Web Analytics Made Easy - Statcounter

پایگاه خبری جماران: امروز افزایش کالاهای اساسی نه تنها صدای مردم بلکه صدای رییس جمهور ، رییس و نمایندگان مجلس را درآورده است اما ما تنها چند صدایی را از سوی مسئولان را می‌شنویم. در طول روز رییس جمهور از برخورد با گرانی و شب معاون وزیر صمت تاکید می کند همین امشب قیمت‌ها پایین بیاید که این جز نارضایتی مردم را در برندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این خصوص مهدی طغیانی در گفتگو با خبرنگار جماران معتقد است: امروز بحث دستوری بودن یا نبودن قیمت‌ها نیست. اگر قواعد اقتصادی درست عمل شود یعنی بتوانیم نقدینگی، خلق پول بانک مرکزی و خلق اعتبار نظام بانکی را کنترل کرده و تلاش کنیم هزینه‌های تولید را با جهش نرخ ارز یا افزایش دستمزدها، افزایش ندهیم. اگر این اتفاقات نیافتد تورم ناخودآگاه پایین می‌آید. لازم نیست من دستور دهم قیمت‌ها به ۳ ماه پیش برگردد که هیچ وقت هم به حرف من گوش نخواهد کرد، ولی اگر من قواعدش را عمل کنم، بله شدنی است. امروز دولت با توجه به میزان تلاش خود نتیجه گرفته است. البته تصمیماتی هم می‌گیرند که حالت خنثی کننده نسبت به قبل دارد و همین داستان افزایش دستمزد کارگری که قطعا در تولید موثر و تورم تاثیرگذار است.


امروز کشور نیازمند طرح‌های روشن، حل کننده و گره گشا است  

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص همکاری نکردن دولت و مجلس در خصوص حل مسائل اقتصادی گفت: بحث مجلس و دولت نیست. به نظرم اگر یک طرح مشخص اقتصادی که جوانبش معلوم و ابعادش روشن شود، اجرایی شود، چرا مجلس و دولت پای کار نباشند؟! اگر نماینده‌ای به شکل کلی بگوید من ایده‌ای دارم و دولت همکاری نمی کند درست نیست؛ بلکه باید به جزییات و مبنای کارشناسی آن بپردازیم. کلی گویی را باید کنار بگذاریم. امروز کشور نیازمند طرح‌های روشن، حل کننده و گره گشا است.


مسائل و مشکلات ما ریشه‌های چند ده ساله دارد  

طغیانی در باب عملکرد وزرای اقتصاد و صمت افزود:‌ بدون اینکه وزرا را قضاوت کنم باید بگویم ما هنوز به یک سال نرسیدیم که بخواهیم عملکرد وزرا را بررسی کنیم. قطعا اگر به یک سال رسیده بودیم آن یک‌سال را مبنای ارزیابی وعده‌هایی که آن وزیر داده بود می‌گذاریم که آیا محقق شده است یا خیر. مسائل و مشکلات ما ریشه‌های چند ده ساله دارد. به طور مثال مسأله خودرو برای دیروز و امروز نیست. مشکلات خودروسازی از جمله، کیفیت تولید، مسأله ۵۰ ،۶۰ ساله ما است. مشکل ما با وزارت صمت مدیریت بازار است. باید برای برنامه‌های بلند مدت برنامه ریزی کرد و مشکلات را حل کرد. اما مسأله اصلی،  ساماندهی بازار است. این سازماندهی فاصله و شکاف عجیب و غریب بین تولید و قیمت کارخانه و بازار را کم می کند و حال باید منتظر ماند که تصمیم دولت چیست.


استیضاح وزرا بستگی به تصمیم هیات رییسه دارد

 

وی در ادامه از استیضاح وزرای اقتصاد و صمت گفت:‌ استیضاح وزرا بستگی به تصمیم هیات رییسه دارد که اعلام وصل شود یا نه. باید طبق آیین نامه بررسی شود. فکر می کنم از نظر هیات رییسه هنوز مهلت اعضای کابینه برای ارزیابی اینکه آیا تا امروز به وعده‌های‌شان عمل کرده اند یا خیر، قابل ارزیابی است کافی نیست و به این خاطر استیضاح ها را به دستور نمی‌آوردند؛ اگرچه طبق آیین نامه وقتی تعداد امضا به حد نصاب برسد باید در دستور کار قرار بگیرد.

