Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-01@07:39:10 GMT

ضرورت سرویس وسایل سرمایشی برای کاهش مصرف

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۴۶۸۳۸

ضرورت سرویس وسایل سرمایشی برای کاهش مصرف

مصرف برق کشور شب گذشته و در ساعت ۲۱ و ۲۵ دقیقه از مرز ۴۲ هزار مگاوات عبور کرد اما یکی از راهکارهای موثر در کاهش مصرف برق و به دنبال آن کاهش هزینه‌ها اقدام برای سرویس وسایل سرمایشی است که اثر مهمی در کاهش دارد.

به گزارش ایران اکونومیست، این روزها گرچه به واسطه بارش‌ها اندکی از دمای هوا کاسته شده، اما در برخی نقاط کشور میزان مصرف برق روند افزایش دارد، به‌گونه‌ای که جدیدترین گزارش شرکت مدیریت شبکه برق ایران نشان از آن دارد که شب گذشته و در ساعت ۲۱ و ۲۵ دقیقه میزان مصرف برق به ۴۲ هزار ۷۶۱ مگاوات رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گرچه این میزان مصرف نسبت به مدت مشابه پارسال اندکی کاهش نشان می‌دهد، اما نباید فراموش کرد که به‌زودی و با افزایش دمای هوا مصرف اوج بیشتری به خود خواهد گرفت.

برخی کارشناسان صنعت برق مصرف بیش از حد وسایل سرمایشی را یکی از عوامل موثر بر روند کلی افزایش برق می‌دانند و معتقدند هرچه این نوع وسایل زودبه‌زود تعمیر دوره‌ای شده و اشکالات آنها برطرف شود به همان میزان از مصرف برق کاسته خواهد شد.

روشن شدن سیستم‌های سرمایشی و خنک‌کننده در ماه‌های گرم سال و به‌ویژه در اوج تابستان، مهم‌ترین عامل رویارویی صنعت برق با تنگنایی است که از آن با عنوان "ناترازی" یاد می‌شود، مسئله‌ای که مفهوم روشن‌تر آن نبود تعادل میان تولید و توزیع برق از یک سو و میزان مصارف کشور در بخش‌های مختلف اقتصادی و خانگی از سوی دیگر است.

به گفته «همایون حائری» معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، در اوج بار تابستان سال ۱۴۰۰، مصرف لوازم سرمایشی به ۲۳ هزار مگاوات رسید و این در حالی بود که مجموع مصرف برق کشور در این ایام ۵۷ هزار مگاوات بود.

به گفته مسئولان، لوازم سرمایشی در ایران به‌تنهایی معادل کل مصارف برق در چهار کشور همسایه ایران برق مصرف می‌کنند و این در حالی است که مدیریت مصرف برق سیستم‌های سرمایشی به‌تنهایی قادر است کشور را به‌سلامت از تنگناهای اوج بار مصرف عبور دهد.

در حال حاضر ۸۰ درصد مشترکان برق کشور در مناطق عادی و ۲۰ درصد در مناطق گرمسیر ۱ تا ۴ به سر می‌برند و باتوجه‌به اقلیم نسبتاً معتدل و خشک مناطق عادی، توصیه کارشناسان برای مشترکان ساکن در این مناطق استفاده از کولرهای آبی است که علاوه بر تهویه و تامین هوای مطبوع از مزایایی چون قیمت مناسب، بازده سرمایش بالا، هزینه نصب و راه‌اندازی مناسب، مصرف پایین برق و تعمیر و نگهداری آسان برخوردارند، این در حالی است که برای مناطق گرمسیر که به طور هم‌زمان با شدت بالای دما و رطوبت مواجه هستند، کولرهای گازی پیشنهاد می‌شوند.

در این میان یکی از پیشنهادهای مهم کارشناسان برای افزایش راندمان سیستم‌های خنک‌کننده و کاهش مصرف برق آنها، توجه به سرویس و تعمیرات دوره‌ای و سالیانه این سیستم‌ها، آن‌هم پیش از ورود به ماه‌های گرم سال است.

