Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-29@13:29:12 GMT

کمک فناوری به کاهش تصادفات جاده‌ای

تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۵۸۶۹۷

کمک فناوری به کاهش تصادفات جاده‌ای

حمل و نقل هوشمند نقشی موثر در ارتقای امنیت و کیفیت سفرهای درون و برون شهری دارد. این کار به کلاهش تصادفات جاده ای هم کمک می کند.

به گزارش مشرق، با اعلام معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در سیستم حمل و نقل همانند سایر سیستم‌های امروزی، نقش فناوری‌های نوین به‌ویژه فناوری اطلاعات بیشتر شده است و این اتفاق، هوشمندسازی این صنعت را در پی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس آمارهای موجود، نفوذ فناوری اطلاعات در سیستم‌های حمل و نقل از دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ میلادی آغاز شد و امروز با شتاب بالایی در حال توسعه یافتن است.

کاری که ارتقای ایمنی حمل بار، کالا و یا حتی جابجایی، کاهش تاخیر در تحویل کالای مورد نظر، کاهش تراکم در ناوگان حمل و نقل از طریق مسیریابی بهینه و هوشمند، افزایش کارآیی برنامه‌ریزی همانند مسیر یابی، هدایت بار، زمان بندی فعالیت‌ها، ردیابی خودرو واعمال یک سیستم نظارت واقعی از طریق ارتباطات الکترونیکی، کاهش هزینه‌های سازمان در حذف بسیاری از فرایندهای سنتی و غیره را به دنبال دارد و در تمام دنیا در حال پیاده سازی است.

شرکت های دانش بنیان هم آغازگر پویش هوشمندسازی حمل و نقل در ایران هستند و محصولات و خدمات متنوعی در این حوزه ارائه می کنند. به طور مثال شرکتی دانش بنیان با تولید تابلوهای پیام متغیر، فرصتی برای رانندگان برای انتخاب مسیر مناسب، اجتناب از ازدحام و آرامش خاطر آنها در مسیر را فراهم کرده است.  

این تابلوهای پیام متغیر می توانند در کاهش تصادفات جاده ای موثر باشند. تابلوهای پیام متغیر(VMS) علائم جاده ای دیجیتالی هستند که جهت مطلع کردن راننده ها از اتفاقات جاده ای موقت و وضع ترافیکی در هرلحظه استفاده می شوند.

علائم معمولا از طریق شبکه محلی و یا لینک های رادیویی به مراکزی متصل هستند که توسط یک سری افراد تحت کنترل قرار داد. تابلوهای پیام متغیر بخش مهمی از سیستم های حمل و نقل هوشمند هستند و هدف از استفاده اینگونه تابلوها فراهم کردن اطلاعات اجباری و یا کمکی برای رانندگان در جاده ها است.

تکنولوژی VMS می تواند برای اهداف بسیار متنوعی مورد استفاده قرارگیرد و مزایای احتمالی آن می تواند شامل کاهش فشار روانی رانندگان، کاهش مقدار زمان سپری شده در جاده ها و نیز ایمنی ترافیکی بیشتر باشد. تکنولوژی VMS ممکن است از رانندگان بخواهد که سرعت رانندگی شان و یا خطی که در آن حرکت می کنند را تغییر دهند، یا به مسیری دیگر تغییر دهند، به فضاهای پارکینگی موجود بروند و یا صرفا از تغییرات هر لحظه وضع ترافیکی مطلع باشند.

اطلاعات به منظورفراهم آوردن فرصتی برای رانندگان جهت انتخاب مسیر مناسب، اجتناب از ازدحام و آرامش خاطر بیشتر رانندگان در اختیار آن ها گذاشته می شوند. در مجموع همان گونه که نیاز ترافیکی ایجاب کرده است، امروزه با توجه به اهمیت روزافزون کنترل ترافیک و سیستم های جاده ای و انتقال اطلاعات و گزارش های لحظه ای وضعیت مسیرها به رانندگان، جایگاه ویژه ای برای تابلوهای اعلام پیام متغیر ایجاد شده است.

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو تحولات اوکراین قیمت فناوری کاهش تصادفات راهداری جاده خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت حمل و نقل جاده ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۵۸۶۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقاط حادثه خیز جاده‌های گیلان شناسایی و رفع شود

به گزارش خبرنگار مهر، رضا اکبری عصر شنبه در جلسه ایمنی راه‌های استان گیلان اظهار کرد: آمار تصادفات رانندگی در کشور بالا است و ما متوجه آن هستیم و اعتقاد داریم باید برای کنترل آن اقدامات لازم را انجام دهیم.

معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ضمن تاکید بر لزوم سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساخت و جاده سازی استاندارد افزود: در حوزه جاده سازی باید حداکثر تلاش و مسؤولیت پذیری را به خرج دهیم تا آمار تصادفات رانندگی کاهش پیدا کند.

اکبری از محدود بودن بودجه سازمان راهداری کشور سخن گفت و تصریح کرد: با وجود اینکه بودجه ما در این سازمان اندک است با این حال باید در راستای وظایف ذاتی خود، ایمنی سازی راه‌ها و کسب رضایتمندی مردم قدم برداریم.

وی تحلیل علت تصادفات را نیز در جهت کاهش آمار تصادفات ضروری خواند و بیان داشت: رؤسای ادارات راهداری در شهرستان‌ها باید تمام نقاطی که تصادفات آن بیشتر از جاهای دیگر است شناسایی کنند تا مشخص گردد سازمان راهداری چگونه می‌تواند در این خصوص کمک کرده و آمار را کاهش دهد.

معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: تابلوهای راهنمایی و رانندگی در استان گیلان محو هستند و باید برای حل این مشکل چاره اندیشی شود زیرا با توجه به مسافر خیز بودن گیلان، این موضوع می‌تواند یکی از علل بالا بودن تصادفات رانندگی باشد.

کد خبر 6090225

دیگر خبرها

  • ایمن سازی ۱۴۰کیلومتر از حاشیه راه های مازندران
  • کاهش تلفات تصادفات رانندگی با واردات خودرو
  • با رانندگان پر خطر و ماجراجو برخورد شود/ کنارگذرها به شهر دوم تبدیل شده است
  • لکه های پرخطر و حادثه خیز، شناسایی شود
  • تصادفات فوتی و جرحی در تنگستان کاهش یافته است
  • رفع نقاط حادثه‌خیز راه‌های زنجان اعتبار ویژه می‌خواهد
  • نقاط حادثه خیز جاده‌های گیلان شناسایی و رفع شود
  • تلاش ها برای بهبود ایمنی جاده ها کارساز است
  • رفع نقاط حادثه خیز در زنجان نیازمند تأمین اعتبارات است
  • تجلیل از فعالان حوزه حمل و نقل در استان همدان