نماینده مردم اصفهان در خصوص صحبت‌های معاون پیشین وزیر صمت که چندی پیش گفت، قیمت‌ها امشب باید پایین بیاید، گفت:‌ این حرف‌ها علمی و منطقی نیست. به نظر من این گونه حرف‌ها زده نشود بهتر است، چون شدنی نیست و ما نمی‌توانیم که دستور دهیم قیمت‌ها برگردد. این‌ تغییر قیمت‌ها همه قواعد علمی دارد. بله، ما می‌توانیم نرخ‌ها را برگردانیم اما قواعد را باید رعایت و از آن استفاده کنیم.



اگر توافقات هم به سرانجام برسد، طی یک روز یا چند ماه مشکلات ما حل نمی‌شود بلکه باز هم طول میکشد  

مهدی طغیانی در پاسخ به این سوال که آیا وضعیت اقتصادی امروز به برجام ارتباطی دارد یا نه، گفت: بله. برجام در مدیریت انتظارات موثر است. اگر توافقات هم به سرانجام برسد، طی یک روز یا چند ماه مشکلات ما حل نمی‌شود بلکه باز هم طول میکشد تا وضعیت بهبود پیدا کند. اما این انتظارات سریعا تاثیر می‌گذارد،؛همان انتظاراتی که در بازار ارز، سرمایه‌گذاری‌ها، تقاضا، قیمت کالاها در اقتصاد کشور تاثیرگذار است و اگر بخواهیم اثر واقعی داشته باشد باید اقتصاد داخلی رونق پیدا کند. نظامات داخلی، مالیاتی، بانکی، بیمه‌ای و بورس اصلاح شوند. بانک ما مشکل دارد و این‌ها ربطی به توافقات برجام ندارد.

وی در پایان افزود: من فکر می کنم امسال اگر تصمیمات مقداری منطقی و آگاهانه‌تر اتخاذ شود و خود تصمیمات همدیگر را خنثی نکنند امسال سال بهتری است.

منبع: جماران

کلیدواژه: افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا گرانی مجلس شورای اسلامی برجام مهدی طغیانی افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا استیضاح وزرا هیات رییسه مشکلات ما قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۵۲۰۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آینده جامعه بشری به تلاش امروز معلمان و اساتید بستگی دارد

امام جمعه کرمانشاه با اشاره به جایگاه رفیع شغل معلمی گفت: اهمیت کار معلمی به اندازه‌ای است که اگر بخواهیم آینده جامعه بشری را ببینیم، باید به تلاش امروز معلمان و اساتید نگاه کنیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، حجت‌الاسلام حبیب‌الله غفوری امروز _یکشنبه، نهم اردیبهشت _ در آستانه هفته گرامیداشت مقام معلم، در دیدار با اعضای ستاد بزرگداشت مقام معلم در استان کرمانشاه با اشاره به اهمیت پاسداشت مقام معلم، اظهار کرد: کار معلمی قابل ارزش‌گذاری نبوده و حق معلم‌ها به هیچ عنوان قابل ادا کردن نیست.

وی افزود: پرداختی به معلم‌ها نه ادای حق معلمی، بلکه تنها جبران بخش کوچکی از زحمات معلم‌ها برای گذران زندگی است.

امام جمعه کرمانشاه با اشاره به جایگاه رفیع شغل معلمی، گفت: اهمیت کار معلمی به اندازه‌ای است که اگر بخواهیم آینده جامعه بشری را ببینیم، باید به تلاش امروز معلمان و اساتید نگاه کنیم.

وی گفت: تک تک شاگردان یک معلم یا استاد امانت‌هایی هستند که به او سپرده شده‌اند و هر چه معلم برای شاگردانش بیشتر دل بسوزاند و با آمادگی بیشتری در کلاس‌های درس حاضر شود، تأثیر او در تعلیم و تربیت شاگردانش بیشتر خواهد بود، اگر هم معلمی نسبت به مسئولیت خود بی‌توجه باشد به همان اندازه شاگردانش دچار خسران خواهند شد.

