Web Analytics Made Easy - Statcounter

طی چند سال اخیر شهرداری بجنورد نتوانسته است به درستی به وظیفه خود در زمینه انجام رفت و روب و پاکیزگی سطح کوچه و خیابان های شهر بجنورد عمل کند که این مسئله وضعیت نابسامانی را در سطح معابر این شهر بوجود آورده و نارضایتی مردمی را به همراه داشته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصراترک، رفت و روب، کوچه و خیابان های محلات شهری همچنین جمع آوری زباله ها از جمله خدماتی است که ساکنان مناطق شهری از شهرداری ها انتظار دارند تا این نهاد به این وظیفه خود عمل کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مقابل شهرداری ها نیز از مردم انتظار دارند تا به موقع و در زمان مشخص شده زباله های خود را خارج از منزل برای جمع آوری قرار دهند همچنین از ریختن هر نوع زباله ای در سطح معابر شهری خودداری کنند.

این انتظار دو طرفه از یکدیگر قطعا بر پاکیزگی معابر و زیباسازی منظر شهری کمک خواهد کرد و رضایت دو طرفه مردم از شهرداری و شهرداری از مردم را به همراه خواهد داشت.

اما زمانیکه دو طرف ماجرا ( شهرداری و مردم) به علل مختلف این انتظار دو طرفه را برآورده نکنند، پاکیزگی و زیبایی مناطق زیست شهری دچار آشفتگی و نابسامانی می شود و آنچه که بیشتر از همه به  خطر می افتد، سلامتی مردم است.

متاسفانه طی چند سال اخیر، شهر بجنورد ( مرکز خراسان شمالی) با مسئله آشفتگی و نابسامانی در زمینه رفت و روب معابر شهری، کیسه زباله های پاره شده در سطح معابر توسط زباله گردها، زباله های خشک پراکنده شده در میان شمشادها و کف کوچه و خیابان ها در نقاط مختلف شهر به ویژه در محلات حاشیه نشین روبرو بوده است که البته این وضعیت آشفته در دوره شیوع بیماری کرونا به علت ماسک ها و دستکش های پراکنده شده در معابر و خیابان ها بیشتر خودنمایی می کرد.

هرچند که این معلول، قطعا علت هایی دارد، با این وجود، طی چند سال اخیر این وضعیت نابسامان،  نارضایتی شدید مردمی را به همراه داشته و شهرداری نتوانسته است آنطور که در این زمینه وظیفه دارد به انتظار مردمی در زمینه رفت و روب و پاکیزگی سطح کوچه و خیابان های این شهر پاسخ دهد.

در همین باره، شهروند ساکن یکی از محلات حاشیه نشین شهر بجنورد در گفت و گو با عصراترک بیان می کند: طی پنج سال گذشته محله نیروگاه رفت و و روب مناسب به خود ندیده است و زباله گردها با پاره کردن کیسه های زباله درب منازل برای پیدا کردن زباله های خشک وضعیت را بدتر کرده اند.

این شهروند می گوید: از سال گذشته تا به حال حاضر با تماس های پی در پی با سامانه 137 شهرداری بجنورد وضعیت نابسامان سطح کوچه های این منطقه را توضیح می دهیم که اتفاقا این توضیح همراه با اصرار و التماس است که پاکبانی را برای نظافت معابر این منطقه بفرستند اما بیشتر تماس ها بی نتیجه می ماند.

شهروندانی دیگر از ساکنان سایر مناطق بجنورد نیز می گویند: کسبه زیادی در بیشتر خیابان های این شهر فروشگاه، مغازه و بوتیک دارند که تولید زباله های خشک آنها بسیار است، این خیابان ها و محلات اطراف باید به طور مستمر رفت و روب شوند، اما وضعیت پراکنده زباله در میان شمشادها و سطح کوچه و خیابان نشان می دهد که شهرداری همانند چندین سال گذشته به پاکیزگی و منظر شهری اهمیت نمی دهد درحالیکه پاکیزگی کوچه، محلات و خیابان ها وظیفه شهرداری است و این نهاد بابت این خدمت عوارض و مالیات دریافت می کند.

بکارگیری بخش خصوصی برای رفت و روب معابر مرکز خراسان شمالی

در همین باره، مجید شادکام، معاون خدمات شهری شهرداری بجنورد در گفت و گو با عصراترک درباره علت وضعیت آشفته و نابسامان رفت و روب سطح شهر بجنورد و نارضایتی مردم از این مسئله اظهار کرد: سال ها قبل، پاکبان های بسیاری به طور همزمان در شهرداری بجنورد استخدام شدند، که در حال حاضر بازنشستگی تعداد زیادی از آنها  با هم فرا رسیده است.