پیشنهاد کارشناسان چیست؟

کولرهای آبی

کارشناسان معتقدند با تعمیر و سرویس کولرهای آبی پیش از ورود به دوره گرم سال می‌توان تا ۳۰ درصد در مصرف برق و به‌تبع آن در هزینه‌های قبوض صرفه‌جویی کرد. در کولرهای آبی، آب از طریق واسط‌هایی تبخیر شده و باعث تولید باد خنک می‌شود. برخی افراد به‌محض احساس هوای گرم از کانال‌های کولر به سراغ دکمه دور تند کولر آبی می‌روند، درحالی‌که در بسیاری موارد، خنک نکردن هوا به دلیل درست کار نکردن سیستم آبرسانی کولر است و ازآنجایی‌که پوشال‌ها به‌خوبی خیس نمی‌شوند، کولر به‌جای خنک‌کردن هوا باد گرم را وارد خانه می‌کند.

بنابراین برای کاهش مصرف برق و افزایش بازدهی کولرهای آبی، باید تعویض سالیانه پوشال و تسمه را پیش از راه‌اندازی سیستم سرمایشی موردتوجه قرار داد. تعمیرکاران کولر آبی علاوه بر این، شستشو، جرم‌گیری و رسوب‌زدایی و همچنین بررسی شلنگ آب به‌منظور جلوگیری از پارگی و نشت آب را مورد تاکید قرار می‌دهند.

تنظیم شناور و ارتفاع آن در کف کولرها، روغن‌کاری یاتاقان‌های کولر، نصب سایبان و قرار دادن آن در مسیر باد، عایق‌کاری کانال‌ها در طول مسیر رو باز، تعویض پمپ آب با نوع کم‌مصرف و جایگزینی الکتروموتور راندمان بالا از دیگر مواردی است که باید آنها را پیش از ورود به دوره گرم سال موردتوجه قرار داد.

کولرهای گازی

سرویس‌کاران کولرهای گازی نیز معتقدند مراقبت و انجام تعمیرات موردنیاز این سیستم‌ها اعم از اسپلیت و داکت اسپلیت‌ها پیش از فرارسیدن فصل گرما می‌تواند مصرف برق آنها را تا ۱۵ درصد کاهش دهد، هرچند صرفه‌جویی ریالی آن در قبوض برق قابل‌توجه‌تر خواهد بود. به طور معمول یک کولرگازی بیش از ۵ برابر کولر آبی برق مصرف می‌کند، یعنی درحالی‌که مصرف برق یک کولر آبی در ماه ۱۲۰ کیلووات‌ساعت و کاملاً در چارچوب الگوی مصرف خانوار یعنی ۳۰۰ کیلووات‌ساعت قرار دارد، مصرف نوع گازی آن به ۷۵۰ کیلووات‌ساعت می‌رسد.

براین‌اساس تعمیرات و سرویس دوره‌ای کولرهای گازی نقش قابل‌توجهی در کاهش هزینه قبوض مشترکانی دارد که از این نوع سیستم‌ها استفاده می‌کنند، به‌خصوص مشترکانی که در مناطق عادی ساکن بوده و به دلیل استفاده از کولرگازی، مصارفشان از الگوی مصرف بالاتر رفته و ناگزیرند هزینه مصارف مازاد بر الگوی خود را به شکل غیریارانه‌ای و با تعرفه‌های پلکانی بپردازند. 

انجام سرویس و یا تعمیر و نگهداری به‌موقع کولرهای گازی، شستشو و جرم‌گیری کویل‌های اواپراتور و کندانسور (لوله‌های مارپیچی)، شستشو، غبارگیری پره‌ها و دریچه هوای خروجی و ورودی و روغن‌کاری کمپرسور و سایر قطعات از جمله موارد لازم در هنگام استفاده از کولرگازی است.

درعین‌حال کنترل فشار سیال مبرد و اطمینان از عدم وجود نشتی نیز ضروری است، همچنین نصب سایبان و یا قراردادن کولر در مکان سایه و نصب ترموستات‌های اتاقی به‌منظور امکان تنظیم درجه حرارت از دیگر مواردی است که در استفاده از کولرهای گازی باید رعایت کرد.

کارشناسان علاوه بر این رعایت دمای آسایش را برای کاهش مصرف برق و افزایش طول عمر کولرهای گازی به‌شدت توصیه می‌کنند، چرا که در این شرایط کمپرسور با رساندن دما به حد مطلوب خاموش شده و باعث کاهش مصرف برق و صرفه‌جویی در هزینه‌ها از یک سو و افزایش طول عمر دستگاه از سوی دیگر می‌شوند.

بر اساس آئین‌نامه ابلاغی هیات دولت برای تعیین تعرفه برق مشترکان، افرادی که اقدام به کاهش مصرف برق خود در ایام گرم سال کنند، نه‌تنها در این ایام مشمول افزایش هزینه نخواهند بود که مشمول دریافت پاداش نیز شده و در قبوض برقشان بستانکار می‌شوند.

بنابراین بهتر است هم اکنون مدیریت مصرف برق را آغاز کرده، آستین‌ها را بالا زده و به همراه یک سرویس‌کار مجرب سری به سیستم‌های خنک‌کننده خانه و یا محل کار خود بزنیم.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: همایون حائری ، انرژی برق ، مصرف بهینه برق

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: همایون حائری انرژی برق مصرف بهینه برق کاهش مصرف برق کولرهای گازی کولرهای آبی سیستم ها کولر آبی گرم سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۴۶۸۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به محض ترک قند و شکر در بدن چه می‌شود؟

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️ اگرچه اشتیاق ما برای مصرف شیرینی همیشه وجود دارد، اما مصرف شکر طول عمر را کاهش می‌دهد. به خاطر داشته باشید که همه شکر‌ها بطور یکسان مضر نیستند و شکر سفید تصفیه شده، نوعی است که می‌تواند به طور جدی بر سلامتی تاثیر بگذارد.
مهم است مضرات مصرف شکر را بدانید و اینکه چه تاثیر منفی روی بدن دارد.

وضعیت بدن بلافاصله بعد از ترک قند و شکر
بسیاری از افراد میزان مصرف قند خود را بسیار ناچیز می‌دانند در صورتی که مصرف آن‌ها بسیار بیشتر از آنچه است که تصور می‌کنند.

پس از یک ساعت
شکر اعتیاد آور است و واکنش دوپامین را در مرکز مغز، مانند یک دارو فعال می‌کند.
بسته به مقدار شکری که روزانه مصرف می‌کنید، ممکن است تغییرات مختلفی در سطح قند خون، عرق ریختن، لرزش، افسردگی، گرسنگی را تجربه و با مصرف سبزیجات تازه، فیبر، منابع پروتئینی ضد التهاب و چربی‌های سالم با این نشانه‌ها مقابله کنید.

بعد از یک روز:
یک روز پس از قطع مصرف شکر شاید برایتان سخت باشد و ممکن است علائمی از جمله سردرد و افت در سطح انرژی را تجربه کنید.
اما بدن شروع به التیام می‌کند و شکر میکروارگانیسم‌های مضر، مانند، کاندیدا را تغذیه می‌کند که با رشد بیش از حد می‌تواند سلامت دل و روده را تحت تاثیر قرار دهد.
قطع شکر فرآوری شده به حفظ آن میکرو ارگانیسم‌ها کمک می‌کند.

بعد از یک هفته:
وقتی مصرف شکر را برای یک هفته کنار می‌گذارید بدن شما به سرعت شروع به ترمیم و بهبود در سطوح انسولین و واکنش‌های التهابی می‌کند.
ظرف مدت ۷۲ ساعت، از آنجا که سطح انسولین شروع به تثبیت می‌کند، هورمون‌های دیگر (مانند آن‌هایی که در ذخیره سازی چربی دست دارند) نیز به سطوح نرمال باز خواهند گشت که به شفافیت پوست و کاهش پف صورت می‌انجامد.

بعد از یک ماه:
افزایش اشتها و وزن و عفونت‌های قارچی و التهاب مفاصل همگی جز مواردی هستند که به دلیل مصرف زیاد شکر ایجاد می‌شود.
اما با ترک مصرف شکر شاهد کاهش وزن طبیعی، سلامت شکم و مغز خواهید بود.

بعد از شش ماه:
با ترک مصرف شکر حدود شش ماه علاوه بر ثبات قند خون، کاهش وزن به سلامت کلی خواهید رسید و ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی و پیری زودرس کاهش می‌یابد.

فواید و اثرات مثبت ترک قند و شکر برای بدن
ترک قند و شکر می‌تواند تاثیر مثبتی بر سلامتی قلب و بدن بگذارد.

بهبود سطح انرژی:
بسیاری از افراد نوشیدنی‌های قندی شیرین، نوشیدنی‌های انرژی زا، و نوشیدنی‌های حاوی شکر را زمانی که احساس می‌کنند به انرژی بیشتری نیاز دارند، می‌نوشند.
با این حال، مطالعات نشان داده اند که مصرف قند بیش از حد در بدن می‌تواند باعث اختلال در فعالیت‌های روزمره شود.
مصرف زیاد شکر توانایی بدن را برای حفظ ذخایر انرژی آن تا جایی که ممکن است، مسدود می‌کند پس با ترک این عادت از آسیب‌های این چنینی در امان خواهید بود.

