Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-28@15:21:02 GMT

گره چینی؛ هنری از تلفیق چوب و شیشه‌های رنگی

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۴۷۹۸۴

گره چینی؛ هنری از تلفیق چوب و شیشه‌های رنگی

حقوقی فرد کارشناس ثبت، حفظ و احیا میراث ناملموس اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی فارس گفت: هنر گره چینی از تلفیق چوب و شیشه‌های رنگی و توسط هنرمندان چیره دست ساخته می‌شود.

او گفت: نمونه‌های این پنجره‌های گره چینی را که مربوط به دوره‌های زندیه، قاجاریه و صفویه است می‌توان در حرم مطهر احمدی و محمدی (ع)، ارگ کریم خان، مسجد نصیرالملک، مدرسه خان و خانه محتشم دید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حقوقی فرد گفت: در هنر گره چینی هنرمندان چوب‌ها را با ظرافت به قطعات هندسی برش و مانند جورچین، شیشه‌های رنگی را در دل آن جای می‌دهند و برای اتصال تکه‌های چوب و شیشه‌ها هم از هیچ چسب و میخی استفاده نمی‌کنند.

کارشناس ثبت، حفظ و احیا میراث ناملموس اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی فارس گفت: متاسفانه در استان فارس هنرمندانی که در رشته گره چینی با چوب فعالیت دارند انگشت شمارند، شاپور شایان یکی از این هنرمندان است که چند سالی است با راه اندازی کارگاهی در مدرسه خان شیراز که ۴۸۰ متر فضا برای نصب پنجره‌های گره چینی دارد کار مرمت و بازسازی پنجره‌های این اثر باستانی که مربوط به دوره صفویه است را آغاز کرده و تاکنون ۸۵ پنجره در سایز‌های مختلف برای مدرسه خان ساخته است.

او گفت: شایان در طول ۷ سال تحقیق و پژوهش، با ابداع زبان گره چینی در قالب ساخت و طراحی نقشه‌ی گره چینی و همچنین ساخت پنجره‌های دو رو و دوجداره چوبی و با ۲ تا ۳ برابر مقام‌تر از پنجره‌های قدیمی و با استفاده از چوب چنار که سازگار با اقلیم استان است توانسته این هنر سنتی را با سبک مدرن همراه سازد.

حالا هنرمندی و چیره دستی آقای شایان سبب شده سند ثبت علامت را برای این هنرمند به ارمغان بیاورد.

او توانسته پنجره‌های گره چینی حرم مطهر شاهچراغ (ع) و تعدادی از پنجره‌های مدرسه خان را با همین سبک مدرن مرمت کند.

شایان نیز گفت: متقاضی برای ساخت پنجره‌های گره چینی برای ساختمان‌های نوساز و جدید هم فراوان هستند و تلاش می‌شود با تولید روزانه ۴۰ تا ۵۰ متر پنجره گره چینی توان کارگاه را افزایش دهد تا پس از مرمت‌ها، کار ساخت پنجره‌ها برای ساختمان‌های مدرن هم انجام بگیرد.

شایان گفت: علاقمندان این رشته هنری بسیار اندک هستند و کاری است که با ظرافت خاص و دقت بالایی باید تهیه شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: گره چینی پنجره های گره چینی مدرسه خان پنجره ها شیشه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۴۷۹۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گشایش پنجره صادراتی و حضور در بازارهای بین الملل راهکار اصلی تثبیت بازار مرغ

علی ابراهیمی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: با توجه به سیاست افزایش جوجه ریزی ها و تولید مرغ، گشایش پنجره صادراتی و حضور در بازارهای بین‌المللی راهکار اصلی تنظیم و تثبیت بازار مرغ محسوب می شود.

به گفته او، تولید محصول با کیفیت، ایفای به موقع تعهدات و پایداری حضور از عوامل حفظ بازار های صادراتی است.

ابراهیمی با بیان اینکه پتانسیل صادرات حداقل ۲۰۰ هزارتن مرغ در سال وجود دارد، افزود: بنابر برنامه ای که وزارت جهاد دنبال می کند، صادرات مرغ موثرترین راهکار برای پایداری تولید و بالانگه داشتن جوجه ریزی محسوب می شود.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: علی رغم آنکه قیمت تمام شده هرکیلو مرغ زنده بالای ۶۵ هزارتومان است، اما در شرایط کنونی مرغداران در فروش هرکیلو مرغ بیش از ۱۰ هزارتومان متضرر هستند.

او با بیان اینکه خرید حمایتی توسط پشتیبانی امور دام راهکار مقطعی تنظیم بازار است، گفت: بنده معتقدم که مرغ های جمع آوری شده توسط پشتیبانی امور دام در مقطعی باید به بازار عرضه شود که براین اساس بازار دائمی صادرات با پویا ساختن تولید داخل، عاملی قطعی در توسعه زنجیره تولید و تأمین مرغ برای کشورهای همسایه خواهد بود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • پنجره ترمال بریک نسل جدید چیست؟
  • قالیباف: جداول بودجه برای نخستین بار به رای گذاشته می‌شود
  • برای اولین بار قرار است «جداول بودجه» در صحن مجلس بررسی شود
  • حاجی بابایی: جداول بودجه ۱۴۰۳ کاملا شفاف است
  • جداول بودجه ۱۴۰۳ کاملا شفاف است
  • «حسنا و ملکه‌های رنگی» به کتابفروشی‌ها آمدند
  • پنجره دوجداره upvc چی بخرم؟ معرفی بهترین برند پنجره دوجداره upvc
  • گشایش پنجره صادراتی و حضور در بازارهای بین الملل راهکار اصلی تثبیت بازار مرغ
  • ویسی، در و پنجره‌های فولاد را بست!
  • آدینه با داستان/ چی از آسمان افتاد؟!