شادکام افزود: از سال 98 به بعد، تعداد زیادی از پاکبان های استخدامی در شهرداری بجنورد بازنشست شدند که در حال حاضر تعداد پاکبان های شاغل در شهرداری بجنورد کمتر از 100 نفر است.

وی با یادآوری این مطلب که سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور مجوز استخدام جذب نیروی پاکبان به شهرداری های کشور را نمی دهد، عنوان کرد: شهرداری ها مکلف هستند که رفت و روب معابر را به بخش خصوصی واگذار کنند.

معاون خدمات شهری شهرداری بجنورد همچنین عنوان کرد: البته طی سال های اخیر، شهرداری بجنورد توان مالی برای جذب پاکبان و یا جذب مشارکت بخش خصوصی برای رفت و روب مناطق شهری بجنورد را نیز نداشت.

در عین حال، وی تصریح کرد: سرانجام در بودجه سال 1401 شهرداری بجنورد مصوب شد که مبلغ 12 میلیارد تومان برای جذب بخش خصوصی به منظور رفت و روب و پاکیزگی سطح معابر بخشی از سطح شهر بجنورد اختصاص داده شود.

شادکام اعلام کرد: فرآیند برگزاری مناقصه انجام شده است و در اوایل خرداد ماه امسال شرکت برنده مشخص و معرفی خواهد شد.

وی گفت: به شرکت برنده اجازه داده می شود که تعداد 100 نفر نیرو برای رفت و روب و جمع آوری زباله های محلات منطقه 2 شهرداری بجنورد به مساحت چهار میلیون متر مربع را جذب کند.

معاون خدمات شهری شهرداری بجنورد یادآور شد: پاکبان های تحت استخدام شهرداری بجنورد نیز به شهرداری منطقه 1 بجنورد برای انجام رفت و روب محلات این منطقه بکار گرفته می شوند.

وی به اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا در شهر بجنورد اشاره کرد و گفت: اجرای این طرح که اخیرا آغاز شده است به پاکیزگی زیست محیطی و شهری، زیبایی منظر شهری و درآمدزایی برای شهرداری بجنورد و نیروهای فعال در اجرای این طرح همچنین صنایع مختلف بسیار کمک خواهد کرد.

شادکام خواستار شد: مردم در اجرای این طرح شهرداری بجنورد را همراهی کنند تا وضعیت آشفته و نابسامان سطح معابر شهر بجنورد تغییر کند و بهتر شود.

وی همچنین با بیان اینکه زباله گردها در بوجود آمدن این وضعیت آشفته بسیار تاثیر گذار بوده اند، عنوان کرد: شهرداری بجنورد به تنهایی نمی تواند زباله گردها را مدیریت کند و مدیریت این افراد به همکاری استانداری، فرمانداری و دیگر دستگاه های اجرایی ذی ربط نیاز دارد.

مهدی معلم، رییس کمیسیون خدمات و محیط زیست شهری شورای اسلامی شهر بجنورد نیز در گفت و گو با عصر اترک عنوان کرد: تا سه سال آینده تمامی پاکبان هایی که هنوز در شهرداری بجنورد شاغل هستند بازنشست می شوند.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: شهرداری بجنورد کوچه و خیابان ها وضعیت آشفته زباله گردها شهرداری ها رفت و روب شهر بجنورد بخش خصوصی سطح معابر سطح کوچه زباله ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۴۹۳۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای مدیریت یکپارچه شهری، اساسی ترین مسئله شوراها

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از خراسان شمالی، مهدی چمران با حضور در ساختمان شورای شهر بجنورد در جمع خبرنگاران با گرامیداشت هفته شوراها، اجرای مدیریت یکپارچه شهری را اساسی‌ترین مسئله شوراهای کشور دانست و اظهار کرد: امیدوار هستیم که در دولت سیزدهم، مجلس این مطالبه شوراها را تصویب کند تا عملیاتی شود.

وی گفت: ضروری است که مجلس پشتیبان اجرای این رویکرد و برنامه در بدنه مناطق شهری باشد.

رئیس شورای شهر تهران خاطر نشان کرد: عمل به اجرای مدیریت یکپارچه شهری در برنامه توسعه هفتم کشور مدنظر قرار گرفته است.

