Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-کاهش زمان پاسخ‌دهی، افزایش دقت تشخیص، افزایش کیفیت و کاهش بهای کیت از مزیت‌های استفاده از نانوذرات در کیت‌های تشخیص سریع است.
به گزارش خبرگزاری آریا، یکی از مدیران این شرکت فناور می‌گوید: «در کیت‌های تشخیص سریع معمولا از آنتی‌بادی و پروتئین استفاده می‌شود، اما از آنجا که پروتئین‌ها بی‌رنگ هستند و با چشم غیرمسلح مشاهده آن‌ها دشوار است نیاز به استفاده از ترکیبات دیگری دارند تا چندی پیش شرکت‌ها از آنتی‌بادی‌های نشان دار برای این کار استفاده می‌کردند، ترکیباتی که از خارج وارد می‌شد و پایدار کمی داشتند به طوری که باید به سرعت مصرف می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوی دیگر دقت این آنتی‌بادی‌ها کم است.
آقای کیوان دبیر افزود: ما برای حل این مشکل به سراغ استفاده از نانوذرات طلا رفتیم. با این کار بی‌نیاز از آنتی‌بادی‌های نشان‌دار شدیم و خود نانوذرات طلا مزیت‌هایی برای ما داشت. دقت و حد تشخیص با این نانوذرات افزایش یافت، زمان پاسخ‌دهی کوتاه و قیمت کیت به دلیل تولید مواد اولیه در داخل کشور، کمتر شد. همچنین خطرپذیری  تامین مواد اولیه را کم کردیم.»
وی می‌افزاید: «ما تا کنون توانسته‌ایم چهار گروه اصلی از این کیت‌ها را تولید کنیم. گروه اول تشخیص هورمون‌ها، گروه دوم تشخیص مواد شیمیایی نظیر ترکیبات مخدر، گروه سوم تشخیص ویروس‌ها نظیر ویروس HIV و گروه چهارم تشخیص فلزات سنگین و سموم در مواد غذایی و آب است. در گروه اول ما کیت‌های تشخیص Beta HCG را داریم که به نام بی‌بی‌چک در داروخانه‌ها شناخته می‌شود، در این گروه کیت تشخیص LH را داریم که هورمون تخمک‌گذاری را شناسایی می‌کند که برای تشخیص چرخه تخمک‌گذاری اهمیت زیادی دارد، همچنین برای تشخیص FSH نیز کیت تشخیصی داریم که به صورت مکمل با LH است. در بخش کیت‌های تشخیص مواد مخدر، 5 گروه اصلی را داریم که شامل تشخیص مورفین، آمفتامین، متاآمفی‌تامین، متادون و THC است. این کیت‌ها به صورت نواری یا پنل عرضه می‌شوند. این کیت‌ها قابلیت تشخیص همزمان را دارند به طوری که می‌توان 3، 5 و حتی 12 ماده مخدر را همزمان تشخیص دهد. بیشتر آزمایشگاه‌های تشخیصی مشتری این نوع کیت‌ها هستند. در بخش کیت‌های تشخیص عفونی، کیت‌هایی برای شناسایی HIV، هپاتیت و کرونا را داریم.»
آقای دبیر اضافه کرد: در کیت تشخیص بارداری، بر روی نانوذرات طلا آنتی‌بادی قرار داده شده است. با عبور نمونه از روی نانوذرات طلا متصل به آنتی‌بادی، HCG از طرف زنجیره آلفا به آنتی‌بادی متصل می‌شود و به دام می‌افتد. بر روی نوار آزمایش ، آنتی‌بادی علیه زنجیره بتا قرار داده شده است. با عبور آنالیت حاوی نانوذرات متصل به HCG از روی آنتی بادی علیه بتا، این آنتی‌بادی نیز به HCG متصل و رنگ نوار تست روشن می‌شود. آنالیت به سمت خط کنترل حرکت می‌کند. تعدادی از نانوذرات متصل به آنتی‌بادی اولیه بدون اتصال به HCG به سمت خط کنترل می‌روند و در این مرحله پروتئین مورد نظر به آنتی‌بادی متصل به ذرات طلا می‌چسبد و رنگ خط کنترل نیز روشن می‌شود. درصورت روشن شدن خط کنترل فارغ از اینکه خط تست روشن شده یا خیر، نشان‌دهنده صحت آزمون است. روشن شدن خط تست نشان‌دهنده حضور هورمون HCG و مثبت بودن بارداری است.
در سبد محصولات شرکت زیست ابزار پژوهان، کیت‌های تشخیص مارکر‌های قلبی نیز وجود دارد که شناسایی Troponin I یکی از این مارکر‌هاست. این ترکیب برای شناسایی زودهنگام بروز حمله قلبی در بیماران اهمیت زیادی دارد. کیت تشخیص H.Phlori از دیگر محصولات این شرکت است که یکی از رایج‌ترین عوامل بیماری‌های گوارشی را شناسایی می‌کند. در بخش کیت‌های تشخیص باقی‌مانده سموم و دارو‌ها در مواد غذایی، کیتی برای تشخیص مالا شیت‌گرین داریم که به سفارش سازمان میوه و تره‌بار این فناوری توسعه یافته است. این کیت می‌تواند سطح مالا شیت‌گرین را در آبزیان اندازه‌گیری کند. این ماده به محیط رشد ماهی به ویژه ماهی قزل‌آلا برای سم‌زدایی اضافه می‌شود که خود این ماده برای بدن انسان سمی است.»
این شرکت فناور به علت تنوع محصول، استفاده از فناوری نانو و بهای تمام شده توانسته‌است وجه تمایزی با دیگرشرکت‌های این حوزه ایجاد کند. همین موضوع موجب شده تا محصولات شرکت زیست ابزار پژوهان برای صادرات نیز جذاب باشد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: نانوذرات کیت های تشخیص نانوذرات طلا آنتی بادی کیت تشخیص خط کنترل کیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۵۸۲۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مطالعه استفاده از نانوذرات در درمان سرطان ریه در مرکز لیزر و پلاسمای اهواز

ایسنا/خوزستان رئیس مرکز تحقیقات لیزر و پلاسمای دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه محققان مرکز اهواز در حال تحقیق و پژوهش روی درمان سرطان ریه با استفاده از نانوذرات و لیرز مادون قرمز هستند، گفت: این کار مشترک با گروه‌های فیزیک، شیمی، ژنتیک دانشگاه شهید چمران اهواز و برخی محققان و داروسازان خارج از کشور در حال انجام است.

محمد صباییان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به فعالیت‌های شاخص مرکز لیزر دانشگاه شهید چمران اهواز، اظهارکرد: مرکز تحقیقات لیزر و پلاسمای غرب کشور در سال ۹۹ آغاز به کار کرد؛ این مرکز روی لیزرهای پالسی کوتاه و فوق کوتاه یعنی لیزرهای نانوثانیه و فمتوثانیه کارهای تحقیقاتی و پژوهشی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: لیزر در بخش‌های مختلفی از جمله صنایع، کشاورزی، پزشکی، داروسازی و... کاربردهای فراوان و متنوعی دارد. پلاسما نیز در شیمی و زیست‌شناسی کاربرد دارد.

رئیس مرکز تحقیقات لیزر و پلاسمای دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه مرکز روی تصویربرداری فراطیفی کار می‌شود که در صنایع غذایی کاربرد دارد، گفت: یکی از مهمترین کاربردهای لیزر و اپتیک در پزشکی، دندانپزشکی، زیست‌شناسی و کشاورزی است و محققان و دانشجویان این مرکز نیز در حال فعالیت در این بخش‌ها هستند.

وی با اشاره به طرح‌های تحقیقاتی نو در این مرکز عنوان کرد: برخی از کارهای تحقیقاتی این مرکز در فناوری بسیار بالا اجرا می‌شوند به عنوان مثال محققان مرکز اهواز در حال تحقیق و پژوهش روی درمان سرطان ریه با استفاده از نانوذرات و لیرز مادون قرمز هستند. این کار مشترک با گروه‌های فیزیک، شیمی، ژنتیک دانشگاه شهید چمران اهواز و برخی محققان و داروسازان خارج از کشور در حال انجام است و در فاز تحقیقاتی است.

صباییان گفت: برای تولید غشاء تصفیه‌خانه‌ها نیز از پلاسما در پلیمر استفاده می‌شود. از این غشاء در تصفیه‌خانه‌ها، برای تصفیه آب استفاده می‌شود. این طرح نیز در فاز پژوهشی و تحقیقاتی قرار دارد.

وی افزود: دستگاه و سامانه لیدار نیز در مرکز اهواز طراحی شده است؛ این سامانه ذرات گرد و غبار را آشکارسازی می‌کند که این فرآیند با استفاده از لیزرهای پالسی کوتاه انجام می‌شود. این سامانه وجود ذرات گرد و غبار در هوا را به صورت دقیق تشخیص می‌دهد.

رئیس مرکز تحقیقات لیزر و پلاسمای دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: در بخش فیزیک اتمی و مولکولی نیز چندین پژوهش در دست اجرا هستند که عموما سطح بالا و در مرحله تئوری هستند. این بخش، برهم‌کنشی لیزر، اتم‌ها و مولکول‌ها را مورد مطالعه قرار داده است. در طرحی دیگر نیز از لیزر برای تسریع در جوانه‌زنی بذر استفاده شد.

وی عنوان کرد: طراحی و ساخت سنسورهای گازی با استفاده از لیزر نیز از دیگر فعالیت‌های موفق در مرکز تحقیقات اهواز بود که خوشبختانه به ثمر رسیده است. این طرح در صنعت پتروشیمی مورد استفاده قرار گرفت. در این طرح، از لیزر برای تشخیص وجود گاز استفاده می‌شود. اسپکترومتر نیز که دستگاه طیف‌سنج است و برای اندازه‌گیری تغییرات یک مشخصه فیزیکی در یک محدوده مورد استفاده قرار می‌گیرد، برای یک شرکت دانش بنیان ساخته شد.

صباییان گفت: علاوه بر این، مرکز تحقیقات لیزر و پلاسمای اهواز با مراکز علمی مهم و معتبری همچون بنیاد ملی علم ایران، ستاد ملی کوانتوم و اپتیک و ستاد ملی نانو ارتباطات علمی و پژوهشی دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • چه کنیم آلزایمر نگیریم؟
  • انتقال خون فارغ از گروه خونی ممکن می‌شود
  • مطالعه استفاده از نانوذرات در درمان سرطان ریه در مرکز لیزر و پلاسمای اهواز
  • باکتری روده گروه‌های خونی را حذف می‌کند/ تولید خون اهدایی جهانی
  • برگزاری اولین نشست کمیته پایش، ارزیابی و بهبود شاخص های لجستیک
  • آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد
  • ساخت تراشه‌ای با قابلیت اندازه‌گیری ویتامین C و D
  • ام‌ اس زودرس قابل تشخیص است؟
  • امکان تشخیص ام‌اس زودرس با آزمایش خون
  • منیزیم را چه زمانی از روز مصرف کنیم؟