نسل جدید نانوواکسنهای ضدکرونا در مسیر تجاریسازی
تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۵۳۳۰۹
با همکاری شرکت اسکیبیوساینس و محققان دانشگاه واشنگتن، فاز سوم کارآزمایی بالینی روی نسل جدیدی از نانوواکسنهای ضدکرونا به نام GPB ۵۱۰ انجام میشود.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، با همکاری شرکت اسکیبیوساینس و محققان دانشگاه واشنگتن، فاز سوم کارآزمایی بالینی روی نسل جدیدی از نانوواکسنهای ضدکرونا به نام GPB ۵۱۰ انجام میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
واکسن GPB ۵۱۰ که در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن ساخته شده است، در آزمایشهای بالینی در مراحل پایانی ایمن و مؤثر بوده است. شرکت اسکیبیوساینس (SK bioscience)، که توسعه بالینی این واکسن را رهبری میکند، به دنبال مجوز برای استفاده از آن در کره جنوبی خواهد بود.
محققان این پروژه به دنبال ایجاد یک واکسن «نسل دوم» برای کووید-۱۹ بودند که ایمن و موثر در دوزهای پایین بوده، تولید ساده در مقیاس بالا داشته و بدون نیاز به انجماد عمیق، پایدار باشد. این ویژگیها، واکسیناسیون را در مقیاس جهانی برای کسانی که دسترسی محدود به منابع پزشکی، حملونقل و ذخیرهسازی دارند، ممکن میسازد.
اگر GPB ۵۱۰ تأییدیه کامل را از سازمانهای نظارتی دریافت کند، از طریق سامانه کواکس، در دسترس قرار خواهد گرفت. علاوه بر این، دولت کره جنوبی یک قرارداد خرید برای تضمین ۱۰ میلیون دوز برای استفاده داخلی منعقد کرده است. دانشگاه واشنگتن فناوری این واکسن را به ثبت رسانده است.
کارآزمایی فاز ۳ روی ۴۰۳۷ بزرگسال بالای ۱۸ سال نشان داد که واکسن GPB ۵۱۰ نسبت به واکسن آسترازنکا سطح آنتیبادیهای محافظ بیشتری را ایجاد میکند. در این مطالعات، GPB ۵۱۰ دو بار با فاصله ۴ هفته تجویز شد.
علاوه بر این، «نرخ تبدیل آنتیبادی»، که به نسبت افرادی که سطح آنتیبادی خنثیکننده آنها پس از واکسیناسیون چهار برابر یا بیشتر افزایش یافته، اشاره دارد، با GPB ۵۱۰ بالاتر بود.
سطوح فعالسازی سلولهای T، که از بدن در برابر کووید ۱۹ محافظت میکند، با GBP ۵۱۰ مشابه یا بالاتر بود. نتایج کارآزمایی فاز ۲/۱ که توسط شرکت اسکیبیوساینس در نوامبر گذشته اعلام شد، نشان داد که GPB ۵۱۰ ایمن است و آنتیبادیهای خنثیکننده ویروس را در همه شرکتکنندگان کارآزمایی دریافتکننده واکسن کمکی تولید میکند. ۲۵ آوریل، شرکت اسکیبیوساینس بیانیهای مطبوعاتی درباره یافتههای فاز ۳ خود منتشر کرد. شرکت اسکیبیوساینس نتایج ایمنیزایی فاز ۳ مثبت کارآزمایی بالینی واکسن کووید-۱۹ کمکی خود را برای واکسن کووید-۱۹، AS ۰۳-ادجوانت اعلام کرد.
برخلاف اولین واکسنهای تایید شده برای کرونا که از mRNA، ناقلهای ویروسی یا یک ویروس غیرفعال استفاده میکنند، GPB ۵۱۰ از پروتئینهایی ساخته شده است که ذرات ریز را تشکیل میدهند که با تکههایی از کروناویروس پوشیده شدهاند. این نانوذرات توسط دانشمندان دانشگاه واشنگتن طراحی شده و توسط شرکت اسکیبیوساینس و گلاسکو اسمیت کلاین در آزمایشهای بالینی به کار گرفته شد.
در سال ۲۰۱۶، دانشمندان در آزمایشگاه کینگ در دانشکده پزشکی شروع به توسعه راهبردی برای ساخت نوع جدیدی از واکسن کردند. آنها پروتئینهایی را طراحی کردند که خود به خود به صورت ذرات کروی دقیق جمع میشوند و بعدها نشان دادند که این نانوذرات میتوانند با پروتئینهای یک ویروس تزئین شوند.
