Web Analytics Made Easy - Statcounter

جشنواره ملی فرهنگ اقوام، مرور هویت هایی در دل تاریخ است و امروز رنگین کمانی از فرهنگ ها در دیار کهن لرستان به نمایش گذاشته شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، فرهنگ هر کشور گویای هویت و تمدن مردمان گذشته هر سرزمین است، فرهنگی که گاه قدمت آن به صدها سال پیش برمی گردد و هنوز هم با افتخار در میان همان اقوام دست به دست و نسل به نسل می چرخد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران سرزمینی سرشار از فرهنگ های اقوامی است که هر کدامشان گویای هزاران حرف نگفته است، فرهنگ هایی که جلوه هایی ناب از هر گوشه ایران را نشان می دهند.

اگرچه به مرور زمان طی این سالها، بسیاری از آداب و رسوم و فرهنگها دستخوش تغییراتی قرار گرفته اند اما امروز حفاظت و حراست از این آداب و بیان و مرور آنها، اقدامی است که می تواند از فراموش شدن این فرهنگ ها جلوگیری نماید.

در همین راستا پنجمین جشنواره ملی فرهنگ اقوام به میزبانی استان لرستان با حضور ۳۰ استان در مجموعه تاریخی قلعه فلک الافلاک از امروز برپا شده تا با حضور استانهای مختلف، فرهنگ هایی از جمله آئین موسیقی، غذا و صنایع دستی در معرض دید علاقمندان قرار گیرد.

رنگین کمان فرهنگ ها در جشنواره ملی فرهنگ اقوام

فرهاد زیویار استاندار لرستان در مراسم افتتاح این جشنواره، اظهار داشت: فرهنگ اقوام ایران در واقع رنگین کمانی از فرهنگ اقوام است و فرهنگ هایی بی نظیر در دل این سرزمین قرار دارد.

وی افزود: هویت فرهنگی ایران با همین آیین ها و فرهنگ ها به همه دنیا معرفی می شود و با برگزاری چنین جشنواره هایی می توان با فرهنگ سایر شهرهای کشور نیز آشنا شد.

استاندار لرستان تصریح کرد: برگزاری جشنواره ملی فرهنگ اقوام می تواند حس شادی و نشاط را در جامعه فراهم نماید و علاوه بر این نیز ظرفیت های مهم گردشگری معرفی شود.

زیویار گفت: گردشگری، یکی از مهمترین ظرفیت های استان محسوب می شود که با فراهم کردن زیر ساخت های لازم می توان شاهد توسعه و شکوفایی در استان بود.

حضور ۳۰ استان در جشنواره ملی فرهنگ اقوام

سید امین قاسمی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان در این مراسم اظهار داشت: یکی از اهداف مهم این جشنواره، ایجاد شور و نشاط در جامعه است و این استان با دارا بودن طبیعت بکر و زیبا و ظرفیت های گردشگری در حوزه تاریخی و فرهنگی امروز میزبان پنجمین جشنواره ملی فرهنگ اقدام می باشد.

وی افزود: شیوع کرونا سبب شده بود تا بسیاری از برنامه ها کنسل شود اما پس از دو سال، امروز شاهد برگزاری این جشنواره در استان هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان تصریح کرد: این جشنوراه از امروز تا ۲۲ اردیبهشت ماه در استان برپا بوده و آماده بازدید علاقمندان می باشد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: جشنواره ملی فرهنگ اقوام فرهنگ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۵۶۰۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایش اثر منتخب شانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر در دوسالانه هنر ونیز ۲۰۲۴

اثر منتخب بخش رسانه‌های هنری جدید شانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر در شصتمین دوسالانه هنر ونیز به نمایش درمی‌آید.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، اثر منتخب بخش رسانه‌های هنری جدید شانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر در شصتمین دوسالانه هنر ونیز به نمایش درمی‌آید.


این اثر با عنوان آینه‌های نور، چیدمانی تعاملی از مریم صفایی و محمد امین اوجی، زوج بوشهری-شیرازی است که پیش از این در بخش رسانه‌های هنری جدید شانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر ارائه و به عنوان نامزد کسب طوبای زرین شناخته شده بود و اکنون قرار است در پاویون رسمی جمهوری اسلامی ایران به نمایش گذاشته شود.

اثر تعاملی این دو هنرمند بر اساس هندسه نقوش معماری ایرانی و رجوع به سنت کهن آینه‌کاری، با بیان و زبانی جدید طراحی شده است که به واسطه بازتاب نور، فضایی کهکشانی و بهشت‌گونه را می‌آفریند.

اجرای این اثر در شصتمین دوسالانه هنر ونیز مشابه اجرای آن در شانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر خواهد بود؛ با این تفاوت که چیدمان اثر متفاوت بوده و به جای تابش نور، آثار مصطفی گودرزی و عبدالحمید قدیریان (از هنرمندان پاویون ایران) به روی آن تابانده می‌شود که علاوه بر انعکاس نور، بازتابی از نقش و رنگ را به وجود می‌آورد.

در این چیدمان تعاملی، مخاطب در اجرا مشارکت می‌کند و با در دست داشتن چراغ قوه و تابش نور، کهکشان خاص خود را به وجود می‌آورد.

در پس‌زمینه این اجرای تعاملی، صدای موسیقی هم شنیده می‌شود. آهنگسازی این کار توسط بابک ربوخه، چهره شاخص هنر موسیقی کشورمان انجام شده است که همزمان با اجرای اثر در فضای پاویون رسمی جمهوری اسلامی ایران در شصتمین دوسالانه هنر ونیز، طنین‌انداز خواهد شد.

دیگر خبرها

  • برگزیدگان جشنواره عروسک خونه معرفی شدند
  • حضور نیکی کریمی و حامد بهداد در جمع داوران جشنواره فیلم اقوام
  • اختتامیه دومین جشنواره نمایش عروسکی تلویزیونی «عروسک‌خونه»
  • عاشقانه شمس و مولانا رکورد کمدی‌ها را زد/تغییر ناگهانی دبیر اقوام
  • پرهام خاکزاد با «بیرون پشت در» به تئاترشهر می‌آید
  • «بیرون پشت در» را در تئاتر شهر ببینید!
  • نگاهی به مسائل اجتماعی و فرهنگی در مجموعه «خط روی خط»
  • نمایش اثر منتخب شانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر در دوسالانه هنر ونیز ۲۰۲۴
  • درآمد ۷۰۰ میلیونی «گالیله»!/ «آکادمی پرندگان» ۵۰ میلیون فروخت
  • نمایش فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای در پردیس