Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-29@03:54:50 GMT

حال و روز غریب ورزش زورخانه‌ای

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۵۱۱۲۴

حال و روز غریب ورزش زورخانه‌ای

در ۲ سال اخیر به دلیل همه گیری ویروس کرونا در کشورمان بسیاری از مالکان زورخانه‌ها و مرشدان منبع درآمد خود را از دست داده اند.

 

ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی قدمتی بالغ بر هزار سال دارد. در این ورزش ورودی زورخانه‌ها را کوتاه می‌سازند و ورزشکاران با خم شدن وارد گود زورخانه می‌شوند تا فروتنی و پرهیز از غرور به ورزشکاران یادآوری شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرشد نیز در حین تمرین ورزشکاران اشعاری حماسی و مذهبی می‌خواند و آن‌ها را تشویق به اصول فتوت و جوانمردی می‌کند. یکی از مراسم ثابت در زورخانه‌ها گلریزان برای مستمندان بوده است، چرا که پهلوانان زورخانه‌ها دستگیری از مستمندان را یکی از اصول اولیه خود می‌دانند.

در سال‌های اخیر ورزش زورخانه‌ای با مقداری کم لطفی مسئولان و مردم مواجه شده است، اما مقام معظم رهبری بار‌ها در سخنانی بر حفظ و ترویج هرچه بیشتر این رشته ورزشی اصیل ایرانی تاکید کرده اند. ایشان در خصوص ورزش زورخانه‌ای گفته بودند:"ورزش باستانی برای ما یک تاریخ است؛ یک ورزش نیست، یک فرهنگ است. " در جایی دیگر اظهار کرده بودند: "ورزش باستانی ورزشی است که با حرکاتش اسم خدا را می‌آورند و تسبیحات اربعه می‌گویند. این ورزش ارزش دارد، خیلی قیمت دارد. این فرق می‌کند با ورزشی که اول تا آخرش هیچ ذکر خدا نیامده است. "

در سال های اخیر روند تخریب زورخانه ها بیشتر شده است، چرا که پس از فوت مالکان زورخانه‌ها وراث این افراد رغبتی برای حفظ زورخانه ها نداشته اند و ترجیح داده اند که زورخانه به ارث رسیده شان تخریب شود و به جای آن آپارتمان یا مجتمع تجاری ساخته شود و همین عامل باعث کم توجهی قشر جوان جامعه به ورزش باستانی کشورمان شده است. در سال‌های اخیر زورخانه‌های بسیاری در شهر تهران تخریب شده اند. برای مثال زورخانه پوریای، ولی به آپارتمان تبدیل شد و زورخانه دلیران پارس به باشگاه بدنسازی تغییر کاربری داده شد.

متاسفانه به دلیل اینکه زورخانه‌ها مالکان شخصی دارند، دولت تاکنون نتوانسته است مانع از تغییر کاربری و یا تخریب آن‌ها شود، همچنین با توجه به قرارگیری بسیاری از زورخانه‌ها در مراکز شهر‌ها ارزش زورخانه‌ها مبلغ زیادی برآورد می‌شود و وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی توانایی خرید زورخانه‌ها را از مالکان آن ها نداشته اند.

طبق گفته‌های مهرعلی باران چشمه، رئیس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی بیش از ۹۰۰ زورخانه در سراسر کشور وجود دارد که حدود ۲۰۰ عدد از این زورخانه‌ها در معرض تخریب جدی قرار دارد.

همه گیری ویروس کرونا در کشورمان نیز ضربات زیادی به این ورزش و قشر شاغل در آن وارد کرده است. بسیاری از زورخانه‌ها به دلیل فضای کوچک شان نتوانستند از ستاد ملی کرونا مجوز حضور ورزشکاران را دریافت کنند و به همین خاطر در ۲ سال اخیر مالکان زورخانه‌ها و مرشدها عملا منبع درآمدی نداشتند تا ضربه بسیار سنگینی به این قشر ضعیف جامعه وارد شود.

فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی به خاطر صدمات کرونا به مالکان زورخانه‌ها به دولت و مجلس شورای اسلامی پیشنهادی مبنی بر معافیت زورخانه‌ها از پرداخت قبوض آب، برق و گاز ارائه کرده است، اما تاکنون نه دولت و مجلس در خصوص این طرح تصمیم گیری نکرده اند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: زورخانه ای و کشتی پهلوانی ورزش زورخانه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۵۱۱۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۷ شوال روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، در هفدهمین روز ماه شوال سال پنجم هجرت در جنگ خندق، اسوه جوانمردی و شجاعت، حضرت علی علیه السلام، نماد شرک و بت پرستی، عمر بن عبدود را به خاک مذلت نشاند و رضایت پرودگار را بر هوای نفس ارجح دانست.
 امام علی علیه السلام همواره مظهر بزرگی و جوانمردی بوده، هست و خواهد بود و نام مبارکش همیشه بر زبان پهلوانان جاری است.
پهلوانان گود معرفت در کنار پرورش جسم و تن، روح را نیز از ناملایمات و صفات رذیله می‌زدایند.
رئیس هیئت ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای استان گفت: هر سال در روز هفدهم شوال زورخانه‌های استان مرکزی با برگزاری مراسم جشن و نوای گرم مرشد، فرصتی است برای ذکر مبارک «یا علی» تا با ترویج فرهنگ این ورزش کهن، بر تقدم پهلوانی بر قهرمانی تأکید شود.
فرهنگ پهلوانی همواره در بین ورزشکاران زورخانه‌ای ترویج می‌شود و پیشکسوتان این ورزش کهن آداب آن را به نوجوانان می‌آموزند و این راه همچنان ادامه دارد.
استان‌کهگیلویه وبویراحمد داری ۵ زورخانه فعال بابیش ۵۰۰ ورزشکار در رشته ورزش پهلوانی وزورخانه‌ای است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ترویج ورزش های زورخانه ای در سمنان
  • ورزش زورخانه‌ای نماد ورزش پهلوانی
  • گرامیداشت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای در فرخ شهر
  • اجرای ورزش زورخانه‌ای در زارچ 
  • تجلیل از پهلوانان و پیشکسوتان ورزش پهلوانی در سنندج
  • نمایش فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای در پردیس
  • افتتاح گود زورخانه شهید ابراهیم هادی در مصلای اردبیل
  • ۱۷ شوال روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای
  • روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای
  • پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال