Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری آنلاین -یکتا فراهانی:  سازمان جهانی بهداشت با توجه به شیوع اخیر موارد هپاتیت غیرقابل‌توضیح‌ در کودکان سالم در چندین کشور اخیرا از همه کشورها خواسته است نسبت به ابتلای خردسالان به هپاتیت هوشیار باشند. 

گزارش موارد غیرقابل‌توضیح التهاب شدید کبدی در کودکان در جهان ادامه دارد هپاتیت در کودکان

دکتر حوریه سلیمان جاهی، استاد ویروس شناسی دانشگاه تربیت مدرس در مورد شیوع بیماری هپاتیت در کودکان می‌گوید: «از مهر ماه سال ۱۴۰۰، تاکنون تقریبا حدود ۳۰۰ مورد هپاتیت حاد شدید با منشأ ناشناخته در کودکان خردسال در چندین کشور اروپایی و  همچنین آمریکا شناسایی شده که یکی از بارزترین ویژگی‌های این بیماری، شدت غیرمعمول آن است که ۱۰ درصد موارد نیاز به پیوند کبد پیدا کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

به گفته این استاد ویروس شناسی، تاکنون فرضیه اصلی آن است که یک عفونت آدنوویروس باعث بروز این بیماری یا کمک به بروز آن شده است، اما مقامات بهداشتی به بررسی دیگر علل بالقوه، از جمله قرار گرفتن در معرض یک عامل سمی یا عفونت توسط یک پاتوژن جدید را هم ادامه می‌دهند و در حال بررسی آن هستند.

واکسن جانسون اند جانسون ارتباطی با هپاتیت ندارد

سلیمان جاهی می‌گوید یک هشدار نیز از چند کشور در مورد افزایش موارد هپاتیت حاد شدید با منشأ ناشناخته در کودکانی که  قبلا سالم بودند صادر شده است. شدت موارد به دلیل نادر بودن در کودکان قابل توجه است. اولین موارد اعلام شده  نیز مربوط به ده کودک ۱۱ ماهه تا پنج ساله در بریتانیا بوده است.

با این حال، پست‌هایی در شبکه‌های اجتماعی حاکی از ارتباط بین این موارد غیرعادی هپاتیت و واکسن کووید-۱۹ مطرح شده است. این افراد به طور خاص موارد هپاتیت را با واکسن جانسون و جانسون کووید-۱۹ مرتبط و بیان می‌کنند که هپاتیت ناشی از یک آدنوویروس است. اما شواهد فعلی موجود نشان می‌دهد که موارد هپاتیت در کودکان ارتباطی با واکسیناسیون کووید-۱۹ ندارد.

خطردر کودکان زیر پنج سال

دکتر سلیمان جاهی می‌گوید  این موارد هپاتیت کودکان به دلیل شدت علائم و منشأ ناشناخته آنها نگران کننده به نظر می‌رسد. اما باید بدانیم اولین موارد شناخته شده در پنج کودک بستری در بیمارستان آلابامای ایالات متحده امریکا حدود یک ماه قبل از عرضه واکسن کووید-۱۹ در کودکان دیده شده است.

اغلب این موارد هپاتیت گزارش‌شده در کودکان زیر پنج سال رخ داده‌اند که هیچکدامشان واجد شرایط واکسیناسیون با هیچ یک از واکسن‌های کرونا نبوده‌اند.

تجزیه و تحلیل‌های آزمایشگاهی عفونت با ویروس‌های هپاتیت A، B، C، D و E را در این کودکان رد کرده‌اند. التهاب کبد با شیوع کمتر می‌تواند به دلایل دیگر از جمله اختلالات ژنتیکی، بیماری‌های خودایمنی یا قرار گرفتن در معرض سموم هم باشد.

 با این حال، نکته جالب توجه آن است که  همه کودکان مبتلا قبل از تشخیص ظاهرا سالم بوده‌اند.مقامات بهداشتی بریتانیا هیچ مدرکی مبنی بر قرار گرفتن در معرض یک عامل سمی بالقوه از طریق دارو، غذا یا آب، مسافرت، تماس با حیوانات و شغل والدین گزارش نکرده‌اند.

 هرچند همیشه باید مراقب بروز بیماری‌های جدید بود.، اما باید مراقب باشیم بی‌دلیل  این مسائل را به واکسن یا علل دیگر بدون شواهد علمی مرتبط ندانیم.

بررسی علل بروز بیماری در کودکان

به گفته این استاد ویروس شناسی، عفونت‌های آدنوویروسی در کودکان بسیار شایع است، اما معمولا علائم خفیف تنفسی و گوارشی ایجاد می‌کنند و فقط در افراد دارای نقص ایمنی گاهی اوقات می‌توانند باعث هپاتیت شوند که این امر هم بسیار نادر است.

به گفته سلیمان جاهی، در صورتی که علت وجود  آدنو ویروس در بیماری مسجل شود ممکن دو دلیل عمده داشته  باشد:

 - یک آدنوویروس جدید و متفاوت از آنچه تا به حال می شناسیم  می‌تواند عامل بروز این بیماری باشد که باعث تشدید بیماری شده است.

 - عامل مازاد دیگری بر آن مطرح است که حساسیت کودکان را به عفونت افزایش می‌دهد، مانند کاهش قرارگرفتن در معرض عفونت‌ها در طول همه‌گیری، عفونت قبلی یا عفونت همزمان با یک عامل عفونی دیگر یا قرار گرفتن همزمان در معرض یک سم یا آلودگی ناشناخته.

