Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-30@12:44:42 GMT

شیخ کلینی، دانشمند محبوب مسلمانان

تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۵۸۷۵۳

شیخ کلینی، دانشمند محبوب مسلمانان

نوزدهم اردیبهشت ماه هرسال در تقویم به پاس تلاش شیخ کلینی در راه ثبت احادیث شیعیان، روز بزرگداشت این دانشمند و محدث شیعه نامیده شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ابوجعفر محمدبن یعقوب کلینی رازی ملقب به شیخ کلینی از معروف‌ترین دانشمندان قرن چهارم هجری ایران است که هم دوره امام حسن عسگری (ع) در روستای کلین شهر ری متولد شد و به همین خاطر لقب رازی یعنی منسوب به شهر ری نیز گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شیخ کلینی نویسنده "کتاب کافی"، یکی از کتاب‌های مهم چهارگانه شیعه است که مرجع مهمی برای علمای اسلام محسوب می‌شود. "کتاب کافی"، شامل سه قسمت اصول، فروع و روضه است و شیخ مشایخ شیعه نخستین کسی است که اخبار را در این کتاب تقسیم بندی کرد.

کلینی با بیست سال تلاش خود به تألیف این اثر بی بدیل پرداخت.او با قطعیت مشهورترین عالم زمان خود بود که هم در میان شیعه و هم درمیان سنی از احترام زیادی داشت. او در راه ترویج مذهب تشیع و بیان فضائل اهل بیت تلاش می‌کرد و به دلیل درستی و صداقت و شناخت احادیث و اخبار، به ثقة الاسلام یعنی فرد مورد اعتماد اسلام لقب گرفت.

از اساتیدشیخ کلینی می‌توان به احمد بن مهران، احمد بن ادریس قمی و عبدالله بن جعفر حمیری، احمد بن محمد بن عاصم کوفی، حسن بن فضل بن زید یمانی، محمد بن حسن صفار، سهل بن زیاد آدمی رازی، محمد بن حسن طایی، محمد بن اسماعیل نیشابوری، اشاره کرد.

از میان آثار شیخ کلینی می‌توان به کتاب کافی، رجال، رد بر قرامطه، رسایل ائمه علیهم السلام، تعبیر الرویا ومجموعه شعری در مدح اهل بیت اشاره کرد.

شیخ کلینی، پس از سال‌ها تلاش در راه ثبت احادیث و روایات در سال ۳۱۹ هجری خورشیدی درگذشت و پیکر او کنار پل قدیم بغداد به خاک سپرده شد.

در محبوبیت شیخ کلینی همین بس که مورد توجه علمای شیعه و سنی به طور همزمان بود و «ابن اثیر» که از علمای بزرگ و بسیار مهم اهل سنت است در کتاب «جامع الاصول» خود وقتی از کلینی یاد می‌کند، می‌گوید: کلینی رازی پیشوای مذهب اهل بیت بوده و دانشمند خیلی بزرگ و فاضلی نامدار بوده است.

کد خبر 573799

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شيخ كليني شیعه شیعیان حدیث پیامبر شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق شیخ کلینی محمد بن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۵۸۷۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح دستگاه MRI بیمارستان رازی رشت، به زودی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ دکتر محمدتقی آشوبی گفت: با تلاش‎ها و پیگیری‎های دانشگاه علوم پزشکی گیلان، یک دستگاه MRI به ارزش ۵۰ میلیارد تومان از سوی سازمان بهداشت جهانی در اختیار مرکز آموزشی درمانی رازی رشت قرار گرفت که در این مرکز درمانی نصب و امتحان شد و به زودی برای خدمات رسانی به بیماران به بهره برداری خواهد رسید.

وی با بیان اینکه مرکز آموزشی درمانی رازی رشت دومین مرکز درمانی پرتردد شهر رشت به ‎لحاظ تعداد بیماران مراجعه کننده و کادر آموزشی و درمانی است، افزود: سالانه دست کم بین ۵۰۰ تا هزار بیمار برای انجام MRI از این مرکز درمانی به دیگر مراکز آموزشی درمانی رشت و یا بخش خصوصی مراجعه و دوباره برای ادامه درمان به این مرکز بازمی گردند که این امر موجب زحمت بیمار و خانواده اش و همچنین صرف هزینه و وقت می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه توزیع عادلانه امکانات و تجهیزات تشخیصی و درمانی از اهداف مدیران و مسئولان این دانشگاه است، گفت: بیمارستان رازی رشت یک مرکز آموزشی درمانی برای بیماری‌های ارولوژی، ریه، کبد، گوارش، کلیه، بیماری‌های عفونی، پیوند کلیه، پوست، جراحی عروق، روماتولوژی، هماتولوژی، غدد، توراکس تالاسمی، اورژانس، هموفیلی و دیگر بیماری‌ها است که به رغم ارائه خدمات سلامت محور به مردم، از برخی تجهیزات نظیر MRI محروم بود.

مرکز آموزشی درمانی رازی رشت ۷۴ سال پیش تأسیس شد.

دیگر خبرها

  • سفرنامه| اولین قبرستان مسلمانان در ایران؛ اینجا جسد مردگان پوسیده نمی‌شود؟/ عکس
  • (ویدئو) به خاک و خون کشیدن نمازگزاران شیعه در حکومت طالبان
  • آشنایی با زنان عارفی که مردان دانشمند از محضرشان درس گرفتند
  • دیدار شیخ الازهر و رئیس جمهور بوسنی و تاکید بر اتحاد مسلمانان
  • افتتاح دستگاه MRI بیمارستان رازی رشت، به زودی
  • عرضه ۳ اثر از سوره مهر یزد در نمایشگاه کتاب
  • تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان در محکومیت برخورد آمریکا با دانشجویان
  • شمه‌ای از بی‌کفایتی پهلوی
  • معلم باید برای ارتقای معنوی و علمی خود و دیگران تلاش کند
  • دعوای لفظی محمد صلاح و کلوپ پیش از ورود ستاره به زمین | تلاش هم تیمی ها برای آرام کردن اوضاع | ویدئو