Web Analytics Made Easy - Statcounter

گوگل قصد دارد در اندروید ۱۳ امکان استفاده از ابزار‌های دسترسی‌پذیری (Accessibility) را برای اپلیکیشن‌هایی غیرفعال کند که خارج از فروشگاه گوگل‌پلی نصب شده‌اند. اندروید برای مدت زیادی همیشه با مشکل بدافزار‌ها مواجه بوده است و یکی از روش‌های مهم هکرها، حمله ازطریق سرویس‌های دسترسی‌پذیری گوشی‌های هوشمند است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

API‌های دسترسی‌پذیری ابزار‌های قدرتمندی هستند که برای توسعه‌دهندگان در نظر گرفته شده اند تا با استفاده از آن‌ها به کاربران معلول کمک کنند. این ابزار‌ها امکاناتی مثل خواندن محتوای روی صفحه و واردکردن ورودی‌ها را دردسترس این دسته از کاربران قرار می‌دهد.

درمقابل، مجرمان سایبری با سوءاستفاده از این ابزارها، بدافزار‌هایی مثل FluBot را توسعه داده‌اند که با فریب‌دادن کاربران از آن‌ها درخواست می‌کند امکان استفاده از API دسترسی‌پذیری را فعال کنند. بااین‌حال، این مسئله در اندروید ۱۳ تغییر خواهد کرد؛ زیرا گوگل قصد دارد از اعطای مجوز فعال‌کردن API‌های دسترسی‌پذیری به اپلیکیشن‌هایی جلوگیری کند که خارج از فروشگاه پلی نصب شده‌اند.

XDA به‌نقل از Esper می‌نویسد گوگل امکان استفاده از API‌های دسترسی‌پذیری را به برنامه‌های جانبی‌ای نخواهد داد که خارج از فروشگاه پلی‌استور روی دستگاه‌های اندرویدی نصب شده باشند. این API‌ها برای کاربران معلول جسمی بسیار ضروری است؛ اما درعین‌حال، امکان سوءاستفاده از آن وجود دارد. به‌همین‌دلیل، کاربر باید امکان دسترسی به API‌های دسترسی‌پذیری را برای هر اپلیکیشن به‌طور دستی فعال کند.

در این شرایط، اپلیکیشن‌های مخرب می‌توانند با فریب‌دادن کاربر به این ابزار قدرتمند دسترسی پیدا کنند. این موضوع باعث شده است گوگل امکان فعال‌کردن دسترسی به این API‌ها را برای برنامه‌هایی غیرفعال کند که ازطریق مرورگر وب نصب شده‌اند.
از مدت‌ها قبل، گوگل تلاش‌های زیادی برای جلوگیری از سوءاستفاده‌ی اپلیکیشن‌ها از ابزار‌های دسترسی‌پذیری انجام داده است. در سال ۲۰۱۷، این شرکت اعلام کرد اپلیکیشن‌هایی که از API‌های دسترسی‌پذیری اندروید برای مواردی غیر از کمک به کاربران معلول استفاده می‌کنند، از فروشگاه گوگل پلی حذف خواهد کرد. البته این شرکت درنهایت از این اقدام صرف‌نظر و سپس سیاست‌هایش را در سال ۲۰۲۱ به‌روزرسانی کرد.

اکنون توسعه‌دهندگانی که قصد دارند از خدمات دسترسی‌پذیری اندروید برای مواردی غیر از کمک به کاربران معلول استفاده کنند، باید تأییدیه‌ی آن را از گوگل دریافت کنند. بااین‌حال، به‌نظر می‌رسد باردیگر قرار است همه‌چیز در اندروید ۱۳ تغییر کند. در این سیستم‌عامل هر اپلیکیشنی که خارج از فروشگاه گوگل‌پلی روی دستگاه نصب شود، نمی‌تواند از API‌های دسترسی‌پذیری استفاده کند. اگر بخواهید دسترسی به این ابزار را برای چنین اپلیکیشن‌هایی فعال کنید، گوشی هوشمندتان پیغامی با عنوان «برای امنیت شما این تنظیم درحال‌حاضر دردسترس نیست» مواجه خواهید شد.

اگرچه ممکن است این تغییر در ابتدا برای فروشگاه‌های اپلیکیشن شخص ثالث نگران‌کننده باشد، گوگل در گفتگو با Esper تأیید کرد این اقدام روی اپلیکیشن‌هایی تأثیر نخواهد گذاشت که از قبل نصب شده‌اند. به‌طور خلاصه، با فعال‌کردن سرویس دسترسی‌پذیری برای اپلیکیشنی جانبی که از API نصب‌کننده‌ی مبتنی‌بر جلسه (Session-based Package Installation API) روی دستگاه نصب شده است، مشکلی نخواهید داشت.

