Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-27@15:15:28 GMT

کدام بیماری‌های ناشی از کرونا کشنده هستند؟

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۵۰۱۱۰

کدام بیماری‌های ناشی از کرونا کشنده هستند؟

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، بر اساس مطالعه ای که در مجله "نیچر" منتشر شده، بهبودیافتگان کووید-۱۹ تا شش ماه پس از ابتلا به کروناویروس نسبت به سایرین، بیشتر در معرض خطر مرگ قرار دارند. همچنین مطالعه انجام شده در دانشگاه واشنگتن نشان می دهد که حتی موارد خفیف ابتلا به کووید-۱۹ خطر مرگ را در مدت شش ماه پس از تشخیص بیماری افزایش می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس مطالعات انجام شده، بیماران مبتلا به کووید-۱۹ جدا از سایر عوارض، بیشتر در معرض خطر سکته مغزی، بیماری های سیستم عصبی، مشکلات سلامت روان، دیابت، بیماری قلبی، بیماری کلیوی و لختگی خون قرار دارند. احتمال ابتلا به این مشکلات برای طولانی مدت با شدت یافتن بیماری افزایش می یابد.

بررسیها حاکی از آن است که عوارض طولانی مدت کووید-۱۹ می تواند منجر به بروز مشکلات جسمی و مرگ و میر شود. بسیاری از مطالعات انجام شده در ایالات متحده طی سال های ۲۰۲۱-۲۰۲۰ نشان داده است عوارض ناشی از کووید-۱۹ که بر سیستم عروقی، قلبی-تنفسی و عصبی تاثیر می گذارد، می تواند منجر به مرگ و میر شود. شکل گیری لخته‌های خون و افزایش التهاب عروقی می‌تواند منجر به ایست قلبی، ترومبوز وریدی و سکته شود.

متخصصان تاکید دارند که کروناویروس می تواند سلامت هر عضوی از بدن از ریه ها، مغز و کبد گرفته تا حتی قلب را تحت تاثیر قرار دهد.

به گزارش هندوستان تایمز، در ادامه به بیماری های ناشی از کووید-۱۹ اشاره شده که به گفته متخصصان می توانند باعث مرگ شوند:

نارسایی تنفسی: مشکلات تنفسی پس از بروز علائم کووید شایع است زیرا ویروس بر ریه ها تاثیر می گذارد. در صورت مشاهده مشکلات تنفسی پس از کووید، باید آزمایشات و بررسیهای لازم انجام شود. به گفته پزشکان، افراد زیادی هستند که پس از ابتلا به کووید-۱۹ با مشکلات جدی مانند نارسایی حاد تنفسی مواجه شده‌اند که بر اثر آن ریه‌ها قادر به انتقال اکسیژن کافی به خون نیستند یا ممکن است دی اکسید کربن کافی را خارج نکنند. پنومونی ناشی از کووید یک بیماری کشنده است زیرا کیسه های هوا در ریه ها ملتهب می شوند. سندرم دیسترس تنفسی حاد (ARDS) نیز در برخی بیماران دیده می شود.

نارسایی کبدی: در برخی از بیماران مبتلا به کووید-۱۹، سطح آنزیم های کبدی مانند آلانین آمینوترانسفراز (ALT) و آسپارتات آمینوترانسفراز (AST) افزایش یافته است. این بدان معناست که کبد بیمار حداقل به طور موقت آسیب دیده است. نارسایی حاد کبدی نیز یک عارضه رایج پس از ابتلا به کووید-۱۹ است و می تواند کشنده باشد.

حمله قلبی و سکته مغزی: موارد حمله قلبی و سکته مغزی در بیماران مبتلا به کووید رو به افزایش است. افراد با سابقه قبلی ابتلا به مشکلات قلبی یا حتی بدون آن ممکن است تحت تاثیر قرار گیرند. بروز سکته قلبی، سکته مغزی و مرگ ناگهانی قلبی در بهبودیافتگان کووید-۱۹ افزایش یافته است. جدا از حمله قلبی، سکته مغزی، آریتمی (ضربان نامنظم قلب) مشکلات جسمی همچون قارچ سیاه و سندرم گیلن باره (GBS) نیز می توانند کشنده باشند.

