Web Analytics Made Easy - Statcounter

به تازگی قیمت آرد صنف و صنعت آزاد شد و در پی آن قیمت محصولات آردی از جمله ماکارونی و نان فانتزی افزایش یافت. دولت یکی از دلایل اصلی حذف این یارانه را قاچاق آرد و محصولات آن و در نتیجه هدررفت یارانه اعلام کرده است. در همین راستا روز گذشته آمار صادرات محصولات تولیدی با آرد بررسی شد و موضوعی که توجه‌ها را جلب می‌کند، قیمت صادراتی این محصولات است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال ۱۴۰۰ کل محصولات تولید شده با آرد گندم که از ایران صادر شده دو میلیون و ۲۷۴ هزار و ۸۷۲ تن به ارزش ۴۷۰ میلیون و ۷۲۷ هزار و ۲۲۵ دلار بوده است. با توجه به اینکه کل صادرات ایران در سال گذشته ۴۸.۶ میلیارد دلار بوده، صادرات محصولات گندمی یک درصد از کل صادرات ایران بوده است.

بررسی روند صادرات محصولات تولیدی با آرد نشان می‌دهد که به طور متوسط، قیمت صادرات بیشتر این محصولات، ارزان‌تر از قیمت داخلی آن‌ها بوده است که دلایل آن باید از سوی تجار، وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی توضیح داده شود.

ماکارونی صادراتی، ارزان‌تر از داخلی

از این مقدار، سهم گروه خمیرهای غذایی ۲۳۶ هزار تن به ارزش ۸۴ میلیون دلار بوده که شامل اقلامی مانند ماکارونی و پاستا است. بر این اساس به طور میانگین، هر کیلو محصول از گروه خمیرهای غذایی معادل بیش از ۱۰ هزار تومان صادر شده است. این در حالی است که قیمت هر کیلو ماکارونی سال گذشته در ایران، ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان بود.

همچنین در سال گذشته ۹۴ هزار و ۷۷۳تن انواع نان به ارزش ۸۶ میلیون و ۵۵۶ هزار دلار صادر شده که یعنی میانگین ارزش هر کیلو نان نزدیک به ۲۵ هزار و ۶۰۰ تومان بوده است.

آرد گندم به قیمت دو برابر داخل صادر شد

صادرات آرد گندم نیز در مدت یاد شده ۱۲ هزار و ۸۰۰ تن به ارزش سه میلیون و ۴۰۰ هزار دلار بوده است؛ بنابراین به طور میانگین، هر کیلو آرد گندم در سال گذشته به ارزش بیش از ۷۵۰۰ تومان صادر شده که بیش از دو برابر قیمت داخلی آن است.

قیمت دولتی آرد گندم صنف و صنعت در اوایل سال گذشته در کشور حدود ۳۲۰۰ تومان بود و در اواخر سال به بیش از ۳۶۰۰ تومان رسید. به عبارت دقیق‌تر قیمت آرد گندم صادراتی گران‌تر از قیمت آرد گندم یارانه‌ای در داخل است که البته این یارانه اخیرا حذف شد.

شیرینی صادراتی چند؟

همچنین در سال گذشته صادرات شیرینی‌های بدون کاکائو ۱۱۹ هزار و ۱۱ تن به ارزش ۱۱۸ میلیون و ۱۰ هزار و ۴۰۱ دلار بوده که یعنی به طور میانگین، ارزش هر کیلو از این محصول صادراتی نزدیک به ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان بوده است. این در حالی است که سال گذشته، قیمت هر کیلو شیرینی تر ۴۸ هزار تومان، زبان، پاپیونی و دانمارکی کیلویی ۳۸ هزار تومان و کیک یزدی نیز ۲۹ هزار تومان بوده و می‌توان گفت قیمت شیرینی صادراتی، اندکی کمتر از قیمت ارزان‌ترین شیرینی داخلی بوده است.

صادرات انواع بیسکوئیت نیز ۱۳۰ هزار و ۵۹۰ تن به ارزش ۸۸ میلیون دلار و انواع ویفر ۳۹ هزار تن به ارزش ۴۱ میلیون دلار بوده است. بر این اساس میانگین قیمت هر کیلو بیسکوئیت صادراتی بیش از ۱۸ هزار و ۷۰۰ تومان و ویفر صادراتی حدود ۲۹ هزار و ۴۰۰ تومان بوده است.

