Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@10:00:32 GMT

مه‌پاش ایرانی نیاز صنعت کشاورزی را تامین کرد

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۵۴۱۵۱

مه‌پاش ایرانی نیاز صنعت کشاورزی را تامین کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اباذر وحدت مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه مه پاش حرارتی یک دستگاه کاربردی در بخش کشاورزی محسوب می‌شود، گفت: برای مقابله با شیوع ویروس کرونا نیاز به واردات تعداد زیادی فوگر حرارتی بود که با تولید نمونه ایران‌ساخت، تا حدود زیادی از واردات جلوگیری شد اما با تحقیقات بیش‌تر اکنون کاربرد اصلی این محصول علاوه بر مسائل بهداشتی و ضدعفونی در بخش کشاورزی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: مه پاش حرارتی تجهیزی است که مواد سم‌پاشی را به‌صورت مه با ابعاد تقریبی ۵ تا ۵۰ میکرون پخش می‌کند. دستگاه مه پاش یا فوگر حرارتی در دو مدل با قدرت و کیفیت بسیار بالا و همچنین حالت پشت وانتی یا ماشینی طراحی شده و به مرحله تجاری‌سازی رسیده است.

به گفته وحدت، بهترین روش برای دفع آفات گلخانه و بیماری‌های مختلف گیاهی، روش مه سازی توسط دستگاه سم‌پاش فوگر حرارتی است که هر نوع سم قابل‌حل در آب می‌توان استفاده کرد و در مدت کوتاهی تمام فضای گلخانه را تحت پوشش محلول سم‌پاشی قرار داد تا عملیات دفع آفت گلخانه صورت بگیرد.

مدیر شرکت خاطر نشان کرد: این محصول حرارتی علاوه بر بحث‌های ضدعفونی کاربردهای دیگری از قبیل سم‌پاشی در بخش کشاورزی به‌ویژه گلخانه‌ها، ایجاد رطوبت در گلخانه، جلوگیری سریع و فوری از سرمازدگی درختان و محصولات کشاورزی، استفاده در سردخانه‌ها، سیلوها و انبارها جهت جلوگیری از هجوم قارچ‌ها، حشرات و حیوانات موذی در طول زمان ذخیره‌سازی و همچنین ضدعفونی و گندزدایی در بخش‌های دام‌پروری، مرغداری و صنایع بهداشتی را نیز دارد.

وی عنوان کرد: هرساله بخشی از محصولات کشاورزی دچار صدمات ناشی از سرمازدگی می‌شوند، روش‌هایی که در داخل برای مقابله با این مشکل استفاده می‌شود بسیار پرهزینه و با بازدهی کم همراه است اما این دستگاه در بحث سرمازدگی یک‌لایه از مه روی باغ ایجاد می‌کند که این لایه مانند یک سپر حرارتی، مانع از هدر رفت تشعشعی حرارت از باغ می‌شود.

وی با بیان اینکه برخی آفات ریز مانند مگس سفید یا تریپس به روش سم‌پاشی‌های سابق از بین نمی‌روند و این موضوع تبدیل به مشکل اصلی گلخانه‌دارهای کشور شده است، گفت: این دستگاه با نوع سم‌پاشی خاصی که دارد، این مشکل را حل کرده و همچنین باعث کاهش ۸۰ درصدی مصرف سم در بخش کشاورزی نیز شده است. همچنین از دستگاه مه پاش حرارتی برای پیشگیری از بیماری‌های عفونی همچون سالک هم می‌توان استفاده کرد.

وحدت خاطر نشان کرد: این محصول باعث کاهش قابل‌توجه هزینه تجهیزات و نیروی انسانی و کاهش ۹۹ درصدی مصرف آب مورد نیاز سم‌پاشی نیز شده و همچنین این دستگاه دارای ۱۰ سال تضمین تأمین قطعات و خدمات بوده و دارای یک سال گارانتی موتور و قطعات اصلی است.

وی با اشاره به صادرات این دستگاه گفت: دستگاه مه پاش حرارتی تاکنون صادراتی به ارمنستان و آذربایجان داشته اما با توجه به اینکه در کشورهای منطقه به‌جز ایران و ترکیه، کشورهای دیگر قابلیت ساخت این دستگاه را ندارند و همچنین پتانسیل بالای صادراتی، اگر شرایط مهیا شود می‌توان ارزآوری بسیار بالایی را به همراه داشت.