وی در ادامه بر لزوم بهره گیری از ناوگان حمل و نقل برقی نیز اشاره و عنوان کرد: این امر در پایتخت در دستور کار شورای شهر و شهرداری تهران قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه ناوگان حمل و نقل برقی، ناوگانی پاک است که آلودگی‌های هوا و صوت را ندارد، عنوان کرد: در پایتخت، ابتدا، عده‌ای درباره وارد کردن اتوبوس‌های برقی به چرخه ناوگان حمل و نقل درون شهری تهران مخالفت کردند.

رئیس شورای شهر تهران افزود: آنان بیان می‌کردند با توجه به اینکه هنوز زیرساخت بهره گیری از ناوگان حمل و نقل درون شهری برقی را نداریم فعلا دست نگه داریم تا مقدمات اجرای آن آماده سازی شود.

وی گفت: با این وجود، شورای شهر تهران تصمیم گرفت که به طور همزمان آماده سازی و تامین زیرساخت های ناوگان اتوبوس برقی همچنین خرید اتوبوس های برقی را دنبال کند و به پیش ببرد.

چمران اعلام کرد: در این راستا، شهرداری و شورای تهران با وزارت صمت در زمینه تهیه و خرید اتوبوس های برقی برای ناوگان حمل و نقل درون شهری تهران قرارداد منعقد کرد.

وی افزود: در عین حال، شهرداری تهران نسبت به ایجاد جایگاه های شارژ برقی برای اتوبوس‌های برقی که خریداری خواهند شد، اقدام کرده و تا به کنون تعدادی جایگاه را نیز ایجاد کرده است.

رئیس شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: تا پایان سال ۱۴۰۴، ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس برقی برای شهر تهران خریداری خواهد شد.

وی در ادامه به شورای شهر و شهرداری بجنورد نیز پیشنهاد کرد: طی تعامل با دانشگاه‌ها مطالعات بابت اینکه تا چه حدی وجود ناوگان اتوبوس برقی برای شهر بجنورد ضروری است یا ضروری نیست، انجام شود.

چمران افزود: در این مطالعات بررسی شود که این اقدام تا چه حدی بر کاهش آلودگی هوا در شهر بجنورد موثر خواهد بود.

وی تصریح کرد: در صورتیکه مطالعات، بهره گیری از اتوبوس‌های برقی برای شهر بجنورد را ضروری دانست و تایید کرد، شورای شهر استان ها در زمینه تهیه اتوبوس‌های برقی کمک خواهد کرد.

رئیس شورای شهر تهران در خاتمه به اهمیت منظر شهری نیز تاکید کرد و گفت: شورای شهر تهران در این زمینه کمیته نمای شهری را تشکیل داده است و این کمیته از استادان دانشگاه دعوت کرد تا نسبت به تهیه نماهای ساختمانی متناسب با هویت و فرهنگ ایرانی اقدام کنند.

وی همچنین با تصریح بر این مطلب که نماهای وارداتی با فرهنگ و معماری ایرانی غریبه هستند، بیان کرد: شورای شهر تهران طی مصوبه ای بهره گیری از معماری وارداتی را ممنوع کرد.

خبرنگار:سمانه قهرمانی

انتهای خبر/

کد خبر: 1229283 برچسب‌ها شورای شهر تهران بجنورد

دیگر خبرها

  • اجرای مدیریت یکپارچه شهری، اساسی ترین مسئله شوراها
  • اجرای مدیریت یکپارچه شهری از اساسی‌ترین طرح‌ها در شورا‌هاست
  • آمادگی برای ساماندهی ۵۸۰۰ گروه‌ جهادی در خراسان رضوی/دستگاه‌های اجرایی با گروه‌های جهادی متصل می‌شوند
  • کاهش ۵ تنی پسماند روزانه اسالم با تفکیک از مبدا
  • مواکب کوچک اربعین ساماندهی می‌شود
  • احداث بوستان «کرامت» نیازمند بیش از ۳۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار است
  • ایجاد ایست‌کار، گامی در راستای حفظ شان و منزلت کارگران
  • ارتقای شاخص‌های عمران شهری بجنورد نیازمند ۱۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبار
  • ۴ پروژه شاخص شهری بجنورد در اولویت اجرا است
  • چهار میلیون متر مربع از معابر بجنورد نیازمند آسفالت