Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی‌اصغر زبردست امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس همدان با بیان اینکه از همان ابتدا که ارز ۴۲۰۰ مطرح شد اتاق‌های بازرگانی‌ سراسر کشور نسبت به این اقدام معترض بودند اظهار کرد: دلیل این اعتراض آن بود که شفاف‌سازی و یکنواخت کردن قیمت ارز برای همه به ویژه تولیدکننده و صادرکننده موثر است.

وی با اشاره به  اینکه دلال‌بازی پشت پرده ارز ۴۲۰۰ معضلی شده است افزود: ارز ترجیحی را در راستای چند قلم کالا اعم از خوراک دام و دارو در نظر گرفته بودند اما متاسفانه در همان موارد هم کلی ماجرا و تغییر قیمت به دنبال داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی همدان یادآور شد: اصل موضوع یکنواخت شدن ارز است و این مهم ضروری است چراکه تکلیف صادرکننده، واردکننده و تولیدکننده مشخص خواهد شد به ویژه اینکه چندنرخی بودن ارز چالش‌های اساسی به دنبال داشت.

وی با بیان اینکه چندنرخی بودن ارز باعث می‌شد بعضی کالاها با ارز ۴۲۰۰، برخی با ارز نیمایی و برخی دیگر با ارز آزاد تهیه شود از همین رو چندنرخی بودن اقلام ماحصل چندنرخی بودن ارز بود تصریح کرد: مهمترین مزایای یکنواخت شدن ارز خرید یکپارچه مواد اولیه کارخانه است به طوری که تولیدکننده با چند نرخ متفاوت مواجه نیست و نرخ تمام شده تولید هم شفاف خواهد شد.

یکنواخت شدن قیمت ارز جلوی دلال‌بازی را می‌گیرد

زبردست با تأکید بر اینکه نکته مهم در این بین رسیدگی به اقشار آسیب‌پذیر است که دولت باید برای این قشر تمهیدات لازم را بیندیشد خاطرنشان کرد: حذف ارز ۴۲۰۰ روی اقلامی مثل آرد و نان یا دارو تاثیر گذاشته اما با نظارت و مدیریت صحیح این سردرگمی برای قشر آسیب‌پذیر حل خواهد شد.

وی در ادامه به لزوم تمهیدات دولت برای کاهش فشار بر دهک‌های پایین جامعه اشاره کرد و گفت: کنترل و نظارت بازار قطعا با یکنواخت شدن ارز دوچندان می‌شود چراکه فرصت دلال بازی به مراتب کاهش می‌یابد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی همدان خاطرنشان کرد: این طرح در مراحل اولیه اجرا با مشکلاتی روبرو است اما به مرور زمان با کنترل مسائل حاشیه‌ای طرح بسیار ارزنده‌ای خواهد شد.

وی به تزریق مابه‌التفاوت حذف ارز ۴۲۰۰  به اقشار پایین جامعه اشاره کرد و افزود: دهک‌های پایین جامعه و خانوار زیر پوشش مشخص هستند به منظور جلوگیری از فشار به این دست از افراد مابه‌التفاوت حذف ارز ترحیجی را به عناوین مختلف به دهک‌های پایین تزریق کنند.

انتهای پیام/89033/

منبع: فارس

کلیدواژه: ارز 4200 تک نرخی ارز تفاوت قیمت در بازار چندنرخی بودن ارز یکنواخت شدن ارز ۴۲۰۰ خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۵۳۵۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد فضایی برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در خوارزم ازبکستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، همایش بین المللی فرصت های صادراتی شرکت های فناور و دانش بنیان در کشورهای آسیای میانه به‌ویژه ازبکستان به میزبانی پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس و همکاری اتاق بازرگانی ایران و ازبکستان، دوشنبه۱۰ اردیبهشت‌ماه در سالن جابرحیان دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد. 

فریدالدین نصریف، سفیر کشور ازبکستان ضمن خوشامدگویی و تشکر از هیئت‌های ایرانی در این همایش، گفت: سال گذشته رویداد دیدار علمی رئیس جمهور ایران از تاشکند انجام شد. 

 نصریف درباره دیدار ها و فعالیت های بازرگانی و علمی دو کشور توضیح داد: تبادلات کالا بین دو کشور  ایران و ازبکستان، در سال گذشته به بیش از ۵ میلیارد دلار رسیده است. 

وی ادامه داد: برای سال آینده به دنبال افزایش این مبلغ به میران ۱ میلیارد دلار هستیم.

سفیر کشور ازبکستان یادآوردشد: برای رسیدن به چنین هدف بزرگی  در فضای اقتصادی و بازار فناورانه دو کشور، همکاری تمام کشورهای دخیل بسیار مهم است. 

