Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها_ به گفته سرپرست بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی فارس تاکنون ۳ هزار و ۲۸۰ اصله درخت خرما در فارس به آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما آلوده شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، استان فارس رتبه سوم تولید خرما و رتبه چهارم سطح زیر کشت این محصول را در کشور دارد. 

جمع کل سطح زیر کشت نخیلات فارس 33 هزار و 271 هکتار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خرما در 16 شهرستان فارس تولید می‌شود که قیروکارزین با 6 هزار و 455 هکتار بیشترین و کوه چنار با 20 هکتار کم‌ترین سطح زیر کشت خرما را به خود اختصاص داده است.

قیروکارزین، کازرون، جهرم، فراشبند، لارستان، خنج، اوز، داراب، مهر، گراش، لامرد، زرین‌دشت، فیروزآباد، فسا، خفر و کوه چنار 16 شهرستان تولیدکننده خرما در استان فارس هستند. 

 در حال حاضر آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما تهدیدی مهم برای نخلستان‌های فارس محسوب می‌شود. به گفته سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی فارس تا کنون 3 هزار و 280 اصله درخت خرما در استان فارس به این آفت آلوده شده‌اند. 

حمید دبیری با اشاره به امحا 342 اصله درخت نخل و تیمار 2 هزار و 938 اصله درخت نخل آلوده، گفت: در حال حاضر 6 شهرستان فارس درگیر آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما هستند که آلوده شدن دو شهرستان لامرد و جهرم در سال گذشته نشان از گسترش این آفت است. 

طبق آمار جهاد کشاورزی فارس 1605 اصله درخت در لارستان و اوز، 815 اصله درخت در خنج، 317 اصله درخت در قیروکارزین، 114 اصله درخت در گراش، 111 اصله درخت در لامرد و 318 اصله درخت خرما در جهرم آلوده شده‌اند. 

150 اصله درخت در لارستان و اوز، 63 اصله درخت در خنج، 57 اصله درخت در جهرم، 44 اصله درخت در گراش، 23 اصله درخت در قیر و کارزین و 5 اصله درخت در لامرد بر اثر این آفت امحا شده‌اند. 

دبیری نقل و انتقال غیرقانونی پاجوش خرما از حوزه خلیج فارس را عامل آلودگی نخلستان‌های فارس عنوان کرد و افزود: این آفت یک آفت تنبل است و پرواز نمی‌کند بنابراین مهم‌ترین راه انتقال آن جابجایی پاجوش آلوده است. 

وی با اشاره به اینکه تشخیص این آفت سخت است و به دستگاه‌های مخصوص و روش‌‌های نوین نیاز دارد، گفت: در حال حاضر از روش‌هایی مثل سگ‌های آفت‌یاب، تزریق سم به تنه درخت، تشخیص درخت‌های آلوده با استفاده از دستگاه صوتی، ردیابی و پایش باغات آلوده با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای درصدد مهار این آفت هستیم.

شبکه مراقبت و پیش‌آگاهی مبارزه با آفت در نخلستان‌های استان بوشهر فعال شدآفتی خاموش در نخلستان‌های استان فارس/ 339 مورد درخت آلوده به سوسک سرخرطومی امحا شدحدود 900 هزار اصله نخل استان بوشهر به آفت چوب‌خوار آلوده شد + تصویر

آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما نخستین‌بار در سراوان استان سیستان و بلوچستان دیده شد که با قرنطینه 30 سال در همان منطقه باقی ماند، این آفت سال 96 در شهرستان اوز فارس نیز مشاهده شد و تاکنون این آلودگی در فارس باقی مانده است. 

انتهای پیام/422/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما اصله درخت خرما اصله درخت استان فارس آلوده شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۵۷۴۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پویش کاشت هزار و ۵۰۰ اصله نهال زالزالک در پیرانشهر

در مراسمی با حضور مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی، فرماندار پیرانشهر و جمعی از مسئولان این شهرستان در راستای طرح نهضت ملی و مردمی کاشت یک میلیارد درخت در سراسر کشور، پویش کاشت هزار و ۵۰۰ اصله نهال زالزالک با همکاری همیاران و فعالان طبیعت در تپه گردشگری شهر پیرانشهر انجام گرفت.

تداوم کاشت نهال زالزالک با همکاری اداره منابع‌طبیعی، شهرداری و همیاران طبیعت، در روز‌های آینده در فضا‌های سبز و معابر شهر پیرانشهر نیز انجام خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • این سوسک یک اثر هنری است (عکس)
  • فیلمبرداری ماکرو آیفون 15 پرو مکس از یک سوسک تیره (فیلم)
  • پویش کاشت هزار و ۵۰۰ اصله نهال زالزالک در پیرانشهر
  • کنه‌های تار عنکبوتی از آفات نخیلات
  • ببینید | آشنایی با فواید خرما
  • ماجرای قطع ۴۰ اصله درخت در کجور چیست؟
  • تصاویر قطع ۴۰ اصله درخت در کجور آرشیوی است
  • ماجرای قطع ۴۰ اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی
  • کاشت ۲۰۰ اصله نهال در گلپایگان
  • آتش سوزی ۲۰۰ اصله نخل در اشکنان لامرد