این روش نصب معمولاً در فروشگاه‌های اپلیکیشن شخص ثالث اندروید استفاده می‌شود. همچنین، اپلیکیشن‌هایی که از API‌های دیگر برای نصب بهره می‌برند، امکان دسترسی به ابزار‌های اشاره‌شده را نخواهند داشت. اجرای این روش برای توسعه‌دهندگان آسان‌تر است؛ زیرا می‌توان نصب اپلیکیشن‌ها را به نصب‌کننده‌ی داخلی سیستم واگذار کرد.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: اندروید هکر گوشی های هوشمند مجرمان سایبری اندروید ۱۳ API های دسترسی پذیری خارج از فروشگاه کاربران معلول اپلیکیشن هایی اپلیکیشن ها نصب شده اند ی اپلیکیشن اندروید ۱۳ ابزار ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۵۴۲۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قابلیت جدید اندروید ۱۵ برای استفاده از گوشی در رخت‌خواب

سیستم عامل اندروید مانع از خیره شدن بیش از حد ما به صفحه نمایش نمی‌شود، اما چندین ویژگی را در نمایشگر خود برای کمک به کاهش فشار چشم ارائه می‌دهد.

اندروید در حال حاضر قابلیتی را ارائه کرده است که رنگ‌های روشن را کاهش می‌دهد و در نتیجه صفحه نمایش را کم‌نور می‌کند؛ اما در نسخه ۱۵ خود این بار حتی فراتر از این موضوع رفته است.

تنظیم خودکار روشنایی صفحه نمایش

اندروید دارای یک فیلتر نور آبی داخلی و پشتیبانی از روشنایی تطبیقی است که از حسگر نور محیط دستگاه شما برای اندازه‌گیری شدت نور در محیط اطراف استفاده می‌کند.

سپس این ویژگی به طور خودکار سطح روشنایی صفحه نمایش دستگاه شما را بر اساس سطح نور محیط تنظیم می‌کند.

علاوه بر این، نگاشت بین سطوح نور محیط و روشنایی صفحه به دستگاه بستگی دارد، بنابراین سطح روشنایی که یک تلفن با آن سازگار می‌شود ممکن است با گوشی دیگر متفاوت باشد.

نتیجه این امر این است که برخی از تلفن‌ها می‌توانند به اندازه کافی کم نور شوند تا در شرایط کم نور به راحتی از آن استفاده شود، در حالی که برخی دیگر حداقل به طور خودکار نمی‌توانند این قابلیت را ارائه دهند.

برای توضیح این نابرابری، اندروید ۱۲ قابلیتی را در زیر تنظیمات در منوی دسترس‌پذیری به نام «تاریکی اضافی» معرفی کرد که نور صفحه‌نمایش را فراتر از حداقل روشنایی گوشی شما کاهش می‌دهد.

لازم به ذکر است که اجازه دادن به روشنایی تطبیقی روشن‌تر از حد معمول راحت‌تر از فعال کردن دستی Extra Dimming خواهد بود. زیرا این گزینه باید به صورت دستی روشن و خاموش شود تا تاثیری داشته باشد. بنابراین، اگر آن را در شب فعال کنید تا روشنایی را کاهش دهید، باید به یاد داشته باشید که بعد از این، آن را غیرفعال کنید، در غیر این صورت ممکن است صفحه در طول روز خیلی کم نور شود.

ویژگی جدید

با این حال، صفحه نمایش هر گوشی نمی‌تواند به اندازه کافی کم نور شود تا در شب راحت از آن استفاده کنید، و این همان چیزی است که یک ویژگی جدید در آپدیت آینده اندروید ۱۵ به نام «even dimmer» ممکن است حل کند.

هدف این ویژگی تنظیم روشنایی تطبیقی فعلی با کاهش خودکار روشنایی صفحه نمایش بیش از حد معمول در شرایطی است که نور محیطی بسیار کم است. این ویژگی باعث می شود تا دیگر نیاز نباشد به صورت دستی روشنایی صفحه را کاهش دهید.

منبع: ارم نیوز

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی فناوری

دیگر خبرها

  • تاتا مارتینو: شانس حضور آنخل دی ماریا در اینتر میامی؟ فعلا که غیرممکن است!
  • تبلت جدید HTC باتری بزرگ و اندروید ۱۴ دارد
  • کلاهبرداران در کمین سرقت اطلاعات شخصی و بانکی افراد
  • قابلیت جدید اندروید ۱۵ برای استفاده از گوشی در رخت‌خواب
  • ایموجی صوتی؛ عجیب‌ترین قابلیت گوگل که به تماس‌های صوتی اضافه شد
  • بلینکن آتش‌بس با حزب‌الله همزمان با ادامه جنگ در غزه را غیرممکن خواند
  • ۵ اقدام برای جلوگیری از آلوده شدن تلفن همراه به بدافزار
  • ایموجی صوتی؛ قابلیت بسیار عجیب نرم‌افزار تماس اندروید/ فیلم
  • ایموجی صوتی؛ قابلیت بسیار عجیب نرم‌افزار تماس اندروید
  • اینترنت کوانتومی و توسعه فناوری دسترسی رادیویی باز؛ پروژه‌های پرچمدار ستاد اتصال‌پذیری