جامعه به تدریج زمینه شکل گیری طرح ولایت فراهم شد به گونه‌ای که سردار محسن رضایی فرمانده وقت سپاه در سال ۷۵ پیشنهاد برگزاری طرح ولایت را با هدف بیان مبانی فکری و اندیشه‌ای و نظام سازی فکری در بین جوانان مطرح کرد و رهبری نیز به شدت از این پیشنهاد استقبال کردند و فرمودند که بهترین گزینه برای این کار علامه مصباح یزدی است و اینگونه طرح ولایت با هدایت علمی علامه مصباح یزدی از سال ۷۵ آغاز و تاکنون ۲۶ دوره آن به طور مستمر برگزار شده و بیست و هفتمین دوره نیز در تابستان سال جاری برگزار می‌شود. طرح ولایت در سال‌های نخست با حضور اساتیدی همچون آیت الله جوادی آملی، علامه مصباح یزدی و علامه جعفری برگزار می‌شد و این طرح پر خیر و برکت بدون وقفه تا به امروز ادامه داشته است.

دانشجو: با توجه به برگزاری بیست و هفتمین دوره طرح ولایت در فصل تابستان سالجاری آیا تغییراتی در این دوره ایجاد شده است؟

پورمیرزایی: تفاوت ماهوی طرح ولایت با بسیاری از دوره‌ها آموزش نظام‌مند مبانی اندیشه اسلامی است. یعنی مسئله اصلی در طرح ولایت نظام‌سازی فکری است با این وجود نظام سازی فکری نیز یک امر متغیر نیست که هرسال تغییراتی در چارچوب‌ها و هندسه معرفتی آن بخواهد شکل بگیرد به همین دلیل طرح ولایت از سال‌ها پیش به یک چهارچوب فکری رسیده و شاکله آن با تغییراتی محدود همواره حفظ شده است.

طرح ولایت در ۶ سرفصل و با ارائه ۶ کتاب شامل معرفت شناسی، خداشناسی فلسفی، انسان شناسی فلسفی، فلسفه اخلاق، فلسفه حقوق و فلسفه سیاست برگزار می‌شود و هر کدام از این سرفصل‌ها تقریبا معادل دو واحد استاندارد دانشگاهی است و دانشجو در ۱۴ جلسه آموزشی این سرفصل‌ها را می‌گذراند. این سرفصل‌ها به طور نظام‌مند در تعامل با همدیگر هستند و همدیگر را تکمیل می‌کنند. در سرفصل فلسفه سیاست، مسئله حکومت اسلامی، سیاست در دوران غیبت و نظریه ولایت فقیه ارائه می‌شود.

دانشجو: دانشجویان پس از شرکت در دوره طرح ولایت به چه شاخص‌هایی دست می‌یابند؟

پورمیرزایی: هدف اصلی طرح ولایت نظام‌سازی فکری است که یک دغدغه بسیار اساسی و مهم به شمار می‌رود به گونه‌ای که رهبر معظم انقلاب در دیدار‌های دانشجویی بار‌ها بر این نظام سازی و اندیشه ورزی تاکید کردند و جالب اینجاست که در دیدار اخیر نیز از آیت الله مصباح اسم بردند و فرمودند که علامه یک استاد فکر بود و این تاییدی است بر اینکه دوره طرح ولایت هر سال با جدیت و قوت بیشتری در ساحت کمی و کیفی برگزار شود.

دانشجو: سطح و سابقه علمی اساتید دوره طرح ولایت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

‌پورمیرزایی: مسئله اصلی طرح ولایت آموزش مبانی اندیشه اسلامی با رویکرد فلسفی است؛ با این اوصاف فلسفه طرح مذکور می‌طلبد که بحث اساتید به طور منظم و جدی پیگیری شود. واقعیت این است که از سال‌های دور مسائل آموزشی طرح ولایت به موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی محول شده و این موسسه نیز تلاش می‌کند تا در دوره‌های آموزشی تربیت اساتید، اساتید با کیفت را تربیت کند.

دانشجو: آیا دوره طرح ولایت به دلیل طولانی بودن موجب خستگی و دلزدگی دانشجویان نمی‌شود؟

پومیرزایی: دوره طرح ولایت یک دوره ۴۰ روزه است و دانشجو در این دوره یک چله معرفتی و معنوی دانشجویی می‌گیرد تا مبانی فکری و اعتقادی خود را تقویت کند. با این وجود وقتی گفته می‌شود طرح ولایت یک دوره ۴۰ روزه است ممکن است هر کسی تصور کند که این دوره یک دوره طولانی است و احتمالا دانشجویان را دچار دلزدگی می‌کند؛ اما در واقعیت اینگونه نیست؛ البته حتما گزینش دانشجویان باید گزینش صحیحی باشد تا بتوانند به نحو مطلوب از دوره بهره ببرند.

