Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@02:47:14 GMT

محیط زیست گیلان در جستجوی پلنگ ماسال

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۴۷۶۸۹

محیط زیست گیلان در جستجوی پلنگ ماسال

به گزارش خبرگزاری فارس از ماسال، جنگل‌های ماسال همیشه منطقه بکر و دست نخورده‌ای برای گونه‌های مختلف جانوری بوده و در طول سال‌های گذشته همیشه شاهد حضور گونه‌های مختلف حیوانات در این منطقه بوده‌ایم. 

در چند سال گذشته خرس قهوه‌ای در این منطقه رویت شده بود و بارها عقاب و شاهین و پرندگان وحشی در این منطقه مداوا و رهاسازی شده بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

اما چند روزی است اهالی یکی از روستاهای بخش شاندرمن ماسال خبر از حضور پلنگ در این روستا می‌دهند، پلنگی که فعلا به کسی آسیب نزده اما می‌تواند بسیار خطر آفرین باشد. 

از دو ماه پیش یکی از اهالی روستای چاله سرای بخش شاندرمن شهرستان ماسال خبر از رویت پلنگ در این منطقه داده بود اما هیچ گونه آثار دیگری از این حیوان رویت نشد تا اینکه در روز گذشته چند نفر از اهالی این روستا مجددا پلنگ شاندرمنی را مشاهده می‌کنند و به سرعت اداره محیط زیست را در جریان این موضوع قرار می‌دهند. 

به گفته شاهدین عینی پلنگ مذکور آرام و سالم بود و علایم خشم و یا زخمی بودن در آن مشاهده نمی‌شد و با دیدن انسان از محل دور می‌شد. 

به گفته مامورین اداره محیط زیست حاضر در منطقه، پهن تازه که در محل رویت پلنگ مشاهده می‌شد جهت آزمایش به اداره کل محیط زیست استان گیلان منتقل شد و صحت رویت پلنگ در این منطقه تایید شد. 

از صبح امروز گروه‌های مختلف ماموران محیط زیست در منطقه ییلاقی روستای چاله سرا بخش شاندرمن شهرستان ماسال درحال گشت زنی هستند تا بتوانند این حیوان را زنده گیری کرده و به زیستگاه اصلی خود برگردانند تا هم خودش در امنیت باشد و هم امنیت مردم را به خطر نیندازد. 

انتهای پیام/۸۴۰۰۸

منبع: فارس

کلیدواژه: شاندرمن ماسال ماسال شاندرمن محیط زیست گیلان محیط زیست محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۴۷۶۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکار یک پلنگ ایرانی در توسط یک تبعه پاکستان + عکس

به گزارش همشهری آنلاین، پلنگ ایرانی پس از انقراض ببر مازندران و شیر ایرانی، بزرگترین گربه‌سان کشور به شمار می‌رود. کمبود طعمه در اثر شکار غیر مجاز و بی رویه، تخریب زیستگاه طبیعی پلنگ به دلیل توسعه فعالیت‌های انسانی، کشته شدن پلنگ‌ها به دست افراد محلی و شکارچیان متخلف باعث شده است که این گربه‌سان ایرانی به سمت انقراض برود.

«پلنگ در هر کجا به دام‌ها خسارت بزند از طریق صندوق توسعه محیط زیست خسارت آن پرداخت می‌شود.» این گفته کامبیز محسن سلطانی رئیس اداره محیط زیست نوشهر به خبرنگار فارس بود.

در نتیجه تقابل پلنگ با انسان و آسیب‌پذیری این گونه کمیاب در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است.

کمبود طعمه‌های پلنگ در اثر شکار بی‌رویه و تخریب عرصه‌های طبیعی از عوامل مهم کاهش جمعیت و افزایش حمله پلنگ به دام‌های اهلی و تقابل این گونه با انسان بوده است.

«در بخش گسترده‌ای از محدوده پراکنش پلنگ، به‌ویژه در منطقه زاگرس با کمبود طعمه و به‌تبع آن تعارض بین پلنگ و دام‌های اهلی و دامداران روبه‌رو هستیم.» این گفته حسن اکبری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست می‌گوید.

کد خبر 847559 منبع: فارس برچسب‌ها حیوانات - حیات وحش خبر مهم پاکستان حیوانات - یوزپلنگ آسیایی

دیگر خبرها

  • مشاهده پلنگ ایرانی در زیستگاه‌ های لرستان
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • ثبت نخستین تصاویر از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان + فیلم
  • ثبت نخستین فیلم از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان
  • پاکسازی مسیر کوهنوردی درکه با حضور دوستداران محیط زیست
  • آخرین وضعیت «ارس» تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد
  • آخرین وضعیت سلامت تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان (+عکس)
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان + عکس
  • شکار یک پلنگ ایرانی در توسط یک تبعه پاکستان + عکس