پیشگیری

توصیه می‌شود بیماران پس از بهبودی علائم کووید-۱۹ به طور منظم به پزشک خود مراجعه کنند و سطح التهاب و غلظت خون خود را بررسی در کنترل داشته باشند. رژیم غذایی متعادل با میزان فیبر و مایعات کافی برای همه بهبودیافتگان کووید-۱۹ ضروری است. همچنین انجام تمرینات تنفسی عمیق، رعایت دستورالعمل‌های کنترل عفونت و معاینه توسط فیزیوتراپیست برای جلوگیری از عوارض ناگهانی تنفسی ضرورت دارد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: نادر طالب زاده حمید نوری یوزپلنگ آسیایی گرانی ماکارونی رتبه بندی معلمان ویروس کرونا ابتلا به کرونا بهبود یافتگان خطر مرگ نارسایی تنفسی نادر طالب زاده حمید نوری یوزپلنگ آسیایی گرانی ماکارونی رتبه بندی معلمان کووید ۱۹ سکته مغزی ریه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۵۰۱۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۹۰۰ هزار نفر، زیر پوشش غربالگری سلامت قلب

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، رئیس امور بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه تاکنون یک سوم جمعیت بالای ۳۰ سال برای انجام غربالگری قلب به مراکز بهداشت مراجعه کرده اند، از یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بقیه هم خواست که با مراجعه سریعتر به این مراکز، تحت غربالگری قلب قرار بگیرند.   دکتر بابک اقبالی افزود: برنامه غربالگری قلب حوزه بیماری‌های غیرواگیر از سن ۳۰ سالگی به بعد انجام می‌شود، به این صورت که برای گروه سنی ۳۰ تا ۶۰ سال، هر سه سال یک بار و برای افراد بالای ۶۰ سال سالی یک بار، است.   وی ادامه داد: در حوزه غربالگری قلب میزان مراجعات در روستا‌ها ۷۰ درصد و در شهر‌ها ۳۰ درصد بوده که بسیار پائین است و ما از موارد باقی مانده در شهر‌ها و روستا‌ها می‌خواهیم که به نزدیکترین مرکز بهداشت مراجعه کنند تا تحت غربالگری قلب قرار بگیرند.   او با بیان اینکه در غربالگری قلب مواردی همچون کلسترول، قند خون، فشار خون، چربی خون، میزان قد و وزن، سابقه خانوادگی و ... مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: در مواردی که احتمال خطر برایشان وجود داشته باشد فاصله زمانی برنامه مراقبتی‌شان کمتر می‌شود و به این افراد دارو‌های موردنیاز متناسب با وضعیتشان تجویز می‌شود.   دکتر اقبالی اضافه کرد: همچنین موارد با وضعیت بدتر و شدیدتر به سطوح ۲ و ۳ ارجاع می‌شوند و اگر فرد بیمار مشکلات دیابت، فشار خون، قند خون و چربی خون را داشته باشند، پرونده جداگانه‌ای برایش تشکیل می‌شود تا که مشکلاتش به‌طور ویژه‌تر و تخصصی‌تر با توجه به سابقه بیماری زمینه‌ای که دارد مورد بررسی و درمان قرار بگیرد.   رئیس امور بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: در موارد غربالگری شده برخی از افرادی که نیازمند آزمایش و پیگیری مجدد بودند، این برنامه را ادامه ندادند که این پیگیری نکردن، آسیب‌زا است و باعث می‌شود مشکلات احتمالی به‌موقع شناسایی و درمان نشوند.   دکتر اقبالی افزود: در مشاوره‌هایی که در حوزه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر انجام می‌شود مواردی همچون آموزش تغذیه سالم، آسیب‌های ناشی از مصرف سیگار و دخانیات، مشکلات ناشی از مصرف نوشیدنی‌های گاز دار و ... ارائه و بیان می‌شود و نیز پاسخگوی سؤالات حاضران در این برنامه‌های مشاوره‌ای هم هستیم.   وی در پایان گفت: با دوری از مصرف دخانیات، تغذیه سالم و فعالیت‌های بدنی و کنترل استرس می‌توان از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری کرد.

دیگر خبرها

  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان
  • بیش از ۹۰۰ هزار نفر، زیر پوشش غربالگری سلامت قلب
  • ۷میلیون ایرانی مبتلا به دیابت؛ زخم‌های دیابت، از سرطان کشنده‌تر است
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • آخرین وضعیت سلامتی صدیقه وسمقی/ همسر و وکیل صدیقه وسمقی: بینایی او قبل از زندان از دست رفته بود/ وسمقی در زندان دچار بیماری قلبی شده است
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • استطاعتِ ۱۵۰ متقاضی حج رد شد
  • درد قفسه سینه نشانه چه بیماری است؟