مکتب فلسفی اصفهان در خدمت دین است
تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۴۷۶۶۲
دانشیار گروه فلسفه دانشگاه اصفهان گفت: مکتب فلسفی اصفهان در خدمت دین است و با مسامحه میتوان گفت که این مکتب، نگاه کلامی به فلسفه دارد.
به گزارش خبرنگار ایمنا، حامد ناجی امروز _ شنبه هفدهم اردیبهشتماه ۱۴۰۱_ در «همایش بینالمللی میرداماد و مکتب فلسفی اصفهان» اظهار کرد: مکتب فلسفی اصفهان در حقیقت حاشیهای از فلسفه ابن سینا است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با بیان اینکه فلسفه همیشه به دنبال پرسش مطرح میشود و اگر ما پرسشی داشته باشیم باید یکسری مقدماتی را مطرح کنیم تا این پرسش را پاسخ دهیم، ادامه داد: مکتب فلسفی اصفهان متأثر از این سوال بوده که آیا نظام شیعی یک نظام عقلانی است یا خیر؟ آیا میشود اندیشه شیعه را در یک نظام عقلانی تبیین کرد؟
دانشیار گروه فلسفه دانشگاه اصفهان تصریح کرد: مکتب فلسفی اصفهان در خدمت دین است و با مسامحه میتوان گفت که این مکتب، نگاه کلامی به فلسفه دارد.
وی خاطرنشان کرد: از نکات قابل تأمل این است که اغلب آثار فلسفی میرداماد ناقص است، البته احتمالاً آثار میرداماد کامل به ما نرسیده، اما این به دلایل مختلف درست نیست، چراکه آثار میرداماد بهم مرتبط هستند و بهم ارجاع داده شده و به خط میرداماد آثار موجود است پس در ناقص بودن آن هدفی نهفته است.
ناجی خاطرنشان کرد: ولی نظریهای که در این رابطه وجود دارد این بوده که گویی پایان آثار میرداماد باز گذاشته شده است و یا به تعبیر شریعتی چون میرداماد شیخ الاسلام اصفهان بوده، نمیتوانسته همه چیز را بیان کند.
وی افزود: در کتاب القبسات میرداماد بیان شده که حدوث عالم یکی از مباحث مورد اتفاق ادیان است، اما میرداماد نظریهای را بیان کرده که حدوث عالم را مبتنی بر دلایل دینی مطرح میکند.
دانشیار گروه فلسفه دانشگاه اصفهان ابراز کرد: میرداماد در آثار خود خلاف آثار ملاصدرا و ابنعربی، از ورود به بحثی که منجر به انسانواره تشبیه شدن خداوند شود، دوری میجوید، لذا در کل آثار او فقط یک جا به حدیث معتبر «من عرف نفسه فقد عرفه ربه» اشاره میکند.
وی تاکید کرد: در تئوری انسان واره بودن خداوند، پروردگار بر کل عالم تسلط دارد همانگونه که نفس بر کل جسم انسان تسلط دارد در عین حالی که متعلق به عقل و چشم و دست و پا نیست و با بریده شدن دست و پا؛ نفس انسان از بین نمیرود.
دانشیار گروه فلسفه دانشگاه اصفهان افزود: حدوث دهری میرداماد علی رغم خوانش فلسفی یک آموزه دینی، عرفانی در پاسخ به چگونگی ارتباط خداوند با عالم است.
وی ادامه داد: در این اندیشه خداوند در همه ابعاد عالم با وجود نزاهت وجودیش حضور دارد و بدین گونه مکانی نخواهد بود که حضرتش در آن حضور نداشته باشد و هیچ واقعهای در عالم نیست که خداوند قبل از تحققش بدان علم نداشته باشد.
ناجی خاطرنشان کرد: میرداماد اولین فیلسوف جهان اسلام به شمار میرود که معتقد است هر عالمی برای خود ضوابطی دارد و از این ساحت میرداماد ارادت به افلاطون دارد.
کد خبر 573316منبع: ایمنا
کلیدواژه: مکتب فلسفی اصفهان هفته فرهنگی اصفهان کلانشهر شهر شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق مکتب فلسفی اصفهان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۴۷۶۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
رسیدن به فلسفه زندگی از راه خودشناسی
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درگیری بیش از اندازه همه انسانها به فضای مجازی و کمرنگ شدن ارتباطات میان فردی در جوامع مختلف از آن دست مسائلی است که در سالیان اخیر توجه بسیاری از تحلیلگران و جامعهشناسان را به خود جلب کرده است. از طرفی بسیاری از هنرمندان و نویسندگان نیز از این شرایط استفاده کرده و سوژه اصلی آثار هنری و ادبیشان را به مواجهه با این فضای جدید اختصاص دادهاند.