محققان این دو آزمایشگاه در اولین ماههای همهگیری کرونا برای طراحی یک نانوذره پروتئینی تزئین شده با ۶۰ کپی از دامنه اتصال گیرنده پروتئین اسپایک ویروس با یکدیگر همکاری کردند. نانوساختار طراحی شده ماهیت تکراری پروتئینها را بر روی سطح ویروسها تقلید میکند، خاصیتی که سیستم ایمنی به شدت به آن پاسخ میدهد.
در مطالعات اولیه که در اواخر سال ۲۰۲۰ در Cell گزارش شد، مشخص شد که این واکسن نانوذره سطوح بالایی از آنتیبادیهای خنثیکننده ویروس را در دوزهای پایین تولید میکند.
مطالعات پیش بالینی بیشتر که در Nature منتشر شده است، همچنین نشان داد که واکسن محافظت قوی ایجاد میکند و پاسخ سلول B قوی در پستانداران غیرانسانی ایجاد میکند، که ممکن است مدت زمان ماندگاری اثرات محافظتی واکسن را بهبود بخشد.
منبع: خبرگزاری دانشجو
کلیدواژه: نانوواکسن واشنگتن فاز سوم کرونا دانشگاه واشنگتن پروتئین ها آنتی بادی کووید ۱۹
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۵۳۳۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جای خالی خلاقیت در صنعت بازی سازی/ از نظر کمی رشد مطلوبی نداشیم
آرین طاهری بازیساز و پژوهشگر پژوهشکده فرهنگوهنر اسلامی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: بازی به عنوان یک رسانه تاثیرگذار به خصوص برای نسل جوان و نوجوان محسوب میشود که اثر بخشی بسیار زیادی دارد؛ تاثیر گذاری بازیها در سه سطح اتفاق میافتد که باید به صورت همزمان به آن توجه شود.
وی افزود: سطح اول نشانههای دیداری و شنیداری بازی است، نمادهایی که کاربر آن را مشاهده و به صورت مستقیم با آن در ارتباط است، لایه دوم داستان بازی است که لزوما همه بازیها آن را ندارند و سیر خاصی را طی نمیکند و چون برخی از بازیها به صورت شنیداری هستند خیلی به آن پرداخته نمی شود، لایه سوم اختصاصی است و همین ظرفیت باعث شده که بازیهای رایانه ای را ببنیم که داستان را از سینما و یا سریالها اقتباس میکنند و از آنها استفاده می کنند.
طاهری با اشاره به اینکه پرداخت به داستان بازی بسیار حائز اهمیت است افزود: داستان، محور و اصل رویه بازیهاست است و از این طریق می تواند جنبه تربیتی و اثر گذاری بیشتری داشته باشد اما به آن به درستی پرداخته نمیشود.
وی افزود: در مجموع در صنعت بازی سازی از خلاقیت کمتر استفاده میشود که در بازیهای ایرانی و در بازیهای جهانی قابل مشاهده است و جای خود را به پررنگ تر کردن بازیهای برخط چند کاربره داده که نیاز زیادی به خلاقیت ندارند.
طاهری در پاسخ به این سوال که جایگاه ایران در صنعت بازی چگونه است گفت: موضوعی که مطرح می شود این است که ما در بازی سازی از لحاظ کیفی رشد داشتهایم اما از نظر کمی رشد مطلوب نداشتیم.
وی در ادامه افزود: با آمدن بازیهای موبایلی اقتصاد بازی دچار تغییر شد. چرا که بازی های موبایلی به سمت پرداخت درون برنامه ای رفتند که خود این موضوع آسیب زننده است چون باعث کاهش خلاقیت در بازی سازی و صرفا درآمدزایی از تبلیغات میشود و به سمت تبلیغات حرکت می کند.
طاهری در انتها گفت: در حال حاضر در کشور ما برخی بازیها وابسته به حاکمیت است و با بودجه دولتی کار میکنندکه این موضوع باعث می شود که از لحاظ کیفیت و محتوایی در مسیر متفاوتی قرار بگیرد.و خوشبختنانه از ابتذال کمتری نسبت به دیگر بازی های موجود در دنیا برخوردار است.ساختن بایزی های بزرگ و تاثیر گذار نیازمند سازوکار بزرگ است که در حال حاضر در کشور نداریم و امیدواریم با ایجاد فضای جدید و تکنسین های جدید این مسیر بهبودیابد.
انتهای پیام/