نصریف با اشاره به بازدید وزیر صمت وقت ایران از جمهوری تاشکند در سال گذشته، گفت: در بازدید وزیر صمت از  کشور ازبکستان، هیئتی از شرکت‌های دانش‌بنیان ازبک در این رویداد حاضر شدند و سرمایه گذاری و صادرات بین دو کشور مورد بررسی قرار گرفت. 

وی ادامه داد: در جریان بازدیدهای دو‌کشور ایران و ازبکستان از دستاوردهای فناورانه یکدیگر، بیش از ۵۰ کشور دانش بنیان ازبکستانی در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ حضور پیدا کردند. 

نصریف به نماینده‌های کشور ازبکستان که در نمایشگاه ایران اکسپو۲۰۲۴، حضور یافتند، استره کرد و گفت: معاون وزیر سازمان انرژی اتمی ازبکستان، معاون اتاق بازرگانی این کشور در ایران اکسپوی امسال حضور دارند.

سفیر کشور ازبکستان در ادامه به حضور نمایندگان ایرانی در رویدادهای علمی ازبکستان اشاره کرد و‌گفت: در جریان نشست تاشکند، سید رسول  موسوی، نماینده وزارت خارجه ایران به‌عنوان نماینده ایران حضور خواهد داشت.

سفیر کشور ازبکستان در ‌پایان، از تمام شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور ایرانی درخواست حضور و شرکت در رویداد علمی و اقتصادی پیش‌روی کشور ازبکستان را اعلام کرد و ادامه داد: در‌منطقه خوارزم ازبکستان، فضایی مناسب  برای حضور شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان ایرانی تدارک دیده شده است تا بتوانند پروژه‌های خود را در این منطقه شروع و به مرحله تجاری‌سازی برسانند. 

اتاق‌های مشترک بازرگانی برای توسعه روابط تجاری ایران با کشورهای دیگر

در ‌قسمت‌ بعدی این رویداد بین‌المللی، موسی آقایی، رئیس اتاق بازرگانی ایران در باره مهم‌ترین وظایف اتاق های مشترک بازرگانی ایران با کشورهای دیگر گفت: بسترسازی برای حضور شرکت‌های دانش بنیان ایرانی در بازارهای جهانی، از جمله مهم‌ترین کارکردهای اتاق‌های بازرگانی مشترک است. 
وی افزود: در‌همین جهت به دنبال ایجاد این فرصت  مناسب در آسیای میانه با همکاری کشور ازبکستان و دانشگاه تربیت مدرس بوده‌ایم.

آقایی، به دستاوردهای تجاری میان دو کشور ایران و ازبکستان، اشاره کرد و گفت:  تاکنون ۸۵میلیارد دلار دستاورد روابط تجاری کارساز با ازبکستان شده است. 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، محورهای تخصصی که در جلسات B2B همایش بین‌المللی فرصت های صادراتی شرکت های فناور و دانش بنیان در کشورهای آسیای میانه به‌ویژه ازبکستان، قطعات صنعتی، تولید لبنیات، مواد شیمیایی و پتروشیمی، نفت ‌و گاز، دارویی، بهداشتی و الکترونیک ، از جمله حوزه‌های مورد بحث در این جلسات بودند. 

همچنین، نمایندگانی از شرکت‌های دانش‌بنیان ازبکستانی از‌جمله مناطق بخارا، تاشکند و خوارزم در این همایش بین‌المللی حضور پیدا کردند. 
علاوه‌براین، براساس اعلام کارگزران پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت‌مدرس، تاکنون حدود ۳۵۰ میلیون دلار صادرات از ایران به کشور ازبکستان، داشته‌ایم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رشد اقتصادی در گرو صلح جهانی است
  • اثرگذار بودن برگزاری نشست‌های اصفهان درتوسعه همکاری‌های تجاری
  • موضوعات مشترک کشور‌های عضو ACD پیگیری شود
  • اثرگذار بودن برگزاری نشست‌ها درتوسعه همکاری‌های تجاری
  • ایجاد فضایی برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در خوارزم ازبکستان
  • موضوعات مشترک کشورهای عضو ACD پیگیری شود
  • سومین جشنواره چند رسانه‌ای گردشگری کشور به میزبانی کرمان برگزار می‌شود
  • تعطیلی پنج‌شنبه‌ یا شنبه؛ کدام یک برای تحقق «شعار سال» سودمند است؟
  • حضور بیش از ۳۳ کشور آسیایی در اجلاس آسیا(ACD) به میزبانی اصفهان
  • توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار