خالقان «قهرمان»، «پوست» و «خاتون» برگزیدگان جشن بزرگ کارگردانان
تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۵۷۷۶۱
اولین جشن بزرگ کارگردانان سینمای ایران به دبیری مصطفی کیایی با تجلیل از کارگردانان فیلمهای «قهرمان» و «پوست» و سریال «خاتون» برگزار شد.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اولین جشن بزرگ کارگردانان سینمای ایران به دبیری مصطفی کیایی و به همت کانون کارگردانان سینمای ایران برگزار شد.
در ابتدای این مراسم که اجرای آن را منصور ضابطیان برعهده داشت، مصطفی کیایی دبیر این دوره از جشن گفت: خوشحالیم بعد از گذشت ۲ سال گردهمایی کانون کارگردانان را داشته باشیم که البته این دوره با تفاوتهایی برگزار میشود که شامل داوری آثار اکران شده طی ۲ سال گذشته در سینما در بخش کارگردانی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در ادامه قطعهای از موسیقی فیلم «کندو» نواخته شد.
محسن امیریوسفی رئیس کانون کارگردانان سینمای ایران نیز بیان کرد: طبق سنت جشنهای قبلی تقدیر از کارگردانان قدیمی در این جشن نیز صورت میگیرد. داوریها از بین فیلمهای ۲ سال گذشته اکران شدهاند صورت گرفته اما کارگردانان بزرگی هم بودند که موفق نشدند فیلمهایشان را اکران کنند. امیدواریم شرایط فیلمسازی و اکران در کشور فراهم شود، به گونهای که بسیاری از کارگردانان جوان نیازی به تهیه کننده ندارند و خود میتوانند تهیهکننده شوند اما به دلیل قوانین موجود مجبور به استفاده از تهیهکنندگان سوری باشند. امیدوارم رئیس سازمان سینمایی نیز با همکاری خانه سینما شرایط تولید و معیشت را در سینما فراهم کنند.
در ادامه احمد امینی درباره کتاب «سی سال کانون کارگردانان سینمای ایران» نوشته احمد طالبینژاد بیان کرد: یکی از مهمترین کمبودهای ما در این کانون نبود یک سند مکتوب درباره کانون و فعالیتهای آن بود که باعث نگارش این کتاب شد، کتابی که نگارش آن نزدیک به ۲ سال طول کشید.
در ادامه مراسم از دکتر پیام طبرسی متخصص بیماریهای عفونی که در دوره کرونا همراه سینماگران بود، تقدیر شد.
منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما نیز بیان کرد: یقین داشته باشیم سینمای ایران در حوزه فرهنگ و هنر ایران خواهد درخشید که دلایل این درخشش وجود افراد خلاق در سینما و هنر است. یکی از نگرانیهای این روزهای ما رواج جنسی از بیاخلاقی است و برای اینکه بتوانیم به روشهای اخلاقی پایبند باشیم باید با یکدیگر گفتگو کنیم.
تجلیل از سه کارگردان زن
در ادامه مراسم، از سه نفر از کارگردانان زن سینمای ایران تقدیر به عمل آمد که در این بخش ابتدا آیدا پناهنده تقدیر شد، برای تقدیر از این کارگردان هوتن شکیبا روی صحنه آمد و گفت برخی از کارگردانان زن کاری کردهاند که فرق بین کارگردانهای خانم و آقا را فراموش کنیم و من امیدوارم بازهم فرصت همکاری با وی را داشته باشم.
پناهنده نیز بیان کرد: از نظر خودم شایسته این تقدیر نیستم اما برای آن از شما تشکر میکنم.
دومین بانوی کارگردانی که در این شب تقدیر شد، نیکی کریمی بود که برای اکران فیلم «آتابای» در لندن به سر میبرد و طی پیام ویدیویی از کانون کارگردانان تشکر کرد.
منیژه حکمت سومین کارگردانی بود که در این شب تقدیر شد. برای تقدیر از این هنرمند، پوریا عالمی روی صحنه آمد و گفت: خانم حکمت چیزی نیست جز یک رودخانه پرتلاطم و دغدغه مند که اهل آسایش نیست و همیشه در تلاش است. امیدوارم دغدغههای های وی با فیلمهایش در سینمای ایران دیده شود.
منیژه حکمت بیان کرد: یادمان باشد ما متعهد به هنر سینما جامعه و مردم هستیم و امیدوارم نلغزیم در میان پولهای کثیف نشویم. ما در روزگار خوبی نیستیم و بسیاری از کارگردانان جوان و کارگردانان بزرگ سینمای ایران فیلم نساختهاند.
در ادامه مراسم ابوالحسن داوودی بیانیه هیات داوران این دوره از جشن را قرائت کرد، در بخشی از این بیانیه تاکید شد که امیدواریم داوری به گونهای باشد که از سال آینده امکان داوری آثاری که فرصت اکران به دلایل مختلف پیدا نکردهاند، فراهم شود.
بهترین کارگردان شبکه نمایش خانگی؛ تینا پاکروان برای «خاتون»
در ادامه مراسم جوایز بخش بهترین کارگردان نمایش خانگی اعلام شد. محمدمهدی عسگرپور برای اهدای جایزه این بخش روی صحنه آمد و بیان کرد: خوشحالم این بخش به جشن اضافه شده است.
برنده بهترین کارگردانی بهترین سریال شبکه نمایش خانگی تینا پاکروان برای سریال «خاتون» شد. وی بعد از دریافت این تندیس گفت: خوشحالم در اولین جشن کارگردانان چنین جایزهای را از کانون کارگردانان دریافت میکنم.
بهترین کارگردان فیلم اول؛ بهمن و بهرام ارک برای «پوست»
جایزه بخش بهترین کارگردان فیلم اول، توسط علیرضا داوود نژاد اهدا شد، این جایزه به بهمن و بهرام ارک برای فیلم «پوست» تقدیم شد.
بهترین کارگردان؛ اصغر فرهادی برای «قهرمان»
جایزه بهترین کارگردان فیلم سینمایی توسط حمید نعمت اله به اصغر فرهادی برای فیلم «قهرمان» اهدا شد که توسط محسن تنابنده این جایزه دریافت شد.
فرهادی در تماس تصویری گفت: به همه دوستانی که در این جشن فیلم داشتهاند تبریک میگویم و از همه کسانی که باعث علاقهمندی ما به سینما شد، کسانی که سنگ بنای سینمای ایران هستند، کسانی که سالهاست کار نکردهاند اما میخواهند کار کنند تشکر میکنم. به نمایندگی از کارگردانان تاثیرگذار سینمایی از پرویز کیمیایی، علیرضا داوودنژاد با فیلم مهم و تاثیرگذار نیاز، کیومرث پوراحمد که فیلمهای دلی و ساده برای کودکان و نوجوانان ساخته است، نام میبرم.
وی افزود: در حال حاضر مشغول انجام پروژهای در خارج از ایران هستم برای همین نتوانستم در بین شما حضور داشته باشم.
محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در پایان این مراسم گفت: آمدم شنونده صحبتهای شما باشم، خوشحالم بعد از ۲ سال شرایط برگزاری این جشن فراهم شده تا فرصتی برای گفتگو فراهم شود تا اتفاقات خوبی رخ دهد. به برگزیدگان امشب از سوی بنیاد فارابی جوایزی اهدا میشود.
ابوالحسن داودی، علیرضا داودنژاد، همایون اسعدیان، احمد امینی، منوچهر شاهسواری، محسن امیریوسفی، علی شاهحاتمی، محمد احمدی، قربان محمدپور، محمد حمزهای، شفیع آقامحمدیان، وحید موساییان، فاطمه معتمدآریا، سیروس الوند، مازیار میری، پانتهآ پناهیها، کاوه مظاهری، هوتن شکیبا، تینا پاکروان، محمد متوسلانی، آیدا پناهنده، شهرام شاه حسینی، کیارش اسدیزاده، مجید برزگر، محمد مهدی عسگرپور از جمله سینماگران حاضر در مراسم بودند.
انتهای پیام/
منبع: دانا
کلیدواژه: کارگردانان سینمای ایران کانون کارگردانان بهترین کارگردان ادامه مراسم تقدیر شد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۵۷۷۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
۸ انیمیشن کلاسیک که باید حتما ببینید | از والت دیزنی تا میازاکی
همشهری آنلاین: انیمیشن چنان حیطه گسترده و متنوعی شده که بعید است سازندگان، منتقدان و طرفدارانش سر تعریف یکسان و واحدی از اینکه انیمیشن چیست به توافق برسند. این عدم توافق، با توجه به پیشرفتهای تکنولوژیک در فرآیند فیلمسازی طی دو دهه اخیر، خیلی هم تعجببرانگیز نیست. برای مثال، به سادگی نمیشود گفت «آواتار» جیمز کامرون انیمیشن است یا لایو اکشن. خود کامرون که معتقد است فیلمش انیمیشن نیست و همه جزئیات فیلم را بازیگران ساختهاند، ولی میشود با نظرش موافق نبود. بسته به اینکه در تحلیل و تفسیر سینمای دیجیتال به کدام فلسفه و رویکرد متوسل میشوید، تعیین انیمیشن بودن یا نبودن فیلمها هم متفاوت خواهد شد. با این حال هنوز هم به سادگی میشود یک انیمیشن متعارف را از همان نخستین نماهایش شناخت و تصمیم گرفت که به تماشایش میارزد یا نه. انیمیشن جذاب، مخصوصا در دو دهه اخیر، با داستانی گرم و گیرا و شخصیتهایی زنده روی نگاه ما به زندگی و آدمها و رفتار خودمان اثر میگذارد. انگار رنگها و اشکال و حتی چهرههای انسانی گرافیکی با معصومیتشان همدلی ما را راحتتر از فیلمهای لایو اکشن تسهیل میکنند. چقدر طول کشید که از پیرمرد شجاع و وفادار و بامزه «آپ/ بالا» خوشتان بیاید و با او همدلی کنید؟ نوازنده شکستخورده انیمیشن «روح» که در زندگی نتوانسته دنبال رؤیای نوازندگیاش برود و تازه پس از مرگ در عالم ارواح شجاعت لازم را برای تغییر زندگیاش به دست میآورد، چقدر شما را به خطر کردن و پی رؤیاهایتان رفتن ترغیب کرده؟ همین اواخر، انیمیشن معمولی «لئو» چقدر دیده شد و پیام ساده و عملیاش که ماهی را هروقت از آب بگیری تازه است، به دلها نشست. ۸ انیمیشنی که در اینجا معرفی کردهایم، همگی کلاسیکاند، بعضی تجاری و متعارف و بعضی غیرتجاری و نامتعارف که همهشان ارزش تماشا دارند.
بامبی (۱۹۴۵)کارگردان: دیوید هَند
محصول: امریکا
بچه گوزنی که مادرش را از دست داده باید به تنهایی در جنگل زندگی کند. این داستان دقیقا مناسب سال ۱۹۴۵ بود که جنگ جهانی دوم تمام شد. میلیونها کودک در سراسر قاره سبز و سایر نقاط دنیا باید راه و رسم زندگی را بدون اینکه راهنما و بزرگتری داشته باشند میآموختند و میتوانستند گلیمشان را از آب بیرون بکشند. جنگلی که بامبی در آن پا میگیرد و تجربه به دست میآورد، استعارهای از جوامع جنگزده است که خطر در هر گوشه و کنارش کمین کرده و بچه گوزن معصوم و زیبایی مثل بامبی برای آموختن راه و رسم زندگی در این محیط نیازمند دوستانی زرنگ مثل تامپر خرگوشه است.
سیندرلا (۱۹۵۰)کارگردان: کلاید جرونیمی، همیلتون لاسک و ویلفرد جکسون
محصول: امریکا
این داستان اسطورهای همانقدر که به دختران جوان میقبولاند فقط کافی است صبور و خوشقلب باشند تا بخت در خانهشان را بزند و به خوشبختی برسند، به زعم فمینیستها، مروج اعتقادات ناروایی است که باور دختران جوان را به تواناییهای خودشان تضعیف میکند. با این همه، در این انیمیشن والت دیزنی، سیندرلا مظهر همه خوبیهایی است که یک دختر جوان آرزویشان را در سر میپروراند. نامادری بدجنس سیندرلا هم تجسمی از همه نیروهایی شر و شومی است که نمیخواهد زیبایی و دانایی و کاردانی سیندرلا را باور کند و فقط به حمایت از دختران نالایق خودش میاندیشد که استعدادشان در کرنش کردن است.
سیاره شگفتانگیز (۱۹۷۳)کارگردان: رنه لالوکس
محصول: فرانسه
انیمیشنی سوررئال که دیدنش تجربهای منحصربهفرد است و البته اگر اهل تجربه چیزهای نامتعارف نباشید، شاید چندان به مذاقتان خوش نیاید. جز رنه لالوکس، دیگر آدم مهم و موثر «سیاره شگفتانگیز» هنرمند کارتونیست رولان توپور بود که در نوشتن فیلمنامه و طراحی تولید این انیمیشن هم نقش داشت. «سیاره شگفتانگیز» داستان دو نژاد Oms و Draags است که در سیاره Ygam زندگی میکنند. Oms ها از نظر جثه اندازه انسان و تحت ظلم و ستم Draags های غولپیکر و آبیرنگ هستند که با مداخله یک دختر Draags تغییری در این وضع رخ میدهد. تصاویر این انیمیشن جادویی به نقاشیهای سورئالیستی شباهت دارد.
آکیرا (۱۹۸۸)کارگردان: کاتسوهیرو اوتومو
محصول: ژاپن
سی سال پس از جنگ جهانی سوم، توکیو به شهری بسیار بزرگ و صنعتی تبدیل شده که گروههای خلافکار شب و روز در آن با هم میجنگند. علت وقوع جنگ جهانی سوم کودکی به نام آکیرا بوده که تواناییهای خاصی داشته. یکی از اعضای ضعیف گروههای خلافکار که صاحب قدرتی عجیب شده، آکیرا را پیدا میکند، ولی آکیرا چیزی نیست که او فکرش را میکرده. اتوموتو گفته منبع الهامش دهه ۱۹۷۰ توکیو بوده که تظاهرات دانشجویی، موتورسواران، جنبشهای سیاسی، گنگستران و جوانان بیخانمان در آن وجود داشتند. کیفیت بالای گرافیکی این انیمیشن یکی از دلایل موفقیت آن بود.
شیرشاه (۱۹۹۴)کارگردان: راجر آلرس و راب مینکاف
محصول: امریکا
شیرشاه مرده؛ زندهباد شیرشاه. تقریبا میتوان «شیرشاه» را خلاصه کرد به مرگ شیر پدر و بر جای نشستن شیر پسر. ولی همهچیز به همین سادگی هم نیست. شیر پسر تا به شیرشاه بدل شود باید سفر دورودرازی را از سر بگذراند. این انیمیشن که چهبسا ادای دین کمپانی دیزنی به دیوید لین حماسهساز بزرگ سینما باشد، چشماندازهایی باشکوه و حیواناتی با جاهطلبی ریاست بر سایرین را در داستانی درگیرکننده به تصویر میکشد. این داستانِ گذر از کودکی به بزرگسالی شیربچهای است که میخواهد پنجه جای پنجه پدرش بگذارد.
داستان اسباببازی (۱۹۹۵)کارگردان: جان لستر
محصول: امریکا
وقتی نخستین قسمت «داستان اسباببازی» در سال ۱۹۹۵ اکران شد، رسانهها آن را بهعنوان نخستین انیمیشن تمامکامپیوتری تاریخ معرفی میکردند که بدون دخالت دستان پرمهارت استادان انیماتور قدیمی تولید شده است. در آن دوران هنوز خبری از فناوریهای پیشرفته امروزی نبود و انیمیشنهای دوبُعدی، مثل «دیو و دلبر» (۱۹۹۱)، «علاءالدین» (۱۹۹۲) و «شیرشاه» (۱۹۹۴) با داستانهای جذاب و شخصیتهای دوستداشتنیشان، به فانتزیهایی جان میدادند که هم هوش از سر کودکان میبرد و هم بزرگسالان را به تحسین وامیداشت. اما داستان اسباببازی انقلابی در صنعت انیمیشن بهوجود آورد که یکی از مهمترین دستاوردهایش گسترش مرزهای خیالپردازی بود.
آبی تمامعیار (۱۹۹۷)کارگردان: ساتوشی کن
محصول: ژاپن
بگذارید اهمیت این انیمه جذاب را با این ماجرا شرح دهیم: دارن آرونوفسکی، کارگردان مشهور امریکایی، بابت بازسازی نعل به نعل صحنه وان حمام این انیمیشن در فیلم «مرثیهای بر یک رؤیا» ۵۹ هزار دلار به ساتوشی کن پرداخت کرد. بعدها دوباره آرونوفسکی در فیلم «قوی سیاه» تکههایی از این انیمیشن را بازآفرینی کرد. همین که کارگردانی خلاق مثل آرونوفسکی این چنین تحت تاثیر این انیمیشن است، نشان میدهد با چه اثری مواجهایم. رازآمیز، مهیج، پرتعلیق و در مرز خیال و واقعیت؛ دختر جوانی از دنیای خوانندگی وارد دنیای بازیگری میشود، اما یکی از هوادارانش از این تصمیم او راضی نیست.
شهر اشباح (۲۰۰۱)کارگردان: هایائو میازاکی
محصول: ژاپن
بیشک هایائو میازاکی بزرگترین کارگردان انیمیشن ژاپن در تاریخ سینماست و نامش همردیف کسانی چون والت دیزنی و جان لَسِتر قرار دارد. روی هر کدام از انیمههای میازاکی که دست بگذارید جایی در فهرست بهترین انیمیشنهای تاریخ سینما دارد. از کیفیت بصری غنی و خیالانگیز آثارش بگیرید تا سبک روایی و موسیقی و هر عاملی که میتواند به جذابیت یک انیمیشن کمک کند، در کارهای او به حد اعلا رسیده است. «شهر اشباح» مشهورترین اثر میازاکی درباره دختری ۱۰ ساله است که تلاش دارد پدر و مادرش را که به خوک تبدیل شدهاند نجات دهد. اگر این قصه یکخطی برایتان عجیب است، خود انیمیشن هوش از سرتان میبرد.
کد خبر 847477 منبع: همشهری آنلاین برچسبها کارتون مجله انیمیشن پویا نمایی - انیمیشن