گز و سوهان، گران‌ترین محصول آردی صادراتی

در این میان گز و سوهان گران‌ترین محصول آردی صادراتی بوده، چرا که میانگین قیمت هر کیلو گز و سوهان صادراتی در سال گذشته نزدیک به ۴۳ هزار و ۴۰۰ تومان بوده است.

البته قیمت ۴۵۰ گرم از انواع گز در سال گذشته در کشور بین ۳۳ تا ۲۲۰ هزار تومان بوده است.

بر اساس آمار گمرک ایران، سال گذشته ۲۱۳۰ تن انواع گز و سوهان به ارزش سه میلیون و ۳۰۰هزار دلار از ایران صادر شده است.

۲۲۳۲۲۷

کد خبر 1629052

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: شیرینی و شکلات گرانی واردات گندم تومان بوده سال گذشته قیمت هر کیلو هزار تومان تن به ارزش گز و سوهان دلار بوده آرد گندم ارزان تر صادر شده صادر شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۵۲۶۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سکه ۴۰ میلیون تومان شد ؛ کاهش قیمت طلا ادامه دارد ؟

به گزارش پارس نیوز، رصد بازار سکه و طلا طبق آخرین معاملات انجام شده تا لحظه انتشار این گزارش نشان می‌دهد که بازار همچنان در مسیر کاهش قرار دارد. ضمن اینکه بازار جهانی نیز امروز (یکشنبه) تعطیل بوده و تاثیر چندانی بر روند بازار داخل نداشته است. 

براساس آخرین معاملات انجام شده در بازار، سکه تمام طرح جدید به کانال ۴۰ میلیون تومان بازگشته است و در حال حاضر با بهای ۴۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله می‌شود.

بدین ترتیب قیمت سکه طی این دور روز از هفته جاری (دیروز و امروز) نسبت به هفته گذشته بالغ بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افت بها داشته است؛ چراکه در آخرین معاملات پایانی هفته گذشته، سکه ۴۲ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان قیمت داشت.

سکه تمام طرح قدیم نیز با کاهش یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی نسبت به هفته گذشته، امروز ۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

نیم سکه و ربع سکه نیز به‌ترتیب نسبت به هفته گذشته ۹۰۰ هزار تومان (نیم سکه) و ۴۰۰ هزار تومان (ربع سکه) نسبت به هفته گذشته کاهش قیمت داشته است؛ در بازار امروز نیم سکه ۲۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و ربع سکه ۱۴ میلیون و ۵۰۰  هزار تومان مورد معامله قرار گرفت.

سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی نیز هفت میلیون تومان دادوستد شد.

باتوجه به آرامش در بازارهای جهانی نیز  روند قیمتی در بهای طلا نیز کاهشی است؛ هر مثقال طلای آب شده در بازار امروز ۱۴ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان بود که نسبت به هفته‌ی گذشته ۵۶۰ هزار تومان کاهش قیمت داشته است.

هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با بهای سه میلیون و ۴۰۷ هزار تومان، مبنای معاملات طلا قرار گرفت که ۱۳۲ هزار تومان ارزان‌تر از قیمت هر گرم طلا در آخر هفته گذشته است.

گفتنی است، مرجع قیمت‌های فوق، اتحادیه طلا و جواهر تهران است.

منبع : ایسنا

دیگر خبرها

  • سکه ۴۰ میلیون تومان شد ؛ کاهش قیمت طلا ادامه دارد ؟
  • قیمت سکه به کانال ۴۰ میلیون تومان بازگشت
  • ۲۵ درصد زعفران تولیدی در داخل مصرف می‌شود
  • قیمت عجیب و نجومی سنگ قبر دوباره سوژه کاربران شد + عکس
  • قیمت عجیب حواله‌های خودرو جانبازی؛ 12 میلیارد ناقابل!
  • قیمت سکه در سراشیبی سقوط
  • پهپاد ارزان قیمت راهی بازار مصرف می شود
  • قیمت گوشی سامسونگ، شیائومی و آیفون ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳/ ارزان‌ترین گوشی هوشمند بازار
  • مرغ؛ از «تولید و تامین بازار داخل» تا «ارزآوری و صادرات»
  • اتفاق عجیب در والیبال ایران؛ بازنده‌ای که هیچ وقت سقوط نمی‌کند