در سینما و ادبیات کشورمان نیز هستند هنرمندانی که به این مسئله توجه نشان دادند و آثاری را مرتبط با این فضا تولید کردهاند. یکی از جدیدترین آثار این ژانر در زمینه داستاننویسی کتاب «چشمها تنها برای دیدن نیستند» است، اثری در ژانر اجتماعی و مفهومی که ۱۰۶ صفحه دارد و انتشارات سیب کال در خوزستان آن را منتشر کرده است.
این کتاب را مصطفی عظیمیفر به رشته تحریر درآورده است و داستان کلی آن در رابطه با یک نویسنده است که تصمیم میگیرد یک روز کامل از زندگی را بصورت تحلیلی و نگاه عمیق به محیط پیرامون و جامعه سپری کند. او از ابتدای صبح تا اواخر شب به این سبک از زندگی ادامه میدهد. عظیمی فر در این کتاب توانسته از دل کارهای روزمره زندگی مفهومات و پیامهای مفیدی را بیرون بکشد. به بهانه انتشار این کتاب گفتوگویی با نویسنده آن ترتیب دادهایم.
عظیمیفر در رابطه با ایده اصلی که باعث نگارش کتاب «چشمها تنها برای دیدن نیستند» شد، گفت: با توجه به فراگیر شدن دنیای مجازی و پیشرفت تکنولوژی احساس کردم آدمها کمتر از گذشته ( قبل از همهگیر شدن فضای مجازی) رای به با خود بودن و دوستی عمیق با خود میدهند. از این رو تصمیم گرفتم کتابی بنویسم که بتواند مخاطب را دعوت به با خود بودن و وقت گذاشتن بیشتر برای خود درونی دعوت کند.
وی در مورد چالشهای مربوط به نوشتن کتابی با این ایده خاص هم عنوان کرد: در طول یک سالی که برای نوشتن این کتاب وقت گذاشتم با توجه به سبک کتاب مجبور بودم ارتباط عمیقتری با خود برقرار کنم. از این رو مجبور بودم بیشتر در محیط پیرامون شنونده باشم. فرقی هم نمیکرد این شنیدن شامل شنیدن صحبتهای آدمها باشد یا حتی گوش دادن به صدای یک رودخانه، به هر حال برای بهتر شدن کار باید هر چه بیشتر شنونده باشم. این سبک زندگی در طول یک سال برای من سختیهای زیادی داشت اما خب نتیجه کار باعث شده تا خستگی از تن من تا حدودی خارج شود.
نویسنده این کتاب با اشاره به جزئیات این اثر درخصوص سختترین بخش نوشتن کتابش هم اظهار کرد: با توجه به اینکه کتاب در قالب یک داستان بلند یک پارچه طراحی شده، فکر میکنم مرتبط ساختن مفاهیم و موضوعات مختلف در قالب یک خط داستانی مستقیم سختترین کار هنگام نوشتن کتاب بوده است.
عظیمیفر در پایان سخنانش در خصوص حسی که کتاب «چشمها تنها برای دیدن نیستند» در مخاطب ایجاد میکند نیز گفت: فکر میکنم مخاطب پس از مطالعه کتاب به این موضوع فکر کند که چقدر در انجام کارهای معمول روزمره فلسفه و مفهوم نهفته است و شاید خود نیز تا حدودی به این سبک از زندگی روی بیاورد و برای او جذاب باشد.
در بخشهایی از این کتاب آمده است:
آنقدر غرق فکر کردن هستم که متوجه نمیشوم چه زمانی کنار اجاق گاز رسیدهام. آرام آن را خاموش میکنم و دوباره راهی نانوایی میشوم. در کودکی مسیر خانه تا نانوایی بسیار دور بود. اما در جوانی و میانسالی نزدیک است. ولی در دوران پیری دوباره دور خواهد شد.
این یعنی قبل از پیر شدن باید مسیرهای طولانیتری را طی کنم تا به مقصدهای تازهتر و زیباتری برسم. زیرا اگر چنین نکنم و به مسیرهای نزدیک اکتفا کنم، روزی همین مسیرها بر من چیره خواهند شد و طی کردنشان آرزویی غیر ممکن میشود.
بعد از چند دقیقه پیادهروی به نانوایی که مشتری همیشگی آن هستم میرسم. ولی در کمال تعجب با کرکرهای تا انتها پایین آمده مواجه میشوم! یعنی چه اتفاقی میتواند افتاده باشد؟ نکند امروز روز تعطیل نانوا است و من بیخبر هستم؟ صبر کنید صبر کنید یک پیرمرد در حال آمدن است...
کتاب «چشمها تنها برای دیدن نیستند» در قطع رقعی و با کاغذ بالک (نخودی رنگ) از طرف انتشارات سیب کال منتشر شده است. بهای کتاب نیز 250 هزار تومان است.
انتهای پیام/