سلامت قلب:
طبق تحقیقات منتشر شده در ژورنال انجمن قلب آمریکا، کاهش مصرف شکر نیز خطر ابتلا به سکته قلبی را کاهش می‌دهد.

محافظت در برابر سرطان:
مطالعات متعددی در سراسر جهان نشان داده اند که شکر مواد غذایی سلول‌های سرطانی را تامین می‌کند؛ بنابراین اگر مصرف قند را کاهش دهید یا متوقف کنید، ممکن است به جلوگیری از انواع مختلف سرطان کمک کنید.
علاوه بر این، با ترک مصرف شکر می‌توانید گسترش و تکثیر سلول‌های بدخیم را متوقف سازید.

محافظت از کبد:
فروکتوز و گلوکز می‌توانند منجر به تجمع سموم در کبد شوند، مشابه آنچه در زمان نوشیدن بیش از حد الکل رخ می‌دهد.
متخصصان توصیه می‌کنند که سم زدایی کبد بطور متناوب ریسک ابتلا به مشکلات کبد را کاهش می‌دهد.

بهبود خواب:
مصرف شکر می‌تواند باعث کاهش سطح انرژی شود. هم چنین می‌تواند خواب شما را مختل کند.
افرادی که از مصرف شکر پرهیز می‌کنند به سرعت متوجه می‌شوند که بهتر می‌خوابند.

جوان سازی پوست:
مصرف مقدار زیادی شکر می‌تواند با تولید کلاژن و الاستین که دو منبع پروتئین اصلی پوست هستند، اختلال ایجاد کند.
در دراز مدت قند بیش از حد می‌تواند باعث پیری زودرس و دیگر بیماری‌های پوستی شود.

کنترل وزن:
غذا‌های قندی شامل مقادیر بالایی از چربی ها، کربوهیدرات‌ها و کالری بالا هستند که می‌تواند باعث افزایش وزن شود.
حدف شکر از رژیم غذایی روزانه شما به محدود کردن این مواد کمک می‌کند و رسیدن به یک وزن متعادل و سالم را آسان‌تر می‌سازد.

بهبود هضم:
با کاهش مصرف شکر، سیستم گوارشی برای پردازش غذا بهبود می‌یابد. این کار به جلوگیری از یبوست و مشکلات مربوط روده به کمک می‌کند.

احساس رضایت:
مطالعات مختلف نشان داده اند که مصرف زیاد شکر باعث مقاومت در برابر لپتین می‌شود، هورمونی که به مغز پیام می‌دهد شما سیر هستید.

سلامت بهتر دندان:
باکتری موجود در دهان با مصرف قند رشد می‌کند. خوردن بسیاری از غذا‌های شیرین احتمال پوسیدگی دندان و دیگر مشکلات دندانی را افزایش می‌دهد.
با توقف مصرف قند به بهبود سلامت دندان‌ها و لثه کمک کنید.

دیگر خبرها

  • به محض ترک قند و شکر در بدن چه می‌شود؟
  • بهترین میوه برای تقویت سیستم ایمنی بدن
  • بررسی مزیت‌های راهبردی اصلاح سهمیه بندی بنزین؛ از خانوادگی شدن سفرها تا استفاده از وسایل نقلیه اشتراکی
  • اثرگذاری رسانه ملی در مصرف بهینه انرژی/ ثبت دستاورد‌های وزارت نیرو در قالب تولیدات نمایشی ضرورت دارد
  • آیا می توان گیاهان را به صورت خودکار آبیاری کرد؟
  • هوش مصنوعی زندگی‌ها را نجات می‌دهد/ کاهش ۹۰ درصدی مرگ و میر بیماران قلبی
  • نوشیدن آب داغ باعث کاهش وزن می‌شود؟
  • ضرورت تشکیل قرارگاه آموزش ایمنی شغل
  • مجهز بودن ۹۷ درصد ناوگان اتوبوسرانی مشهد به سیستم سرمایشی
  • یک بام و دوهوای دولت برای کولرهای گازی: تبلیغ ممنوع؛ فروش آزاد، قاچاق رها!