Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «رشید مرداف» معاون رئیس کابینه وزیران و وزیر امور خارجه ترکمنستان با «تری هاکالا» نماینده ویژه اتحادیه اروپا در آسیای مرکزی در محل وزارت امور خارجه ترکمنستان دیدار کرد.

در این دیدار، طرفین در مورد طیف گسترده‌ای از موضوعات مربوط به توسعه بیشتر همکاری بین عشق آباد و بروکسل در قالب‌های دوجانبه و چندجانبه بحث و تبادل نظر کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طرفین بر سطح بالای مشارکت و چشم‌اندازهای متنوع برای توسعه همکاری‌ها با اتحادیه اروپا در زمینه‌های سیاسی، دیپلماتیک، تجاری، اقتصادی و بشردوستانه تاکید کردند.

طرفین توافق کردند که روابط فعال خود را در سال جاری ادامه دهند، به ویژه در چارچوب قالب‌های گفت‌وگو در سطح عالی درباره مسائل سیاسی و امنیتی اتحادیه اروپا و کشورهای آسیای مرکزی بپردازند.

این نشست‌ها قرار است در سال جاری به ترتیب در 17 می در بروکسل هجدهمین نشست وزیران خارجه «اتحادیه اروپا - آسیای مرکزی»، در نوامبر در بروکسل کمیته مشترک دوجانبه، در ماه اکتبر در عشق آباد گفت و گوی حقوق بشر «ترکمنستان - اتحادیه اروپا» و دو گفت و گوهای بین پارلمانی در جولای در بروکسل و در نوامبر/ دسامبر در پایتخت ترکمنستان برگزار شود.

 موضوعات جداگانه مورد بحث چشم انداز همکاری در بخش‌های انرژی و حمل و نقل بود که در آن طرفین به فرصت‌های بالقوه بزرگ موجود اشاره کردند.

یکی از موضوعات اصلی مورد بحث در این دیدار، همکاری در زمینه مبارزه با تغییرات اقلیمی، در زمینه حفاظت از محیط زیست و تضمین ایمنی محیط زیست بود.

طرفین بر لزوم ارتقای همکاری در این راستا از طریق برنامه‌ها و پروژه‌های خاص در زمینه‌های حفاظت از تنوع زیستی، منابع آب و حفاظت از اکوسیستم‌های شکننده توافق کردند.

همچنین در پی سفر «تری هاکالا» به ترکمنستان، در خصوص تهیه «نقشه راه» اقدامات مشترک در چارچوب دستور کارهای دوجانبه و بین منطقه‌ای توافق شد.

انتهای پیام/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: ترکمنستان انرژی و حمل و نقل تغییرات اقلیمی اتحادیه اروپا آسیای مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۵۲۹۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

همزمان با ورود وزیر خارجه آمریکا به چین در روز پنجشنبه، رسانه‌ها از هشدار این کشور به واشنگتن خبر دادند.

به گزارش فارس، چین به ایالات متحده هشدار داده است که باید بین «تقابل یا همکاری» یکی را انتخاب کند. روزنامه «فایننشال تایمز» روز پنجشنبه با اشاره به این موضوع نوشت، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا امروز دیدار رسمی خود را از پکن آغاز کرد.

دیدار بلینکن در حالی انجام می‌شود که ایالات متحده و چین به دنبال تنش زدایی در روابط خود هستند. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و همتای چینی او «شی جین پینگ» سال گذشته در «سانفرانسیسکو» دیدار کردند و در این ماه نیز تماس تلفنی داشتند. وزیر خارجه آمریکا در بدو ورود پیش از گفتگو با رهبری چین با «چن جینینگ» رئیس حزب کمونیست «شانگهای» ملاقات کرد.

او به بلینکن گفت: «چین و ایالات متحده چه همکاری یا رویارویی را انتخاب کنند، هر دو مورد بر رفاه دو کشور و آینده بشریت تأثیر می‌گذارد.»

تنش‌ها بر سر اتهامات ایالات متحده مبنی بر حمایت نظامی چین از روسیه و ارائه موادی از جمله نیمه هادی‌ها، ماشین آلات پیچیده و موتور‌های موشک کروز به مسکو بالا گرفته است. این روزنامه در ادامه نوشت، انتظار می‌رود بلینکن هشدار دهد که ایالات متحده گام‌های تنبیهی برخواهد داشت، مگر اینکه چین ارسال فناوری مربوط به تسلیحات با کاربری دوگانه به روسیه را متوقف کند. وزارت خارجه چین در واکنش اعلام کرده است که خواستار بحران در اوکراین نیست. این وزارت‌خانه همچنین آمریکا را به مداخله در منطقه آسیا و اقیانوسیه، به ویژه در دریای چین جنوبی متهم کرد.

دیگر خبرها

  • نگرانی روسیه درباره تهدیدات گروه‌های تروریستی از افغانستان
  • دیدار و گفت وگوی علی باقری با نماینده ویژه پوتین
  • اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا، اراده طرفین بر گسترش روابط اقتصادی
  • رایزنی باقری با نمایندگان ویژه پوتین
  • دیدار و گفت‌‌وگوی معاون سیاسی وزارت خارجه ایران با نماینده ویژه پوتین
  • رایزنی باقری با نمایندگان ویژه پوتین و شی‌جین‌پینگ
  • معاون وزیر امور خارجه: بریکس در چندجانبه‌گرایی دارای ابتکار عمل است
  • باقری: بریکس در چندجانبه‌گرایی دارای ابتکار عمل است
  • بررسی روابط دوجانبه در دیدار علی باقری با یک مقام روس
  • هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید