Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-28@12:01:03 GMT

سیاستی که نتیجه آن احتکار و رانت بوده باید اصلاح شود

تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۵۷۳۶۵

سیاستی که نتیجه آن احتکار و رانت بوده باید اصلاح شود

ساسان شاه‌ویسی اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، با اشاره به دلایل افزایش قیمت برخی اقلام مواد غذایی اظهار داشت: به نظر من مهم‌ترین چالش در تغییرات قیمتی کالاها به دامنه مدیریت توزیع برمی‌گردد.

وی افزود: شاید بتوان گفت مهم‌ترین چالش ما مدیریت توزیع است چون ما بهینه‌سنجی نمی‌کنیم و سیاست‌های راهبردی، کاربردی و کارگشا را در حوزه اقتصاد ملی در محیط عملیاتی دچار چالش می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی مهم‌ترین مسئله در حال حاضر را «مدیریت توزیع» دانسته و تاکید کرد: مدیریت توزیع ما متاثر از اتفاقات محیط بیرونی است ولی مثل فردی است که اصطلاحا‌ آب هم می‌خورد چاق می‌شود.

 اقتصاد ایران رویکرد سوداگرایانه پیدا کرده است

عضو هیات علمی دانشگاه تهران افزود: اقتصاد ایران به شدت رویکرد سوداگرایانه پیدا کرده و از یک جهت هم ضعف مفرط در تولید و افزایش نرخ تولید است و این دو چالش بستری را برای رویکردهای اقتصاد سوداگرایانه به وجود‌ آورده است و این به معنای کم کارکردن و حداکثری کردن سود است. یعنی ما برای تولید ثروت تولید نمی کنیم بلکه تولید نمی کنیم تا تولید ثروت کنیم.

شاه ویسی با بیان اینکه کارخانه های ماکارونی ما مواد اولیه دارند اما تولید نمی‌کنند که بعد از تغییرات قیمت جنس خود که مواد اولیه‌اش قیمت پایین‌تری داشته است را با قیمتی بالاتر در بازار عرضه کنند،‌ تصریح کرد: این اتفاق برای شرکت‌های پتروشیمی، معدنی و سیمانی و فولادی هم این اتفاق می‌افتد.

ارز 4200تومانی اقتصاد ایران را سوداگرایانه و احتکاری کرد

این اقتصاددان با بیان اینکه عامل اصلی این اتفاق به دستوری کردن نرخ ارز در ابتدای سال 97برمی‌گردد،‌ تصریح کرد: در طول 40سال گذشته و حتی پیش از آن شکافی بین نرخ واقعی ارز در بازار با نرخی که بانک ملی و بعد بانک مرکزی اعلام کرده وجود داشته است و عموما با سیاست‌های دستوری آن را مدیریت می‌کردند، ولی از سال 97 فنری به خاطر تحریم‌ها و کاهش تولید و عدم توزیع موثر کالا و خدمات ایجاد شد و اسم آن را دلار 4200 تومانی گذاشتند.

شاه‌ویسی تاکید کرد: با اعمال سیاست ارز ترجیحی تولید کننده نرخ تولیدش را به شدت کاهش داد و تحریک‌پذیری برای جبران زیان و تراز مالی و تولید ثروت خود به سمتی رفت که بازار را تبدیل به بازار احتکاری کند.

وی افزود: اگر بخواهیم نرخ متعادل کننده تولیدمان را به نرخ بهینه پایان دهه 80 یعنی سالهای 89و 90 در همه کالاهایی چون گندم، برنج و کالاهای صنعتی برسانیم و راندمان نرخ تولید را افزایش دهیم و همچنین سیاستگذاری‌های قرارگاه امنیت غذایی و وزارت جهاد کشاورزی به منصه ظهور برسد،‌ باید در وهله اول چالش بزرگی که نتیجه آن افزایش احتکار، رانت، سوداگری و سوءاستفاده تولید کننده و دلال ها است را جبران کنیم،‌ بعدا وارد حوزه توزیع شویم.

 اتفاقات محیط خارجی هم در وضعیت کنونی موثر هست‌

شاه‌ویسی ضمن تاکید بر اینکه قطعا اتفاقات محیط خارجی هم در وضعیت کنونی موثر هست‌، خاطرنشان کرد: در زمان بحران‌های مالی ایالات متحده در سالهای 2006 و 2007 با یک فاصله یک ساله‌، اقتصاد ایران از موج بحران اقتصادی اروپا، آمریکا و آسیا متاثر شد. آن موقع خیلی از  اقتصادها خیلی سریع‌تر درگیر آن بحران شدند و این نشان می‌دهد در یک‌دهه و دو دهه گذشته نزدیکی و هم‌خوانی مهندسی اقتصاد ملی به محیط بیرونی خیلی نزدیک‌تر شده است. حال ارتباطات و دستگاه‌های الکترونیکی و یا همزادپنداری تولیدکننندگان از بازارهای خارجی و تورم خارج از طرفی و بحران اوکراین و چالش بزرگ حمل و نقل از طرفی دیگر موثر است.

وی ضمن تاکید بر اینکه ظرف دو روز گذشته قیمت نفت 10 دلار افزایش پیدا کرده و این بلافاصله در پایین‌دست بازار و حمل و نقل اثر وضعی خود را می‌گذارد، گفت: بیش‌تر از آنچه محیط خارجی در تغییرات تورمی اقتصاد موثر باشد مهندسی توزیع کالا و خدمات و نرخ تولید ملی موثر است.

این عضو هیات علمی دانشگاه افزود: سال گذشته چالش بزرگی در نداشتن ارز و ذخیره غذایی و خشکسالی دست به دست هم دادند و سال پایه 1401را دچار یک تنش در تغییرات ارزی و تولید گندم کردند که در پایین دست بازارهای مختلف اثر خود را می گذارد.

هنوز کالایی با نرخ جدید جهانی وارد کشور نشده است

شاه‌ویسی در عین حال تاکید کرد: ما هنوز وارد تاب اصلی تغییرات قیمتی در محیط بین‌المللی نشده‌ایم و هنوز هیچ کالایی را با نرخ جدید تغییرات جهانی و منطقه‌ای وارد کشور نکرده‌ایم و دو روز گذشته گمرک آماری داد که حدود 4میلیون تن کالای رسوبی در مرز، انبارها و روی آب هست که در 3 تا 4ماه گذشته خرید شده‌اند و ربطی به تغییرات جدید ندارند و مربوط به خریدهای پیش از سال 1400 می‌شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه بیان داشت: مدیریت عمومی در حوزه تولید برای ایجاد ذخیره و در حوزه توزیع به جهت تنظیم بازار چالش ایجاد می‌کند و تاثیر این دو مولفه بیش از فشار ناشی از تحولات خارجی است که البته آن را نفی نمی‌کنم و در جای خود اثرگذاری بالایی دارد ولی چالش‌های داخلی‌مان تاثیر بیشتری داشته است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: احتکار مدیریت توزیع دانشگاه تهران ماکارونی گندم ارز ترجیحی عضو هیات علمی دانشگاه مدیریت توزیع اقتصاد ایران نرخ تولید شاه ویسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۵۷۳۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری

میثم کهربائی، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: صنعت داروهای گیاهی در کشور با چالش‌های زیادی مواجه است.

وی با عنوان این مطلب که صنعت داروهای گیاهی در کشور نیازمند کمک و حمایت سازمان غذا و دارو است تا بتواند به صنعت ارزآور تبدیل شود، افزود: این صنعت در شرایط کنونی با معضلات و مشکلاتی مواجه است.

کهربائی با اشاره به مشکلات اقتصادی و نرخ ارز در کشور که صنعت داروهای گیاهی را متأثر ساخته است، ادامه داد: حالت انقباضی سازمان غذا و دارو، ندادن قیمت‌های درست و همچنین، ضوابط بسیار دست و پا گیر، در مسیر صنعت داروهای گیاهی؛ باعث شده این صنعت با مشکلات و چالش‌هایی در مسیر رشد و توسعه مواجه شود.

وی تاکید کرد: این قوانین دست و پا گیر باید تغییر کند، زیرا؛ صنعت داروهای گیاهی در کشور با سابقه ۲۰ ساله، همچنان نوپا است و نمی‌تواند شکوفا شود.

کهربائی از صنعت داروهای گیاهی در جهان به عنوان یک صنعت پولساز نام برد و افزود: عدم توجه مسئولان امر به این صنعت در کشور، اعم از ندادن یارانه و ارز به تولید داروهای گیاهی، باعث شده این صنعت در ایران دچار مشکل و چالش شود.

وی ادامه داد: سازمان غذا و دارو، از صنعت داروهای گیاهی حمایت نمی‌کند، ولی با قیمت گذاری دستوری، مشکلاتی را پیش پای صنعت قرار می‌دهد. متأسفانه با مکانیسمی طرف هستیم که اجازه رشد و توسعه صنعت را نمی‌دهد.

کهربائی با انتقاد از وجود سیاست‌های غلط در حوزه دارویی کشور، افزود: این سیاست‌ها باعث شده علاقمندی به تولید از بین برود.

عضو هیأت مدیره انجمن تولید کنندگان داروهای گیاهی، با اشاره به شعار سال ۱۴۰۳ که مشارکت مردم در جهش تولید نامگذاری شده است، گفت: اگر این اتفاق بیافتد و بخش خصوصی در تولید مشارکت داده شود، می‌توان به رشد و بالندگی صنعت دارویی کشور امیدوار بود.

وی افزود: صنعت داروسازی ایران، کم از هند و چین نیست که بازار دارویی منطقه را تسخیر کرده اند. در حالی که ما از وجود دانشمندان و متخصصین مجرب در این حوزه برخورداریم.

کهربائی گفت: ایران، مهد گیاهان دارویی است و می‌توان با دانش فنی کمک کرد از خیلی کشورها در این عرصه جلوتر باشیم. سازمان غذا و دارو به عنوان رگولاتور، در کنار صنعت داروهای گیاهی باشد و روحیه مچ گیرانه را کنار بگذارد.

وی افزود: متأسفانه سیاست قیمت‌گذاری دستوری باعث می‌شود صنعت نتواند به رشد و توسعه برسد و دور نیست آن روزی که محصولات بی کیفیت تولید شود.

کد خبر 6089376 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • بنیه اقتصادی با تولید اصلاح می‌شود
  • آغاز توزیع تخم نوغان در شهرستان شفت
  • اصلاحات اساسی در اقتصاد برق، راهکار برون رفت از مشکلات بخش توزیع
  • سرمایه وقف به سمت رفع نیاز مردم در حرکت است
  • قیمت خرید تضمینی گندم را اصلاح کنید
  • چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری
  • تولید سالانه بیش از ۱۶ میلیون قطعه مرغ بومی در فارس
  • تمرکز بر افزایش جذابیت تولید با کاهش مالیات در لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم
  • ضرروت ایجاد برابری بیشتر در توزیع ابزار تولید
  • توزیع انواع بذور اصلاح و گواهی شده برنج بین کشاورزان شهرستان بابل