به تعبیر علامه مصباح طرح ولایت حاصل ۶۰ سال عمر علمی شان است که به صورت فشرده و ظرف مدت ۴۰ روز در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد. با این وجود اگر قرار است مبانی فکری دانشجویان در قالب طرح ولایت شکل بگیرد ضرورت دارد تا مباحث آموزشی مورد نظر در مدت زمان مورد نظر ارائه شوند؛ اگر چه بعد از اتمام دوره نیز پرسش‌ها و سوالاتی در ذهن دانشجویان باقی می‌ماند.

یکی دیگر از دلایلی که نشان می‌دهد طرح ولایت یک طرح خسته کننده نیست استقبال بی نظیری است که هر ساله از سوی دانشجویان از این طرح صورت می‌گیرد و این استقبال بی نظیر نیز نتیجه‌ای جز تبلیغ سینه به سینه و ارزیابی طرح توسط دانش آموختگان سال‌های قبل آن نیست. به هر روی ما تفاوتی برای تبلیغ طرح ولایت و دوره‌های دیگر قائل نیستیم، ولی سال گذشته ۲۰ هزار نفر و دو سال پیش نیز ۱۹ هزار نفر برای شرکت در این طرح ثبت نام کردند و این استقبال بی نظیر نتیجه محاسن طرح ولایت است که نشان می‌دهد با وجود طولانی بودن دوره این چله علمی، معرفتی و معنوی بهره وری و اثربخشی بالایی دارد.

دانشجو: چه افرادی می‌توانند در طرح ولایت شرکت کنند؟ آیا دوره آزمون ورودی دارد؟ برای قبولی در آزمون ورودی چه منابعی باید مطالعه شود؟

پورمیرزایی: طرح ولایت ویژه دانشجویان برگزار می‌شود با این وجود پیش شرط دانشجو بودن برای ثبت نام در این دوره پیش شرط مهمی است. طرح ولایت دارای یک روند گزیشی است و بر اساس آن مناسب‌ترین دانشجویان از بعد علمی، دغدغه‌مندی و علاقه مندی به آموزش مبانی اندیشه اسلامی گزینش می‌شوند. مضاف بر این تلاش می‌شود تا از بعد شخصیتی و تشکیلاتی توانمندترین و با انگیزه‌ترین افراد انتخاب شوند.

از جمله شاخص‌هایی که در فرآیند گزینش دانشجویان متقاضی شرکت در طرح ولایت ملاک قرار می‌گیرند رزومه علمی، تحصیلی، تشکیلاتی و مطالعاتی متقاضیان و شرکت در آزمون هوش، شرکت در آزمون جزوه «پای درس استاد» و شرکت در آزمون بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است که به صورت مجازی برگزار می‌شوند. همچنین مصاحبه حضوری یکی دیگر از شاخص‌های گزینش است که به صورت حضوری در نواحی بسیج دانشجویی در مراکز استان‌ها انجام می‌شوند و در نهایت مجموعه این مولفه‌ها در کنار هم به یک نمره کمی که ملاک پذیرش ماست تبدیل خواهند شد و دانشجویانی که بیشترین نمره را کسب کرده باشند فرصت شرکت در این دوره را می‌یابند.

دانشجو: همزمان با برگزاری بیست و هفتمین دوره طرح ولایت برگزاری چه فعالیت‌های فوق برنامه‌ای پیش بینی شده است؟

پورمیرزایی: در کنار کلاس‌های آموزشی طرح ولایت و مباحثه دانشجویان در مورد مسائل مطرح شده از سوی اساتید برنامه‌های متنوعی شامل همایش‌های مختلف با موضوع مسائل فکری، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و تشکیلاتی، برنامه‌های ورزشی، فرهنگی شامل برگزاری نمایشگاه کتاب، معنوی شامل تشرف به بارگاه ملکوتی امام رضا (ع)، جلسات اخلاق نیز برگزار می‌شوند. همچنین با توجه به اینکه بیست و هفتمین دوره طرح ولایت همزمان با ماه محرم برگزار می‌شود برگزاری مراسم‌های آیینی متناسب با این ایام طراحی شده است.

دانشجو: افرادی که به عنوان خادم طرح ولایت فعالیت می‌کنند بر اساس چه ملاک‌هایی انتخاب می‌شوند؟

پورمیرزایی: خادمین دوره طرح ولایت مجموعه‌ای از دانش آموختگان سال‌های قبل این دوره هستند. با این وجود دانش آموختگی دوره طرح ولایت پیش شرط اصلی محسوب می‌شود. مضاف بر این مصاحبه و نشست حضوری از دیگر بخش‌های فرآیند گزینش خادمین به شمار می‌روند.