کد خبر 674969 برچسب‌ها خبر مهم خود ایمنی بیماری - کبد بیماری - هپاتیت

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: خبر مهم خود ایمنی بیماری کبد بیماری هپاتیت گرفتن در معرض موارد هپاتیت قرار گرفتن کووید ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۵۶۰۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأمین سلامت افراد مهم‌ترین رکن پیشرفت جامعه‌

 شیوا شبدینی   بیان کرد: آخرین روز سلامت «خانواده، غذای سالم و ورزش همگانی» عنوان یکی از روزهای «هفته سلامت» است، در این نام‌گذاری به طور ویژه اهمیت خانواده به‌عنوان اولین پایگاه آموزشی در زمینه‌های تغذیه سالم و ورزش همگانی پیش از ورود به جامعه موردتوجه قرار گرفته است.

وی افزود: یک خانواده سالم، با ایجاد فرهنگی از آگاهی درباره سلامت، این امکان را به اعضایش می‌دهد که بهترین تصمیم‌ها را در خصوص سلامتی خودشان بگیرند، آموزش‌های مرتبط با تغذیه سالم، مراقبت از بدن و روح و تدابیر پیشگیری از بیماری‌ها، بخشی از این فرهنگ سلامت در خانواده هستند که به بهبود کیفیت زندگی افراد کمک می‌کنند.

پزشک مرکز سلامت تصریح کرد: باتوجه‌به افزایش چندبرابری چاقی در چند دهه اخیر و به‌تبع آن افزایش کم‌سابقه موارد ابتلا به بیماری‌های مرتبط با آن نظیر کبد چرب و دیابت، تغذیه سالم و ورزش همگانی که از عوامل اصلی پیشگیری از چاقی هستند بیش از گذشته موردتوجه قرار گرفته و بر نقش و اهمیت خانواده و به طور ویژه مادر خانواده به‌عنوان اولین مروج این سبک زندگی سالم تأکید شده است.

وی یادآور شد: تهیه غذای سالم یکی از ارکان اصلی سلامت هر فرد به شمار می‌رود و تصور من بر این است که بانوان نقش اصلی را در این زمینه عهده‌دار هستند. اگر بتوانیم مادران و خانم‌های خانه‌دار را در زمینه تغذیه سالم آموزش دهیم شاید گام بزرگی در این زمینه برداریم، در درجه اول آموزش به خانواده اهمیت دارد و محل دیگری که فرد به آن وارد می‌شود مهدهای کودک و مدارس هستند، پس در مرحله بعد تمرکز اصلی باید روی آموزش در مهدهای کودک و مدارس باشد.

شیوا شبدینی در ادامه تشریح کرد: دیگر مراکزی که می‌توانیم آموزش‌ها را در آن‌ها آغاز کنیم، محل‌های کار و ادارات هستند، بارها دیده شده که غذاهایی که برای کارمندان تهیه و طبخ می‌شود از کیفیت خوبی برخوردار نیستند، اکنون اکثر افراد ناگزیرند غذا را یا در محل کار بخورند یا از طریق رستوران‌های اطراف محل کار خود تهیه کنند. اگر غذاهایی که ادارات، سازمان‌ها و ارگان‌ها برای کارکنان خود در نظر می‌گیرند غذای سلامتی باشد، سلامت کارمندان نیز تضمین می‌شود.

وی اظهار کرد: خیلی‌ها بر این باورند که پیروی از یک رژیم غذایی اصولی و سلامت هزینه‌های زیادی دارد، اما اگر واقعاً کلاه‌خود را قاضی کنیم متوجه می‌شویم که بدن ما در طول هفته‌ها و ماه‌ها چقدر مواد غذایی ناسالم مانند انواع شیرینی‌ها، تنقلات، چیپس و پفک و انواع نوشابه‌های شیرین و آب‌میوه‌های صنعتی دریافت می‌کند، اگر از مصرف این غذاها و تنقلات ناسالم پرهیز کنیم می‌توانیم هزینه‌ای را که پیش‌تر صرف این غذاها می‌کردیم، به تهیه مواد غذایی سالم اختصاص دهیم.

شبدینی خاطرنشان کرد: مورد دیگری که دیده می‌شود کم‌تحرکی است، ساعات خیلی طولانی حضور در ترافیک سنگین شهری باعث می‌شود افراد تحرک کمی داشته باشند، کم‌تحرکی عامل بروز بسیاری از بیماری‌ها از جمله کبد چرب، بیماری‌های قلبی عروقی و مشکلات اسکلتی (استخوانی) است.

وی افزود: اگر بتوانیم در کنار تغذیه سالم حداقل روزانه ۲۰ تا ۳۰ دقیقه زمان به فعالیت ورزشی اختصاص دهیم و در آخر هفته‌ها به همراه خانواده ورزش‌های خیلی ساده مانند رفتن به پارک‌ها، کوهستان و بازی‌های گروهی را مدنظر قرار دهیم تا حد زیادی از بیماری‌های کبد چرب و دیابت که روند ابتلا به آن‌ها آن با سرعت بسیار بالایی در حال افزایش است، می‌توانیم پیشگیری کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • انجام واکسیناسیون پنوموکوک کودکان در استان سیستان و بلوچستان
  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • از فیلمسازی بدون دیالوگ تا خندیدن به قضاوت
  • چطور هم وزن کم کنیم و هم از افتادگی پوست جلوگیری کنیم؟
  • با عوارض ناشی از گازگرفتگی حیوانات چه باید کرد؟
  • پیشتازی ایران در تشخیص مالاریا / مورد بومی ابتلا در کشور گزارش نشده است
  • تأمین سلامت افراد مهم‌ترین رکن پیشرفت جامعه‌
  • دلیل لرز و بدن درد بدون تب چیست؟
  • شیوع بیماری ناشناخته در بدخشان