Web Analytics Made Easy - Statcounter

به‌منظور حمایت از حقوق مصرف‌کننده در طرح مسکن ملی باید تشخیص صلاحیت سازندگان و پیمانکاران با دقت و ضمانت بیشتری ملاک عمل قرار بگیرد، چرا که این امر زمینه‌سازی برای احیای پیمانکاران بزرگ ساختمانی برای تدارک حضور در بازارهای رقابتی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ افزایش افسار گسیخته نرخ اجاره‌بها و از طرفی نگاه تک بعدی دولت‌‌ها به تولید مسکن ارزان قیمت در کشور موجب شده تا محیط‌های مسکونی متناسب با سبک زندگی و فرهنگ ایرانی به صورت متوازن و پایدار در کشور توسعه نیابد، از همین رو، بایتسی خانه‌هایی که از سوی دولت برای قشر متوسط جامعه احداث می‌شود بایستی مولفه‌های اصلی الگوی زندگی ایرانی را در بر بگیرد چرا که در بحث فرزندآوری  30 درصد زوج ها به دلیل عدم تطابق محل زندگی فعلی‌شان با محل زندگی ایده‌آل برای رشد فرزندشان از فرزندآوری می‌هراسند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حقوق مصرف کننده در حوزه خودرو و مسکن معنایی ندارد!

در همین رابطه دکتر جعفر شاهرخی، کارشناس ارشد علوم اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار صبح توس، در رابطه با تضییع حقوق مصرف کننده در حوزه مسکن و خودرو اظهار کرد: نحوه بازار عرضه و تقاضا در کشور به گونه‌ای سازماندهی شده است که بسیاری از متقاضیان هیچ تصوری از نوع مسکن و یا مصالح به‌کاررفته و یا خودرویی که تحویل می‌گیرند ندارند و باید به محصول اجباری تولیدی به هر قیمت که شده تن دهند.

وی افزود: در حال حاضر به دلیل انحصارگرایی تمامی خریداران تنها به برنده شدن در قرعه‌کشی می‌اندیشند و کمتر به این موضوع فکر می‌کنند که خودروی تحویل داده‌شده آن‌ها فاقد ضبط‌صوت؛ هدایتگر الکترونیکی و یا ایمنی و امکانات رفاهی و یا استانداردهای بین‌المللی است.

این کارشناس ارشد علوم اجتماعی خاطر نشان کرد: متأسفانه همین شیوه رفتاری در طرح مسکن مهر و حالا در مسکن ملی نیز مشهود است زیرا ثبت‌نام کنندگان هیچ اطلاعی از مصالح به‌کاررفته و یا محل جغرافیایی و امکانات خانه‌ای که می‌خواهند در آن زندگی کنند ندارند!

وی افزود: یکی از سنت‌های نا مطلوب در طرح‌های مسکن مهر و اقدام ملی و نهضت ملی مسکن ماهیت نامشخص طرح برای متقاضیان و ابهام‌های زیاد در زمان ثبت‌نام‌ها بود که بسیاری از متقاضیان را در ثبت‌نام و یا تکمیل وجه مردد می‌کند.

 ابتدایی‌ترین حقوق متقاضیان مسکن در طرح مسکن ملی نادیده گرفته می‌شود

شاهرخی تأکید کرد: اطلاعاتی از قبیل مکان و موقعیت پروژه، زمان تحویل، هزینه نهایی ساخت و سهم آورده متقاضی، نحوه و زمان و میزان اقساط امکانات و خدمات زیربنایی و روبنایی در زمان تحویل و یا مشخصات ملک شامل طبقه و شمالی و یا جنوبی بودن آن است و شاید این موارد از ابتدایی‌ترین حقوق متقاضیان مسکن است که نادیده گرفته می‌شود.

وی افزود: متأسفانه در این طرح سبدی از پروژه‌ها با شرایط متفاوت و متنوع در معرض انتخاب متقاضیان قرار ندارد و لذا مزیت و مرغوبیت‌های ملک ازجمله شمالی یا جنوبی، دید و منظر، طبقه، تجهیزات، زمان تحویل و سایر امکانات به‌طور شفاف تبیین نمی‌شود و لذا تجربه نشان داده است در بسیاری از پروژه‌های مشارکتی املاک مرغوب سهم سازنده می‌شود.

رئیس هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد اظهار داشت: تجربه ساخت مسکن مهر به‌خوبی نشان داد که به دلیل عدم برخورداری صلاحیت بسیاری از پیمانکاران هنوز هم و باوجود گذشت بیش از یک دهه هنوز پرونده‌های مسکن مهر در دستگاه قضایی مفتوح و صاحبان این خانه‌های حمایتی در راهروهای دادگستری سرگردان و خواستار حمایت دولت برای تکمیل آن هستند.

نگاه تک‌بعدی به تولید مسکن ارزان‌قیمت به‌جای توسعه متوازن و پایدار محیط‌های مسکونی

وی افزود: کاستی‌ها و نواقصی که در طی یک دهه گذشته و در طرح‌های ملی مسکن مشاهده می‌شود بیشتر حکایت از نگاه تک‌بعدی دولت به تولید مسکن ارزان‌قیمت به‌جای توسعه متوازن و پایدار محیط‌های مسکونی دارد.این نگرش باعث شده تا نقدهای جدی بر ابعاد این طرح‌ها نظیر مکان‌یابی، کیفیت و دوام و ملاحظات معماری و شهرسازی و آمایش و ابعاد اجتماعی و زیست‌محیطی و حمل‌ونقل بر آن وارد باشد.

شاهرخی اذعان کرد: تخریب مسکن مهر در زلزله کرمانشاه و یا مجموعه‌هایی که هنوز زیرساخت‌های رفاهی،آموزشی آن‌ها پس از گذشت ۱۵ سال تکمیل‌نشده است خود گواه این مدعاست.نامشخص بودن مکان، موقعیت و مشخصات ملک، قیمت تمام‌شده و نحوه و زمان اقساط آورده متقاضی و اقساط ماهیانه، سهم مشارکت متقاضی و شرایط تحویل و امکانات و تجهیزات واحد مسکونی، ساختمان و خدمات محله‌ای برای متقاضیان ازجمله نقدهای مستمر متقاضیان بهره‌مندی از تسهیلات و حمایت‌های این طرح‌ها بوده است که پیشنهاد می‌شود در طرح مسکن ملی شفاف‌تر به آن پرداخته شود.

شخیص صلاحیت سازندگان و پیمانکاران با دقت و ضمانت بیشتری ملاک عمل قرار بگیرد

این کارشناس ارشد علوم اجتماعی تصریح کرد: در این راستا و به‌منظور حمایت از حقوق مصرف‌کننده پیشنهاد می‌شود تا تشخیص صلاحیت سازندگان و مجری ذیصلاح و پیمانکاران با دقت و ضمانت بیشتری ملاک عمل قرار بگیرد زیرا این موضوع خود می‌تواند زمینه‌سازی برای احیای پیمانکاران بزرگ ساختمانی برای تدارک حضور در بازارهای رقابتی باشد.

وی افزود: ازآنجاکه معمولاً زمین‌های دولتی و بزرگ معمولاً در حاشیه شهرها قرار دارد لذا نخستین موضوعی که همواره و به‌طور خاص می‌توان به‌عنوان یکی از نقاط ضعف مسکن مهر یا مسکن ملی از آن یادکرد توسعه شهرها و شهرک‌های جدید و نادیده گرفتن دسترسی به حمل‌ونقل عمومی ایمن و سریع است.

وی افزود: ازآنجاکه بیشتر این شهرک‌ها و شهرهای حاشیه‌ای را اقشار آسیب‌پذیر تشکیل می‌دهند و وابستگی آن‌ها برای کار به شهر مادر ضرورتی انکارناپذیر است لذا متأسفانه بخشی از سهم بالای تصادفات در مبادی ورودی شهرها ناشی از افزایش ترددهای شخصی به همین منظور است و درعین‌حال در صورت افزایش قیمت سوخت نیز تأثیرپذیری بیشتری از مناطق شهری معمول دارند و فشار بیشتری را این اقشار متحمل خواهند شد.

شاهرخی تأکید کرد: واقعیت اینست که این خانه ها تنها کاربردی از جنس سرپناه ندارند و لذا نوع معماری ساختمان و در نظر گرفتن فضاهای متناسب برای خانواده های دارای فرزند و همچنین متراژ واحدهای مسکونی تأثیر مستقیمی حتی بر روی الگوهای فرزندآوری و بعد خانوار و رضایت روانی شهروندان خواهد داشت و لذا نمی توان در خصوص فضای درون واحدهای مسکونی، محیط بیرونی مجتمع مسکونی و محله متناسب با ارتباطات انسانی بی توجه بود.

وضعیت حال حاضر کشور نشان می‌دهد که اگرچه رشد نرخ اجاره‌بها کمتر از افزایش قیمت مسکن بوده است، اما مستمراً در حال دور شدن از حد استطاعت خانوار بوده و خانوارها مجبور هستند بیش از نیمی از درآمد ماهیانه خود را به اجاره بهاء اختصاص دهند و از همین رو بسیاری از متقاضیان تنها به برنده شدن می اندیشند نه کیفیت و زیر ساخت های خانه ای که میخواهند در آن سکنی گزینند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: حقوق مصرف کننده علوم اجتماعی طرح مسکن مسکن ملی مسکن مهر طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۵۳۷۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

متقاضیان نهضت ملی مسکن همچنان پشت در بسته بانک‌ها

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، مطابق آمار وزارت راه و شهرسازی در قالب طرح نهضت ملی مسکن هم‌اکنون ۲.۵ میلیون واحد نهضت ملی مسکن مراحل ساخت خود را آغاز کرده و از این تعداد ۱.۸ میلیون سرپرست خانوار برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده‌اند. ۰.۷ میلیون متقاضی نیز در حال طی مراحل اولیه برای معرفی به نظام بانکی هستند.

بیشتر بخوانید: پیشنهاد افزایش ۲ برابری حق مسکن از سوی وزیر کار

از طرفی از ۱.۸ میلیون متقاضی نهضت ملی مسکن که جهت دریافت تسهیلات به نظام بانکی معرفی شدند، کمتر از ۰.۸ میلیون متقاضی موفق به انعقاد قرارداد تسهیلات با بانک شده‌اند.

به معنای دیگر این آمار آن است که ۵۵ درصد از متقاضیان واجد شرایطی که مراحل آماده‌سازی زمین و تسهیلات را در بانک طی کردند، موفق به انعقاد قرارداد با بانک نشده‌اند.

نکته مهم اینکه انعقاد قرارداد با نظام بانکی به معنای دریافت تسهیلات نیست و تا زمانیکه وام متقاضی به دست برسد راه طولانی وجود دارد.

مطابق قانون جهش تولید مسکن، نظام بانکی مکلف به پرداخت سالانه ۲۰ درصد از تسهیلات خود به بخش مسکن است اما در طول ۳ سال گذشته عملکرد بانک‌ها با تعهدات قانونی فاصله دارد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1229488 برچسب‌ها مسکن ملی

دیگر خبرها

  • متقاضیان ملی مسکن هیچ قراردادی برای پروژه های نهضت ملی مسکن ندارند
  • حکایتی دیگر از مشکلات متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن
  • متقاضیان نهضت ملی مسکن همچنان پشت در بسته بانک‌ها
  • پیش‌بینی جدید مشاوران املاک از قیمت مسکن در ماه‌های آینده/ الان خانه بخریم یا نخریم؟
  • زمین ۹۰ درصد متقاضیان نهضت ملی مسکن گناباد تامین شد
  • آرزوی سه ساله تامین زمین در طرح نهضت ملی مسکن شیراز
  • در تهران دیگر به ریال و تومان خانه نمی‌فروشند | بیت‌کوین بده خانه بخر! | رونمایی از پدیده عجیب خرید و فروش مسکن در تهران + جزئیات
  • پیش‌بینی از وضعیت بازار اجاره‌بها/ رشد قیمت در راه است یا بازار مهار می‌شود؟
  • طرح‌ نهضت ملی مسکن به ۳۸ هزار متقاضی در اصفهان اختصاص یافت
  • طرح‌های نهضت ملی مسکن به ۳۸ هزار متقاضی در اصفهان اختصاص یافت