نشست حضوری متقاضیان خادمین طرح ولایت نیز طی هفته‌های آتی برگزار خواهد شد و در این نشست علاوه بر انجام روند‌های گزینشی متقاضیان با ساختار کلی مراکز آموزش در کمیته‌های تخصیصی شامل کمیته‌های فرهنگی، رسانه، روابط عمومی، پشتیبانی، نیروی انسانی و شبکه سازی طبقه بندی می‌شوند.

دانشجو: فرآیند اجرایی دوره طرح ولایت به چه صورتی است و چه تعداد از دانشجویان در بیست و هفتمین دوره طرح پذیرش می‌شوند؟

پورمیرزایی: بازه اول بیست و هفتمین دوره طرح ولایت از ۲۳ تیر ماه به مدت ۴۰ روز و بازه دوم نیز ۱۳ روز پس از اتمام بازه اول با حضور سه هزار نفر دانشجویان در مشهد مقدس برگزار می‌شود. با توجه به اینکه ثبت نام متقاضیان شرکت در دوره طرح ولایت در حال انجام است پیش بینی ما این است که تا پایان مهلت ثبت نام بین ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: طرح ولایت دانشجویی مشهد مقدس علامه مصباح رهبر معظم انقلاب محسن رضایی معرفت شناسی خداشناسی مبانی اندیشه اسلامی نظام سازی فکری بسیج دانشجویی برگزار می شود طرح ولایت طرح ولایت علامه مصباح مصباح یزدی مبانی فکری هزار نفر دوره ها سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۴۵۶۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور دانشجو معلمان در اردوی جهادی زکات دانش اندوزی آنهاست

رضا درویشی با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: دانشجو معلمان جهادگر با حضور خود در اردوهای جهادی به تمرین ایثار، گذشت، خودسازی و خدمت به وطن می‌پردازند و این بسیار با ارزش است.

درویشی خاطرنشان ساخت: امروز در توسعه کمی و کیفی کشور همه نقش آفرین هستند و دانشجویان نیز از اقشار تأثیرگذار در این عرصه هستند و در این میان دانشجویان جهادی نقشی پیشران و پیشرو دارند.

درویشی بیان داشت: دانشجویان انقلابی و جهادی ما با حضور در مناطق محروم آرمان‌های اولیه انقلاب اسلامی را متجلی می‌سازند و گفتمان انقلاب اسلامی را به شکل عینی در این مناطق بازتعریف کرده و این گفتمان را شکوهی دیگر می‌بخشند و ما در دانشگاه همواره حامی این رویکرد تحولی بسیج دانشجویی هستیم.

وی تصریح کرد: در این راستا تیم جهادی دانشجو معلمان بسیجی پردیس بنت الهدی صدر دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر برای سومین بار در بخش بوشکان دشتستان و در روستاهای ایلشهر، شلدان و امامزاده حاضر شده و در سه حوزه آموزشی، تربیتی و عمرانی در حال خدمت رسانی هستند.

درویشی به برخی فعالیت‌های این تیم جهادی در این روستاها اشاره و ادامه داد: برنامه‌های آموزشی در زمینه رفع اشکال درسی در درس ریاضی، ادبیات، قرآن و کارهای تربیتی نظیر کارگاه قصه گویی، تئاتر، نقاشی و رنگ آمیزی با محوریت مسئله فلسطین، مهارت‌های زندگی نظیر کنترل احساسات من جمله خشم، مهارت نه گفتن و … در این اردوی جهادی به جامعه هدف آموزش داده و اجرایی شد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر گفت: هجرت دانشجو معلمان از چهارشنبه صبح شروع شده و تا جمعه شب ادامه دار است.

کد خبر 6095360

دیگر خبرها

  • استقبال بیش از ۵۹ هزار دانش آموز یزدی از طرح ملی نجات آب
  • برگزاری دومین دوره مسابقات چندگانه رزمی علمداران ولایت در لرستان
  • برگزاری دوره آزمون تخصصی اعطای مدرک حفظ قرآن کریم
  • بیست و هفتمین کنگره اورولوژی ایران
  • حضور دانشجو معلمان در اردوی جهادی زکات دانش اندوزی آنهاست
  • رشد ۳۵ درصدی جذب دانشجو در دانشگاه علمی- کاربردی مازندران
  • برگزاری مراسم روز دختر با حضور دختران دانشجو در حرم بانوی کرامت
  • جذب ۴۰ میلیارد تومانی تسهیلات بانکی دانشجویی در مازندران
  • برگزاری آزمون ورود دختران به دوره مامایی در افغانستان
  • برگزاری آزمون ورود دختران به دوره مامایی در شمال افغانستان