کد خبر 5484746 میترا سعیدی کیا

منبع: مهر

کلیدواژه: شرکت دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کشاورزی مسابقات ربوکاپ حاکمیت سایبری هوش مصنوعی شرکت دانش بنیان قانون امنیت سایبری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تراشه گوگل دانشگاه آزاد اسلامی تحقیقات علمی ماشین آلات کشاورزی ارز رمز کشاورزی بخش کشاورزی سم پاشی سم پاش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۵۴۱۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واگذاری ۷۵۰ هکتار زمین برای احداث گلخانه

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اردبیل رحیم یوسفی با اشاره به صدور ۱۰۷ فقره مجوز بهره‌برداری برای تولیدات گلخانه‌ای در استان اردبیل گفت: هم اینک یک هزار و ۷۰۴ هکتار زمین در هفت شهرک فعال استان آماده واگذاری به سرمایه‌گذاران این بخش است.
وی توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای و کشت در محیط بسته را از اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل عنوان کرد و افزود: در این راستا، سال گذشته بیش از ۱۰۰ هکتار به مجموع گلخانه‌های فعال استان اضافه شد.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، تولید سالانه هشت هزار و ۵۰۰ تن گوجه فرنگی، سه هزار و ۲۰۰ تن قارچ خوراکی، ۵.۴ میلیون شاخه گل و گیاهان زینتی، ۲۶۰ تن توت فرنگی و ۲۵ هزار تن انواع سبزی و صیفی را از جمله تولیدات مهم گلخانه‌ای استان اردبیل اعلام کرد.
وی با اشاره به صادرات بخش زیادی از این محصولات به مقصد بازارهای خارجی اضافه کرد: سال گذشته در راستای حمایت از سرمایه‌گذاران کشاورزی بالغ بر یک هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال به تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران این بخش تسهیلات بانکی مورد نیاز پرداخت شد.
یوسفی همچنین گفت: حمایت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از سرمایه‌گذاران در شهرک‌های گلخانه‌ای ادامه دارد به طوری که زیرساخت‌های لازم از جمله آب، برق، گاز، تلفن و خدمات دیگر از جمله راه دسترسی در این شهرک‌ها تامین شده و سرمایه‌گذاران پس از اجرای سازه، می توانند از تسهیلات بانکی نیز بهره‌مند شوند.
وی با بیان این که استان اردبیل استعداد بالایی در ایجاد واحدهای گلخانه‌ای و تولیدات باغی دارد، تصریح کرد: شهرک گلخانه‌ای مغان با وسعت ۱۶۰۰ هکتار ظرفیت بزرگ تولید محصولات گلخانه‌ای محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری در استان و کشور محسوب می‌شود.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اضافه کرد: ۱۷۵ هکتار از این شهرک به زیر کشت و تولید محصولات رفته و هم‌اکنون بالغ بر یک هزار و ۷۰۰ نفر در این واحدها مشغول به کار بوده و در حال استحصال ارقامی مانند فلفل دلمه‌ای، خیار، گوجه فرنگی، بادمجان، گل رز، گلهای زینتی و حتی موز هستند.
وی اظهار کرد: عملیات ایجاد مجتمع گلخانه‌ای در ۴۰۰ هکتار از این شهرک نیز هم اینک با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد به بالا در حال تکمیل است که امسال با مرحله تولید محصول می رسد.
یوسفی اضافه کرد: با پایان و اتمام این واحدهای در دست احداث، ظرفیت اشتغال در شهرک گلخانه‌ای مغان از ۱۷۰۰ نفر کنونی به ۲ برابر افزایش خواهد یافت.






دیگر خبرها

  • وزیر کشاورزی: کالاهای مورد نیاز مردم تأمین شده است
  • توزیع روزانه ۱۰۰۰ تن کود کشاورزی در مازندران
  • توزیع روزانه ۱۰۰۰ تن کود کشاورزی برای کشت برنج در مازندران
  • پهپاد کشاورزی ایرانی مورد توجه بازدیدکنندگان خارجی ایران اکسپو
  • واگذاری ۷۵۰ هکتار زمین برای احداث گلخانه در استان اردبیل
  • واگذاری ۷۵۰ هکتار زمین برای احداث گلخانه
  • سمپاشی دقیق‌تر و کم هزینه‌تر با پهپاد کشاورزی ایران ساخت
  • تامین ۵۰ درصدی پنبه مورد نیاز صنعت نساجی کشور
  • اقلام مورد نیاز معلولان خانواده یاسوجی تامین شد
  • اوقاف با افتخار خود را پیشرو در مسیر انقلاب می‌داند/ تولیدات جوانان ایرانی می‌تواند سود فراوانی برای صنعت و کشاورزی داشته باشد