غفوری با اشاره به تأثیرگذاری بالای معلمین بر شاگردانش گفت: هنر معلم این است که شاگردانش را ضمن آشنا کردن با کتاب خدا و علوم الهی، با عقلانیت، تفکر و تعقل بار بیاورد تا انسان‌هایی تربیت کند که منشأ تولید علم و فکر شوند و در آینده هم بتوانند نسل بعد را به خوبی تربیت کنند.

وی تاکید کرد: اگر نسلی افتخارآفرین و منشأ تحول و پیشرفت می‌شود، باید موفقیت آن‌ها را در وجود اساتید و معلم‌های نسل قبل جست‌وجو کرد.

امام جمعه کرمانشاه ادامه داد: دانش‌آموزان امروز در حالی در آینده نزدیک عهده‌دار اداره امور کشور خواهند شد که همه داشته‌های خود را از اساتید و معلم‌های خود آموخته‌اند.

وی سپس اشاره‌ای هم به رخدادهای این روزهای دانشگاه‌های آمریکا داشت و گفت: اخیراً یکی از تحلیل‌گران غربی گفته بود ما قبلاً فکر می‌کردیم امام خمینی (ره) تنها دانشگاه‌های ایران را متحول کرده، اما گویی ایشان یک مأموریت دنباله‌دار داشته و هنوز در حال احیای دانشگاه‌های دنیا است که ظاهراً این مأموریت امروز به سمت دانشگاه‌های آمریکا رفته است.

غفوری ادامه داد: یکی دیگر از مشاوران امنیتی سابق آمریکا در یک برنامه زنده تلویزیونی ادعا کرده ایران در خیزش این روزهای دانشگاه‌های آمریکا دست دارد، غافل از اینکه آنچه امروز در دانشگاه‌های آمریکا می‌گذرد ریشه در موج گرایش جهانیان به اسلام دارد.

وی سپس اشاره‌ای هم به مشکلات اقتصادی کشور داشت و گفت: دولت سیزدهم در حالی کشور را تحویل گرفت که بدهی فراوانی از دولت قبل به جا مانده بوده و شرایط کشور به لحاظ اقتصادی به‌گونه‌ای بود که تحلیلگران اقتصادی ادامه کار دولت را بدون چاپ پول شدنی نمی‌دانستند، اما با وجود همه مشکلات اقتصادی این دولت حتی در ماه اول هم به سمت چاپ پول نرفت.

امام جمعه کرمانشاه اضافه کرد: امروز در حالی شاهد رشد اقتصادی چهار درصدی یا به ادعای برخی کارشناسان اقتصادی شش درصدی در کشور هستیم که رشد اقتصادی کشور در ۱۰ سال گذشته متوقف بود.

وی افزود: شرایط اقتصادی کشور رو به بهبود است و به یاری خداوند در آینده دولت می‌تواند خدمات بیشتری به مردم ارائه دهد.

کد خبر 748929

دیگر خبرها

  • ابهامات مستثنی شدن قوه قضاییه، وزرا و هیات رئیسه مجلس از «شفافیت» قوای سه گانه
  • ابهامات بر سر مستثنی شدن قوه قضاییه، وزرا و هیات رئیسه مجلس از «شفافیت» قوای سه گانه
  • چشم بازار نفت به خاورمیانه/ ضعف کوتاه‌مدت نفت نشانه چیست؟
  • آینده جامعه بشری به تلاش امروز معلمان و اساتید بستگی دارد
  • پیش‌بینی تازه درباره قیمت ارز، طلا، مسکن و خودرو
  • مجلس به بانک مرکزی اولتیماتوم داد
  • انتقاد یک نماینده مجلس از سیاست های نادرست ارزی دولت/ کالاهای اساسی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • بازدید هیات هرمزگانی از نمایشگاه صنعت شیشه در چین
  • قیمت دو برابری کالا‌های اساسی با جود تخصیص ارز ترجیحی
  • حمید رسایی: هیات رییسه مجلس باید امکانات ابتدایی مانند خانه و خودرو برای نمایندگان فراهم کند